• Hooi! (:

    Dus, ik wil jullie mening weten. Maar graag wel op een nette manier geformuleerd, graag. c:

    Zoals jullie vast wel weten, zit ik al een tijd thuis. Maar door alle toestanden van de rechtszaak en dat we nu voor een tweede keer aangeklaagd worden, zit het in mijn hoofd bomvol en raak ik steeds meer de weg kwijt van wat goed voor me is en wat ik doen moet.
    Ik was heel goed begonnen met het Thuisonderwijs Havo, en was heel gemotiveerd, en had hele goede cijfers. Maar toen kwam het procesverbaal en alle andere ellende en ben ik ermee gestopt. Na een paar maanden ben ik er weer een beetje mee begonnen, maar nu we voor de 2e keer aangeklaagd worden en ze nog steeds niet willen dat ik thuisonderwijs ga doen, heb ik geen motivatie om er weer mee te beginnen.
    Wat jullie misschien wel even moeten weten, is dat ik alleen de talen Engels, Nederlands, Duits en Frans doe, omdat talen voor mij -als muzikant- belangrijk zijn. Overige vakken dus niet.

    Nu is het zo dat mijn ouders voorstelden om naar een MBO te gaan. Ik hoef het niet af te ronden, maar dan moet ik wel op de fiets 15km naar Emmen (goed voor de beweging), zit ik met andere mensen om mij heen, en doe ik informatie op. De opleiding Verkopen Reizen is wat het worden zal.
    Dit klinkt allemaal heel leuk, maar het kwam wel een beetje als een klap voor me dat mijn ouders dit plotseling bedachten. Aangezien ik al heel lang niet meer in mijn hoofd heb ooit nog naar school te gaan.
    Ook zie ik de opleiding niet geheel zitten, maar ik heof het van papa en mama niet af te maken, zolang ik mijn talenkennis maar krijg.

    Maar eigenlijk wil ik tóch gewoon thuisonderwijs doen. Ik ben alleen helemaal de kluts kwijt van hoe ik het moet aanpakken. Het zit allemaal gewoon écht niet lekker in mijn hoofd. Ik zit met vanalles, en papa en mama weten wel wat mij zoal dwarszit, maar kunnen mij ook niet helpen. Een psycholoog kan de problemen ook niet oplossen, dus dat wordt 'm niet.

    Maar wat zouden jullie doen? Tóch thuisonderwijs, of tóch het MBO? En wáárom zou ik daar voor moeten kiezen?

    Alvast bedankt voor jullie raad. <3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik heb het hele verhaal niet gevolgd, maar als de overheid weigert toestemming voor thuis onderwijs te geven - dan kan je sowieso toch veel beter naar het MBO gaan? Dan ben je toch dat hele procesverbaal kwijt?

    Zoals ik al zei heb ik het niet helemaal meegekregen wat hier aan vooraf gegaan is, maar je bent nou eenmaal leerplichtig, toch? Ik zou als ik jou was die opleiding op het MBO doen ( en het mbo is echt niet zo erg als het lijkt, ik zit er nu ook op, had liever mijn havo afgemaakt - maar dit is ook helemaal prima. )


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik ga met Megan (Dashner) mee – als de overheid zo moeilijk aan het doen is en door blijft gaan met het geven van een procesverbaal, waarom dan niet gewoon naar het MBO gaan en precies dezelfde stof krijgen als bij thuisscholing?


    Dashner schreef:
    Ik heb het hele verhaal niet gevolgd, maar als de overheid weigert toestemming voor thuis onderwijs te geven - dan kan je sowieso toch veel beter naar het MBO gaan? Dan ben je toch dat hele procesverbaal kwijt?

    Zoals ik al zei heb ik het niet helemaal meegekregen wat hier aan vooraf gegaan is, maar je bent nou eenmaal leerplichtig, toch? Ik zou als ik jou was die opleiding op het MBO doen ( en het mbo is echt niet zo erg als het lijkt, ik zit er nu ook op, had liever mijn havo afgemaakt - maar dit is ook helemaal prima. )


    Ik vind zelf dat het wel slim is om óf je havo af te maken óf je MBO. Anders heb je alleen een basisschooldiploma en heb je niks om te bewijzen wat je met talen kan.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Je bent hartstikke slim en ik denk ook veel verder dan de mensen op het MBO. Ik denk dat je je vooral gaat irriteren aan de mensen, iets wat heel vermoeiend is en omdat je toch liever thuisonderwijs wilt, zal het alleen maar erger worden en zal de tegenzin waarschijnlijk ook enkel erger worden. Daarbij heb je ook nog kans dat je niet meer mee kan doen aan die opleiding tot februari omdat je anders te erg achter zal lopen.
    Ik denk dat thuisonderwijs voor jou het beste geschikt is.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    Je bent hartstikke slim en ik denk ook veel verder dan de mensen op het MBO. Ik denk dat je je vooral gaat irriteren aan de mensen, iets wat heel vermoeiend is en omdat je toch liever thuisonderwijs wilt, zal het alleen maar erger worden en zal de tegenzin waarschijnlijk ook enkel erger worden. Daarbij heb je ook nog kans dat je niet meer mee kan doen aan die opleiding tot februari omdat je anders te erg achter zal lopen.
    Ik denk dat thuisonderwijs voor jou het beste geschikt is.

