• Ancient societies had anthropomorphic gods: a huge pantheon expanding into centuries of dynastic drama; fathers and sons, martyred heroes, star-crossed lovers, the deaths of kings - stories that taught us of the danger of hubris and the primacy of humility. Tom Hiddleston

    Niphredil went hubris. Hubris (hybris in het Nederlands en ubris in het Grieks) kent geen perfecte vertaling, maar wat er dichtstbij komt is de uitdrukking 'hoogmoed komt voor de val'. Het is een karaktertrek, die per definitie altijd inhoudt dat het persoon met dat karakter zijn noodlot tegemoet gaat. Het komt in de Griekse mythologie erg vaak voor, de helden worden overmoedig en in deze waanzin, denken zij zelfs vaak de door de goden geschapen orde of het lot te kunnen tarten. Genadeloos worden ze afgestraft door de goden. De bekendste helden uit de Griekse mythologie stierven of werden ernstig gestraft voor hun hubris, zoals Odysseus, Achilles, Cassandra, Ikaros en Prometheus.

    Ikzelf vind het een fascinerend begrip, ook al wordt het hedendaags ook vaak gebruikt om gewoon arrogantie of overmoed aan te duiden.

    Om dit topic een beetje nuttig te houden, wat is jullie favoriete mythe?

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 21:37 ]


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik vind ὕβρις wel een mooie naam.

    Haha nee grapje, toffe username!

    Holder schreef:
    Ik vind ὕβρις wel een mooie naam.

    Haha nee grapje, toffe username!


    Je bent vreselijk haha. Ik heb het al aangepast. Dankjewel though! (ik was nog zo vastberaden om Niphredil een lange tijd te houden, maar het is mislukt. )


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.