• Hoi allemaal,

    Ik zit er al een tijdje aan te denken om een boek uit te brengen van een van mijn stories.
    Het is iets wat me super tof lijkt, dat je je eigen verhaal gewoon kan vastpakken en door kan bladeren.
    Alleen ben ik helemaal nog niet thuis in het wereldje van uitgevers, dus ik heb wat tips nodig.
    Voor degenen die al eens een boek hebben uitgebracht:

    - Bij welk bedrijf heb je dit gedaan?
    - Hoeveel kostte het uiteindelijk? (naar schatting)
    - Hoelang duurt het proces (ongeveer)
    - Hoe gaat het een beetje in zijn werk?
    - Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
    - Eventuele andere tips/suggesties?

    Mijn intentie is niet zozeer om het te verkopen, tenzij er veel interesse naar is.
    Over het algemeen is het meer gewoon een wens die ik stiekem toch wel waar wil maken.

    Alvast bedankt voor het meedenken/meehelpen

    _O_


    "It means no worries, for the rest of your days"

    Je wilt je boek dus zelf uitgeven? Mijn boeken worden namelijk uitgegeven door een uitgeverij, ik weet niet of je daar ook vragen rond hebt?


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Oh ja hoor, alle informatie is welkom! Ik ben nu puur nog een beetje aan het orienteren en rondkijken wat de mogelijkheden allemaal zijn (A)
    Mijn boek hoeft uiteindelijk niet perse de winkels in, maar gewoon een exemplaar voor mezelf, en als er interesse is van anderen, dan een paar exemplaren extra


    "It means no worries, for the rest of your days"

    Girlicious schreef:
    Oh ja hoor, alle informatie is welkom! Ik ben nu puur nog een beetje aan het orienteren en rondkijken wat de mogelijkheden allemaal zijn (A)
    Mijn boek hoeft uiteindelijk niet perse de winkels in, maar gewoon een exemplaar voor mezelf, en als er interesse is van anderen, dan een paar exemplaren extra

    Als ik dit zo lees wil je je boek helemaal niet uitgeven maar laten drukken. Als je het uitgeeft komt het namelijk in de winkels terecht. Er zijn meerdere drukkers online die voor particulieren een paar exemplaren kunnen printen en ook een verkoopplatvorm hebben. Kijk eens naar brave new books. Ik heb het zelf bij pumbo gedaan wat ongeveer 14 euro was voor 1 boek. Hoe meer je er drukt hoe goedkoper het wordt natuurlijk. Op hun website staat veel informatie over hoe het in z'n werk gaat, dus zou daar even naar kijken.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Dat klopt inderdaad. Het hoeft niet perse in de verkoop maar gewoon voor mensen in mijn omgeving. Prive gebruik om zo maar te zeggen haha
    Niemand weet dat ik verhalen schrijf dus het is ook wel een leuke verrassing dan :)

    Wel slim om het goedkoper te maken als het aantal omhoog gaat. Daar heeft zowel het bedrijf als ikzelf een voordeel aan. En 14 euro per boek valt me nog hartstikke mee. Ik ga straks eens op de site kijken


    "It means no worries, for the rest of your days"

    En uitgeven bij een POD anders? Zoals bookscout, geloof ik? Daar is het wel 'in de verkoop' maar ook weer niet zoals bij een 'echte' uitgever.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb m'n boeken bij bravenewbooks gedaan van Bol.com. Bookscout en Pumbo inderdaad gezien, maar ik ben al klant bij bol en bestel er best vaak dus dat was voor mij wat meer vertrouwd.


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Zowel Boekscout als Bravenewbooks zien er erg uitnodigend uit. En het lijkt ook vrij simpel omdat alles goed is uitgelegd.
    Wel een ander dingetje waar ik tegenaan loop, misschien een heel dom dingetje..
    Maar ze vragen bij Boekscout eerst om een samenvatting/toelichting, en daarna om een manuscript
    Nu ben ik zo'n doos die in haar hele leven nog nooit een manuscript heeft geschreven.
    Is dat ook een soort samenvatting? Dat je je verhaal een soort van 'presenteert' of is het heel iets anders?
    Het voelt heel stom dat ik niet eens weet wat een manuscript is en hoe ik die in elkaar moet zetten, maar gelukkig zijn er al wat mensen met ervaring hierin. Daar is Q dan ook weer handig voor 😊

    Wel al bedankt voor jullie tips voor zover, ik ben weer een klein stapje verder (flower)

    [ bericht aangepast op 9 juli 2020 - 6:53 ]


    "It means no worries, for the rest of your days"

    Je moet bij verschillende uitgeverij kijken wat het beste bij jou verhaal past om uit te geven


    Believe in you, believe in life, believe in tomorrow, believe in everything you do ~ Bill Kaulitz

