• Ik heb een vriend (niet in de romantische zin van het woord), die als vriend wel veel voor mij betekent. Ik heb vroeger enkele dingen meegemaakt die mijn zelfvertrouwen een flinke deuk hebben gegeven. Dankzij hem heb ik heel veel daarvan terug weten op te bouwen. Hij is ongelofelijk intelligent en ook heel getalenteerd in wat hij doet, toegegeven kijk ik wel wat naar hem op. Het probleem is alleen dat hij zich echt òver - verantwoordelijk voelt over de impact die hij heeft op de gevoelens van andere mensen. En dat is een probleem, omdat hij zijn eigen gedachten en gevoelens over dingen niet gaat uiten daardoor. Bijvoorbeeld, kan hij ineens helemaal dichtklappen, om iets wat ik zeg. Waarom weet ik echt niet, maar vermoedelijk omdat hij het daar zelfs niet eens mee is. En bang is mijn zelfvertrouwen te ontnemen. Dan trekt hij zich voor een hele maand terug om drie weken later pas een bericht terug te zenden (en dan alleen omdat ik expres niets heb laten weten of ik wel of niet naar zijn feest zou gaan, om te kijken of hij dan wel antwoorden zou) Waarop hij dan faked alsof er helemaal niets heeft plaatsgevonden, tot ik het onderwerp aansnijdt. Dan klapt hij ineens zodanig hard toe, en is het alsof hij inwendig flipt. Dan duw ik het wel niet verder door.

    Toegegeven vind ik dit gedrag wel pijnlijk, ik weet ook niet helemaal zeker waarom hij zich zo tegen me gedraagt, of wat ik gezegd of gedaan moet hebben wat zo'n reactie in hem teweeg brengt. Ik zou graag hebben dat hij gewoon daarover eerlijk me omgaat Ik wil hem het liefst gewoon vragen of hij nu eerlijk kan zeggen wat het nu precies was. Maar omdat het idee aan me ermee pijn te moeten doen, al zo'n heftige, triggerende reactie in hem opwekt. Als ik iets ga vragen, waaruit gewoon spreekt dat hij iets gedaan heeft, waar ik nog steeds mee zit, dat als hij weet dat ik recht doorheen zijn ontwijkend gedrag kon zien, een pijnlijke, onzeker makende impact op me heeft uitgeoefend. Hij kan dat nooit aan. Hij gaat zichzelf hoogstpersoonlijk schuldig achten daarvoor en zichzelf alle schuld geven. En dat wil ik niet. Hij cijfert zichzelf altijd voor iedereen weg, doet constant van alles voor iedereen en is één van de liefste mensen die ik ken. Ik wil het niet. Ik wil niet dat hij zo heftig gaat overreageren voor mij hierop. Echter wil ik het alsnog hier toch over hebben. Ik wil dat hij gewoon eerlijk het zegt. Ik wil weten wat er is gebeurd, wat ik eventueel verkeerd gezegd heb of gedaan. Maar ik wil niet dat hij zichzelf ook maar iets daardoor kwalijk gaat nemen. Iemand een tip voor de gulden middenweg? Zodat ik het probleem kan aankaarten, zonder dat hij zich, zich er zelfs nog geen beetje, schuldig hoeft te voelen erdoor? )=

    [ bericht aangepast op 31 maart 2015 - 21:40 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Je bent toch juist vrienden om eerlijk tegen elkaar te kunnen zeggen wat je dwars zit? Dus hij moet gewoon tegen jou kunnen zeggen wat hij vervelend vindt, en jij moet dit soort problemen kunnen aankaarten zonder dat hij, sorry dat ik het zeg, zich enorm gaat aanstellen. Ik heb geen idee hoe je dit zo tactvol kan zeggen dat hem geen blaam treft, aangezien je hem juist een verwijt maakt (dat helemaal terecht is). Misschien iets in de trant van, vrienden moeten elkaar kunnen vertrouwen, vertrouw erop dat ik je zo lief vind en dat ik niet zomaar weg zou gaan etc etc, maar ik voel me verloren/whatever als je je zo terugtrekt, dan maak ik me zorgen om je, etc.?
    Ik ben waarschijnlijk ook niet de beste om hier advies in te geven, want ik heb me zo geërgerd aan een vriendin die slecht communiceerde (ik laat merken dat ik boos ben maar zeg niet waarom) dat ik gewoon stopte daarop te reageren.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Kingslayers schreef:
    Je bent toch juist vrienden om eerlijk tegen elkaar te kunnen zeggen wat je dwars zit? Dus hij moet gewoon tegen jou kunnen zeggen wat hij vervelend vindt, en jij moet dit soort problemen kunnen aankaarten zonder dat hij, sorry dat ik het zeg, zich enorm gaat aanstellen. Ik heb geen idee hoe je dit zo tactvol kan zeggen dat hem geen blaam treft, aangezien je hem juist een verwijt maakt (dat helemaal terecht is). Misschien iets in de trant van, vrienden moeten elkaar kunnen vertrouwen, vertrouw erop dat ik je zo lief vind en dat ik niet zomaar weg zou gaan etc etc, maar ik voel me verloren/whatever als je je zo terugtrekt, dan maak ik me zorgen om je, etc.?
    Ik ben waarschijnlijk ook niet de beste om hier advies in te geven, want ik heb me zo geërgerd aan een vriendin die slecht communiceerde (ik laat merken dat ik boos ben maar zeg niet waarom) dat ik gewoon stopte daarop te reageren
    .


