• Tegenwoordig, nu de RPG gemeenschap op Q groeit, zie ik steeds meer RPGs verschijnen die worden aangemaakt zonder dat het idee goed is uitgewerkt, en het topic duidelijk is. Dit is heel jammer, vooral als het idee zeker potentie heeft. Een goed uitgewerkt topic, is namelijk het begin van een actieve RPG met enthousiaste spelers. Hierbij dan ook een topic over het maken van een uitgewerkte RPG.
    Aanvullingen, verbeteringen, en/of suggesties hoor ik graag (K)
    Voor meer algemene informatie en termen: Basis RPG Uitleg van Assassin
    Veer meer informatie over het maken van een rol: [RPG] Hoe maak ik een realistische rol? van Assassin

    Topic Titel
    De topic titel is hetgeen wat mensen nieuwsgierig maakt naar je RPG. Het is vaak 3 tot 7 woorden lang en in het Engels, meer dan 7 woorden is eigenlijk te lang om nog aanlokkelijk te zijn voor mensen. Het is een extreem korte samenvatting van je RPG. Het heeft dus geen zin om een RPG 'New York High School' te noemen als de RPG over een spookhuis. De Topic Titel worden soms begonnen met het minimaal aantal woorden die per post in het Speel Topic moeten worden geschreven en worden altijd afgesloten met het soort topic wat het is, Speel Topic/Rollen Topic/Praat Topic/Ideeën Topic. Als je een RPG maakt wat binnen een bepaalt fandom valt, vermeld je de naam van de TV-show, band, boekenreeks, ook in de titel.
    Ook een Ideeën Topic heeft een normale titel nodig. Niemand weet namelijk waar je idee over gaat met alleen de titel 'Wie wil meedoen?' of 'RPG idee'.

    Plaatje
    Dit is niet essentieel, maar maakt je RPG wel aantrekkelijk voor het oog, en geeft direct ook de sfeer van de RPG weer, en waar de RPG over gaat. Je kan het plaatje helemaal bovenaan zetten, of aan de rechter zijkant.

    Verhaallijn
    Een RPG begint met een verhaal waarin wordt uitgelegd waarover de RPG gaat, waar het zich afspeelt, wanneer het zich afspeelt, welke rollen er gevraagd worden, wat de toekomstige spelers in die setting komen doen, etc. Dit verhaal is een uitgewerkt idee, meestal een uitgewerkte versie van het idee uit je Ideeën Topic, en daarom ook niet maar een regeltje. Het zet de sfeer van de RPG en stuurt waar deze heengaat. Toch is het ook niet handig om hier al meteen de hele structuur en de afloop van de RPG in uit te kauwen. Dit perkt de creatieve vrijheid namelijk enorm in. Dit verhaal is bepalend voor de rest van de hele RPG.
    Bijvoorbeeld:
    Wat als iedereen ter wereld een strip op hun pols had zitten die zei hoe lang het nog duurde tot je je soulmate zou tegenkomen? Wanneer de teller op 0 staat kom je hem of haar tegen. Je weet niet wie het is, hoe hij of zij heet of hoe hij of zij eruit ziet. Je weet alleen dan op dat moment jullie beide tellers op 0 komen te staan. Het kan gebeuren op ieder moment van de dag. In de bus naar school, tijdens het boodschappen doen of tijdens het uitgaan in je favoriete club.
    Deze RPG gaat over een aantal jongeren uit gewone arbeidersgezinnen. Na hun middelbare school hebben deze jongeren geen idee wat ze moeten doen. De meesten werken nu maar in supermarkten of cafe's tot ze weten wat ze met hun leven willen. Hun ouders hebben er wel genoeg van en besluiten ze naar een kamp te sturen om uit te vinden wat ze willen met hun toekomst... Maar wat als ze daar aankomen en meer blijken te vinden dan alleen een carrière plan? Al hun tellers vallen namelijk op 0, maar als ze dat eenmaal ontdekken is het te laat en weten ze niet wie van hun nou eigenlijk elkaar's soulmate is. Het kamp wordt dus niet alleen een kans op een goede baan, maar ook een op ware liefde, maar hoe vogel je uit wie dat is...?


