• Welkom in dit topic (dat voor mijn gevoel een tikkeltje rommelig is) (-;


    Volgend schooljaar begin ik in vwo 4, en natuurlijk heb ik daarvoor een vakkenpakket moeten kiezen. Naast de algemene vakken heb ik Latijn, wiskunde B, scheikunde, biologie, natuurkunde, filosofie, NLT (Natuur, Leven en Technologie) en Frans gekozen.
    Gisteravond begon ik mij echter af te vragen of ik Beeldende Vorming niet heel erg zou gaan missen. Aangezien ik Latijn en Filosofie sowieso wil houden en nog de mogelijkheid wil behouden om biologie, natuurkunde of NLT te laten vallen, zou ik voor beeldende vorming Frans moeten inruilen.

    Dus daar zit de twijfel: moet ik Frans of Beeldende vorming kiezen?
    De reden dat ik Frans heb gekozen is omdat het me goed leek om nog een taal te hebben (aangezien ik zowel bèta- als alfavakken goed kan, en een tweede moderne vreemde taal handig is), ik Frans een mooie taal vind en het me gewoon leuk lijkt om goed Frans te kunnen(;
    De reden dat ik beeldende vorming wil is omdat ik graag creatief bezig ben en mijn inspiratie ergens in wil uiten.


    In plaats van reacties als "dat kunnen wij niet voor je bepalen", zou ik gewoon graag ervaringen en tips horen! (:


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik had zowel kunst algemeen als Frans, en KA vond ik 10000x leuker, dus ja. Kunst. Ook zijn die eindexamens supersimpel, mocht dat een rol spelen, en ik heb er vooralsnog veel aan gehad. Ik ga deze zomer ook naar Rome, allemaal kunst bekijken waar ik over heb geleerd.

    ... Maar ik weet niet of dat hetzelfde is als BV. Bij ons had je namelijk tekenen en kunst algemeen, en deed je examen in kunst algemeen. In elk geval vond ik het heerlijk om een ontspannend vak in mijn pakket te hebben.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik zou kiezen wat jezelf het leukst vindt. Maar ik zou er wel aan denken dat je bij Beeldende vorming dus ook veel kunstgeschiedenis krijgt. Dus als je nu het vak Geschiedenis niks vindt of moeilijk dan zou ik je eerder aanraden om voor Frans te kiezen.


    Can't control my second personality

    Ik zou zelf voor beeldende vorming gaan. Natuurlijk heeft iedereen gelijk over het feit dat een tweede moderne taal goed op je cv staat, maar zelf ben ik in de volle overtuiging dat zes (Frans) of vijf (Duits) jaar op de middelbare school in bijna geen van de gevallen oplevert dat je de taal volledig beheerst. Naast mijn persoonlijke afkeer van Frans, heb ik zelf gemerkt dat ik nu Duits wel kan volgen mits het langzaam gesproken wordt, maar dat schrijven en spreken nog steeds buiten mijn kunnen liggen.
    Beeldende vorming lijkt mij leuker, zelf ben ik een enorme kunstliefhebber (heb zelf alleen kunstgeschiedenis gevolgd), maar ik weet niet honderd procent wat het inhoudt.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik zou persoonlijk voor Frans gaan. Maar dan echt puur gekeken naar wat je er later mee bent. Ik heb zoiets van: als ik creatief bezig wil zijn, dan doe ik dat wel in mijn vrije tijd en dan kan ik ook nog doen wat ik zelf wil, terwijl ik anders misschien een opdracht zou krijgen waar ik zelf niet achter zou staan.
    Frans is een wereldtaal. Vele bedrijven zijn van het Engels aan het afstappen en Frans is belangrijker aan het worden en dat was het eigenlijk al. Ook al heb je die indruk misschien minder omdat in je vrije tijd alles in het Engels is. Maar in het bedrijfsleven heb je meer aan Frans (én Engels) dan alleen maar Engels. En het is fijner dat je nu al een goede basis kan leren. Geloof me. Ik was dit jaar zelf heel hard aan het sukkelen met Frans omdat ik het vroeger nooit goed heb gedaan en dan opeens 4 jaar niet meer had. Ik heb er echt spijt van dat ik nooit meer moeite heb gedaan en dergelijke. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik zit nu zelf in de 4 havo en heb Frans. Ben daar wel blij mee. Je moet het wel goed bijhouden uiteraard maar je bent wel meer bezig met leesteksten etc. waardoor het niet meer allemaal rijtjes stampen is
    En kunst, tja.. hier krijg je dan ook kunst theorie en dat schijnt nogal pittig te zijn als je niet helemaal van kunst houdt. Ook weet ik van hier dat de se's niet heel goed waren gemaakt omdat je toch een bepaald inzicht nodig hebt voor de theorie. Als je dat hebt lijkt het me denk geen probleem, anders zou ik sowieso voor Frans gaan.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Overkill schreef:
    (...)