    Dit vind ik dus ook.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Ik zou als ik jou was naar het MBO gaan, en die opleiding dan wel afmaken, of anders thuisonderwijs HAVO, maar dan wel met alle vakken, dus niet alleen de talen. Je zegt dat je enkel de talen doet, omdat je die nodig hebt als muzikant zijnde, maar - en dit is niet lullig bedoelt - om als muzikant genoeg te verdienen om er echt van rond te komen, dan moet je écht heel goed zijn en dat gebeurd denk ik niet bij veel mensen. Straks blijkt later dat je het toch niet redt als muzikant zijnde, en heb je niks om op terug te vallen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Assassin schreef:
    Je bent hartstikke slim en ik denk ook veel verder dan de mensen op het MBO. Ik denk dat je je vooral gaat irriteren aan de mensen, iets wat heel vermoeiend is en omdat je toch liever thuisonderwijs wilt, zal het alleen maar erger worden en zal de tegenzin waarschijnlijk ook enkel erger worden. Daarbij heb je ook nog kans dat je niet meer mee kan doen aan die opleiding tot februari omdat je anders te erg achter zal lopen.
    Ik denk dat thuisonderwijs voor jou het beste geschikt is.


    Hier sluit ik me bij aan. Ik merk zelf dat ik met tegenzin naar het MBO ga en dat -dat niet werkt. Nu hebben ze voor mij een oplossing kunnen vinden zodat ik op mijn school de havo kan afmaken, maar dat even terzijde. Je moet niet met tegenzin naar school gaan, want dan ga je het niet redden.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ourania schreef:
    Ik zou als ik jou was naar het MBO gaan, en die opleiding dan wel afmaken, of anders thuisonderwijs HAVO, maar dan wel met alle vakken, dus niet alleen de talen. Je zegt dat je enkel de talen doet, omdat je die nodig hebt als muzikant zijnde, maar - en dit is niet lullig bedoelt - om als muzikant genoeg te verdienen om er echt van rond te komen, dan moet je écht heel goed zijn en dat gebeurd denk ik niet bij veel mensen. Straks blijkt later dat je het toch niet redt als muzikant zijnde, en heb je niks om op terug te vallen.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Bellissimo schreef:
    (...)

    Hier sluit ik me bij aan. Ik merk zelf dat ik met tegenzin naar het MBO ga en dat -dat niet werkt. Nu hebben ze voor mij een oplossing kunnen vinden zodat ik op mijn school de havo kan afmaken, maar dat even terzijde. Je moet niet met tegenzin naar school gaan, want dan ga je het niet redden.

    Dat zegt genoeg. Het is gewoonweg erg vervelend om elke dag met een blok in je maag wakker te worden en met tegenzin naar school te gaan. Dus doe gewoon een thuisstudie. (:


    -

    Het ligt er een beetje aan wat er op die opleiding rondloopt. Sommige opleidingen van het MBO kroelen van de meest achterlijke mensen, en nee dit is geen vooroordeel. Ik ben meerdere keren met mijn zus mee geweest als model, zij deed de kappersopleiding en klaagde ook dagelijks over haar klasgenoten, en echt. Ik heb mijn ogen daar uitgekeken. Wat een domme idioten. Er zal vast wel iets zijn geweest dat ze goed konden, maar verder 0.0 Anyways, ik ken ook mensen die andere opleidingen op het MBO doen en het wel heel erg naar hun zin hebben. Een vriend van mij die eerst op de middelbare een beetje het mikpunt was (hij had ook een groeistoornis), is daar helemaal opgebloeid. Mensen vroegen hem om hulp en hij haalde allemaal tienen. Dit was voor hem een ontzettende motivatieboost. Bovendien wil hij gewoon heel graag naar het HBO dus dit is voor hem ook de perfecte opzet, toen bleek dat de HAVO gewoon niet te doen was voor hem. Ook een vriendin van mij heeft een prima tijd op het MBO gehad en is nu automonteur. Oftewel, als je een beetje een oké klas hebt en de mensen op de opleiding niet een stel achterlijke troela's die niets beters te doen hebben zijn, zou ik het aanraden. Je doet kennis op en komt ook weer eens onder de mensen en uit een ouder topic en je verhalen heb ik het idee dat dat je misschien al veel goeds zal doen. Een beetje sociaal geïsoleerd in dat gehucht zitten kan ook niet super geweldig voor je zijn, ook als zit je daar wel super relaxt is jullie café freaking cool met geïmproviseerde bios. Ik zou het dus een kans geven en stel dat het allemaal van die geplamuurde huppeltrutjes en macho's zijn, kan je altijd weer stoppen toch?


