• Volgens mij zijn er meerdere mensen die het vervelend vinden dat de scheiding tussen fanfictie en Onbekende Personen zo onduidelijk is bij sommige users. Als men dan zoekt naar een story in het genre Onbekende Personen, dan zitten er ook fanficties tussen onder het mom: ja, maar mijn hoofdpersonage is onbekend!

    Ik denk dat dit heel simpel verholpen kan worden door het niet meer mogelijk te maken de twee genres beide te kiezen. Oftewel: je MOET kiezen tussen een OP of een fanfictie. Dit dan náást de verschillende genres die je kiest.

    Even met photoshop een poging tot het 'beeldend' maken:




    (Voor groter plaatje, klik afbeelding)

    Ik denk zelf dat dit heel makkelijk te programmeren valt. Wat vinden jullie?

    EDIT: Ik wilde er even bij vermelden dat dit onderwerp al eens besproken is op het modforum en dat ik het dus niet volledig zelf heb bedacht.

    [ bericht aangepast op 11 okt 2014 - 0:29 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Voor, als dit praktisch gezien mogelijk is.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Cyrith schreef:
    Ik heb wel OP's waarin ik foto's voor mijn personages heb gezocht en de naam van de persoon in kwestie heb gehouden omdat ik geen betere wist. Maar dit heeft verder niks te maken met het leven van diegene en vind ik dus geen fanfictie. Maar de grens is soms dus wat vaag...


    Dat is inderdaad geen fanfic. Dat je een soort fancast maakt voor je eigen personages wil niet zeggen dat het opeens niet meer jouw personages zijn - zolang er verder in je verhaal niet opeens Harry Styles of Draco Malfoy opduikt of iedereen naar Hogwarts verhuist, is het OP. ^^

    Als een verhaal met opzet gebaseerd is op een bestaand verhaal of personen die in het echte leven bestaan, op wat voor manier dan ook, dan is het fanfic. Ik wist helemaal niet dat er verwarring bestaat over die scheiding, want ik heb altijd het gevoel gehad dat het vrij duidelijk is, om eerlijk te zijn. Al vraag ik me nu toch wel af of mijn definitie van fanfic wel overeenkomt met die van de rest hier, of dat daar misschien het probleem zit. :'D


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Voor


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Assassin schreef:
    Als het kan, graag.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Assassin schreef:
    Als het kan, graag.


    i put the fun in funeral

    Assassin schreef:
    Als het kan, graag.


    Queer zijn is gewoon alles

    Cyrith schreef:
    Op zich ben ik er wel een voorstander van. Maar ik vind de scheidslijn tussen wel en geen fanfictie niet altijd even duidelijk.


    Precies dit.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Assassin schreef:
    Als het kan, graag.


    26 - 02 - '16

    JamesPotter schreef:
    Voor, lijkt me handig ja


    Maybe she loved mysteries so much that she became one.

    Graag, als het tenminste niet te moeilijk te programmeren is.

    Ik stel voor dat de scheidingslijn dan ongeveer als volgt zou kunnen zijn:
    - Als de omgeving/leefsituatie van een boek gebruikt wordt, is het een fanfictie.
    Zoals bijvoorbeeld het gebruiken van Panem als omgeving of de Hongerspelen als leefsituatie.
    - Het gebruiken van bekende personen, fictief of non-fictief, maakt het een fanfictie.
    Zoals Harry Potter of Harry Styles.

    [ bericht aangepast op 9 okt 2014 - 21:45 ]


    Tijd voor koffie.

    Insert_Name schreef:
    Graag, als het tenminste niet te moeilijk te programmeren is.

    Ik stel voor dat de scheidingslijn dan ongeveer als volgt zou kunnen zijn:
    - Als de omgeving/leefsituatie van een boek gebruikt wordt, is het een fanfictie.
    Zoals bijvoorbeeld het gebruiken van Panem als omgeving of de Hongerspelen als leefsituatie.
    - Het gebruiken van bekende personen, fictief of non-fictief, maakt het een fanfictie.
    Zoals Harry Potter of Harry Styles.


    Maar dan zit je dus wel met een situatie zoals die van Cyrith. Want ik kan in mijn verhaal ook schrijven dat mijn hoofdpersonage smoorverliefd is op Harry Styles, maar hem vervolgens nooit in het verhaal laten verschijnen. Of bijvoorbeeld dat een meisje ooit een hand heeft gegeven aan Obama en sindsdien als doel heeft om president te worden (ik zeg maar wat, het slaat nergens op maar ik ben een beetje inspiratieloos haha). Is dit fanfic? Er komen bekende personen in voor, maar ik vind het eigenlijk wel OP.
    Of het gebruiken van een naam en uiterlijk, maar een totaal ander karakter, andere thuissituatie.. eigenlijk zijn naam en uiterlijk het enige wat overeenkomt met de werkelijke beroemdheid. Is dit dan fanfictie?


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ron_Weasley schreef:
    (...)

