• Hallo lieve Quizletters,

    De moeder van mijn vriend heeft al een aantal jaar kanker. Het is een hele lange strijd geweest, maar vandaag heeft mijn vriend gehoord dat de kans groot is dat ze deze week nog gaat overlijden. Het ging al een tijdje niet zo goed met zijn moeder en ze ligt ook al meer dan een maand op de hospice. Ik merk dat mijn vriend zich groot houdt, maar dat hij het wel enorm zwaar ermee heeft. Ondanks dat hij weet dat zijn moeder al heel lang ziek is en het niet ging redden, komt dit uiteraard nog steeds als een klap aan.

    Soms weet ik niet goed wat ik tegen hem moet zeggen. Ik zeg vaak dat ik er voor hem ben, dat hij me altijd mag bellen, dat ik langskom als dat nodig is en als er iets wat ik voor hem kan doen dat hij dat dan maar moet zeggen. Stom eigenlijk, want wat kun je in zo'n situatie voor iemand doen? Wat kun je in zo'n situatie tegen iemand zeggen die op het punt staat zijn moeder te verliezen?

    Het is niet dat ik het zelf niet goed weet, maar meer dat ik het gevoel heb dat ik dingen zeg of doe waar hij niet echt iets aan heeft, ook al zegt hij dat hij het fijn vindt dat ik er voor hem ben... Het is ook een heel vreselijke situatie... Weten jullie misschien hoe ik hem het beste kan steunen en er voor hem kan zijn?


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Wat naar allemaal.

    Volgens mij is bij hem zijn en hem het gevoel geven dat je hem steunt al heel veel, woorden zijn uiteindelijk toch maar nietszeggend. Hem af en toe eens knuffelen(jawel, dit kan ook als gewoon vrienden.)
    Je kunt volgens mij ook niet meer zeggen dat dat je het echt erg vind. Dit is een uitzonderlijke situatie.


    Queer zijn is gewoon alles

    Voor afleiding zorgen, dingen met hem doen.
    Denk ik.


    I live for the applause, you will die for it.

    Het moet er allemaal een keer uit komen en iedereen rouwt op een andere manier. Zeg gewoon tegen hem dat je er voor hem bent wanneer hij je nodig heeft ik denk dat hij het wel zou begrijpen.

    Debbaut schreef:
    Wat naar allemaal.

    Volgens mij is bij hem zijn en hem het gevoel geven dat je hem steunt al heel veel, woorden zijn uiteindelijk toch maar nietszeggend. Hem af en toe eens knuffelen(jawel, dit kan ook als gewoon vrienden.)
    Je kunt volgens mij ook niet meer zeggen dat dat je het echt erg vind. Dit is een uitzonderlijke situatie.


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Het is moeilijk maar mensen hechten al veel waarde eraan als ze weten en horen dat je er vior hen bent. Neem hem misschien naar iets leuks mee dat hij e en zijn gedachtes kan verzetten of maak mooie fotos van hem met zijn moeder als dat nog kan


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Sterben schreef:
    Voor afleiding zorgen, dingen met hem doen.
    Denk ik.


    wat was dit ookalweer

    Wat erg.. Veel sterkte voor die vriend en zijn familie, vrienden enz!
    Ik denk dat hier bovenstaand klopt, dat hij moet genieten van de tijd die ze dan nog hebben. Dat ze leuke dingen moeten doen waar hij straks op terug kan kijken.
    Wat jij voor hem kan doen is lastig dat hangt ervan af wat jullie beiden prettig vinden.. Misschien is er voor hem zijn nu het belangrijkste, dat hoeft niet altijd met woorden. Misschien als hij er geen behoefte aan heeft moet je hem met rust laten. Het klinkt bot maar iedereen verwerkt het anders en dat heeft ook tijd nodig.
    Maar zijn moeder kan een vechter zijn. Een vechter voor haar leven, misschien leeft ze nog langer. Dat zou heel mooi zijn.

    Misschien een dooddoener, toen bij mijn moeder pasgeleden kanker werd ontdekt was ik kwaad. Echt ongelofelijk boos op alles en iedereen misschien is hij dat ook. Laat hem dan even afreageren al is het misschien niet leuk het helpt wel.
    Succes! Voor jullie allemaal!


    Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome. Dag irritatie, hallo inspiratie!

    Probeer steun te blijven bieden, veel meer kan je simpelweg niet uithalen...

    Sterkte... ):


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Misschien is het slim om eerlijk tegen hem te zijn en hem te vertellen dat je niet zo goed weet hoe je je in deze situatie moet gedragen. Dat begrijpt hij vast wel en dan heeft hij ook wat meer vrijheid om te zeggen wat hij wel of niet fijn vindt.
    Heel veel sterkte met alles!

    Feininger schreef:
    Misschien is het slim om eerlijk tegen hem te zijn en hem te vertellen dat je niet zo goed weet hoe je je in deze situatie moet gedragen. Dat begrijpt hij vast wel en dan heeft hij ook wat meer vrijheid om te zeggen wat hij wel of niet fijn vindt.
    Heel veel sterkte met alles!

    En waarom niet gewoon vragen hoe jij er het beste voor hem kan zijn. Lijkt me niet zo'n gekke vraag.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Debbaut schreef:
    Wat naar allemaal.

    Volgens mij is bij hem zijn en hem het gevoel geven dat je hem steunt al heel veel, woorden zijn uiteindelijk toch maar nietszeggend. Hem af en toe eens knuffelen(jawel, dit kan ook als gewoon vrienden.)
    Je kunt volgens mij ook niet meer zeggen dat dat je het echt erg vind. Dit is een uitzonderlijke situatie.


    16 - 09 - '17

    Nawh, dat is echt rot!! Zoals iedereen al zei: gewoon jouw steun blijven bieden.

    Misschien helpt het ook als je leuke verhaaltjes en/of foto's van hem en zijn moeder opschrijft of opplakt in een boekje. Dan heeft hij een paar leuke momenten om naar te staren. Maar jij kent hem zoveel beter, dus als je weet dat dit hem alleen maar meer van streek zal maken, doe je het vanzelfsprekend niet.

    Een flinke knuffel kan ook goed helpen. Het ziet en klinkt misschien dom, maar een dikke knuffel en een luisterende oor zijn soms het enige wat iemand die door harde tijden gaat, nodig heeft. Dat weet ik gewoon uit ervaring.

    Heel veel sterkte voor zowel jou als jouw vriend en zijn familie (flower)


    -

    Ik zou inderdaad vragen waar hij behoefte aan heeft. Misschien wilt hij er over praten of wilt hij afleiding zoeken, of misschien is hij juist een persoon dat tijdens het rouwproces alleen wilt zijn. Iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier. Je kan hem steunen door naar zijn behoeftes te vragen. Ik denk dat hij daar al veel baat bij zou hebben.

    [ bericht aangepast door een moderator op 4 nov 2014 - 23:28 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Gannicus schreef:
    Ik zou inderdaad vragen waar hij behoefte aan heeft. Misschien wilt hij er over praten of wil hij afleiding zoeken, of misschien is hij juist een persoon dat tijdens het rouwproces alleen wilt zijn. Iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier. Je kan hem steunen door naar zijn behoeftes te vragen. Ik denk dat hij daar al veel baat bij zou hebben.


    afleiding, gewoon laten zien dat je er voor hem bent zelfs als je niet actief wat kan doen om het beter te maken laat hem weten dat hij er niet alleen voor staat.
    succes, beiden


    My thoughts are stars I cannot fathom into constellatio

    Wat erg voor die jongen en zijn moeder. Als de situatie bij mij zo zijn geweest, had ik het niet goed volgehouden denk ik.
          Zoveel mogelijk afleiding, maar wanneer hij het er liever (alleen) uit wil laten, gun hem dan die vrijheid. Je vermeldt dat je niet precies weet wat je meer kan doen, maar kan je dat niet eerlijk tegen hem zeggen? Volgens mij zal hij het vast wel begrijpen en je dankbaar zijn voor de eerlijkheid. Bovendien waardeert hij het al sowieso als hij weet dat iemand er voor hem is, waar hij voor steun naartoe zou kunnen.


    [ heaven knows ]