    Dat is echt bullshit. Tekenen kost mij echt veel meer werk en uren dan Duits, en ik neem aan dat deze vakken qua essentie weinig verschillen van Beeldende Vorming en Frans. Met aanleg voor talen zal een vak als Frans of Duits je waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgaan, aangezien het weinig leerwerk is (op woordjes en wat literatuurgeschiedenis na). Althans, dat heb ik zelf wel zo ervaren. Tekenen daarentegen vind ik een geweldig vak, maar het kostte me per week minstens twee uur meer dan een normaal vak. Ik weet niet precies wat beeldende vorming exact inhoudt, maar ik neem aan dat het in ieder geval kunstgeschiedenis bevat, wat vaak best pittige stof is. Als je daarnaast ook nog een praktijk gedeelte hebt zoals ik bij tekenen had, dan maak je gewoon meer uren.
    Toch moet dat niet de reden zijn om een vak al dan niet te kiezen. Wat veel belangrijker is, is of je het leuk vindt, het kán en of je er wat aan hebt. Leuk vind je het allebei, ik neem aan dat je het allebei wel kunt, dus dan blijft alleen het laatste aspect over. Zelf vind ik de kennis die ik heb opgedaan bij tekenen behoorlijk zinvol, omdat het een goede basis vormt voor wat algemeen cultureel inzicht: een inzicht dat maar weinig jongeren hebben en toch heel belangrijk wordt geacht in hogere sociale kringen. Aan de andere kant staat een moderne vreemde taal, zoals al eerder gezegd, wel heel goed op je cv. Vooral in het zakenleven wordt hier veel waarde aan gehecht. Eigenlijk zou ik zeggen ga lekker atheneum doen en laat Latijn vallen, want ik heb nooit precies begrepen wat je daar nou aan hebt, haha.

    Ik zeg toch ook helemaal niet dat beeldende vorming een makkelijk vak is of dat je daar minder tijd in steekt? Ik zeg alleen dat het anders leren/doen (en dan bedoel ik de lessen zelf) is dan vakken zoals wiskunde en dergelijke en daarom een verademing kan zijn, omdat dat creatiever is dan die vakken. Natuurlijk is kunstgeschiedenis/kunsttheorie misschien wel hetzelfde qua soort vak als gewone geschiedenis en talen of wetenschappen,.

    [ bericht aangepast op 28 mei 2015 - 16:19 ]


    Ex astris, sciencia

    Doe waar jij je het fijnst bij voelt.
    Als je alles alleen maar doet vanuit overwegingen waar je meer aan hebt, is het misschien een beter pakket, maar maakt het je minder gelukkig.

    [ bericht aangepast op 28 mei 2015 - 16:50 ]


    Tell me about it, stud.

    Conaway schreef:
    Doe waar jij je het fijnst bij voelt.
    Als je alles alleen maar doet vanuit overwegingen waar je meer aan hebt, is het misschien een beter pakket, maar maakt het je minder gelukkig.


    This!


    26 - 02 - '16