• Ik loop al een paar weken bij de dokter rond vanwege kortademigheid en moeheid.
    Voor een paar weken geleden had ik toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts omdat ik me nogal kortademig voelde. Dit was ik al een langere tijd en ik wilde dat er eens naar gekeken werd. Zo gezegd zo gedaan. Ze maakte zich nogal zorgen omdat ze twijfelde of het mijn conditie of toch mijn longen waren dus ze heeft ze mij door gewezen voor een blaastest (spirometrie). Deze heb ik afgelopen vrijdag ochtend gehad en hier kon ik al duidelijk zien dat het mijn longen waren, ja. Waar iemand van mijn lengte en leeftijd de zes seconde haalt met uitademen, haalde ik nog niet eens de vierenhalf.
    Ik kreeg van de dokter die de test afnam vier pufjes ventolin, moest tien minuten in de wachtkamer zitten en mocht weer naar binnen komen om opnieuw de test te gaan doen. Omdat ik al erg uitgeput was van de test die we ervoor hadden gedaan redde ik nogmaals de zes seconde niet, maar wat meteen duidelijk was, was dat ik al een stuk meer lucht had dan ervoor. Ik moest een afspraak maken met de huisarts omdat zij mij de uiteindelijke uitslag zou geven.

    En vandaag was het zover.
    Ik kwam er binnen en ze vroeg gelijk hoe ik me voelde, ik antwoordde meteen dat ik moe was en toen begon ze erover dat dat heel goed mogelijk zou zijn. We waren aan het praten en toen begon ze over puffers die de luchtwegen vrij zouden maken als ik het benauwd zou hebben en dat ik die wel nodig zou hebben, want ik heb astma is uit de testen gebleken.
    Het kwam wel als een klap aan maar ik wist niet hoe ik me moest gedragen. Ondanks dat ik al iets verwacht had schrok ik wel. Ik zat daar in dat bespreekkamertje stom te grijnzen en doen omdat ik me geen houding wist te geven. De huisarts heeft me wel alles uitgelegd, hoe ik alles moet gebruiken en hoe vaak.
    Ik moet tweemaal daags Flixotide gaan gebruiken en ventolin wanneer het echt nodig is (bijvoorbeeld als ik kortademig ben).
    Vanmiddag ga ik de twee puffers (eigenlijk discs) ophalen en vanavond mag ik beginnen.

    Op zich ben ik wel opgelucht dat ik weet wat het is en dat ik er wat aan kan doen. Ik ben sowieso blij dat er iets voor is en ik hoop dat ik ook wat minder moe ga worden de komende weken. Over zes weken heb ik een afspraak met de huisarts en gaan we kijken of ik gevorderd ben!

    Zo, ik moest dit even kwijt omdat ik nogal veel bezorgde berichtjes in het LJH-topic schreef over mezelf. Hier is dan meteen het hele verhaal (:

    [ bericht aangepast op 1 dec 2014 - 10:28 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Astma is echt niets om paniekerig over te doen. Ik loop er al 11 jaar mee rond.
    Join the club!


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Fijn dat je eindelijk weet wat er aan de hand is!


    "Ignite, my love. Ignite."

    Prancer schreef:
    Astma is echt niets om paniekerig over te doen. Ik loop er al 11 jaar mee rond.
    Join the club!


    Ik ben niet paniekerig hoor (:

    Het is gewoon een hele opluchting dat er niets ergers aan de hand is.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Mijn broertje heeft ook astma. Waar je je dan vooral zorgen om moet maken zijn aanvallen. Die had m'n broertje heel heftig. Heel veel sterkte en ik hoop dat je er overheen mag groeien. (Dat is namelijk ook mogelijk)


    26 - 02 - '16

    Bah, het is nooit leuk om te horen dat je iets hebt, maar gelukkig kan hier makkelijk iets aan gedaan worden. ;3 Ik hoop voor je dat je je snel beter voelt!


    Your make-up is terrible

    Ik heb sinds mijn 6 asma en het is heel goed leefbaar zolang je het maar weet. Ik lees hier ook over aanvallen maar die vallen bij mij best mee, ik heb ze hooguit één keer per jaar (vaak rond kerst en nieuwjaar met heel die rook) en wanneer je weet wat het is, is het niet zo erg.
    Het enige verschil is dat wanneer je sport je eerder last hebt van ademsnoot, maar voor de rest kun je gewoon normaal leven.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Fijn dat er ook mensen op Q zijn met dit. Dan kan ik met vragen bij jullie terecht, toch? (:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Assassin schreef:
    Bah, het is nooit leuk om te horen dat je iets hebt, maar gelukkig kan hier makkelijk iets aan gedaan worden. ;3 Ik hoop voor je dat je je snel beter voelt!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Wel fijn dat je nu in ieder geval weet wat het is en het ook nog iets is waar goed mee te leven is en waar medicijnen voor zijn om het wat beter te maken, maar asma blijft vervelend. Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je medicijnen goed helpen!


    Happy Birthday my Potter!

    Bostick schreef:
    Fijn dat er ook mensen op Q zijn met dit. Dan kan ik met vragen bij jullie terecht, toch? (:


    Tuurlijk!
    Kleine tip: stiekem zijn die puffers suuuperongezond en onlangs las ik een trucje dat helpt bij paniekaanvallen, maar ook bij astma-aanvallen (bij mij toch): je ademt langzaam in gedurende 7-8 seconden, houdt dit evenlang vast en dan alles uitademen gedurende 4 seconden.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    JaceLightwood schreef:
    Fijn dat je eindelijk weet wat er aan de hand is!


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Hopelijk zal je er steeds minder last van krijgen! (: In ieder geval is 't fijn dat je eindelijk weet wat er aan de hand was.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Fijn dat je nu weet waardoor je kortademigheid en moeheid veroorzaakt wordt. Stel dat je bijv. een aanval krijgt en geen lucht meer enzo en niemand weet wat ze moeten doen omdat je zelf niet weet wat het is... dan is het toch wel fijn dat je het nu weet.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Bedankt iedereen voor de lieve reacties (:

    [ bericht aangepast op 1 dec 2014 - 16:27 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Hehe. Ik heb ooit precies hetzelfde recept gekregen... maar ik doe het nooit (cat) Wel fijn dat er voor jou een oplossing is!


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes