• Duits is een harde taal, zegt hij, en ik weet dat hij Duits niet kent. Duits is een blije taal als mijn oma ons begroet. Duits is een bijna Nederlandse taal als mijn opa plat spreekt. Duits is een bekende taal als mijn moeder tijdens het strijken zingt over 99 Luftballons. Duits is een dappere taal als mijn vader zich ondanks zijn grammaticafouten in gesprekken mengt. Duits is een magische taal als mijn tante me mijn eerste Harry Potter boek geeft. Duits is een bittere taal als mijn oom weigert op te komen dagen voor de familiefoto. Duits is een taal van onstuitbaar enthousiasme als het buurmeisje van mijn grootouders op bezoek is. Duits is een sombere taal als mijn opa vertelt over zijn zieke broer. Duits is een rustgevende taal als mijn grootouders horen dat we weer veilig thuis zijn aangekomen. Duits is een bange taal als mijn oma vertelt over vluchten voor bommen toen ze klein was. Duits is een maar half herinnerde taal als ik aan mijn overgrootmoeder denk. Duits is een trotse taal als mijn neefje met Down een zelfgeschreven postkaart stuurt. Duits is een bezorgde taal als ik verhalen hoor over mijn tante die in scheiding ligt. Duits is een grappige taal als we testen of Haribo drijft in bubbeltjeswater. Duits is een indrukwekkende taal als mijn opa en oma vijftig jaar getrouwd zijn. Duits is een lieve taal als mijn moeder tegen haar Eisbär en alte Möre en Schweinchen praat. Duits is niet hard. Duits is de zachtste taal die ik ken als mijn moeder zegt dat ze van ons houdt. Duits is een harde taal, zegt hij, en ik weet dat hij Duits niet kent.

    Dit is een gedicht, voor alle duidelijkheid, al weet ik dat het misschien niet onmiddellijk herkenbaar is. :'D
    Geschreven omdat ik al tijden een lichte irritatie voel als mensen die misschien tien woorden Duits spreken vol overtuiging zeggen dat het een harde, lelijke taal is (soms recht in het gezicht van mijn moeder, zodra ze haar Duitse accent hebben gehoord), maar ik nooit wist wat ik daarop moest zeggen. En omdat slechteriken op tv nog steeds standaard een Duits accent hebben. Kom op, mensen, het is 2015, niet 1945. Duits is veel dingen, maar niet een geheimtaal die alleen door Hitler en nazi's werd gebruikt.

    [ bericht aangepast op 13 april 2015 - 14:00 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Prachtig gezegd!


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Preach!
    Ik ben het helemaal met je eens, en je gedicht is heel origineel en mooi geschreven (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Coachella schreef:
    Preach!
    Ik ben het helemaal met je eens, en je gedicht is heel origineel en mooi geschreven (:


    Queer zijn is gewoon alles

    Mooi geschreven!


    Discipline is the bridge between goals and accomplishment.

    Supermooi gedicht!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Wauw! Wat een mooie vorm van dichten, die ook duidelijk overkomt. Ik vind dat je een talent hebt om je gedachten heel mooi te verwoorden!


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Mylintis schreef:
    Wauw! Wat een mooie vorm van dichten, die ook duidelijk overkomt. Ik vind dat je een talent hebt om je gedachten heel mooi te verwoorden!


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Heel erg mooi. Het is echt heel erg.. mooi. Ik heb er niet echt andere woorden voor, je hebt het gewoon zo goed verwoord. Het is echt heel erg goed gemaakt.


    ©1998

    Mylintis schreef:
    Wauw! Wat een mooie vorm van dichten, die ook duidelijk overkomt. Ik vind dat je een talent hebt om je gedachten heel mooi te verwoorden!

    Ik heb ook altijd gezegd dat Duits een harde taal is... maar dit geeft toch weer een andere kijk (: Mooi geschreven!


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik snap ook niet wat mensen lelijk vinden aan Duits. En een vriendin zei dat ze 'frans mooier vond klinken'. Eerlijk gezegd? Ik vind Duits mooier klinken dan Frans. Sure, sommige mensen hebben een schelle stem en sure, hun volume is een beetje luider, maar wat maakt het uit, Spanjaarden praten harder en meer.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Mooi gedicht! En totally agree! Vind duits niet de mooiste, maar wel een mooie taal. Ik moet dit naar mn vriend sturen, die heeft ook iets tegen duits ofzo :< (ooit sleur ik hem mee naar duitsland)


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Heel mooi! Ik vind ook dat Duits te veel wordt bevooroordeeld. Zelf vind ik het ook niet de mooiste taal, maar zo erg ook weer niet. Ik weet nog van je topic "Language attitudes", dat velen Duits een slechte score gaven (wat ik wel had verwacht), maar Zweeds scoorde dan wel goed? Dat was pas een lelijke taal.. ;S Smaken verschillen, maar ik denk toch dat als de vooroordelen over Duits er niet waren, dat het beter had gescoord dan Zweeds.


    Ik wil een tuin vol egels

    ik heb hem nog niet helemaal gelezen maar dat slechterikken duits praten is echte de grootste onzin ooit.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Bedankt allemaal! Jullie zijn lief. (bloos)



    Kern schreef:
    Ik heb ook altijd gezegd dat Duits een harde taal is... maar dit geeft toch weer een andere kijk (: Mooi geschreven!


    Haha, dat mag je ook best vinden, natuurlijk. Niet iedereen kan alles mooi vinden. ^^
    Maar het is echt zo ongelofelijk zeldzaam dat ik eens iemand hoor die positief is over Duits dat ik eigenlijk niet kan geloven dat het echt voor al die mensen alleen aan de taal zelf ligt. Er lijkt een soort stereotype te zijn waar veel mensen in meegaan, en dat vind ik toch erg jammer. Ik wilde inderdaad eens een ander perspectief bieden.



    FoxAngel schreef:
    Heel mooi! Ik vind ook dat Duits te veel wordt bevooroordeeld. Zelf vind ik het ook niet de mooiste taal, maar zo erg ook weer niet. Ik weet nog van je topic "Language attitudes", dat velen Duits een slechte score gaven (wat ik wel had verwacht), maar Zweeds scoorde dan wel goed? Dat was pas een lelijke taal.. ;S Smaken verschillen, maar ik denk toch dat als de vooroordelen over Duits er niet waren, dat het beter had gescoord dan Zweeds.


    Ik moet toegeven dat ik Zweeds eigenlijk nauwelijks ken, dus ik heb er niet echt een mening over. Ik denk dat dat ook wel een factor kan zijn geweest in dat onderzoekje naar taalattitudes; dat mensen gewoon maar iets hebben ingevuld en de scores daarom anders zijn dan je misschien zou verwachten, haha. :'D Maar Duits had inderdaad hoger kunnen scoren als er minder vooroordelen over zouden bestaan, dat denk ik ook.



    Baneful schreef:
    ik heb hem nog niet helemaal gelezen maar dat slechterikken duits praten is echte de grootste onzin ooit.


    Dat vind ik dus ook. Alleen Doofenschmitz is oké. Doofenschmitz mag zijn slechte Duitse accent houden. :Y)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan