• Bij het bedenken van personages weet ik vaak meestal de meeste dingen al snel, naam, uiterlijk en innerlijk. Daarna details waardoor het personage meer gaat leven, dat is soms nog puzzelen, omdat het wel realistisch moet blijven en dan niet altijd kan wat ik wil.

    Alleen een ding om te bedenken vind ik nogal moeilijk het gezicht van het personage. Wat wel een probleem is, want na twee personages met bijvoorbeeld blond haar en bruine ogen die allebei vrouw/man zijn, aangezien de gezichten in mijn hoofd op een gegeven moment op elkaar gaan lijken. Omdat ze dezelfde haarkleur en kleur ogen hebben en omdat ik geen duidelijk beeld van hun gezicht heb.

    Daarnaast vind ik het moeilijk om een gezicht te beschrijven, want meningen verschillen. Wat ik een rond gezicht vind, kan iemand anders zien als iemand met bolle wangen bijvoorbeeld. Iedereen kan het anders opvatten en voor zich zien, want verschillende mensen hebben verschillende beelden bij wat zij verstaan onder een lang en smal gezicht bijvoorbeeld.

    Dus ik vroeg mij af hoe jullie dat doen. Bedenken jullie hoe het gezicht van je personage eruit ziet?

    [ bericht aangepast op 16 juli 2015 - 23:25 ]


    Physics is awesome

    Liopleurodon schreef:
    (...)

    Soms vergeet ik hoe ik hen voorstel en dan verandert het gewoon :') Ik heb geen vast uiterlijk voor mijn personages. Als ik het wel ga beschrijven weet ik ook van mezelf dat het te cliché gaat zijn, dus laat ik het zo.


    Te cliché? Wat bedoel je daar precies mee?


    Physics is awesome

    Tokugawa schreef:
    Ik vind het eigenlijk wel awesome als mensen er een verschillend beeld van hebben XD. Ik doe het eigenlijk niet bewust.


    Dat is ook awesome, want het is gaaf om te horen of te lezen hoe iemand een personage voor zich ziet. Aangezien het zo kan verschillen per persoon.


    Physics is awesome

    Quokka schreef:
    (...)

    Te cliché? Wat bedoel je daar precies mee?


    Ik heb zo ongeveer altijd hetzelfde beeld van een persoon in mijn hoofd. Dus het zal zo'n knappe persoon zijn die veel te perfect is. Daarom dat ik liever geen beschrijvingen doe.


    What would Emma do?

    Ik ga meestal op zoek naar een gezicht hierin: http://rphelper.com/fcdirectory
    Anders krijg ik inderdaad met dezelfde probleempjes te maken. Ik denk dat dat iets typisch is voor schrijfsters. ^^


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Waar je gelijk in hebt, is dat het onmogelijk is - voorzover ik weet, als iemand het wel kan, dan hoor ik het ook graag - om een foto van iemand te nemen - en het op zo'n manier te schrijven, dat je lezers bijna exact hetzelfde voor ogen gaan zien.
    Dat wilt echter niet zeggen, dat je je personage een plat poppetje moet laten zijn, waarvan je alleen kunt zeggen blond haar met blauwe ogen. Je kunt wel degelijk heel erg beeldend werken.

    Als je een beeld van je personage echt uit je papier wilt laten komen
    1. kun je het uiterlijk bezig geven in de basis: donkerharig type, bleek, blond, lang, blauwe ogen, krullen, slank, scherpe neus, ranke polsen... Zo die basis, dat kun je erin zitten, dan hebben de lezers al een goed beeld.

    Belangrijk is echter, niet de eerste focus te leggen op: Neus die vorm, gezicht die vorm, zo'n lippen...

    Want waar je gelijk in hebt, is dat het onmogelijk is - voorzover ik weet, als iemand het wel kan, dan hoor ik het ook graag - om een foto van iemand te nemen - en het op zo'n manier te schrijven, dat je lezers bijna exact hetzelfde voor ogen gaan zien, zoals bij een foto.

    Dat wilt echter niet zeggen, dat je je personage genoodzaakt is, om slechts een plat poppetje te zijn, zoals dat in heel veel verhalen het geval is. Je kunt wel degelijk, héél, héél erg beeldend werken.

    2. Mimiek Wat het wél tot leven wekt is hun mimiek/karakter weergeven in het gezicht, het personage zoals jij die voor je ziet: opmerkzame (bruine, blauwe, groene) intelligente ogen, vluchtige ogen die naar overal kijken en dwalen, ogen die net zo gespannen lijken als draden, ogen die dwars door.... kijken, gefocuste ogen, dodelijke blik, fonkelde ogen, terughoudendheid die doorheen de ogen trekt. Gezicht vol warme gevoelens, star gezicht, verzuurd gezicht, ondoorgrondelijk gezicht, een open boek van een gezicht waarin alle gedachten en gevoelens op voorbij stormen. Scherp en schamper de mondhoek optrekken. Een ondeugende, lieve aantrekkelijke grijns....
    Ga zo maar door....

    3. Gestiek, kleine gebaren: smalle vingers over lippen laten strijken onder het nadenken. Hoe bewegen ze? Bruut en strikt omdraaien ? Loopt ze vloeiend, soepel. Buigt ze in alle spontaniteit en nieuwsgierigheid voorover. Is ze spontaan? Gooi er dan woorden in als: ze veerde vrolijk op als ze het bezoek aan de voordeur herkende. Zij glijdt naar voren om persoon X even aan te raken op de arm, terwijl ze aan één stuk verder babbelt. Langs de haarlijn strijken, voordat je je omdraait. Bedenkelijk de vinger plooien tussen lippen en neus....

    4. Voorkomen: Het armbandje rond haar pols dat het enige juweel is die ze draagt. Hoe is zij of hij gekleed?

    Door details weer te geven, in mimiek en gestiek, naast uiterlijk beschrijven kun je wel een heel nauwkeurig beeld weergeven van het personage. Daarvoor zou ik zeggen: bekijk mensen, hoe bewegen ze precies? Hoe kijken ze? Hoe doen ze?

    Persoonlijk denk ik dat die dingen veel belangrijker zijn om het beeld van een personage er goed uit te laten komen. Geef ze hun individuele trekjes. :')
    Puur gezicht qua uiterlijk is moeilijk, dus schrijf in plaats daarvan wat ze ermee doen. Wat doen ze met hun gezicht? Dat is ook: hoe ziet hun gezicht eruit. Voorbeeld, in een ruzie/geërgerd gesprek, zeggen: ze houdt haar ogen even lang dicht, en kijkt hem dan verder star aan. Zwieren met het hoofd, bij het geven van een tirade... Glimlachend knikken, terwijl haar gezicht een oceaan is aan warmte.

    Ik weet niet of ik daar de enige in ben, maar soms zie je mensen (op tv of in het echt), waarvan je iets hebt: die heeft wel iets van mijn personage X. Kijk goed dan? Waarin zit dat dan? Vaak niet alleen in uiterlijk. Maar in andere individuele trekjes. Zoek ze, onthou ze/schrijf ze op, gebruik ze. :')
    Soms kijk ik gewoon naar acteurs, mensen in het openbaar vervoer, om die kleine dingen te ontdekken.

    Zo kun je je personage wel erg beeldend maken! :')

    [ bericht aangepast op 24 juli 2015 - 20:19 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Hoofdpersonages beschrijf ik eigenlijk zo min mogelijk, aangezien ik vanuit hun ogen schrijf en ik het graag aan de lezer overlaat. Nevenpersonages beschrijf ik wel meer, maar niet al te uitgebreid. Meer dingen als 'gloeiende appelwangetjes', 'hakende puntneus' of 'volle lippen'. Ik gebruik het dus meer om wat kleur aan te brengen, minder om een personage tot aan het laatste botje toe te schetsen. Wil ik het gezicht wel beschrijven dan doe ik het vaak globaal als 'jeugdig gezicht', dan kan de lezer daar een beeld bij vormen dat hijzelf fijn vindt. Zoals je al zegt: veel mensen hebben een andere definitie bij bepaalde woorden, dat trek je toch nooit glad. :)


    She's imperfect but she tries

    Histoire schreef:
    Waar je gelijk in hebt, is dat het onmogelijk is - voorzover ik weet, als iemand het wel kan, dan hoor ik het ook graag - om een foto van iemand te nemen - en het op zo'n manier te schrijven, dat je lezers bijna exact hetzelfde voor ogen gaan zien.
    Dat wilt echter niet zeggen, dat je je personage een plat poppetje moet laten zijn, waarvan je alleen kunt zeggen blond haar met blauwe ogen. Je kunt wel degelijk heel erg beeldend werken.

    Als je een beeld van je personage echt uit je papier wilt laten komen
    1. kun je het uiterlijk bezig geven in de basis: donkerharig type, bleek, blond, lang, blauwe ogen, krullen, slank, scherpe neus, ranke polsen... Zo die basis, dat kun je erin zitten, dan hebben de lezers al een goed beeld.

    Belangrijk is echter, niet de eerste focus te leggen op: Neus die vorm, gezicht die vorm, zo'n lippen...

    Want waar je gelijk in hebt, is dat het onmogelijk is - voorzover ik weet, als iemand het wel kan, dan hoor ik het ook graag - om een foto van iemand te nemen - en het op zo'n manier te schrijven, dat je lezers bijna exact hetzelfde voor ogen gaan zien, zoals bij een foto.

    Dat wilt echter niet zeggen, dat je je personage genoodzaakt is, om slechts een plat poppetje te zijn, zoals dat in heel veel verhalen het geval is. Je kunt wel degelijk, héél, héél erg beeldend werken.

    2. Mimiek Wat het wél tot leven wekt is hun mimiek/karakter weergeven in het gezicht, het personage zoals jij die voor je ziet: opmerkzame (bruine, blauwe, groene) intelligente ogen, vluchtige ogen die naar overal kijken en dwalen, ogen die net zo gespannen lijken als draden, ogen die dwars door.... kijken, gefocuste ogen, dodelijke blik, fonkelde ogen, terughoudendheid die doorheen de ogen trekt. Gezicht vol warme gevoelens, star gezicht, verzuurd gezicht, ondoorgrondelijk gezicht, een open boek van een gezicht waarin alle gedachten en gevoelens op voorbij stormen. Scherp en schamper de mondhoek optrekken. Een ondeugende, lieve aantrekkelijke grijns....
    Ga zo maar door....

    3. Gestiek, kleine gebaren: smalle vingers over lippen laten strijken onder het nadenken. Hoe bewegen ze? Bruut en strikt omdraaien ? Loopt ze vloeiend, soepel. Buigt ze in alle spontaniteit en nieuwsgierigheid voorover. Is ze spontaan? Gooi er dan woorden in als: ze veerde vrolijk op als ze het bezoek aan de voordeur herkende. Zij glijdt naar voren om persoon X even aan te raken op de arm, terwijl ze aan één stuk verder babbelt. Langs de haarlijn strijken, voordat je je omdraait. Bedenkelijk de vinger plooien tussen lippen en neus....

    4. Voorkomen: Het armbandje rond haar pols dat het enige juweel is die ze draagt. Hoe is zij of hij gekleed?

    Door details weer te geven, in mimiek en gestiek, naast uiterlijk beschrijven kun je wel een heel nauwkeurig beeld weergeven van het personage. Daarvoor zou ik zeggen: bekijk mensen, hoe bewegen ze precies? Hoe kijken ze? Hoe doen ze?

