• Meet Gizmo.

    Sinds een anderhalf jaar hebben wij een kat in huis gehaald die al enkele weken in onze tuin zat rond te zwerven. Ze had duidelijk geen huis meer, want ze was mager en zat onder de klitten. Wij zijn toen naar de dierenarts gegaan, hebben de klitten eruit gehaald en ze was weer gezond. Een schat van een kat.
    Aangezien niemand wist van wie ze was - nergens hingen berichtjes over een vermiste kat die ook maar iets op Gizmo leek, hebben wij ze een aantal maanden binnen gehouden tot ze gesteriliseerd werd. Dat was tijdens de winter en dus werd haar vacht ook niet dik.

    Nu ze deze winter wel naar buiten mag, is haar vacht dus wel enorm dik geworden. En dat brengt de nodige klitten met zich mee. Nu ik sinds oktober op kot (kamers) zit, kan ik haar niet meer kammen tenzij in het weekend. Ze wordt niet graag gekamd, dus mijn ouders hebben die taak niet overgenomen, aangezien ze niet zo'n goede band hebben met Gizmo als mij.

    En vandaag zat ze te jammeren van de pijn, omdat er blijkbaar een ontsteking is veroorzaakt door één van de klitten. Ze is nu bij de dierenarts om morgen geschoren te worden.

    Maar ik ben de komende vijf jaar nog altijd door de week niet thuis. Ik kan dus niet voor haar vacht zorgen. Ze laat het kammen niet toe op haar buik, dus mijn ouders kunnen haar daar niet kammen. (ik mag daar trouwens ook niet aankomen)

    Ik weet dat jullie geen professionele dierenartsen zijn en dat Google altijd meer weet, maar ik wou toch wel eens graag ervaringen en tips horen van jullie. Ik ben een beetje wanhopig, want ik vond het echt zielig hoe ze erbij liep.
    En ja, mijn ouders zouden haar moeten kammen, maar ik vrees dat ze dat niet gaan doen omdat ze allebei zo druk zijn met hun leven. :/


    Let the Night embrace you

    Wat een mooie kat!!! Vooral dat half zwart en half wit is mooi! (:

    Echt een prachtkat! Ik heb ook twee langharige katten, maar die worden heel graag geborsteld en ze komen ook niet buiten, dus klitten zijn niet zo'n probleem. Ik raad aan een kam naast je te leggen als de kat op je schoot ligt of naast je ligt. Dan streel je haar gewoon met je hand en ga je langzaam over naar de kam. Zo heb ik het mijn kat in ieder geval aangeleerd :)


    What would Emma do?

    Ten eerste, wat een prachtige kat O.o
    Ten tweede kan ik niet meer doen dan haar beterschap wensen, want ik heb er (helaas) geen verstand van. Succes!

    Thanks voor de complimentjes. Ik vind het echt sneu dat ze nu helemaal kaalgeschoren gaat worden. Dat gaat echt niet mooi zijn. :c

    @StephenFry: dat is idd een goed idee. Ik geef haar nu altijd een snoepje als ik haar gekamd heb en dat lijkt ook wel te werken. Ik ben alleen niet vaak genoeg thuis, dus ze leert het niet snel. :/
    Maar het is misschien wel een goede poging om haar buik mee te proberen kammen.


    Let the Night embrace you

    Als je ouders haar moeten verzorgen, horen ze ook de taak van het kammen op zich te nemen, aangezien dit blijkbaar belangrijk is. Als zij weigeren dit te doen, moet daar in ieder geval een of andere oplossing voor komen.
    En onder andere de dierenarts kan waarschijnlijk wel vertellen hoe dat met het kammen moet.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Als je in het weekend de klitten kan uitkammen of zelfs wegknippen voor ze te groot worden, zou het niet meer tot ontstekingen mogen komen, maar helemaal perfect zal haar vacht dan wel niet zijn. In mijn ervaring krijg je op een week geen onmogelijk dikke lagen knopen.
    Wat een schatje (:


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Wat een mooie kat!
    Ik heb niet zoveel ervaring met katten met een lange vacht. Mijn kat heeft zo'n korte vacht dat hij nauwelijks haren verliest. Misschien de klitten wegknippen als ze te lang worden?


    Seasons will change, but I shall remain

    Cresseyde schreef:
    Als je in het weekend de klitten kan uitkammen of zelfs wegknippen voor ze te groot worden, zou het niet meer tot ontstekingen mogen komen, maar helemaal perfect zal haar vacht dan wel niet zijn. In mijn ervaring krijg je op een week geen onmogelijk dikke lagen knopen.
    Wat een schatje (:

    Idd, dat is wel een goed idee. Ik deed dat nu al een beetje met de huidige klitten, maar ik kon nooit te dicht knippen uit schrik dat ik de overgang tussen vel en klit niet zou voelen. Misschien dat het beter gaat als de klitten nog niet al te groot zijn. ^^'

    Bedankt voor de reacties!


    Let the Night embrace you

    Katarina schreef:
    (...)
    Idd, dat is wel een goed idee. Ik deed dat nu al een beetje met de huidige klitten, maar ik kon nooit te dicht knippen uit schrik dat ik de overgang tussen vel en klit niet zou voelen. Misschien dat het beter gaat als de klitten nog niet al te groot zijn. ^^'

    Bedankt voor de reacties!


    Gebruik een bot schaartje en knip in twee keer. De eerste keer ver van het vel en dan is de scheiding normaal al duidelijker. Het kan op die manier wel lang duren voor alles er uit is. En als een bot schaartje de huid raakt, reageren ze wel, maar doe je ze niet echt zeer, het lijkt eerder alsof je een keer nijpt in hun vel.


    What would Emma do?