• Fifty Shades of Grey is a 2015 American erotic romantic drama film directed by Sam Taylor-Johnson with a screenplay by Kelly Marcel. Based on E. L. James' bestselling novel of the same name, the film stars Dakota Johnson as Anastasia Steele, a college graduate who begins a sadomasochistic relationship with young business magnate Christian Grey (Jamie Dornan).


    Fifty Shades of Grey: of je nou wilt of niet, je wéét wat het is.
    Door verscheidene televisieprogramma's wordt de film beschreven als "feministische erotica", en duizenden vrouwen (en mannen) staan in de rij om de film te bekijken. Vrouwen/meisjes roepen uit dat ze hun eigen Mr. Grey willen, omdat hij oh zo romantisch is.

    Toen ik hoorde dat de boekenserie verfilmd werd (ik had de boeken niet gelezen) besloot ik dat het wel grappig zou zijn om hier met vriendinnen naartoe te gaan, en ik heb dat plan letterlijk gehad tot een week geleden.
    Vanuit verschillende hoeken duikt het steeds vaker op: 50SOG gaat helemaal niet over een BDSM relatie, maar over een enorm foute relatie. Het is geen SM, het is mishandeling en Mr. Grey is geen charmante man met een gevoel voor romantiek, maar een manipulatieve stalker. 50SOG fans daarentegen verdedigen hun favoriete boekenserie - iets dat logisch is, natuurlijk.

    Dit topic heb ik niet aangemaakt om jullie te vertellen hoe fout de film wel niet is en dat je er toch écht niet naartoe moet, maar meer om jullie te vragen wat jullie nou van de film vinden, of jullie van plan zijn te gaan en zo ja/nee, wat jullie beweegredenen daarvoor zijn.

    Voor een (gedetailleerde) lijst genoemd "Fifty Abusive Moments in 50SOG", klik hier. Maar dan alleen als je er werkelijk in geïnteresseerd bent. En again, ik probeer niemand te vertellen wat hij/zij moet doen, ik vraag me gewoon af hoe jullie tegen de film aankijken.

    Ga je 5OSOG bekijken? (In de bioscoop of via internet, dat maakt niet uit.)

    25.7% (18 stemmen)
     
    Ja.

    74.3% (52 stemmen)
     
    Nee.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Philia schreef:
    (...)


    Ik heb de boeken wel gelezen en de gedachtegang van Ana wil ik zeker ook niet gezond noemen. Ik vind dat de lijst prima klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat het een slecht boek Is, vooral omdat Christian Grey' gedrag heel goed past bij hem door het verleden dat hij heeft. Of het een slecht boek is of niet, dat is niets meer dan a matter of taste. Het punt blijft dat in de boeken wel degelijk een ongezonde relatie beschreven wordt, wat al begint met dat hij haar mobiel laat traceren. Ik vond het zeker geen slecht boek, gewoon niet mijn ding. Maar ik moet wel zeggen dat ik het persoonlijk jammer vindt dat sommige tieners die dit gelezen hebben opgroeien met een verkeerd idee van BDSM. Voor de rest heb ik geen problemen met het boek en wil ik de film zelf graag zijn, want Jaimy Dornan speelt de hoofdrol.

    Er zijn meer boeken/films waarin deze dingen gebeuren. Maar waarom de hele wereld op FSOG zeikt?

    De boeken serie vertelt hoe Christian een beter mens wordt...
    Maar aangezien 9/10 van de filmgangers de boeken niet heeft gelezen, weten ze dat niet.

    Philia schreef:
    (...)


    Ik heb de boeken wel gelezen en de gedachtegang van Ana wil ik zeker ook niet gezond noemen. Ik vind dat de lijst prima klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat het een slecht boek Is, vooral omdat Christian Grey' gedrag heel goed past bij hem door het verleden dat hij heeft. Of het een slecht boek is of niet, dat is niets meer dan a matter of taste. Het punt blijft dat in de boeken wel degelijk een ongezonde relatie beschreven wordt, wat al begint met dat hij haar mobiel laat traceren. Ik vond het zeker geen slecht boek, gewoon niet mijn ding. Maar ik moet wel zeggen dat ik het persoonlijk jammer vindt dat sommige tieners die dit gelezen hebben opgroeien met een verkeerd idee van BDSM. Voor de rest heb ik geen problemen met het boek en wil ik de film zelf graag zijn, want Jaimy Dornan speelt de hoofdrol.


    Dus als ik het goed begrijp (verbeter mij als ik het verkeerd heb) is het gedrag van Christian Grey te verklaren door het verleden dat hij heeft gehad? Dat betekent waarschijnlijk dat hij is mishandelt of zelf BDSM heeft ervaren waarbij hij de sub was. In mijn ogen betekent dat hij een keuze heeft, want hij weet hoe het voelt wat hij bij Ana doet.

    In mijn ogen is het hetzelfde als zeggen dat een vader die zijn kind slaat er niks aan kan doen, omdat hij vroeger ook geslagen door zijn vader is. Natuurlijk voor die persoon weet niet beter, aan de andere kant kan je ook denken, hij weet hoe het voelt dus waarom doet hij het? Hij kan ook de keuze maken om het niet te doen, ook al is die keuze heel moeilijk om te maken.


    Physics is awesome

    Beckmann schreef:
    (...)

    Dus als ik het goed begrijp (verbeter mij als ik het verkeerd heb) is het gedrag van Christian Grey te verklaren door het verleden dat hij heeft gehad? Dat betekent waarschijnlijk dat hij is mishandelt of zelf BDSM heeft ervaren waarbij hij de sub was. In mijn ogen betekent dat hij een keuze heeft, want hij weet hoe het voelt wat hij bij Ana doet.

    In mijn ogen is het hetzelfde als zeggen dat een vader die zijn kind slaat er niks aan kan doen, omdat hij vroeger ook geslagen door zijn vader is. Natuurlijk voor die persoon weet niet beter, aan de andere kant kan je ook denken, hij weet hoe het voelt dus waarom doet hij het? Hij kan ook de keuze maken om het niet te doen, ook al is die keuze heel moeilijk om te maken.


    Als alles zo makkelijk was als jij nu beschrijft, zou die vicieuze cirkel al niet meer bestaan op de wereld maar hé, toevallig is die er nog er ook nog eens erg reëel.


    Your make-up is terrible

    Beckmann schreef:
    (...)

    Dus als ik het goed begrijp (verbeter mij als ik het verkeerd heb) is het gedrag van Christian Grey te verklaren door het verleden dat hij heeft gehad? Dat betekent waarschijnlijk dat hij is mishandelt of zelf BDSM heeft ervaren waarbij hij de sub was. In mijn ogen betekent dat hij een keuze heeft, want hij weet hoe het voelt wat hij bij Ana doet.

    In mijn ogen is het hetzelfde als zeggen dat een vader die zijn kind slaat er niks aan kan doen, omdat hij vroeger ook geslagen door zijn vader is. Natuurlijk voor die persoon weet niet beter, aan de andere kant kan je ook denken, hij weet hoe het voelt dus waarom doet hij het? Hij kan ook de keuze maken om het niet te doen, ook al is die keuze heel moeilijk om te maken.

    Sorry dat ik het zeg, maar dit slaat nergens op. Die mensen weten écht niet beter. Ik heb er zat ervaring mee. Ik werd als kind ook mishandeld door iemand die niet beter wist. Dat praat je niet zomaar uit iemands hoofd. Als dat zo was, hadden we geen tbs klinieken en gevangenissen nodig.

    Waarom denk je dat Christian in therapie zit? En bij het derde boek is hij een veel beter persoon en hebben ze een vrij goede, normale relatie.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 11:18 ]

    Michonne schreef:
    (...)
    Dan lijkt het me ook niet zo'n tof idee om die lijst, de mening van een ander, te lezen en over het boek te oordelen terwijl je die niet eens gelezen hebt.


    Daarom zei ik ook in een van mijn eerste reacties dat ik het recht niet heb om over de boeken te oordelen. Aangezien ik ze zelf niet heb gelezen.