    Rollen
    Na je verhaallijn geef je weer welke rollen er nodig zijn, welke rollen gereserveerd zijn, en welke al zijn ingevuld. Meestal begin je hier met het kopje 'Rollen' met eronder een x-aantal puntjes of streepjes, vaak blauw of roze gekleurd voor de verschillende geslachten, met de hoeveelheid gevraagde rollen, of een paar streepjes die worden uitgebreid zodra er meer interesse is in de RPG. Zodra iemand een rol reserveert zet je de username van diegene achter een streepje met een indicatie dat het een reservering is. Als de rol uiteindelijk is ingevuld, en door jou als TS is goedgekeurd, zet je de naam van ket karakter bij het streepje, samen met de username van de speler, en de pagina in het topic waar de rol te vinden is. 1,3 staat bijvoorbeeld voor Rollen Topic 1, Pagina 3. Zo zijn de personages voor iedereen makkelijk terug te vinden.
    Bijvoorbeeld:
    Rollen:
    - Noah Samuel David Whinter - Lazulis - 1,3
    - Reservatie - JamesPotter -

    - Reservatie - Shuuya -
    - - -


    Extra Kopjes
    Na de rollen komen soms extra kopjes en stukjes tekst die specifiek zijn voor een RPG. Bijvoorbeeld een rooster bij een school RPG, een kamerindeling bij een RPG over een kamp, een bijbehorende Story bij de RPG wat soms gebeurt, extra plaatjes of een extra verhaaltje over hoe de omgeving eruit ziet, etc.. Hierin ben je geheel vrij, maar dit is zeker geen must in een RPG. Als je vind dat je RPG geen extra kopjes nodig heeft, hoef je ze niet toe te voegen. Dit is geheel aan jou.
    Bijvoorbeeld:
    Kamerindeling:
    - Noah - Connor
    - Sal - Blake


    Regels
    Elke RPG heeft regels. In MSVen zijn een groot deel van de regels al in het handboek vastgesteld, maar in RPGs niet. Dit geeft een boel vrijheid, maar ook een boel keuzes die je moet maken. Hier kan je een minimale hoeveelheid woorden neerzetten, bijvoorbeeld 150/200/250/300, maar ook dat er geen perfecte rollen, Mary Sue's genoemd, mogen worden gemaakt, hoeveel personages een user mag spelen, hoe lang een reservatie blijft staan, dat alleen jij als TS de topics aan mag maken, etc. Deze regels mogen niet tegen de algemene regels van Q in gaan, en zijn aan jou als TS om te handhaven.
    Bijvoorbeeld:
    Regels:
    - Minimaal 7 regels, 200 woorden, schrijven, dat is niet heel erg moeilijk. Voeg dingen toe zoals: Omgeving, gebruik tekst van andere, gevoelens, gebeurtenissen van vroeger, ...
    - Graag met leestekens en hoofdletters typen.
    - Houd het REALISTISCH! Liefde groeit ookal vind je je soulmate. Ook kan je niet zeker zijn wie je soulmate is als je met een iemand een kort gesprekje hebt gehad.
    - OOC graag met haakjes; [] {} () - -
    - Het blijft zo lang zomer als dat deze RPG duurt.
    - Als je een week niet hebt gereageerd zonder te laten weten waarom lig je er zonder pardon of herindering uit.
    - Reserveringen blijven 3 dagen staan. Reservatie telt tot dat de rol HELEMAAL af is, dus niet voor de helft invullen. Later aanpassen mag wel.
    - Minimaal eens per 3 dagen schrijven. Haal je dit niet: Graag doorgeven
    - Graag personages die verschillend zijn, qua karakter etc.
    - Geen Mary Sue's (perfecte personages)
    - 16+ is geoorloofd. Graag wel onder 'spoiler' voor mensen die het liever niet lezen
    - Geen personages van anderen besturen. Dat is echt super irritant.
    - Alleen DanielInTheDen maakt nieuwe speel, rollen en kletstopics aan.
    Op het overtreden van al deze regels staat na 2 waarschuwingen het verwijderen van je personage(s).


    Nu zijn er ook Topic specifieke kopjes die terugkomen in de verschillende forums. Hierboven staan de algemene kopjes voor elk RPG topic, maar per forum heb je ook kopjes die alleen in die forums bestaansrecht hebben. Je zal je RPG dus iets moeten aanpassen per forum.

