• In een moeilijke situatie hebben we allemaal wel eens het advies gehad om het ‘van ons af te schrijven’. Nu laat recent onderzoek zien dat hier misschien wel meer voordelen aan zitten dan alleen het op een rijtje krijgen van onze gedachten.

    Je hoeft geen briljant schrijver te zijn en zo een heuse roman uit je toetsenbord te tikken: het schrijven zelf blijkt al een heleboel mentale en fysieke voordelen op te leveren. Een onderzoek uit 2005 naar de emotionele en fysieke voordelen van schrijven wees uit dat 3 tot 5 keer schrijven voor 15 tot 20 minuten gedurende een periode van 4 maanden al genoeg is om een verschil te maken. Mensen die schreven hadden een beter humeur, minder symptomen van stress en depressie, waren minder vaak ziek en hadden een lagere bloeddruk en beter functionerende lever dan de controlegroep.

    En dat is niet het enige. Creatief schrijven kan ook werkelijke fysieke wonden helpen genezen. Onderzoekers uit Nieuw Zeeland onderzochten in 2013 het genezen van wonden van 49 gezonde volwassenen, die ze hadden gekregen van biopsies die medisch noodzakelijk waren. Twee weken voor de biopsie schreven de volwassen 3 dagen achter elkaar gedurende 20 minuten per dag. Elf dagen na de biopsie was 76% van de schrijvende groep volledig genezen. In de controlegroep was 58% nog niet genezen.

    Zelfs mensen met specifieke ziektes kunnen baat hebben bij creatief schrijven. Schrijvers met astma hebben minder aanvallen dan mensen die niet schrijven, schrijvende AIDS-patiënten hebben meer actieve T-cellen en kankerpatiënten die schrijven hebben een positievere kijk op het leven.

    Als je zelf therapeutisch wil gaan schrijven, bedenk dan dat je niet per se alleen maar over traumatische ervaringen hoeft te schrijven om van de voordelen te genieten. Ook bloggen en schrijven in je dagboek laten positieve effecten zien: volgens één studie triggert bloggen dopamine-aanmaak, wat ook gebeurt als je een stuk gaat hardlopen of naar muziek luistert. Het is dus bewezen: wie schrijft, die blijft.


    Bron: http://www.nsmbl.nl/wie-voldoende-schrijft-heeft-minder-kans-op-stress-depressie-en-ziekte/

    Goed nieuws voor velen hier op Quizlet _O_

    Het is wel waar. Ikzelf heb ook Atsma en nadat ik schrijf zijn de aanvallen zeer verminderd.
    En het is leuk om te doen. Het is gewoon handig om al je gevoelens op te schrijven, in een vorm van een verhaal.


    you said "plese don't ever change" but you don't like me they way i am

    Yes! Meer excuses om minder voor school te doen, en meer te schrijven x)


    We are only a moment.

    Oleada schreef:
    Yes! Meer excuses om minder voor school te doen, en meer te schrijven x)


    Dit. :')


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Goede redenen om toch weer gaan schrijven. Hoewel ik een beetje moeite heb met dat je sneller kan genezen door te schrijven of ik heb het verkeerd begrepen. Toch vind ik het wel mooi dat het ook daadwerkelijk helpt met jezelf beter voelen en dat het ook echt is bewezen.


    Physics is awesome

    Debbaut schreef:
    Nu kunnen we Quizlet opnieuw profileren.

    Last van jouw gezondheid? Bezoek Quizlet.nl! De oplossing voor al uw mentale en fysieke klachten!


    Hahahaha :'D
    Die is leuk.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]