• Fifty Shades of Grey is a 2015 American erotic romantic drama film directed by Sam Taylor-Johnson with a screenplay by Kelly Marcel. Based on E. L. James' bestselling novel of the same name, the film stars Dakota Johnson as Anastasia Steele, a college graduate who begins a sadomasochistic relationship with young business magnate Christian Grey (Jamie Dornan).


    Fifty Shades of Grey: of je nou wilt of niet, je wéét wat het is.
    Door verscheidene televisieprogramma's wordt de film beschreven als "feministische erotica", en duizenden vrouwen (en mannen) staan in de rij om de film te bekijken. Vrouwen/meisjes roepen uit dat ze hun eigen Mr. Grey willen, omdat hij oh zo romantisch is.

    Toen ik hoorde dat de boekenserie verfilmd werd (ik had de boeken niet gelezen) besloot ik dat het wel grappig zou zijn om hier met vriendinnen naartoe te gaan, en ik heb dat plan letterlijk gehad tot een week geleden.
    Vanuit verschillende hoeken duikt het steeds vaker op: 50SOG gaat helemaal niet over een BDSM relatie, maar over een enorm foute relatie. Het is geen SM, het is mishandeling en Mr. Grey is geen charmante man met een gevoel voor romantiek, maar een manipulatieve stalker. 50SOG fans daarentegen verdedigen hun favoriete boekenserie - iets dat logisch is, natuurlijk.

    Dit topic heb ik niet aangemaakt om jullie te vertellen hoe fout de film wel niet is en dat je er toch écht niet naartoe moet, maar meer om jullie te vragen wat jullie nou van de film vinden, of jullie van plan zijn te gaan en zo ja/nee, wat jullie beweegredenen daarvoor zijn.

    Voor een (gedetailleerde) lijst genoemd "Fifty Abusive Moments in 50SOG", klik hier. Maar dan alleen als je er werkelijk in geïnteresseerd bent. En again, ik probeer niemand te vertellen wat hij/zij moet doen, ik vraag me gewoon af hoe jullie tegen de film aankijken.

    Ga je 5OSOG bekijken? (In de bioscoop of via internet, dat maakt niet uit.)

    25.7% (18 stemmen)
     
    Ja.

    74.3% (52 stemmen)
     
    Nee.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Frodo schreef:
    (...)

    Ik wil je niet overtuigen dat ze slecht zijn (waarom zou ik dat doen?) maar ik wil gewoon zeggen dat er veel betere literatuur is die deze aandacht veel meer verdient.
    En nu ga ik er echt over stoppen :') zoveel boeit FSOG me nu ook weer niet.

    Ik weet ook wel dat er betere literatuur is, en ik heb zat betere boeken gelezen. Maar om nou de mindere boeken die wel een interessante verhaallijn hebben te laten liggen.. *dit zal wel alleen mijn mening zijn*
    Twilight, The Hunger Games, Divergent en The Maze Runner vind ik ook helemaal niks met die schrijfstijl.

    Het gaat me niet om onze discussie over FSOG, maar waarom je anderen jouw mening wil opdringen en die van hen wil veranderen.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 12:03 ]

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Plezier wil ik niet echt zeggen. Het eerste boek is het meest slecht van de drie. De rest was meer plezier. Maar het was sws leuk om weer te beginnen met boeken lezen.


    Oké, dit had ik dus niet verwacht.


    Physics is awesome

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Ik weet ook wel dat er betere literatuur is, en ik heb zat betere boeken gelezen. Maar om nou de mindere boeken die wel een interessante verhaallijn hebben te laten liggen.. *dit zal wel alleen mijn mening zijn*
    Twilight, The Hunger Games, Divergent en The Maze Runner vind ik ook helemaal niks met die schrijfstijl.

    Het gaat me niet om onze discussie over FSOG, maar waarom je anderen jouw mening wil opdringen en die van hen wil veranderen.


    Blijkbaar ben ik heel makkelijk met schrijfstijlen dan want ik heb mij niet geïrriteerd aan de schrijfstijl van Stephenie Meyer. Mag ik weten wat je niet goed vond aan haar schrijfstijl?


    Physics is awesome

    Beckmann schreef:
    (...)

    Blijkbaar ben ik heel makkelijk met schrijfstijlen dan want ik heb mij niet geïrriteerd aan de schrijfstijl van Stephenie Meyer. Mag ik weten wat je niet goed vond aan haar schrijfstijl?

    Dat vond ik juist weer kinderlijk :P
    Maar dat kan ook komen omdat ik de eerste film al had gezien voordat ik de boeken ging lezen.
    Het hoofd van Kristen kan je echt niet meer uit je hoofd krijgen als je haar monotone gezicht hebt gezien.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 12:09 ]

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Ik weet ook wel dat er betere literatuur is, en ik heb zat betere boeken gelezen. Maar om nou de mindere boeken die wel een interessante verhaallijn hebben te laten liggen.. *dit zal wel alleen mijn mening zijn*
    Twilight, The Hunger Games, Divergent en The Maze Runner vind ik ook helemaal niks met die schrijfstijl.

    Het gaat me niet om onze discussie over FSOG, maar waarom je anderen jouw mening wil opdringen en die van hen wil veranderen.


    Uuuurgh dit begint irritant te worden. Ik wil mijn mening helemaal niet opdringen, dat maak jij ervan. Ik heb gewoon gezegd wat ik ervan denk en jij bent er direct tegenin gegaan, om één of andere reden.
    Welk verhaal dan ook zou ik aan de kant hebben gelegd als het geschreven zou zijn zoals FSOG, maar als jij het leuk vindt is dat toch prima? Het is gewoon mijn mening, niet meer of niet minder.
    Als je hier nog iets op te zeggen hebt, doe het dan maar op pb, ik denk niet echt dat dit de bedoeling was van de topic-maakster.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Plezier wil ik niet echt zeggen. Het eerste boek is het meest slecht van de drie. De rest was meer plezier. Maar het was sws leuk om weer te beginnen met boeken lezen.


    Ik vind het heel tof dat jij niet meteen énorm in de verdediging schiet maar ook gewoon aangeeft dat het niet géweldige boeken zijn (dat lees ik héél veel).
    Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft inderdaad. (:


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Freer schreef:
    (...)

    Ik vind het heel tof dat jij niet meteen énorm in de verdediging schiet maar ook gewoon aangeeft dat het niet géweldige boeken zijn (dat lees ik héél veel).
    Het belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft inderdaad. (:

    Precies en als anderen dat niet kunnen is dat hun probleem. Ze weten niet wat ze laten schieten (:
    Eerst denk je misschien inderdaad van 'what the fuck lees ik', maar als je het eerste boek uit hebt wil je niet anders. En wat de spelling/grammatica uitmaakt weet ik niet. Een boek gaat om de verhaallijn lijkt me. Ik wist niet dat boeken perfect moesten zijn in deze tijd.
    Net als muziek om de tekst gaat. Zo is Nicky Minaj goed, en artiesten met diepzinnige teksten niet.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 12:14 ]

    Je had iedere kans om "fifty shades of yay or nay?" als titel te doen, maar je hebt 'm niet gegrepen. Zonde :Y)
    Maar goed, het is absoluut niet mijn ding en ik ben niet van plan de boeken te lezen of de film te zien.

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Precies en als anderen dat niet kunnen is dat hun probleem. Ze weten niet wat ze laten schieten (:
    Eerst denk je misschien inderdaad van 'what the fuck lees ik', maar als je het eerste boek uit hebt wil je niet anders. En wat de spelling/grammatica uitmaakt weet ik niet. Een boek gaat om de verhaallijn lijkt me. Ik wist niet dat boeken perfect moesten zijn in deze tijd.
    Net als muziek om de tekst gaat. Zo is Nicky Minaj goed, en artiesten met diepzinnige teksten niet.