    Girlicious schreef:
    Zowel Boekscout als Bravenewbooks zien er erg uitnodigend uit. En het lijkt ook vrij simpel omdat alles goed is uitgelegd.
    Wel een ander dingetje waar ik tegenaan loop, misschien een heel dom dingetje..
    Maar ze vragen bij Boekscout eerst om een samenvatting/toelichting, en daarna om een manuscript
    Nu ben ik zo'n doos die in haar hele leven nog nooit een manuscript heeft geschreven.
    Is dat ook een soort samenvatting? Dat je je verhaal een soort van 'presenteert' of is het heel iets anders?
    Het voelt heel stom dat ik niet eens weet wat een manuscript is en hoe ik die in elkaar moet zetten, maar gelukkig zijn er al wat mensen met ervaring hierin. Daar is Q dan ook weer handig voor 😊

    Wel al bedankt voor jullie tips voor zover, ik ben weer een klein stapje verder (flower)


    Je manuscript is je boek (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik ben ook gepubliceerd bij Boekscout. If you have questions hit me up


    You can't buy happiness, but you can buy books, and that's kind of the same thing

    Ik heb een aantal verhalen laten drukken bij Pumbo. Ben ik onwijs tevreden over!


    Every villain is a hero in his own mind.

    ik heb zelf via bookscout mijn boek uit gegeven goede ervaring mee. ze drukken op aanvraag. je moet alleen wel zelf promotie doen

    Bij welk bedrijf heb je dit gedaan?
    Printenbind heeft fijne service, heb ik van meerdere vrienden gehoord. De bedrijven die mensen hier noemen klinken ook allemaal goed.
    Hoeveel kostte het uiteindelijk? (naar schatting)
    Dit is echt afhankelijk van hoeveel je er wilt laten drukken, en hoe. Wil je een vormgever die het voor je in InDesign zet en die een kaft voor je maakt? Zo ja, dan moet je die persoon betalen (tenzij je vrienden hebt die het gratis voor je willen doen, maar fairpay in de literatuur- en designwereld is wel echt een dingetje).
    Wil je vijftig exemplaren drukken, dan is dat natuurlijk goedkoper dan honderd exemplaren. Ik heb wel echt gehoord dat printenbind wat prijzen betreft wel goed uitvalt. Misschien helpt het voor jou om niet te kijken naar hoeveel geld je nog gaat uitgeven, maar eerst te kijken naar hoeveel geld je wilt uitgeven en aan de hand daarvan te schikken hoeveel exemplaren je gaat drukken.
    Hoelang duurt het proces (ongeveer)
    Dat verschilt weer, heel erg. Ik zie dat je het meeste schrijfwerk al gedaan hebt, dus dat is in principe de grootste horde. Het drukken is niet zo moeilijk, dat bestel je gewoon - maar dan moet je dus wel zorgen dat het goed in InDesign staat en etc.
    Hoe gaat het een beetje in zijn werk?
    Ik denk dat het een combinatie is van je vragen, haha. Het schrijven is een proces an sich, en het uitdrukken gaat in zijn werk zoals je dat wilt. Het is echt afstemmen op wat je wilt bereiken: wil je een professioneel boek uitbrengen, dan is het maken van bijvoorbeeld een serieuze, commercieel geloofwaardige achterflap veel belangrijker dan wanneer het voor je familie is, en je meer vrijheid hebt om te doen wat je wilt. Etc. Etc.
    Moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
    Ik zou rekening houden met hoeveel werk je in het feit wil stoppen dat het echt een professioneel boek lijkt. Mocht je dat willen, zou ik even informeren bij mensen om je heen waarvan je misschien weet dat die verstand hebben van services zoals photoshop of dus InDesign (echt één euro voor iedere keer dat ik InDesign noem in deze post in de pot en ik ben arm). Ik zou dat wel aanraden, maar ik snap ook dat het misschien niet per se prioriteit heeft.
    Eventuele andere tips/suggesties?
    Ik zou kijken naar boeken die jij mooi vindt en dan daar misschien wat inspiratie uithalen. Klinkt wel echt als een leuk proces! Hou ons op de hoogte!


    Tijd voor koffie.

    Bedankt voor alle tips! Ik was gsteren al druk bezig met mijn hoofdstukken in één document te bundelen. Vandaag de laatste loodjes daarin. Daarna ga ik kijken welke uitgever me het meeste aanspreekt. Er komt in elk geval wel een hoop kijken bij het maken van een boek. Maar niemand in mijn omgeving weet dat ik schrijf, dus dan is het wel een leuke verrassing. En het is tof als je je eigen creatie kan vasthouden. Het begin is er in elk geval 😁


    "It means no worries, for the rest of your days"

    Oke, even een update
    Ik heb zojuist mijn manuscript opgestuurd naar Boekscout!
    Heel spannend! Ik sta nu al een beetje te stuiteren!
    Als het goed is hoor ik binnen een maand meer. Ik ben zo benieuwd!


    "It means no worries, for the rest of your days"