    Persoonlijk denk ik dat die dingen veel belangrijker zijn om het beeld van een personage er goed uit te laten komen. Geef ze hun individuele trekjes. :')
    Puur gezicht qua uiterlijk is moeilijk, dus schrijf in plaats daarvan wat ze ermee doen. Wat doen ze met hun gezicht? Dat is ook: hoe ziet hun gezicht eruit. Voorbeeld, in een ruzie/geërgerd gesprek, zeggen: ze houdt haar ogen even lang dicht, en kijkt hem dan verder star aan. Zwieren met het hoofd, bij het geven van een tirade... Glimlachend knikken, terwijl haar gezicht een oceaan is aan warmte.

    Ik weet niet of ik daar de enige in ben, maar soms zie je mensen (op tv of in het echt), waarvan je iets hebt: die heeft wel iets van mijn personage X. Kijk goed dan? Waarin zit dat dan? Vaak niet alleen in uiterlijk. Maar in andere individuele trekjes. Zoek ze, onthou ze/schrijf ze op, gebruik ze. :')
    Soms kijk ik gewoon naar acteurs, mensen in het openbaar vervoer, om die kleine dingen te ontdekken.

    Zo kun je je personage wel erg beeldend maken! :')


    Daar heb je heel goeie punten en ook punten waar ik iets aan heb. Ik snap wat je bedoelt met de bewegingen en de mimiek. Eigenlijk let ik daar nooit zo op, maar youtube is een uitkomst. Want veel youtubers hebben ook een bepaalde mimiek of beweging die kenmerkend voor hen is of iets wat ze doen net zoals dat iemand in zijn/haar neusbrug knijpt als hij/zij na denkt.

    Alleen viel het mij wel op dat je iets herhaalt en ik snapte niet helemaal waarom. Het gaat om deze zin: Waar je gelijk in hebt, is dat het onmogelijk is - voorzover ik weet, als iemand het wel kan, dan hoor ik het ook graag - om een foto van iemand te nemen - en het op zo'n manier te schrijven, dat je lezers bijna exact hetzelfde voor ogen gaan zien.


    Physics is awesome

    Mignon schreef:
    Hoofdpersonages beschrijf ik eigenlijk zo min mogelijk, aangezien ik vanuit hun ogen schrijf en ik het graag aan de lezer overlaat. Nevenpersonages beschrijf ik wel meer, maar niet al te uitgebreid. Meer dingen als 'gloeiende appelwangetjes', 'hakende puntneus' of 'volle lippen'. Ik gebruik het dus meer om wat kleur aan te brengen, minder om een personage tot aan het laatste botje toe te schetsen. Wil ik het gezicht wel beschrijven dan doe ik het vaak globaal als 'jeugdig gezicht', dan kan de lezer daar een beeld bij vormen dat hijzelf fijn vindt. Zoals je al zegt: veel mensen hebben een andere definitie bij bepaalde woorden, dat trek je toch nooit glad. :)


    Dus om meer een beeld te geven voor je lezers beschrijf je kenmerkende dingen?


    Physics is awesome

    Quokka schreef:
    (...)

    Dus om meer een beeld te geven voor je lezers beschrijf je kenmerkende dingen?
    Ja, precies! :) Wat kleurrijke woorden zonder al te veel in detail te gaan over specifieke vormen, zodat mensen het nog wel zelf in kunnen vullen.


    She's imperfect but she tries

    niniwa1 schreef:
    Ik ga meestal op zoek naar een gezicht hierin: http://rphelper.com/fcdirectory
    Anders krijg ik inderdaad met dezelfde probleempjes te maken. Ik denk dat dat iets typisch is voor schrijfsters. ^^


    O, die site ken ik. Meestal zoek ik daar naar een faceclaim voor een RPG rol. Alleen voor personages in een verhaal is het niet iets voor mij, ik ben waarschijnlijk te kritisch.

    Dat denk ik dus ook, maar ja andere schrijfsters lukt het volgens mij wel.


    Physics is awesome

    Quokka schreef:
    (...)

    Daar heb je heel goeie punten en ook punten waar ik iets aan heb. Ik snap wat je bedoelt met de bewegingen en de mimiek. Eigenlijk let ik daar nooit zo op, maar youtube is een uitkomst. Want veel youtubers hebben ook een bepaalde mimiek of beweging die kenmerkend voor hen is of iets wat ze doen net zoals dat iemand in zijn/haar neusbrug knijpt als hij/zij na denkt.

    Alleen viel het mij wel op dat je iets herhaalt en ik snapte niet helemaal waarom. Het gaat om deze zin: Waar je gelijk in hebt, is dat het onmogelijk is - voorzover ik weet, als iemand het wel kan, dan hoor ik het ook graag - om een foto van iemand te nemen - en het op zo'n manier te schrijven, dat je lezers bijna exact hetzelfde voor ogen gaan zien.


    Dank je wel, ik ben blij dat je daar iets aan had. Youtube is inderdaad een goede oplossing, dat gebruik ik ook daarvoor. Nog een tip is soaps. Daar kijk ik normaal nooit naar, maar soms wel om acteurs te observeren. En gewoon noteren wat je ziet, daar heb je echt ongelofelijk veel aan! (:
    Die neusbrug wilde ik er ook nog inzetten. Haha, inderdaad, dat soort gebaren! (:

    Oei sorry, dat is een slechte zinsconstructie van mij. Al google je een foto, om een uiterlijk te vinden van een personage. (Stel nu - die hier )



    Al heb je dit perfect gedetailleerde beeld van een personage, dan nog. Er is geen mogelijkheid om taal - zo - aan te wenden, dat je - louter door middel van woorden - dit beeld perfect zo zou kunnen overprenten naar het hoofd van de lezer.
    (Mocht iemand dat wel hier kunnen - wat ik ten zeerste betwijfel, dan zou ik het uiteraard wel graag horen).
    Duidelijker? (:
    Ik bedoelde dat het heel erg moeilijk is om een gezicht zoals jij het, als schrijver, in je hoofd hebt - exact zo over te prenten in het hoofd van de lezer. Hoe begin je daaraan bij die vrouw? Schuin geknipte, donkerblonde pony - gehoekte neus - lachlijnen langs haar gezicht? Doet hem helemaal niet. Wek beeld dus via te focussen op uitstraling, mimiek, gestiek... in plaats van het puur lichamelijke te willen overbrengen! (:

    Mignon schreef:
    (...)Ja, precies! :) Wat kleurrijke woorden zonder al te veel in detail te gaan over specifieke vormen, zodat mensen het nog wel zelf in kunnen vullen.


    Inderdaad, de juiste bijvoegelijke naamwoorden uitzoeken.
    Kun je synoniemen.net voor gebruiken en puzzelwoordenboek is ook een handige! (:

    Ik weet daarnaast wel niet zo goed, of iedereen wel 'zomaar' zelf een beeld vormt van een personage, en hoe die eruit ziet. Als de schrijver geen beelden aanhaalt, dan heb ik eigenlijk ook geen beeld van dat personage in mijn hoofd. Dat is dan: Sophie, en ik lees de hele tijd over Sophie, maar ik merk van mezelf, dat ik geen beeld vorm, over Sophie, als de schrijver niet beeldend genoeg schrijft. Voor mij blijft het dan gewoon tekst. Naam 'Sophie.' Ik heb nu wel niet de meest fotografische hersenen, maar er zullen wel nog zo'n mensen zijn. (:

    [ bericht aangepast op 24 juli 2015 - 22:47 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Mignon schreef:
    (...)Ja, precies! :) Wat kleurrijke woorden zonder al te veel in detail te gaan over specifieke vormen, zodat mensen het nog wel zelf in kunnen vullen.


    Goed dat je dat doet. Want waarschijnlijk willen de meeste mensen ook graag zelf wat invullend qua uiterlijk van een personage.


    Physics is awesome

    Histoire schreef:
    (...)