    Ik ben geen fan van de boeken, ondanks dat ik ze niet heb gelezen, enkel en alleen omdat ik het niet zo heb met het soort verhaallijn dat 50SOG heeft, maar dat maakt niet dat andere mensen het ook zo moeten vinden.
    Een verhaallijn spreekt je aan of niet, net zoals muziek je aanspreekt of niet. Als het je genre niet is, ga je er ook niet naar luisteren, hoeveel mensen het je ook aanraden.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Kaj schreef:
    Je had iedere kans om "fifty shades of yay or nay?" als titel te doen, maar je hebt 'm niet gegrepen. Zonde :Y)
    Maar goed, het is absoluut niet mijn ding en ik ben niet van plan de boeken te lezen of de film te zien.


    Jaaaa, dat besefte ik ook nadat ik het topic had aangemaakt en ik kon mezelf wel voor mijn hoofd slaan.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Kaj schreef:
    Je had iedere kans om "fifty shades of yay or nay?" als titel te doen, maar je hebt 'm niet gegrepen. Zonde :Y)
    Maar goed, het is absoluut niet mijn ding en ik ben niet van plan de boeken te lezen of de film te zien.


    Lol er hadden ook mensen een bromance verhaal van kunnen maken met de titel 'Fifty Shades of Gay. Oke, nu ga ik te ver :W
    Ik ken op zich ook niet veel mensen die 'm willen zien.


    26 - 02 - '16

    Freer schreef:
    (...)

    Ik ben geen fan van de boeken, ondanks dat ik ze niet heb gelezen, enkel en alleen omdat ik het niet zo heb met het soort verhaallijn dat 50SOG heeft, maar dat maakt niet dat andere mensen het ook zo moeten vinden.
    Een verhaallijn spreekt je aan of niet, net zoals muziek je aanspreekt of niet. Als het je genre niet is, ga je er ook niet naar luisteren, hoeveel mensen het je ook aanraden.

    Inderdaad. Maar dan heb je ál die mensen die zeggen dat het slecht is en verpesten het voor anderen. Laat iedereen lekker in zijn waarde en laat ze luisteren/lezen/kijken wat ze willen.
    En andersom er iets van zeggen zou het niet te best wezen.


    Heimerdinger schreef:
    (...)

    Lol er hadden ook mensen een bromance verhaal van kunnen maken met de titel 'Fifty Shades of Gay. Oke, nu ga ik te ver :W
    Ik ken op zich ook niet veel mensen die 'm willen zien.

    Breng me niet op ideeën. Al denk ik dat er wel een patent op zit.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 12:19 ]

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Breng me niet op ideeën. Al denk ik dat er wel een patent op zit.


    Ach ja, ik heb ook al een bromance verhaal voorbij zien komen dat Fifty Shades of Styles heet of zoiets :W


    26 - 02 - '16

    Heimerdinger schreef:
    (...)

    Ach ja, ik heb ook al een bromance verhaal voorbij zien komen dat Fifty Shades of Styles heet of zoiets :W

    Oja, nu je het zegt.
    Wel heeeel origineel om dat als titel te kiezen. XD


    Ik zal dit topic maar even verlaten voordat meer mensen gaan zeiken over mijn mening over FSOG.
    Tijdelijk alleen. Mijn popcorn moet nog gevangen worden.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 12:23 ]

    Frodo schreef:
    (...)

    Dat maakt de verhaallijn nog steeds niet beter en de zinnen worden wel nog steeds letterlijk vertaald? Ik vond het kinderachtig en simpel geschreven, echt een vreselijk boek.

    Hier moet ik je gelijk in geven. En dan ga ik het nu een beetje raar uitleggen, maar het viel mij eigenlijk al vrijwel snel op dat haar schrijfstijl zo simpel is. Het is op zo'n manier beschreven waardoor ik even moest schakelen van het fan-tienermeisje naar een volwassen vrouw en dat bij zo'n genre boek. Maar goed, dit is dan mijn beleving.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 13:07 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.