    Invul Lijstje
    Een invullijstje vind je alleen in een Rollen Topic en wordt vaak na het kopje Rollen geplaatst. Onder dit kopje plaats je het lijstje wat users moeten invullen om een rol te kunnen spelen in jou RPG. Het is een lijstje waarin users informatie moeten invullen zodat iedereen weet wat voor personages er aanwezig zijn. Het bevat algemene informatie: Naam, nationaliteit, uiterlijk, karakter, etc. Maar ook RPG specifieke informatie: Discipline in een sport RPG, soort paard in een paarden RPG, afdeling in een Harry Potter RPG. Je bent vrij in wat je van je spelers vraagt, en hoe uitgebreid je wil dat rollen zijn, maar bedenk wel dat hoe meer informatie je hebt over een personage, hoe duidelijker het is voor iedereen wat voor personage het zal zijn in de RPG en hoe jou personage er weer op zal reageren. Vaak is een kopje Extra toegevoegd voor alle informatie die een user niet kwijt kan onder de andere kopjes, bijvoorbeeld informatie over huisdieren, seksualiteit, etc. Je kan achter de kopjes aanwijzingen geven over wat je wil zien onder dat kopje, dit hoeft niet per se.
    Bijvoorbeeld:
    Lijstje:
    Naam:
    Leeftijd: (leeftijd en geboortedatum. Minimaal 18.)
    Geboorteplaats: (stad en land)
    Uiterlijk: (foto en minimaal 4 regels beschrijving)
    Innerlijk: (minimaal 7 regels)
    Geschiedenis:
    Voorkeur voor soulmate:
    Extra:


    Begin
    In een speeltopic post je in de startpost altijd hoe de RPG begint. Dit hoef je in de andere topics niet te doen. Deze post is heel belangrijk voor alle spelers om te weten wat het beginpunt is van de RPG, waarvan zij ook kunnen beginnen met spelen. Dit hoeft niet te uitgebreid te zijn, maar het vermelden van de weekdag, het tijdstip, en de plek waar ze zijn. Het is een heel algemeen stukje en hoeft ook niet langer te zijn dan een paar regels, maar moet genoeg duidelijkheid geven zodat iedereen zijn of haar beginposts kan schrijven.
    Bijvoorbeeld:
    Het begin:
    Alle jongeren komen aan op het kamp in de afgelegen bossen aan de voet van het Jotunheimen gebergte in Noorwegen en zijn gezellig wat met elkaar aan het kletsen voor het grote kampgebouw. Op een bord aan de zijkant hangt een lijstje met de kamerindeling en met het kampschema, wat bij het diner in zal gaan. De jongeren leren elkaar langzaam beter kennen en alles is leuk... Tot een van de jongeren opmerkt dat zijn of haar teller op 0 staat, waarop de rest ook kijkt en de verwarring toeslaat...


    Praat Topic
    Een Praat Topic is een uitzonderlijk topic, waarin een boel van de onderdelen niet aanwezig hoeven te zijn. Wel is het hier leuk om een lijstje te plaatsen van RL namen van de users, als zij dit willen. Dit zorgt voor een betere band tussen de spelers en een Praat Topic in het algemeen zorgt vaak meer enthousiasme onder de spelers om door te gaan, omdat er communicatie tussen de spelers mogelijk is, wat ook niet altijd over de RPG hoeft te gaan.

    Er zijn een aantal codes die veel worden gebruikt in RPG, waarvoor niet altijd een snelkoppeling in de bovenbalk van een schrijfblok staat. Hier een overzicht. Bij elk van de codes zal je de * weg moeten halen bij gebruik. Ik hoor graag meer veel gebruikte codes.

    [*q]username[/*q] - Dit is een korte manier om links naar de profielen van users te maken. Wel zo gemakkelijk voor als je een bepaalde speler een berichtje wil sturen, zonder het hele topic door te hoeven scrollen.
    [*right][/*right] - Hiermee zet je tekst, of plaatjes, rechts. Dit wordt vooral gebruikt bij rollen om de plaatjes bij de tekst te houden en niet los erboven of eronder te zetten, en in topics voor dezelfde reden.
    [*url=hier.de.url]Hier je tekst[/*url] - Dit is een manier om bijvoorbeeld een link naar een topic onder het woordje Topic 1 of Klik te krijgen. Ook kun je zo afbeeldingen van de omgeving of kleding in een verhaaltje verwerken zonder losse links te maken.
    [*IMG]Hier.je.plaatje.url[/*IMG] - Met het gebruik van deze hoofdletter versie van [*img]Hier.je.plaatje.url[/*img] kan je in plaats van maximaal 3, maximaal 6 plaatjes in je post verwerken. Dit wordt niet veel gebruikt, maar is soms wel nodig.
    [*blue]jongensnaam[/*blue] [*pink]meisjesnaam[/*pink] - Deze twee codes worden gebruikt om met kleurtjes aan te geven welk geslacht een personage heeft. Blauw voor jongens/mannen, roze voor meisjes/vrouwen.

    [ bericht aangepast op 30 maart 2015 - 16:26 ]


    Bowties were never Cooler

    Nice!


    Your make-up is terrible

    Heel handig! (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik heb een setje veel gebruikte codes bijgevoegd met uitleg


    Bowties were never Cooler

    Erg handig. :Y)


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "