• Fifty Shades of Grey is a 2015 American erotic romantic drama film directed by Sam Taylor-Johnson with a screenplay by Kelly Marcel. Based on E. L. James' bestselling novel of the same name, the film stars Dakota Johnson as Anastasia Steele, a college graduate who begins a sadomasochistic relationship with young business magnate Christian Grey (Jamie Dornan).


    Fifty Shades of Grey: of je nou wilt of niet, je wéét wat het is.
    Door verscheidene televisieprogramma's wordt de film beschreven als "feministische erotica", en duizenden vrouwen (en mannen) staan in de rij om de film te bekijken. Vrouwen/meisjes roepen uit dat ze hun eigen Mr. Grey willen, omdat hij oh zo romantisch is.

    Toen ik hoorde dat de boekenserie verfilmd werd (ik had de boeken niet gelezen) besloot ik dat het wel grappig zou zijn om hier met vriendinnen naartoe te gaan, en ik heb dat plan letterlijk gehad tot een week geleden.
    Vanuit verschillende hoeken duikt het steeds vaker op: 50SOG gaat helemaal niet over een BDSM relatie, maar over een enorm foute relatie. Het is geen SM, het is mishandeling en Mr. Grey is geen charmante man met een gevoel voor romantiek, maar een manipulatieve stalker. 50SOG fans daarentegen verdedigen hun favoriete boekenserie - iets dat logisch is, natuurlijk.

    Dit topic heb ik niet aangemaakt om jullie te vertellen hoe fout de film wel niet is en dat je er toch écht niet naartoe moet, maar meer om jullie te vragen wat jullie nou van de film vinden, of jullie van plan zijn te gaan en zo ja/nee, wat jullie beweegredenen daarvoor zijn.

    Voor een (gedetailleerde) lijst genoemd "Fifty Abusive Moments in 50SOG", klik hier. Maar dan alleen als je er werkelijk in geïnteresseerd bent. En again, ik probeer niemand te vertellen wat hij/zij moet doen, ik vraag me gewoon af hoe jullie tegen de film aankijken.

    Ga je 5OSOG bekijken? (In de bioscoop of via internet, dat maakt niet uit.)

    25.7% (18 stemmen)
     
    Ja.

    74.3% (52 stemmen)
     
    Nee.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Michonne schreef:
    Zo werken hersens niet. :Y)


    Deze reactie ziet er heel random uit, vooral door die smiley er achter.

    Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar ik weet het niet zeker.


    Physics is awesome

    Frodo schreef:
    (...)

    Dat maakt de verhaallijn nog steeds niet beter en de zinnen worden wel nog steeds letterlijk vertaald? Ik vond het kinderachtig en simpel geschreven, echt een vreselijk boek.

    Hoe ken je de verhaallijn als je maar 100 bladzijden hebt gelezen? Het eerste boek alleen heeft er 580. De tweede 550 een de derde 600.

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Hoe ken je de verhaallijn als je maar 100 bladzijden hebt gelezen? Het eerste boek alleen heeft er 580. De tweede 550 een de derde 600.


    Door mijn vriendinnen die hem - spijtig genoeg - wel tot het einde hebben gelezen. Ana portretteert zich als een dom wicht dat niet voor zichzelf kan opkomen en Christian is gewoon eng.
    Ik snap echt niet hoe je dit goede literatuur kan noemen...


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Hoe ken je de verhaallijn als je maar 100 bladzijden hebt gelezen? Het eerste boek alleen heeft er 580. De tweede 550 een de derde 600.


    Echt, zoveel?
    Ik heb de boeken wel gelezen, allemaal, maar ik moet Frodo toch gedeeltelijk gelijk geven. Het is erg simpel geschreven, bijna kinderlijk. Maar de verhaallijn intrigeerde mij dan weer zoveel dat ik ben blijven lezen.
    In het Engels zal dat ook wel zijn, al zijn boeken in hun eigen taal vaak toch net iets beter. Dat had ik in ieder geval bij twilight.


    Your make-up is terrible

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Als het normaal voor ze is weten ze niet beter. Misschien ben jij van iets overtuigt dat het normaal is, maar een ander vindt van niet, hoe weet je dan dat je normaal bent?

    En hierbij bedoel ik het niet aanvallend op je persoonlijke leven.


    Inderdaad, daar ben ik het mee eens. Als het normaal voor hen is, weten ze niet beter.

    Het gaat mij niet om normaal zijn, maar wat iemand als normaal ziet. Iemand die mishandelt is, kan mishandeling als normaal onderdeel van opvoeding zien. dat heeft niks te maken met of die persoon zich normaal voelt of niet. Ik denk dat je dat ook probeert te zeggen.

    Ik vatte het ook niet op als een aanval op mijn persoonlijke leven. Bij dit soort onderwerpen word ik altijd een beetje aanvallend en sta ik niet echt open voor wat andere mensen zeggen, omdat het als het ware te dichtbij komt. Dat moet ik niet meer doen.


    Physics is awesome

    Frodo schreef:
    (...)

    Door mijn vriendinnen die hem - spijtig genoeg - wel tot het einde hebben gelezen. Ana portretteert zich als een dom wicht dat niet voor zichzelf kan opkomen en Christian is gewoon eng.
    Ik snap echt niet hoe je dit goede literatuur kan noemen...

    oke, dus je laat je dat gewoon vertellen. Dat kan ook.
    *spoilssss*
    dus je weet dat ze trouwen en een kind krijgen.


    Ik weet niet zo goed of je een boek moet afschrijven op de "kinderlijkheid". Er zijn ook boeken met veel te moeilijke woorden, zijn die dan wel goed?

    "Spijtig genoeg"? Waarom vind je het erg als anderen een boek dat jij niet leuk vind wel lezen?