    Physics is awesome

    Beckmann schreef:
    (...)

    Daarom zei ik ook in een van mijn eerste reacties dat ik het recht niet heb om over de boeken te oordelen. Aangezien ik ze zelf niet heb gelezen.



    "Ik stel voor dat je de lijst wel leest want als je zeker weet dat niet alles kan kloppen dan slaat dat nergens op als je nog geen eens de lijst hent gelezen, maar goed.

    Dat is net zoiets als zeggen dat je een film geweldig vind, voordat je hem hebt gekeken."


    Waarom weet je dan dat het lijstje klopt en raadt je me aan die te lezen?
    plus het laatste is erg tegenstrijdig met het eerste wat je zei. "zeggen dat de film goed is voor gekeken te hebben", terwijl je zelf over de film/boeken praat.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 11:24 ]

    Ik ben in heb boek begonnen en rond pagina 100 ben ik gestopt. Er zijn heel wat mensen hier op Q die veel beter kunnen schrijven dan dat, daar ben ik van overtuigd! Dat niet iedereen zich doodergert aan haar schrijfstijl en het verhaal waar bijna nul creativiteit in is gebruikt...
    Er zijn zo veel boeken die deze aandacht veel meer verdienen maar die worden vergeten :/ jammer toch?


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Michonne schreef:
    (...)

    Als alles zo makkelijk was als jij nu beschrijft, zou die vicieuze cirkel al niet meer bestaan op de wereld maar hé, toevallig is die er nog er ook nog eens erg reëel.


    Zoals iemand ooit tegen mij zei, een deel van de schuld kan je op andere mensen af schuiven en voor een deel ligt de schuld bij jezelf. En daar geloof ik in. Ik zou ook altijd andere mensen de schuld kunnen geven door wat er vroeger is gebeurd, maar op een gegeven moment moest ik ook in de spiegel kijken en tegen mezelf zeggen dat ik fouten maak en dat ik dat niet kan af schuiven op wat er vroeger is gebeurd. En dat ik niet mijn hele leven diegene de schuld kan geven voor alles wat er mis gaat in mijn leven, want dat is wel erg makkelijk.

    En ik ken de viceuze cirkel en ja, hij is reeël, dat wil nog niet zeggen dat iedereen in die cirkel blijft zitten.

    Eigenlijk had ik gewoon mijn mond moeten houden want ergens had ik kunnen weten dat dit mij zou kunnen herinneren aan wat er vroeger is gebeurd en dat ik onzin uit zou gaan kramen.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 11:25 ]


    Physics is awesome

    Frodo schreef:
    Ik ben in heb boek begonnen en rond pagina 100 ben ik gestopt. Er zijn heel wat mensen hier op Q die veel beter kunnen schrijven dan dat, daar ben ik van overtuigd! Dat niet iedereen zich doodergert aan haar schrijfstijl en het verhaal waar bijna nul creativiteit in is gebruikt...
    Er zijn zo veel boeken die deze aandacht veel meer verdienen maar die worden vergeten :/ jammer toch?

    Je weet dat de schrijfster Amerikaans is? Dit is dus niet haar schrijfstijl. Ik heb het Engelse boek gelezen en dat was veel beter dan de NL vertaling.

    Volgens mij is mishandeling mishandeling, wat voor geschiedenis je ook hebt. Het lijstje dat ik heb gelezen ging alleen over boek 1 en deels 2, dus ik kan niet oordelen over het feit of hij wel of niet een beter mens wordt in boek 3, maar ik denk dat iedereen wel kan inzien dat het een ongezonde relatie is die Mr. Grey en Ana hebben in de eerste twee boeken, of hij nou een vreselijke jeugd heeft gehad of niet.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Sorry dat ik het zeg, maar dit slaat nergens op. Die mensen weten écht niet beter. Ik heb er zat ervaring mee. Ik werd als kind ook mishandeld door iemand die niet beter wist. Dat praat je niet zomaar uit iemands hoofd. Als dat zo was, hadden we geen tbs klinieken en gevangenissen nodig.