    Maar dan zit je dus wel met een situatie zoals die van Cyrith. Want ik kan in mijn verhaal ook schrijven dat mijn hoofdpersonage smoorverliefd is op Harry Styles, maar hem vervolgens nooit in het verhaal laten verschijnen. Of bijvoorbeeld dat een meisje ooit een hand heeft gegeven aan Obama en sindsdien als doel heeft om president te worden (ik zeg maar wat, het slaat nergens op maar ik ben een beetje inspiratieloos haha). Is dit fanfic? Er komen bekende personen in voor, maar ik vind het eigenlijk wel OP.
    Of het gebruiken van een naam en uiterlijk, maar een totaal ander karakter, andere thuissituatie.. eigenlijk zijn naam en uiterlijk het enige wat overeenkomt met de werkelijke beroemdheid. Is dit dan fanfictie?


    Nee, dat is inderdaad een moeilijke kwestie . Ik zou zeggen dan dat een fanfictie enkel een fanfictie is als een bekend iemand (fictief of non-fictief) een prominente rol speelt in een verhaal.
    Iemand die verliefd is op Styles, maar waarbij die crush niet het hoofdonderwerp van het verhaal is, is dan geen fanfictie, maar draait het verhaal erom, komt Styles er ook in voor, dan denk ik wel. Moeilijk is dat.

    Edit: Laatste stuk niet gelezen. Als je iemands uiterlijk en naam gebruikt, dan denk ik van wel, aangezien de bekende persoon een prominente rol speelt in het verhaal. Het verhaal draait om Harry Styles, in principe. Ondanks dat je een andere omgeving, etc. Gebruikt, is het nog steeds een bekend persoon.

    [ bericht aangepast op 9 okt 2014 - 22:07 ]


    Tijd voor koffie.

    Insert_Name schreef:
    (...)

    Nee, dat is inderdaad een moeilijke kwestie . Ik zou zeggen dan dat een fanfictie enkel een fanfictie is als een bekend iemand (fictief of non-fictief) een prominente rol speelt in een verhaal.
    Iemand die verliefd is op Styles, maar waarbij die crush niet het hoofdonderwerp van het verhaal is, is dan geen fanfictie, maar draait het verhaal erom, komt Styles er ook in voor, dan denk ik wel. Moeilijk is dat.

    Edit: Laatste stuk niet gelezen. Als je iemands uiterlijk en naam gebruikt, dan denk ik van wel, aangezien de bekende persoon een prominente rol speelt in het verhaal. Het verhaal draait om Harry Styles, in principe. Ondanks dat je een andere omgeving, etc. Gebruikt, is het nog steeds een bekend persoon.


    Dus er zijn al twee mensen die totaal anders denken over wanneer iets een fanfictie is. :'d
    Zelf vind ik het een fanfictie als je meer overneemt dan de naam en het gezicht. Bijvoorbeeld de gezinssituatie, baan, vriendschappen etc.

    Ik heb een paar verhalen die een fanfictie zouden moeten zijn volgens jouw beschrijving, maar dat is het gewoon niet.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Insert_Name schreef:
    (...)

    Nee, dat is inderdaad een moeilijke kwestie . Ik zou zeggen dan dat een fanfictie enkel een fanfictie is als een bekend iemand (fictief of non-fictief) een prominente rol speelt in een verhaal.
    Iemand die verliefd is op Styles, maar waarbij die crush niet het hoofdonderwerp van het verhaal is, is dan geen fanfictie, maar draait het verhaal erom, komt Styles er ook in voor, dan denk ik wel. Moeilijk is dat.

    Edit: Laatste stuk niet gelezen. Als je iemands uiterlijk en naam gebruikt, dan denk ik van wel, aangezien de bekende persoon een prominente rol speelt in het verhaal. Het verhaal draait om Harry Styles, in principe. Ondanks dat je een andere omgeving, etc. Gebruikt, is het nog steeds een bekend persoon.


    Op Wattpad heb je als het ware een 'cast' voor je verhaal. Je kan dan dus zeggen dat je hoofdpersonage 'gespeele' wordt door Harry Styles en dan een foto erbij. Dat is dan toch geen fancic?
    Is het dan ook een autobiografie als mijn holfdpersonage Alicia heet, maar totaal niet dezfde dingen meemaakt als ik en in gedachtengang niet eens op mij linkt?


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ron_Weasley schreef:
    (...)

    Maar dan zit je dus wel met een situatie zoals die van Cyrith. Want ik kan in mijn verhaal ook schrijven dat mijn hoofdpersonage smoorverliefd is op Harry Styles, maar hem vervolgens nooit in het verhaal laten verschijnen. Of bijvoorbeeld dat een meisje ooit een hand heeft gegeven aan Obama en sindsdien als doel heeft om president te worden (ik zeg maar wat, het slaat nergens op maar ik ben een beetje inspiratieloos haha). Is dit fanfic? Er komen bekende personen in voor, maar ik vind het eigenlijk wel OP.
    Of het gebruiken van een naam en uiterlijk, maar een totaal ander karakter, andere thuissituatie.. eigenlijk zijn naam en uiterlijk het enige wat overeenkomt met de werkelijke beroemdheid. Is dit dan fanfictie?


    Ik vind het helemaal niet vaag, dit soort dingen worden gewoon bedacht om te zeuren erover, naar mijn mening. In gewone boeken komen af en toe ook namen langs van bekende mensen, of films, liedjes, series. Dan zijn dat toch ook geen fanfics? Waar is het logisch nadenken geweest?

    Als je iets baseert op iemand die echt bestaat, is het gewoon een fanfic. Je kan het uiterlijk en de naam van Harry Styles gebruiken, dan is het een fanfic.


    Your make-up is terrible