• Hoe ik aan het idee kwam:

    Ik was laatst met iemand aan het praten, een chatroulette en wat bleek? Zij schreef ook. Ze wilde een verhaal gaan schrijven over een meisje met depressie en anorexia, wat heel erg gepest werd. En ik dacht alleen maar, no offence, niet weer zo'n verhaal. Maar het zette me wel aan het denken. Nou ga ik niet me hele levensverhaal hierop gooien, maar ik herinnerde me dat ik ooit een mijn psycholoog gevraagd had "heeft iemand het wel Is gefaket?" en hij zei ja.


    Misschien Is het wel weer 'zo' n typisch verhaal.' Maar ik wilde het toch een kans geven, dus hierbij mijn vraag, bestaat zoiets al? Een verhaal over een meisje dat dat zo geobserdeerd Is met aandacht krijgen dat ze doet alsof ze allerlei mentale ziektes, lichamelijke problemen en trauma's heeft puur om aandacht te krijgen. En dan zou de proloog er ongeveer zo uitzien:
    Kunnen nog spelfouten in zitten.... (mijn spelling Is niet heel geweldig, het spijt me daarvoor.)


    Dear Timothy,


    Ik ben ziek. Maar niet het soort ziek dat jij elke maand bent. Niet het soort ziek dat het ziekenhuis op kan lossen, waar een medicijn voor Is. Mijn ziekte zit in mijn hoofd. Je weet al wie ik ben, wat ik ben. Of dat denk je te weten. Ik dacht altijd dat je de waarheid niet wilde weten. Maar nu ik hier zo lig, zo dichtbij de dood, iets wat ik nooit echt gewild heb, dacht ik, misschien moet ik hem de waarheid vertellen. Het begon toen ik een jaar of acht was, of was het negen? Ik weet het niet. Het was zo onmogelijk, me ouders die geen aandacht voor me hadden, geen vrienden om naartoe te vluchten, geen mensen die door mijn verdriet heen holpen. Maar depressief? Nee, dat maakte het me niet, absoluut niet. Ik had aandacht nodig, zoveel aandacht. Ik verzon keer op keer verhalen over pesterijen en bedreigingen, zo erg dat ze me wel aandacht moesten geven. Het voelde zo fijn, al die aandacht speciaal voor mij. Dus ging ik ermee door. Op de middelbare school, zo'n, wat zou het zijn geweest? Zo'n vier jaar misschien? Ja. Zo'n vier jaar later kreeg ik mijn eerste vrienden, maar ik wilde meer van hun aandacht. Steeds meer. En nooit, nooit was het genoeg. Dus ik verzon verhalen. Verhalen over hoe ik mezelf in slaap huilde. Hoe me vader me geslagen had toen ik klein was. Verhalen over hoe me moeder me op sloot. Maar waargebeurde dingen? Die vertelde ik nooit. Soms waren de dingen die echt gebeurt waren erger, vele malen erger, maar ik kreeg de woorden niet over mijn lippen. Leugens, alleen leugens kon ik vertellen. Dus dat deed ik. En alsof het de waarheid was sloot alles op elkaar aan. Maar alleen van uren na denken en plannen en gesprekken met mezelf in mijn hoofd paste alle puzzelstukjes. Puzzelstukjes van een puzzel die ik zelf gecreëerd had, zo groot dat ik soms uit het oog verloor welke stukjes al op hun plaats zaten. Toen ontmoette ik jou en oh God, jij zette mijn wereld op zijn kop. Met je mooie blauwe ogen en je donkere haar, brede schouder en prachtige lach. Maar was ik interessant genoeg? Zou ik je aandacht trekken? Niet zonder iets extra's, zonder iets speciaals. Toen bedacht ik mijn grootste leugens ooit, begon ik mijn grootste plannen te maken. Want oh ik zou bij jou zijn en jij zou mij gaan beschermen. Jij zou me alle aandacht gaan geven die ik nodig had en van me gaan houden puur uit medelijden. Ja, dat was mijn plan. Want nee, ik heb nooit anorexia gehad. Nooit depressief geweest, nooit dood gewild of mezelf pijn willen doen. Ik wilde nooit zo graag thuis weg, of me eten uitkotsen. Me vrienden lieten me niet in de steek en het enige wat ik gezegd heb dat waar was, is dat ik van je houd. Maar ik had het nodig. Nodig om je aandacht te trekken. Want was je ooit zo vaak langsgekomen als ik okay was? Was he zoveel nachten bij me gebleven als ik niet gezegd had dat ik dood wilde? En dan kan je zeggen dat ik niet had moeten doen alsof. Maar ik had je nodig, je aandacht, je warmte. Het was allemaal voor jou. Speciaal voor jou. Misschien ben ik nog wel zieker dan je dacht. Misschien ben ik nog wel zieker dan ik dacht. Want ondanks dat ik al deze mentale ziektes niet heb, was ik bereid te doen alsof. Maar je houdt toch nog wel van me? Nu ik je de waarheid heb verteld? Oh alsjeblieft zeg dat je nog van me houdt, want alleen jij, alleen jij bent belangrijk voor me. En voor jou doe ik alles. En ik weet diep in me hart dat jij alles voor mij doet.


    With lots of love,
    Pom.



    Ps: Ik ben me heel bewust van hoe ernstig het Is als iemand zou doen alsof. Het verhaal Is ook niet gebaseerd op iemand die ik ken, en het Is ook zeker niet bedoeld om een grote grap van mentale ziektes te maken.


    We've lived in the shadows for far too long.

    Dit doet me denken aan een oud klasgenootje die dit precies heeft gedaan om alle aandacht op te eisen terwijl ik er duidelijk aan onderdoor ging en niet werd geloofd. Ik zit te twijfelen ik zou het wel willen lezen maar ik ben bang dat ik nogsteeds die woede voor die persoon heb.

    Cherilyn schreef:
    Dit doet me denken aan een oud klasgenootje die dit precies heeft gedaan om alle aandacht op te eisen terwijl ik er duidelijk aan onderdoor ging en niet werd geloofd. Ik zit te twijfelen ik zou het wel willen lezen maar ik ben bang dat ik nogsteeds die woede voor die persoon heb.

    Eh ja, dit dus.
    Ik had er al op geantwoord, but don't care.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Klinkt als een leuk verhaal in wording, ben heel benieuwd als je dit gaat beginnen!


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Bedankt voor alle reacties ^^. Ik ben nu alleen nog maar enthousiaster om het te gaan schrijven.


    We've lived in the shadows for far too long.