    Waarom denk je dat Christian in therapie zit? En bij het derde boek is hij een veel beter persoon en hebben ze een vrij goede, normale relatie.


    Sinds wanneer kunnen mensen zelf geen beslissingen maken en moet je iets uit hun hoofd praten? Ik weet dat je bepaalde dingen niet uit iemands hoofd kan praten, ik heb het namelijk geprobeerd en het werkte niet. Zoals ik al zei, voor die mensen is het normaal maar mensen hebben hersenen en dit klinkt waarschijnlijk heel hard, zij kunnen toch ook wel bedenken dat als zij vroeger mishandelt zijn dat het beter is als zij dat niet bij iemand anders doen. Ook al zijn ze het van jongs af aan gewend. Anders als iemand in mijn omgeving niet de keus had gemaakt om het anders te doen dan haar ouders dan had mijn leven er nu heel anders eruit gezien.

    Voor de rest hou ik op over de boeken, ik zit fout en jij hebt gelijk. Ik moet de boeken eerst lezen voordat ik een mening er over kan hebben.


    Physics is awesome

    Zo werken hersens niet. :Y)


    Your make-up is terrible

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Je weet dat de schrijfster Amerikaans is? Dit is dus niet haar schrijfstijl. Ik heb het Engelse boek gelezen en dat was veel beter dan de NL vertaling.


    Dat maakt de verhaallijn nog steeds niet beter en de zinnen worden wel nog steeds letterlijk vertaald? Ik vond het kinderachtig en simpel geschreven, echt een vreselijk boek.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Beckmann schreef:
    (...)

    Sinds wanneer kunnen mensen zelf geen beslissingen maken en moet je iets uit hun hoofd praten? Ik weet dat je bepaalde dingen niet uit iemands hoofd kan praten, ik heb het namelijk geprobeerd en het werkte niet. Zoals ik al zei, voor die mensen is het normaal maar mensen hebben hersenen en dit klinkt waarschijnlijk heel hard, zij kunnen toch ook wel bedenken dat als zij vroeger mishandelt zijn dat het beter is als zij dat niet bij iemand anders doen. Ook al zijn ze het van jongs af aan gewend. Anders als iemand in mijn omgeving niet de keus had gemaakt om het anders te doen dan haar ouders dan had mijn leven er nu heel anders eruit gezien.

    Voor de rest hou ik op over de boeken, ik zit fout en jij hebt gelijk. Ik moet de boeken eerst lezen voordat ik een mening er over kan hebben.

    Als het normaal voor ze is weten ze niet beter. Misschien ben jij van iets overtuigt dat het normaal is, maar een ander vindt van niet, hoe weet je dan dat je normaal bent?

    En hierbij bedoel ik het niet aanvallend op je persoonlijke leven.

    FiftyShades schreef:
    (...)


    "Ik stel voor dat je de lijst wel leest want als je zeker weet dat niet alles kan kloppen dan slaat dat nergens op als je nog geen eens de lijst hent gelezen, maar goed.

    Dat is net zoiets als zeggen dat je een film geweldig vind, voordat je hem hebt gekeken."


    Waarom weet je dan dat het lijstje klopt en raadt je me aan die te lezen?
    plus het laatste is erg tegenstrijdig met het eerste wat je zei. "zeggen dat de film goed is voor gekeken te hebben", terwijl je zelf over de film/boeken praat.


    Ik zeg niet dat het lijstje klopt, want dat weet ik niet en juist daarom heb ik het niet gezegd. Ik zeg alleen dat zeggen dat niet alles kan kloppen voordat je het lijstje uberhaupt hebt gelezen, in mijn ogen raar is. Hoe kan je dat namelijk van tevoren weten? Mijn voorstel is dat het lijstje wel leest en inderdaad zegt wat wel of niet klopt. Dan heb je namelijk bewijs dat de schrijfster van het lijstje voor een deel onzin praat en dat het niet zo is.

    Dat laatste is waar.


    Physics is awesome