• Hallo allemaal, ik heb jullie meningen nodig over dit boek. Voor Nederlands moet ik enkele opdrachten maken (Leeservaring verslag, Creative verwerking, Een recensie, mediagerichte opdracht en Literatuuractua.)

    Nu voor de media gerichte opdracht kon ik uit verschillende opties kiezen en daarbij stuitte ik op '4.Forum/literair weblog' Natuurlijk dacht ik meteen aan Quizlet !

    Dus nu de vraag, wat vonden jullie van het boek 'De Hobbit' ? (Film editie of niet, maakt niet veel uit) Hopelijk mag ik jullie meningen gebruiken voor mijn opdracht en alvast heel erg bedankt !


    I caught a golden trout! But the real treusure? Friendship - ACNH

    Oké, ik kan drie dagen doorlullen over wat ik van het boek vind, maar dat zal wel lijken op wat andere mensen zeggen. Wat ik het allermooist vind aan The Hobbit, is de manier waarop Tolkien het personage Bilbo Baggins heeft gecreëerd. Ondanks dat het een kinderboek is (als dat al iets zegt), heb ik nog nooit over zo'n genuanceerd en realistisch personage gelezen. Het is geen standaard verhaal over een karakter dat in de loop van het verhaal erg verandert en aan het einde een heel nieuw persoon is. Bilbo verandert inderdaad ontzettend, maar hij blijft ten alle tijden trouw aan zichzelf en zelfs al heeft hij het avontuur achter de rug, aan het eind van het boek hij nog steeds grotendeels de hobbit die hij eerst was. Ja, hij heeft ontdekt dat er meer in hem schuilt dan hij denkt en hij durft eindelijk toe te geven aan zijn onhobbitachtige (is dat een woord) verlangens. Sterker nog, hij omarmt eindelijk de Took-kant van zijn persoonlijkheid. Hij is niet meer bang voor avontuur, maar zijn nuchtere, hobbitachtige kijk op de wereld is absoluut niet verdwenen. Aan het einde van de dag zit hij het liefst weer in zijn comfortabele leunstoel een pijp te roken. De subtiele manier waarop Tolkien de Engelse taal heeft gebruikt om dit over te brengen, vind ik het gaafst. Ugh, ik kan dit niet in een een paar zinnen allemaal uitleggen. Ik heb er mijn PWS over geschreven en dat heeft me 13.000 woorden gekost. :')

    De films vind ik super, al ben ik het niet helemaal eens met sommige veranderingen. Ik ben blij dat ze een derde deel hebben gemaakt, want wat veel mensen niet weten is dat Tolkien na het schrijven van LotR veel Hobbit-related materiaal heeft toegevoegd en zelfs van plan was om The Hobbit opnieuw te schrijven. Er zijn door de filmmakers inderdaad veel dingen veranderd, maar de grote lijnen komen gewoon uit source material. Ik vind het leuk dat ze er zo creatief mee omgaan.

    Ik hoop dat dit je enigszins helpt. :')

    [ bericht aangepast op 5 nov 2014 - 19:32 ]


    Caution first, always.

    Er zijn erg veel verschillende versies van The Hobbit op de markt - voornamelijk door wat Tolkien er achteraf nog bij wilde schrijven, maar de kern van het verhaal blijft natuurlijk welwat hetzelfde. Het boek leest vlot weg - of je het leuker vind dan LotR is meestal wat persoonlijk - maar het verhaal zit goed in elkaar en de personages kennen een fijne groei.
    De films zijn vreselijk, though. Al spant Percy Jackson nog altijd de kroon in het lijstje van slechtste boek-filmadaptaties :Y)


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik heb het boek gelezen en alle films toch een paar keer gezien.
    Het boek is zeer leuk maar eerder voor lezers zoals hier omdat het op een redelijk moeilijke manier geschreven is (dat komt doordat het een redelijk oud boek is). achteraf heb ik er een spreekopdracht over gedaan.
    Zelf heb ik enorm genoten van Het boek. Ik vond het in het begin zeer ontspannen en grappig terwijl het naar het einde toe veel spannender is. Voor de rest vind ik het leuk dat Tolkien je de personages laat "kennen" terwijl je het boek leest. Net als veel fans vind ik het wel wat raar dat er van een boekje van 300 pagina's drie films worden gemaakt maar ik ben er blij mee, extra veel kijkplezier.


    Alles heeft betekenis, ook niets

    De Hobbit vond ik een heel fijn boek. Er gebeurd heel veel, maar het is goed gedoceerd. De zinnen zijn gemiddeld wel aan de lange kant, maar het is een oud boek en een deel van Tolkiens manier van schrijven. Zodra je dat even in je achterhoofd hebt, leest het prima weg. Het is al bijna honderd jaar oud, maar toch nog o zo origineel, wat je je amper kunt voorstellen, omdat Tolkiens werken heel veel mensen hebben geïnspireerd en bijna alles wel een soort aftreksel van zijn verhalen is. Ik vind hem een medongenloze schrijver, deels omdat hij personages gewoon kan laten sterven, maar ook omdat hij gewoon schrijft wat er geschreven moet worden en ik niet het gevoel heb dat hij je als lezer wil sparen. Dat hou ik zelf nooit zo van.

    De films zijn voor een de commerciële industrie niet verkeerd. Hoewel het overduidelijk is dat het veel grootser is opgezet dan The Lord of the Rings, die veel minder grotesk is neergezet. Wat dat betreft vind ik The Hobbit een vreselijke filmserie. Het eerste deel maakt je enthousiast, tot het einde nadert en je beseft dat er nog twee delen moeten komen. Vervolgens bestaat het tweede deel voor zeker driekwart alleen maar uit vecht scenes die ook nog eens vol stunts en special effects zitten en waarvan geen woord in het boek staat. Zeer zonde. Ze hadden er best een trilogie van kunnen maken zonder al die meuk, als het dan zo nodig moet.
    Om ze op vrijdagavond op de bank te kijken, vind ik het heerlijk en ik hou van de dwergen, maar de manier waarop het concept is aangepast op de commercie komt echt mijn neus uit.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik zet hem even bij mijn topics. Ik ga hier morgen even schrijven wat ik er van vind, maar nu wil ik slapen. :')


    Every villain is a hero in his own mind.

    Oké toch maar wel :')

    Ik vind het boek wat moeilijk geschreven voor kinderen, al is het natuurlijk ook al een klein beetje gedateerd. Tolkien schrijft op een luchtige manier, maar weet zo wel veel informatie te geven zonder dat het saai word. De verhaallijn is vrij simpel, maar wel erg origineel in zijn tijd. Ik houd van de verschillende rassen die in Midden Aarde voorkomen, die in onze tijd inmiddels vanzelfsprekend zijn maar toen zeker niet.
    Ik vond de karakters niet zo goed uitgewerkt – zeker de dwergen niet. Er was nauwelijks een onderscheid tussen de ene en de andere dwerg en ik denk dat Tolkien daar best wel iets heeft laten liggen. Voor het verloop van het verhaal was het misschien niet zo heel erg nodig, maar als fan zijnde vind ik het toch wel jammer dat de personages niet wat meer uitgediept zijn.

    De films vind ik geweldig – zolang je ze niet naast het boek houdt. Ik heb niet zozeer behoefte aan films die letterlijk weergeven wat er in de boek gebeurt en ik vind het leuk dat ze er aspecten uit andere werken aan hebben toegevoegd. Peter Jackson heeft er zijn eigen draai aangegeven en sommigen waarderen het en anderen niet. Ik in ieder geval wel. Ik vind de personages heel goed gecast en hoewel sommige scènes misschien wat ongeloofwaardig zijn, vind ik dat niet af doen aan de film. Ik vind het juist leuk dat er wat meer humor in deze trilogie zit. Persoonlijk vind ik het ook absoluut geen probleem dat het drie films zijn geworden. Ze vervelen me niet, de delen lijken – tot dusver – ook niet erg op elkaar en ik vind het fijn dat ze in de Hobbit een brug slaan tussen beide epische verhalen. (:

    [ bericht aangepast op 5 nov 2014 - 22:54 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Tot nu toe heb ik alleen de films gezien, omdat ik die eerder dan de boeken kende (de boeken staan nog steeds op mijn lijstje om te lezen), maar ik vind ze echt gaaf. Het zijn wel lange films, maar ik vind het mooi verfilmd en ik kan er eigenlijk niet verveeld van raken.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Square schreef:
    Haha, ik denk dat Marleen/SonOfGondor je hiermee wel kan helpen, als zij zin heeft om haar mening uit te typen. :Y)

    Zelf vind ik de films erg leuk, al blijf ik het een beetje vreemd vinden dat ze zo'n dun boekje over drie films uitsmeren. Ze stoppen er erg veel extra dingen in ten opzichte van het boek, wat aan de ene kant voor heel gave films zorgt, maar aan de andere kant wel betekent dat het verhaal nogal verandert. Ik kan niet meer erg veel zinnige dingen over het boek zeggen, denk ik, want het is echt te lang geleden dat ik dat heb gelezen, sorry. ^^


    Oké, nu zit je een hoge standaard :P

    Ik kan hier ook heel lang over doorpraten, maar laat ik eens beginnen met het boek. Ik heb het boek in het Engels en in het Nederlands gelezen en ik vond het fantastisch. Niet alleen omdat het goed wegleest, maar ook omdat het een boek is dat echt leeft voor je. Ik denk dat LotR hetzelfde doet, maar dan lastiger, waardoor veel mensen het al snel gezien houden. Bilbo is een geweldig personage. Hij is geen held als in heel veel fantasy. Hij is gewoon iemand die in een avontuur rolt en meer geluk heeft dan hij dacht. We kunnen nooit streven om zo perfect als Aragorn te zijn, maar we kunnen allemaal streven om iemand te worden als Bilbo, zelfs als we al 50 jaar lang in onze luie stoel zitten. Daarnaast heeft Bilbo een soort humor die ik er erg kan waarderen, de humor die door het hele boek te zien is (een zin als 'maar adelaars zijn geen vorken' is toch geweldig?) Bilbo is onze 'per ongelukke' held. Hij doet ook maar wat, maar wel altijd wat hij denkt dat goed is. Daarnaast is midden aarde zo'n geweldig uitgewerkt land, dat je het idee hebt dat je er zo kan belanden. Maar goed, dat slaat meer op Tolkien dan op de hobbit specifiek.

    En dan de films... Ja... Zoals sommigen misschien weten, ben ik daar niet zo enthousiast over. Misschien maakte ik de fout de film te veel te zien als een verfilmd boek, en niet genoeg als een soort fanfiction van Peter Jackson himself. Ik maak me geen illusies, ik weet dat dit over geld gaat. Lord of the Rings deed het goed, en daarom maakte Peter Jackson 3 prequals, met dezelfde toon en sfeer als LotR. Maar de hobbit is dat niet. De eerste film kon ik nog wel uitzitten. Als vrije interpretatie van The Hobbit was het leuk om te zien. De lichte sfeer van het boek was er nog een beetje, met een episch tintje. Er waren absoluut stukken bij die nergens op sloegen, maar er was mee te leven. Toen de tweede film. Wat moet ik zeggen? Het is een soort fanfictie, maar ik heb er betere gelezen hier op quizlet. De tweede film ging niet meer over Bilbo. Het ging over Thorin, naar mijn idee. Nou is Thorin een geweldig interessant personage , maar Peter Jackson maakte van hem de zoveelste gekwelde held. En dan nog de vechtscene's. Ik vind dat er veel te veel nadruk op het vechten zat. De één na de andere ork werd afgeslacht in de barrel scene, een scene die in het boek Bilbo en zijn slimmigheid centraal stelde. De vrijheden die met de rest van het materiaal zijn genomen, vond ik verschrikkelijk. Tauriël was een personage die er van mijn part heel hard uit mocht worden gegooid. Jammer, want ze had potentie. Het hele verhaal voelde vreemd, alsof ik helemaal niet in midden aarde was, maar in een complete andere wereld. Misschien was het een goede film, maar ik kan me moeilijk losmaken van de frustratie van wat ze met het materiaal hebben gedaan. Als Tolkien-nerd maak ik me daar kwaad over. Ik weet niet zeker of ik de derde film wil zien. Misschien is het op zichzelf een goede film, maar ik kan het boek niet gemakkelijk loslaten. Ik ben bang dat het een andere gewelddadige spektakelfilm wordt, iets wat Tolkien nooit had willen zien gebeuren met zijn werk.

    [ bericht aangepast op 5 nov 2014 - 23:17 ]


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Bedankt iedereen ! Ik kan zeker wat doen met jullie meningen ! ;3


    I caught a golden trout! But the real treusure? Friendship - ACNH

    Het is een erg fijn boek om te lezen en het vervult echt al je fantasieën. Ik hou echt niet van boeken, maar dit was echt geweldig.


    Firm believer of all that is magic