    Bedankt voor je inbreng! Ik weet wat je bedoelt. Ik heb ook een vriendin gehad onlangs die totaal niet meer communiceren kon, nadat het uit was met haar vriendje is ze onlangs in een depressie beland. Ze praatte ineens ook niet meer tegen me. Ik heb het nog proberen te onderhouden, maar toen ze me openlijk aanviel op facebook toen ik haar trachtte te steunen, heb ik het ook maar voor bekeken gelaten. Ze mag nu helemaal alleen wat op de maan gaan zitten voor mijn part. Ze moet maar terugkomen als ze weer normaal kan doen. Ik heb er ook een grote hekel aan als vrienden ineens de communicatie plat leggen. Ik kan er ook totaal niet tegen!

    Maar in dit geval denk ik dat ik toch voorzichtiger moet zijn. Bedankt voor je inbreng, omdat je zegt van: vertrouw erop dat ik je zo lief vind en niet zomaar weg zou gaan. Ik zat namelijk ook al om het vermoeden, en ben blij een outsider - perspectief te zien erop die het bevestigt. Dat hij met een soort onderliggende angst kampt: als ik haar zelfvertrouwen tref, tref ik haar heel diep. Wat als ik je kwijtraak (ik moet toegeven, ik was heel stil en best gesloten/dichtgeklapt vroeger, en het heeft nogal tijd gekost voor ik - door zijn toedoen en contact leggingen uit mijn schulp ben gekomen), wat als je verkeerd hierop reageert. Bang dat je boos op me gaat worden. Bang dat je me gaat haten hiervoor nu. Het is helemaal irrationeel. Ik weet nu niet elk intiem detail van zijn leven/verleden. Maar ik vermoed dat hij toch het één en ander moet hebben meegemaakt. Ik denk dat dit probleem het dieper zit dan van mijn depressieve vriendin die het contact stopte. Ik weet niet wat het precies is, verder is hij heel sociaal en wat bescheiden, maar zeker niet onzeker. Toch niet op het eerste zicht. Maar er moet iets in zijn systeem zitten, anders reageert hij niet zo geflipt. Daarom dat ik zo voorzichtig ben. Dit is één van de belangrijkste, meest betekenisvolle connecties die ik heb in mijn leven. En deze kleinigheid wil ik het nu niet laten verpesten. Dus als ik het doe, zal ik eventueel inderdaad duidelijk genoeg moeten zijn dat ik niet kwaad en agressief ga worden en hem als een blad zou laten vallen. Als het echt dat zou zijn...

    [ bericht aangepast op 31 maart 2015 - 21:34 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Hm.. ik vind dit wel lastig.
    Heeft hij dit sinds kort of vrijwel altijd al? Het kan ook iets zijn dat echt bij hem zelf ligt. Ik denk, gezien wat ik er uit op kan maken, dat je het niet teveel op jezelf moet betrekken. Interessant voor hem is om uit te zoeken wat dit precies is. Benoem je bij hem weleens wat je merkt op het moment dat het gebeurt? Misschien helpt dat om in gesprek te gaan met elkaar. Moet hij wel voor open staan natuurlijk.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Maleficia schreef:
    Hm.. ik vind dit wel lastig.
    Heeft hij dit sinds kort of vrijwel altijd al? Het kan ook iets zijn dat echt bij hem zelf ligt. Ik denk, gezien wat ik er uit op kan maken, dat je het niet teveel op jezelf moet betrekken. Interessant voor hem is om uit te zoeken wat dit precies is. Benoem je bij hem weleens wat je merkt op het moment dat het gebeurt? Misschien helpt dat om in gesprek te gaan met elkaar. Moet hij wel voor open staan natuurlijk.


    Het is 3x voorgevallen in de 4 jaar dat ik hem ken. Het is niets nieuws en ook niet dat dit regelmatig voorvalt. Ik vond het alleen héél vreemd. Ik heb hem anders nog nòòit zo gezien. Maar je hebt gelijk. Ik moet het inderdaad niet op mezelf betrekken. Ik weet niet wat de oorzaak is, maar het is inderdaad niet dat zodra de zaak weer is gaan liggen, hij me anders gaat behandelen. Ik ben het meest bang dat ik eventueel kwetsend, ergs of afstotelijk heb gezegd en dat hij mij niet meer zou mogen en het tracht weg te stoppen, maar hij blijft gewoon contact maken en hij heeft zich, zelfs niet tijdens zijn terugtrekkingen, nog nooit persoonlijk koel of emotioneel ontoegankelijk opgesteld. Integendeel. Je hebt gelijk, het is iets - wat iets dan ook exact is, wat compleet bij hem ligt. Hij doet gewoon alsof het nooit gebeurd is. Ik heb het nog niet echt onder zijn neus geschoven, vanwege zijn heftige reacties. Ik denk dat hij het wel weet over zichzelf. Misschien moet ik hier niet te diep op in lezen. Ook al snap ik er geen snars van. Zolang hij geen contact ontwijkt omdat ik hem iets heel ergs verkeerd moet hebben gezegd...

    [ bericht aangepast op 31 maart 2015 - 22:15 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.