• Hallo allemaal,
    Mijn katertje Bram had gisteren een arm baby vogeltje gevonden, en door het "gezellige" samenzijn met Bram kan het niet meer vliegen.
    We hebben het diertje gepakt en Bram weggehouden. Mama en ik zijn om 18:10 nog een tuincentrum gaan zoeken, onze tuincentrum was net 10 minuten dicht toen we aankwamen! Eigenlijk waren alle tuincentrums toen dicht....
    Maar net optijd vond ik er een in Hilversum, een stukje verder rijden voor ons, en ook niet zulke mooie vogelkooien.. Maar we hebben er gewoon dapper een grote kooi gekocht, vogelzand, vogelvoer, dode wormen, eieren, paneermeel, melk, watten voor in te slapen, en babyvogelvoer. We zijn naar huis gereden, we hebben de vogel water gegeven, voer gegeven, we hebben een bedje gemaakt, zand op de bodem gedaan, en het vogeltje erin gedaan. Toen hebben we de eieren gekookt, het tot het fijnste prak geprakt, paneermeel bijgedaan en melk. Dit is volgens vogelbabys super lekker, en ja hoor, alsof hij al eerder uit het nest gevallen was (wat we ook stiekem denken) we voeren het hem met een klein stokje.
    Toen zijn we op internet gaan zoeken wat het voor jong is, ik dacht eerst een spreeuw of een merel, maar het was een merel.
    Nu heb ik het jong op mijn kamer gezet zodat hij mij kan wekken als hij honger heeft. Hij gaat dan namelijk tjiepen.
    Doe ik dit wel allemaal juist? Of is het toch beter dit arme jong weer terug in de tuin te zetten in de hoop dat haar ouders haar komen ophalen? Bram is dan binnen als we dat doen, maar zou de vogel niet proberen om te vliegen en helemaal verdwalen en opgegeten worden door andere vogeljagers?
    Ik ben niet van plan het beestje voor altijd te verzorgen, in de tijd dat hij weer opgeknapt is laten we hem los, merels horen namelijk niet in een kooi!

    [ bericht aangepast op 8 mei 2015 - 7:24 ]


    You dare to gaze upon me?

    Misschien kun je beter even de dierenambulance bellen over deze situatie, dat is gratis en zij weten hier meer over. Ik heb gehoord dat jezelf nooit een vogel moet oprapen omdat je dan je geur verspreid over het beestje en dan toen de ouders hem af. Maar goed gewoon even bellen dus!(:


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik vond afgelopen jaar ergens ook een klein vogeltje. Het lag in het water en zag eruit alsof het bijna verdronk, dus hebben we het er toen uit gevist en bij gebrek aan een beter plan in de fietstas mee naar huis genomen. We hebben hem toen nog afgezet bij de dierenopvang, maar op dat moment was daar niemand aanwezig, dus ik heb geen idee hoe het verder is verlopen, helaas. Hoewel ik het heel dapper van je vind dat je van plan bent zelf voor dit vogeltje te zorgen, denk ik eigenlijk dat het toch verstandiger zou zijn om hem naar zo'n organisatie te brengen. Zij weten immers veel meer over hoe ze zoiets aan moeten pakken, als het goed is. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    SPECS schreef:
    Misschien kun je beter even de dierenambulance bellen over deze situatie, dat is gratis en zij weten hier meer over. Ik heb gehoord dat jezelf nooit een vogel moet oprapen omdat je dan je geur verspreid over het beestje en dan toen de ouders hem af. Maar goed gewoon even bellen dus!(:


    Ja, dat dacht ik ook altijd te weten, maar ik heb laatst ook juist weer gehoord dat daar niets van klopt. Het zou een leugen zijn die ooit is verspreid omdat vogels een bepaalde ziekte bij zich droegen, of iets dergelijks, en men wilde kinderen ervan weerhouden die beestjes op te rapen. Geen flauw idee welk verhaal waar is, though.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    SPECS schreef:
    Misschien kun je beter even de dierenambulance bellen over deze situatie, dat is gratis en zij weten hier meer over. Ik heb gehoord dat jezelf nooit een vogel moet oprapen omdat je dan je geur verspreid over het beestje en dan toen de ouders hem af. Maar goed gewoon even bellen dus!(:



    Het vogeltje heeft geen ziektes of een gebroken/gekneusde/verzwikte vleugel dus het kan vanmiddag eigenlijk al met zijn moeder weg, en ik wil echt niet dat hij daar in een kooitje komt te zitten en opgroeit, hij moet tenslotte ook nog leren vliegen en wormen vangen. En dan kan onze geliefde dierenambulance niet zo goed als de ware moeder van het vogeltje.


    You dare to gaze upon me?

    Square schreef:
    Ik vond afgelopen jaar ergens ook een klein vogeltje. Het lag in het water en zag eruit alsof het bijna verdronk, dus hebben we het er toen uit gevist en bij gebrek aan een beter plan in de fietstas mee naar huis genomen. We hebben hem toen nog afgezet bij de dierenopvang, maar op dat moment was daar niemand aanwezig, dus ik heb geen idee hoe het verder is verlopen, helaas. Hoewel ik het heel dapper van je vind dat je van plan bent zelf voor dit vogeltje te zorgen, denk ik eigenlijk dat het toch verstandiger zou zijn om hem naar zo'n organisatie te brengen. Zij weten immers veel meer over hoe ze zoiets aan moeten pakken, als het goed is. ^^


    Ach gossie!
    Niemand beschikbaar? Ik heb gehoord dat ze hem dan de nek omdraaien.... Maar dat kan een gerucht zijn, mensen zeggen dat ze dat ook bij vogels doen die heel moeilijk te redden zijn.
    Tsja, maar zo'n dierenopvangcentrum leert natuurlijk het diertje niet vliegen of wormen vangen, zo komt het in de problemen als we het aan hun geven, de vogelopvang zit trouwens veeeeel verder weg. Stel je voor dat de moeder echt elke dag voor ons huis te wachten staat op jaar jong, dan mogen wij die merel zeker niet terug geven.