    Happy Birthday my Potter!

    Ik vind de redenering dat je niet met tegenzin naar school moet gaan een beetje vreemd. Bijna iedereen blijft liever thuis dan naar school te gaan, maar dat is geen excuus. Ik zou gewoon naar een MBO gaan. Ik vermoed dat je dan echt meer leert dan met thuisonderwijs. Kennis komt áltijd van pas, ook al ben je muzikant en heb je voor je beroep geen wiskunde of geschiedenis nodig.


    i put the fun in funeral

    Ik snap dat je het moeilijk hebt om een keuze te maken, maar ik denk niet dat wij je officieel kunnen helpen door onze mening te geven. Als je die toch graag wil hebben, zal ik de mijne ook maar geven. Ik heb dat hele verhaal van je gevolgd en ik vind het erg dat je voor een tweede keer aangeklaagd ben, dan zou ik al gewoon zeggen, ga die opleiding op school doen om van die miserie af te raken. Maar aan de andere kant, je hebt altijd thuisonderwijs gedaan en om dan de stap te maken om weer naar school te gaan is best groot, en tegen je zin naar school is ook nooit fijn, maar zoals Overkill zegt zit iedereen liever thuis dan naar school te gaan. Ik denk dat je zelf beter eens bij je ouders kunt gaan samen zitten om eens te praten over de twee mogelijkheden. Gooi de positieve en negatieve dingen op tafel, van beide keuze en je kan al ver komen. Veel succes ermee, Yolanda!


    16 - 09 - '17

    Overkill schreef:
    Ik vind de redenering dat je niet met tegenzin naar school moet gaan een beetje vreemd. Bijna iedereen blijft liever thuis dan naar school te gaan, maar dat is geen excuus. Ik zou gewoon naar een MBO gaan. Ik vermoed dat je dan echt meer leert dan met thuisonderwijs. Kennis komt áltijd van pas, ook al ben je muzikant en heb je voor je beroep geen wiskunde of geschiedenis nodig.


    Elke dag met een brok in je keel en een steen in je maag opstaan en naar school gaan, vind ik geen excuus, maar een echt probleem.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Bedankt voor jullie meningen, allemaal! <3

    Nu is het zo dat het MBO nooit écht een optie voor mij is geweest, aangezien ik weet dat ik de HAVO aankan. Zoals ik al aangaf in mijn beginpost was het dan ook het idee van mijn ouders. Ik heb zonet een gesprek met mijn vader gehad, en ik denk dat ik tóch ga voor het thuisonderwijs. Ik moet alleen wel de motivatie terug zien te krijgen en een strak schema maken van hoe ik dat precies ga doen.

    Verder om eventjes op Ourania te reageren: Ik speel momenteel al buiten en verdien mijn centen ermee. Gemiddeld verdien ik 20 euro per uur, dus dat is best netjes, vind ik wel. Ik kan er van leven. (:
    Verder is het leven als muzikant inderdaad gewoon zwaar als het niet werkt. Maar ik weet al wel precies wat ik in de muziek wil en hoe ik het ga aanpakken. Of het lukt is altijd een gok, maar ik ben wel bereid die gok te nemen.

    Qua de aanklacht; We weten dat wij gelijk hebben. Dus waarschijnlijk zullen we ook deze keer de rechtszaak wel winnen. Maar ik snap wel dat jullie zeggen dat ik toc maar naar het MBO moet om er vanaf te zijn.
    Maar juist omdat de leerplichtambtenaar me niet gemotiveerd genoeg vond voor het mbo, en me verder niet wil helpen mij op de havo te plaatsen, maar wel wil dat ik naar school ga; gaan ze ons dus weer aanklagen. Het zit allemaal erg krom. :')


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Opnieuw niet lullig bedoeld, maar ik bedoel niet of je er nu van kan leven, maar later. Je hebt een huis, gas, elektriciteit, eten, dan heb je er niet genoeg aan als je een paar uur per week muziek op straat maakt...
    Het is natuurlijk geheel je eigen keuze, maar ik denk echt dat je er verstandig aan zou doen, om tenminste iets te hebben om op terug te vallen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered