• Jaja, de vraag die bijna iedere student zichzelf moet stellen: blijf ik in Nederland, of ga ik naar het buitenland en waar ga ik dan heen?
    Nou heb ik net een tutor bijeenkomst gehad en daar hadden we het kort even over studeren in het buitenland, wat wij in het eerste gedeelte van ons derde bachelor jaar kunnen doen. Mijn docent raadde het ook ten zeerste aan om te gaan doen, omdat hij minder tevreden is over de minors die worden gegeven. Bovendien lijkt het mij echt onwijs vet en is het iets wat ik eigenlijk al heel lang wil: een tijdje naar het buitenland weg van hier. De keuze is alleen zo breed. Bijna in ieder land waar ik op klik zijn wel universiteiten met een studie die interessant is voor iemand die mijn studie volgt (ik doe Theater-, Film- en Televisiewetenschappen, maar er zit ook nieuwe media bij, waardoor ik eigenlijk super breed wordt opgeleid op het moment).
    Nou zit ik nog maar in het eerste jaar, maar mijn tutor drong aan dat we echt op tijd moesten beginnen met kiezen en plannen en zo, eigenlijk gewoon nu al. Ik wil dus een keuze maken naar welk land en ik wil, maar dat vind ik zo moeilijk, vooral omdat de keuze zo breed is (ik was echt even verbaasd). Nu vroeg ik mij af, wat lijken jullie leuke landen om te gaan studeren en waarom? Of misschien heb je al in het buitenland gestudeerd en wil je je ervaringen delen? Misschien dat je een land echt aan kunt raden of juist helemaal niet?

    Om even een lijst te laten zien waar ik allemaal wel niet heen kan:

    -Canada
    -VS
    -Chili
    -Costa Rica
    -Mexico
    -België
    -Denemarken
    -Duitsland
    -Estland
    -Frankrijk
    -Griekenland
    -Groot-Britannië
    -Hongarije
    -Ierland
    -IJsland
    -Italië
    -Letland
    -Litouwen
    -Malta
    -Noorwegen
    -Oekraïne
    -Oostenrijk
    -Polen
    -Portugal
    -Roemenië
    -Rusland
    -Slovenië
    -Slowakije
    -Spanje
    -Tsjechië
    -Turkije
    -Zwitserland
    -Israel
    -Zuid-Afrika
    -China
    -Filippijnen
    -Japan
    -Korea
    -Maleisië
    -Singapore
    -Taiwan
    -Thailand
    -Australië
    -Nieuw Zeeland


    Zoveel mogelijkheden en ik ben like in zowat elk land wel geïnteresseerd... Help!


    Happy Birthday my Potter!

    Misschien is het handig om naar de kosten te kijken per land, om het aantal landen wat kleiner te maken? Als in Europa blijft heb je ook kans op een Erasmusbeurs.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Dunk schreef:
    Misschien is het handig om naar de kosten te kijken per land, om het aantal landen wat kleiner te maken? Als in Europa blijft heb je ook kans op een Erasmusbeurs.


    Dat is idd wel een idee, hoewel ik best breed zit met geld (altijd al veel gespaard en dat doe ik nu nog, heb ook het geluk dat ik dat kan) dus ik wilde eerst even wat landen schrappen voor ik daarnaar ga kijken.


    Happy Birthday my Potter!

    Ik zou heel goed kijken naar in welke minors je geïnteresseerd bent. Niet alle minoren worden natuurlijk overal gegeven, en het is goed om te kijken waar ze de focus op leggen bij andere universiteiten. Kijk ook naar visa, een visa in de USA is waarschijnlijk vele malen duurder waar je bijvoorbeeld in Noorwegen geen visa nodig hebt. En, last but not least, kijk natuurlijk heel goed naar het land zelf. Ik kan me voorstellen dat je in een land als de Fillipijnen meer moeite zal hebben om te aarden dan in een ander westers land. Heel veel succes en natuurlijk veel plezier ;')


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Gezien je opleiding, zou ik wel voor een Westers land gaan.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Je kunt in België studeren zonder problemen anders dan DUO. De mensen zijn super tof en het is goedkoper dan in Nederland. Maar als je echt voor stage gaat, moet je kijken waar je het best zou kunnen wonen, want je moet er per slot van rekening wel een paar maanden wonen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Wow, jij kunt naar zoveel landen. Zelf zou ik het liefst naar landen als Zuid-Afrika, Canada, Groot-Brittannië gaan (ik ga naar Aberdeen) of anders naar Scandinavische landen!
    Engelstalige landen vind ik fijn, omdat ik van de cultuur houd en omdat het daar makkelijker assimileren is (plus je Engels verbetert echt enorm), maar het is wel vaak duur (Scandinavische landen trouwens ook vaak).


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Bederov schreef:
    Gezien je opleiding, zou ik wel voor een Westers land gaan.


    Mag ik vragen waarom je dat vindt? Want mij leek het juist ook interessant om in een niet westers land te gaan zitten, omdat je dan een heel ander perspectief omtrent media leert kennen. Wij leren nu vooral over Amerika, Engeland en Nederland, hoewel we met nieuwe media af en toe bespreken hoe dit juist veel invloed heeft op niet westerse landen (Arabische lente).


    Happy Birthday my Potter!