    You dare to gaze upon me?

    Even een update

    Na een nachtje goed gegeten te hebben en geslapen is het vogeltje veel krachtiger geworden!
    We zijn van plan om het hok vanmiddag even buiten te zetten en als we de paniekerige moeder van het dier zien doen we de kooi open zodat hij met zijn moeder meekan.
    Geen idee hoe maar het zal wel lukken


    You dare to gaze upon me?

    YEAH. FREDERICK WILHELM KROEPOEK DE ZEVENTIENDE *O**O*
    Wat fijn dat hij opknapt zeg. Ik vind m namelijk echt een droog beest. Met die sprieten om zn hoofd, haha :'D


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Thrandyball schreef:
    YEAH. FREDERICK WILHELM KROEPOEK DE ZEVENTIENDE *O**O*
    Wat fijn dat hij opknapt zeg. Ik vind m namelijk echt een droog beest. Met die sprieten om zn hoofd, haha :'D


    Yeah, ook wel Bellaminacitestofebuhceucia Wilhelm Kroepoek de zeventiende is happy!


    You dare to gaze upon me?

    Even voor iedereen die er nog aan twijfelt: Je mag een baby vogel gewoon oprapen en in de nest zetten als je het vind ;) Vogels worden ook vaak geringd en dan worden ze ook niet verstoten door hun ouders. In onze voliere hebben de vogels het niet eens door als er een jong extra in de nest ligt dat uit een andere nest komt of zo.
    Voor jou vogeltje zal het vast niet zo veel uitmaken ;) Hoe is het er ondertussen mee? :D


    What would Emma do?

    StephenFry schreef:
    Even voor iedereen die er nog aan twijfelt: Je mag een baby vogel gewoon oprapen en in de nest zetten als je het vind ;) Vogels worden ook vaak geringd en dan worden ze ook niet verstoten door hun ouders. In onze voliere hebben de vogels het niet eens door als er een jong extra in de nest ligt dat uit een andere nest komt of zo.
    Voor jou vogeltje zal het vast niet zo veel uitmaken ;) Hoe is het er ondertussen mee? :D


    Ja!! Alleen... We konden het nest niet vinden....
    Het bleek een roodborstje te zijn, we hebben de kooi buiten gezet en gewacht tot zijn ouders hem kwamen halen, toen er alleen maar 2 roodborstjes bij zaten hebben we dat maar eens opgezocht, en ja, het was een roodborstje.
    We deden hem naar buiten en zijn ouders kwamen hem al gauw halen, nu zijn ze weg, maar hij leeft vast nog wel, want zijn ouders komen nog steeds het prakje halen!


    You dare to gaze upon me?

    zandkit schreef:
    (...)

    Ja!! Alleen... We konden het nest niet vinden....
    Het bleek een roodborstje te zijn, we hebben de kooi buiten gezet en gewacht tot zijn ouders hem kwamen halen, toen er alleen maar 2 roodborstjes bij zaten hebben we dat maar eens opgezocht, en ja, het was een roodborstje.
    We deden hem naar buiten en zijn ouders kwamen hem al gauw halen, nu zijn ze weg, maar hij leeft vast nog wel, want zijn ouders komen nog steeds het prakje halen!


    Aw, wat fijn om te horen dat dit verhaal een happy end heeft. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Aw, wat fijn om te horen dat dit verhaal een happy end heeft. ^^


    Yes! Helemaal super! ^^


    You dare to gaze upon me?

    Het is verboden om wilde vogels zelf op te voeden en te verzorgen. Het beste wat je kan doen is het naar een vogelopvang bij jou in de buurt te brengen.

    Via deze site kan je een goede opvang bij jou in de buurt vinden.


    Ik zie dat alles al goedgekomen is ^^

    [ bericht aangepast op 14 mei 2015 - 18:41 ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Junns schreef:
    Het is verboden om wilde vogels zelf op te voeden en te verzorgen. Het beste wat je kan doen is het naar een vogelopvang bij jou in de buurt te brengen.

    Via deze site kan je een goede opvang bij jou in de buurt vinden.


    Ik zie dat alles al goedgekomen is ^^


    Als het gaat om een gewond exemplaar dat gewoon weer vrij gelaten wordt is het meestal niet zo erg. Het is inderdaad wel aangeraden het naar een opvang te brengen, omdat je er meestal zelf niet zo veel van af weet. Het houden van wilde dieren als huisdier is wel verboden, zeker als het gaat om bedreigde dieren. Maar niemand zal je straffen omdat je een gewonde vogel weer op de been helpt ;)


    What would Emma do?

    Junns schreef:
    Het is verboden om wilde vogels zelf op te voeden en te verzorgen. Het beste wat je kan doen is het naar een vogelopvang bij jou in de buurt te brengen.

    Via deze site kan je een goede opvang bij jou in de buurt vinden.


    Ik zie dat alles al goedgekomen is ^^



    Ze zouden roken pas moeten verboden.


    You dare to gaze upon me?