• Met een operatie à la James Bond hebben Kosovaarse geheime agenten in Syrië de 8-jarige Erion Zena uit handen van Islamitische Staat (IS) bevrijd. Vader Arbena nam Erion in juni mee naar Syrië om zich bij IS aan te sluiten. Tegen Erions moeder zei hij dat hij met zijn zoon een trektocht ging maken door de bergen van Kosovo.

    De zaak kreeg in Kosovo veel aandacht, omdat moeder Pranvera Abazi de vader publiekelijk opriep hun kind terug te brengen. Op internet doken foto's op van Erion, onder meer poserend met jihadisten en spelend met andere kinderen met een zwarte IS-vlag. Tijdens zijn verblijf in Syrië sprak Erion een keer via Skype met zijn moeder.

    Erion klonk toen meer als een man dan als een kind van 8, constateerde zij. Volgens de Kosovaarse premier Hashim Thaci slaagden de Kosovaarse inlichtingendiensten er uiteindelijk in de jongen te lokaliseren. De bevrijding was een 'ingewikkelde en gevaarlijke operatie', aldus de premier. Details over de bevrijdingsactie wil Thaci niet geven.

    Bij zijn terugkeer woensdagavond in Kosovo vlogen moeder en zoon elkaar in de armen. Erion maakte een wat verwarde indruk. Op schoot van zijn moeder liet hij haar zijn speelgoedsoldaatjes en -tank zien.[/img

    Bron

    [ bericht aangepast op 17 okt 2014 - 16:37 ]


    -

    Wat voor een vader ben je als je je zoon meeneemt naar IS?

    Voor dat soort mensen kan ik dus totaal geen respect opbrengen.
    Wel erg fijn dat hij weer terug is.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Wat voor een vader ben je als je je zoon meeneemt naar IS?

    Voor dat soort mensen kan ik dus totaal geen respect opbrengen.
    Wel erg fijn dat hij weer terug is.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Aan de mensen van IS mankeert überhaupt wel iets, maar dat ze er nu ook al kinderen bij betrekken...
    Gelukkig is hij weer bij zijn moeder.


    Not all those who wander are lost.

    Ik vind het echt super dat ze de jongen hebben kunnen bevrijden, maar ik vraag me af waarom ze zulke stappen ondernemen bij een kind, terwijl er al meerdere onschuldige journalisten publiekelijk werden onthoofd.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Boggess schreef:
    Ik vind het echt super dat ze de jongen hebben kunnen bevrijden, maar ik vraag me af waarom ze zulke stappen ondernemen bij een kind, terwijl er al meerdere onschuldige journalisten publiekelijk werden onthoofd.

    Omdat het een kind is. Die krijgen altijd meer aandacht dan volwassenen.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Debbaut schreef:
    Wat voor een vader ben je als je je zoon meeneemt naar IS?

    Voor dat soort mensen kan ik dus totaal geen respect opbrengen.
    Wel erg fijn dat hij weer terug is.


    26 - 02 - '16

    Scribe schreef:
    (...)
    Omdat het een kind is. Die krijgen altijd meer aandacht dan volwassenen.


    Wat eigenlijk heel triest is.


    Not all those who wander are lost.

    SkywaIker schreef:
    (...)

    Wat eigenlijk heel triest is.


    Triest in de trant dat het jammer is dat er al zoveel onschuldigen dood gegaan zijn daardoor, ja, triest in de trant van zielig, nee.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Dierickx schreef:
    (...)

    Triest in de trant dat het jammer is dat er al zoveel onschuldigen dood gegaan zijn daardoor, ja, triest in de trant van zielig, nee.


    Triest in de trant van dat het blijkbaar belangrijker is om een grote reddingsactie voor een kind op te zetten dan voor een volwassen journalist.


    Not all those who wander are lost.

    SkywaIker schreef:
    (...)

    Triest in de trant van dat het blijkbaar belangrijker is om een grote reddingsactie voor een kind op te zetten dan voor een volwassen journalist.


    Het verschil is wel dat journalisten vrijwillig zijn vertrokken en wisten dat het gevaarlijk kon worden. Dit kind is niet eens vrijwillig vertrokken.

    Het is echt erg wat er met die mensen gebeurd versta me niet verkeerd en ik vind ook dat ze gered moeten worden.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Het verschil is wel dat journalisten vrijwillig zijn vertrokken en wisten dat het gevaarlijk kon worden. Dit kind is niet eens vrijwillig vertrokken.

    Het is echt erg wat er met die mensen gebeurd versta me niet verkeerd en ik vind ook dat ze gered moeten worden.


    Dat is waar, al lopen zij waarschijnlijk meer gevaar dan die jongen.
    Die jongen is waarschijnlijk voor het leven getraumatiseerd dankzij zijn vader.


    Not all those who wander are lost.

    Ja, ik vind ook dat volwassenen zeker ook aandacht moeten krijgen en zeker ook waardig zijn om te redden. Maar ik snap wel waarom ze eerder een onschuldig kind gaan redden die tegen zijn wil naar daar is gebracht. Maar dan weer: alleen maar één kind redden is in mijn ogen helemaal niet genoeg.

    [ bericht aangepast op 17 okt 2014 - 17:49 ]


    -

    Ehm, als ze die journalisten hadden kunnen redden, dan hadden ze dat wel gedaan hoor. Het is niet alsof je één twee drie iemand uit de handen van een van 's werelds gevaarlijkste terroristische bendes redt. Ik denk dat er ook een grote kans is dat dit bericht op de een of andere manier niet lekker in elkaar steekt, een soort publiciteitsstunt om de mensen hoop te geven misschien. En ja, een kind redden maakt meer indruk dan een volwassen man redden.


    i put the fun in funeral

    Bovendien had dit kind ook geen strategische waarde en zal het dan ook veel minder goed beveiligd zijn geweest, dan bijv. Amerikaanse en Britse journalisten.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Debbaut schreef:
    Wat voor een vader ben je als je je zoon meeneemt naar IS?

    Voor dat soort mensen kan ik dus totaal geen respect opbrengen.
    Wel erg fijn dat hij weer terug is.


    16 - 09 - '17