    Tja, zelf zou ik naar België gaan omdat ik erg gehecht ben aan mijn familie, maar aan de andere kant is een uitdaging ook weer leuk... Ik denk niet dat ik hier objectief naar kan kijken. ^^


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Het klinkt me heel erg bekend in de oren. Ik ben zelf, na heel lang twijfelen, aan het kijken wat ik allemaal dit/ volgend jaar afgerond moet hebben om een jaar in Australië stage te lopen en daar ook mijn papieren te halen. Wat mij over de streep heeft getrokken is toch dat het een nieuwe uitdaging is, je niet snel de kans krijgt om weer naar de andere kant van de wereld te gaan, en vooral veel brochures bestellen. Heel veel vragen stellen, mensen die er zijn geweest spreken en informeren over de mogelijkheden, dus ook de dingen die er buiten de opleiding te doen zijn.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2014 - 12:35 ]


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    EdwardSheeran schreef:
    Het klinkt me heel erg bekend in de oren. Ik ben zelf, na heel lang twijfelen, aan het kijken wat ik allemaal dit/ volgend jaar afgerond moet hebben om een jaar in Australië stage te lopen en daar ook mijn papieren te halen. Wat mij over de streep heeft getrokken is toch dat het een nieuwe uitdaging is, je niet snel de kans krijgt om weer naar de andere kant van de wereld te gaan, en vooral veel brochures bestellen. Heel veel vragen stellen, mensen die er zijn geweest spreken en informeren over de mogelijkheden, dus ook de dingen die er buiten de opleiding te doen zijn.


    Ik had gehoopt hier wat mensen te vinden met die ervaring, ik ken er namelijk niet zo bar veel die in het buitenland zijn geweest. Eén vriendin die in de VS is geweest en het ge-wel-dig vond. Dat kijken wat er naast allemaal te doen is, is wel een goede btw. Thanks!


    Happy Birthday my Potter!

    Bladgoud schreef:
    Wow, jij kunt naar zoveel landen. Zelf zou ik het liefst naar landen als Zuid-Afrika, Canada, Groot-Brittannië gaan (ik ga naar Aberdeen) of anders naar Scandinavische landen!
    Engelstalige landen vind ik fijn, omdat ik van de cultuur houd en omdat het daar makkelijker assimileren is (plus je Engels verbetert echt enorm), maar het is wel vaak duur (Scandinavische landen trouwens ook vaak).


    Idd een heel goed argument. Sws leer ik veel sneller als ik het gewoon praat en dat is wel belangrijk. Vooral omdat ik dyslectisch ben en simpelweg woordjes stampen bij mij nooit gewerkt heeft, terwijl ik na een uitwisseling naar Turkije op de middelbare opeens een stuk verbeterd was, omdat je op geen andere manier kon communiceren dan behalve met gebaren en engels :')


    Happy Birthday my Potter!

    Als ik dit lees, krijg ik zelf ook veel zin om naar het buitenland te gaan (ik zit in de zesde en ga hopelijk volgend jaar studeren). Momenteel spreken mij Zuid-Amerikaanse landen heel erg aan, maar daarentegen ook Groot-Brittannië.
    Ik zou als ik jou was een lijstje maken met minors die je leuk lijken en aan de hand daarvan geschikte universiteiten gaan zoeken. Kun je trouwens niet via je universiteit in contact komen met mensen die ook naar het buitenland zijn geweest of dit nog gaan doen?

    [ bericht aangepast op 24 nov 2014 - 17:19 ]


    There is nothing more badass than being yourself

    Wat gaaf dat je zoveel keuze hebt! Ik zou als ik jou was een land kiezen waar Engels gesproken wordt (tenzij je ook andere talen zo goed beheerst, dat je er leerstof goed in begrijpt en dergelijke) en een land waar je normaal niet zou komen. Succes met de keuze maken, in ieder geval! (:


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Buiten Europa heb je de Marco Polo-beurs, dus je hebt eigenlijk altijd een beurs.
    Ik zou een land kiezen waar de opleiding in een taal wordt aangeboden die je spreekt, aangezien een taal in een half jaar leren nogal onmogelijk is. Ikzelf ben niet naar Engeland/Amerika gegaan omdat ik ook graag een nieuwe taal wilde leren en ben uiteindelijk in Noorwegen terechtgekomen.
    Tips die ik heb gekregen:

    1. Zoek een universiteit met vakken die jij leuk vindt
    2. Zoek uit of die vakken ook in een voor jou begrijpelijke taal worden gegeven
    3. Zoek uit of de academische kalenders niet te veel overlappen, zodat je niets mist (Duitsland is bijvoorbeeld een probleem, omdat hun semester pas in oktober begint).
    4. Zoek uit of je het kan betalen. Scandinavië is bijvoorbeeld echt heel erg duur. Ik kan amper rondkomen terwijl ik dat in Nederland makkelijk kon.
    5. Nu blijft er waarschijnlijk een klein lijstje over en kies daarvan het leukste land =D

    Ik ben echt weken bezig geweest om dit uit te zoeken, maar het was het allemaal waard. Ik heb echt een geweldig semester hier en wil in mijn master ook naar het buitenland.


    I am an idiot, I move.

    VS of Australië wint bij mij. Hands down. Every time.


    I'm so scared of being alone, yet I constantly push people away and never let anyone in.