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 11:49 ]

    Frodo schreef:
    (...)

    Door mijn vriendinnen die hem - spijtig genoeg - wel tot het einde hebben gelezen. Ana portretteert zich als een dom wicht dat niet voor zichzelf kan opkomen en Christian is gewoon eng.
    Ik snap echt niet hoe je dit goede literatuur kan noemen...


    Sorry, maar hier moest ik toch wel om lachen.


    Physics is awesome

    Michonne schreef:
    (...)

    Echt, zoveel?
    Ik heb de boeken wel gelezen, allemaal, maar ik moet Frodo toch gedeeltelijk gelijk geven. Het is erg simpel geschreven, bijna kinderlijk. Maar de verhaallijn intrigeerde mij dan weer zoveel dat ik ben blijven lezen.
    In het Engels zal dat ook wel zijn, al zijn boeken in hun eigen taal vaak toch net iets beter. Dat had ik in ieder geval bij twilight.


    Heb jij Twilight gelezen?! :S (Ja, ik ben echt oprecht verbaasd)


    Physics is awesome

    Beckmann schreef:
    (...)

    Inderdaad, daar ben ik het mee eens. Als het normaal voor hen is, weten ze niet beter.

    Het gaat mij niet om normaal zijn, maar wat iemand als normaal ziet. Iemand die mishandelt is, kan mishandeling als normaal onderdeel van opvoeding zien. dat heeft niks te maken met of die persoon zich normaal voelt of niet. Ik denk dat je dat ook probeert te zeggen.

    Ik vatte het ook niet op als een aanval op mijn persoonlijke leven. Bij dit soort onderwerpen word ik altijd een beetje aanvallend en sta ik niet echt open voor wat andere mensen zeggen, omdat het als het ware te dichtbij komt. Dat moet ik niet meer doen.

    dan zal ik er maar over ophouden

    FiftyShades schreef:
    (...)
    oke, dus je laat je dat gewoon vertellen. Dat kan ook.
    *spoilssss*
    dus je weet dat ze trouwen en een kind krijgen.


    Ik weet niet zo goed of je een boek moet afschrijven op de "kinderlijkheid". Er zijn ook boeken met veel te moeilijke woorden, zijn die dan wel goed?

    "Spijtig genoeg"? Waarom vind je het erg als anderen een boek dat jij niet leuk vind wel lezen?


    Ja, dat weet ik en ik snap er geen bal van.
    Een boek kan je heel gemakkelijk afschrijven op de kinderlijkheid als het echt stoort tijdens het lezen? Ik zeg niet dat Tolkien veel beter is omdat hij dure en moeilijke woorden gebruikt, hij is beter omdat zijn zin zinsbouw tenminste klopt en het daarom stukken interessanter is om te lezen.
    Maar goed, ik denk niet echt dat ik zo'n die-hard fan als jou kan overtuigen dus ga ik er ook geen moeite in steken. Fijn dat jij het zo'n goede boeken vindt maar ik zal ze nooit kunnen appreciëren.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    FiftyShades schreef:
    (...)
    dan zal ik er maar over ophouden


    Dankjewel!

    Daarnaast vind ik het heel mooi om te zien dat je het zo op neemt voor de boeken die je waarschijnlijk, verbeter mij als ik fout heb, met plezier hebt gelezen.


    Physics is awesome

    Ik denk niet dat het echt mijn genre is.:W


    Queer zijn is gewoon alles

    Frodo schreef:
    (...)

    Ja, dat weet ik en ik snap er geen bal van.
    Een boek kan je heel gemakkelijk afschrijven op de kinderlijkheid als het echt stoort tijdens het lezen? Ik zeg niet dat Tolkien veel beter is omdat hij dure en moeilijke woorden gebruikt, hij is beter omdat zijn zin zinsbouw tenminste klopt en het daarom stukken interessanter is om te lezen.
    Maar goed, ik denk niet echt dat ik zo'n die-hard fan als jou kan overtuigen dus ga ik er ook geen moeite in steken. Fijn dat jij het zo'n goede boeken vindt maar ik zal ze nooit kunnen appreciëren.

    Ik heb nooit gezegd dat de boeken ó zo goed zijn. Gelukkig is het maar fictie en gebeuren de FSOG dingen nooit in het echt. (':

    Waarom zou je me willen overtuigen dat het boek slecht is? Dat is hetzelfde als een One Direction fan overtuigen dat hun muziek slecht is. Waarom zou je dat willen? Laat anderen in hun waarde en heb er vrede mee dat niet iedereen de mening van jou deelt.

    Beckmann schreef:
    (...)

    Dankjewel!

    Daarnaast vind ik het heel mooi om te zien dat je het zo op neemt voor de boeken die je waarschijnlijk, verbeter mij als ik fout heb, met plezier hebt gelezen.

    Plezier wil ik niet echt zeggen. Het eerste boek is het meest slecht van de drie. De rest was meer plezier. Maar het was sws leuk om weer te beginnen met boeken lezen.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 11:58 ]

    FiftyShades schreef:
    (...)
    Ik heb nooit gezegd dat de boeken ó zo goed zijn. Gelukkig is het maar fictie en gebeuren de FSOG dingen nooit in het echt. (':

    Waarom zou je me willen overtuigen dat het boek slecht is? Dat is hetzelfde als een One Direction fan overtuigen dat hun muziek slecht is. Waarom zou je dat willen? Laat anderen in hun waarde en heb er vrede mee dat niet iedereen de mening van jou deelt.


    Ik wil je niet overtuigen dat ze slecht zijn (waarom zou ik dat doen?) maar ik wil gewoon zeggen dat er veel betere literatuur is die deze aandacht veel meer verdient.
    En nu ga ik er echt over stoppen :') zoveel boeit FSOG me nu ook weer niet.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien