• In een moeilijke situatie hebben we allemaal wel eens het advies gehad om het ‘van ons af te schrijven’. Nu laat recent onderzoek zien dat hier misschien wel meer voordelen aan zitten dan alleen het op een rijtje krijgen van onze gedachten.

    Je hoeft geen briljant schrijver te zijn en zo een heuse roman uit je toetsenbord te tikken: het schrijven zelf blijkt al een heleboel mentale en fysieke voordelen op te leveren. Een onderzoek uit 2005 naar de emotionele en fysieke voordelen van schrijven wees uit dat 3 tot 5 keer schrijven voor 15 tot 20 minuten gedurende een periode van 4 maanden al genoeg is om een verschil te maken. Mensen die schreven hadden een beter humeur, minder symptomen van stress en depressie, waren minder vaak ziek en hadden een lagere bloeddruk en beter functionerende lever dan de controlegroep.

    En dat is niet het enige. Creatief schrijven kan ook werkelijke fysieke wonden helpen genezen. Onderzoekers uit Nieuw Zeeland onderzochten in 2013 het genezen van wonden van 49 gezonde volwassenen, die ze hadden gekregen van biopsies die medisch noodzakelijk waren. Twee weken voor de biopsie schreven de volwassen 3 dagen achter elkaar gedurende 20 minuten per dag. Elf dagen na de biopsie was 76% van de schrijvende groep volledig genezen. In de controlegroep was 58% nog niet genezen.

    Zelfs mensen met specifieke ziektes kunnen baat hebben bij creatief schrijven. Schrijvers met astma hebben minder aanvallen dan mensen die niet schrijven, schrijvende AIDS-patiënten hebben meer actieve T-cellen en kankerpatiënten die schrijven hebben een positievere kijk op het leven.

    Als je zelf therapeutisch wil gaan schrijven, bedenk dan dat je niet per se alleen maar over traumatische ervaringen hoeft te schrijven om van de voordelen te genieten. Ook bloggen en schrijven in je dagboek laten positieve effecten zien: volgens één studie triggert bloggen dopamine-aanmaak, wat ook gebeurt als je een stuk gaat hardlopen of naar muziek luistert. Het is dus bewezen: wie schrijft, die blijft.


    Bron: http://www.nsmbl.nl/wie-voldoende-schrijft-heeft-minder-kans-op-stress-depressie-en-ziekte/

    Goed nieuws voor velen hier op Quizlet _O_

    (yeah) (yeah) (yeah)


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Wauw, haha


    16 - 09 - '17

    Há, ik wist wel dat ik de goede keuze maakte door dagenlang op mijn kamer achter mijn laptop te zitten. :Y)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Nu kunnen we Quizlet opnieuw profileren.

    Last van jouw gezondheid? Bezoek Quizlet.nl! De oplossing voor al uw mentale en fysieke klachten!


    Queer zijn is gewoon alles

    Schrijven in de vorm van schrijven of ook in de vorm van typen? ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Daar heb ik inderdaad al weleens wat over gelezen, en eerlijk gezegd, vind ik het niet eens zo vreemd.
    Toch blijven mijn ouders bij het standpunt dat ik niet dagenlang asociaal hoef te doen daardoor. :'D


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Headey schreef:
    Schrijven in de vorm van schrijven of ook in de vorm van typen? ^^


    Mijn hele marketingstrategie aanvallen?(cat)


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Mijn hele marketingstrategie aanvallen?(cat)


    Kritisch denken!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb altijd al geweten dat schrijven goed is voor de gezondheid ;D (Mijn advies is best wel vaak: schrijf het van je af!) Het geeft me altijd een goed gevoel (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dat schrijven emotioneel goede effecten heeft op je gezondheid heb ik altijd al gedacht, dat je er ook fysiek van kan genezen verbaasd me wel op een positieve manier. : ) Goed om dit te weten!


    Ik wil een tuin vol egels

    Wow, oké. Dit is echt een geweldig excuus om mijn ouders over te halen dat binnen achter mijn laptop zitten wél goed is :Y)


    Spoiler alert: you will save yourself

    RAB schreef:
    Wow, oké. Dit is echt een geweldig excuus om mijn ouders over te halen dat binnen achter mijn laptop zitten wél goed is :Y)

    HAHAH, You said it!


    -

    Ik geloof het ding met fysieke wonden niet helemaal, maar okay :]
    Wel grappig artikel!


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Debbaut schreef:
    Nu kunnen we Quizlet opnieuw profileren.

    Last van jouw gezondheid? Bezoek Quizlet.nl! De oplossing voor al uw mentale en fysieke klachten!


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Debbaut schreef:
    Nu kunnen we Quizlet opnieuw profileren.

    Last van jouw gezondheid? Bezoek Quizlet.nl! De oplossing voor al uw mentale en fysieke klachten!


    Haha xD
    Goed idee, dit.


    I've hurt you again. How foolish can one man be?