    Inderdaad, de juiste bijvoegelijke naamwoorden uitzoeken.
    Kun je synoniemen.net voor gebruiken en puzzelwoordenboek is ook een handige! (:

    Ik weet daarnaast wel niet zo goed, of iedereen wel 'zomaar' zelf een beeld vormt van een personage, en hoe die eruit ziet. Als de schrijver geen beelden aanhaalt, dan heb ik eigenlijk ook geen beeld van dat personage in mijn hoofd. Dat is dan: Sophie, en ik lees de hele tijd over Sophie, maar ik merk van mezelf, dat ik geen beeld vorm, over Sophie, als de schrijver niet beeldend genoeg schrijft. Voor mij blijft het dan gewoon tekst. Naam 'Sophie.' Ik heb nu wel niet de meest fotografische hersenen, maar er zullen wel nog zo'n mensen zijn. (:


    Soaps, daar ben ik niet van. Tv-series daar in tegen, het gaat om hetzelfde principe een verhaallijn en personages die de verhaallijn uitspelen.

    Ik snapte wel wat je bedoelde, maar ik begrijp niet waarom je dit twee keer zegt. Want ik begreep het de eerste keer ook al. (Je zei het twee keer in je eerste reactie)

    Zelf doe ik het wel, gezicht lukt dus niet of nauwelijks bij mij. Maar de rest kan ik meestal wel aardig voor mij zien. Dus wat je eigenlijk wil zeggen, zodra je kenmerken(noem ik het maar even, zoals kleine handelingen die een personage doet zoals knijpen in de neusbrug) beschrijft, kunnen mensen beter een beeld vormen bij een personage?


    Physics is awesome

    Quokka schreef:
    (...)

    Soaps, daar ben ik niet van. Tv-series daar in tegen, het gaat om hetzelfde principe een verhaallijn en personages die de verhaallijn uitspelen.

    Ik snapte wel wat je bedoelde, maar ik begrijp niet waarom je dit twee keer zegt. Want ik begreep het de eerste keer ook al. (Je zei het twee keer in je eerste reactie)

    Zelf doe ik het wel, gezicht lukt dus niet of nauwelijks bij mij. Maar de rest kan ik meestal wel aardig voor mij zien. Dus wat je eigenlijk wil zeggen, zodra je kenmerken(noem ik het maar even, zoals kleine handelingen die een personage doet zoals knijpen in de neusbrug) beschrijft, kunnen mensen beter een beeld vormen bij een personage?



    Nee, ik ook niet hoor. :') Maar waar soaps wel heel goed van zijn, is dat ze met zoveel gebaren worden geacteerd, en daarin vind je er gewoon erg veel in terug :'D Inderdaad, films en series gaan ook, zolang je maar mensen observeert. Oh, niet op gelet, dan was dan omdat ik geknipt en geplakt had, omdat ik een fout had gemaakt, blijkbaar niet goed overlezen, het is er blijven staan.

    Ja, dat is zo. Die neusbrug misschien nu minder, indien het louter "het gezicht" is dat je de lezer voor de geest wilt brengen. Wat het beeld van het gezicht opwekken betreft, focus je dan in eerste instantie op mimiek: hoe de ogen kijken, de wenkbrauwen die bewegen, de manier van glimlachen, ga zo maar door.
    Als je het "hele' personage tot leven wilt laten komen in het hoofd van de lezer, beeldend, zoals in een film, dan inderdaad zeker ook gestiek (zoals die neusbrug) erbovenop. De combinatie van mimiek en gestiek is wat het zal gaan doen. (:
    Waarom?
    Eigenlijk is de regel zo - wil je een beeldend effect bereiken, dan ga jij als schrijver beelden moeten aanreiken. Zo niet, dat gaan heel veel mensen ook zelf geen beeld vormen van het personage in het hoofd, en blijft het gewoon tot tekst, bij heel veel mensen. Daar moet je je van bewust zijn. Het is niet alleen hun taak, maar vooral jouw taak om het beeldend tafereel op te wekken, voor de lezer, zodat de lezer er bijgevolg die eigen invulling aan kan geven, het kan laten afspelen in de eigen verbeelding. Maar jij moet dat proces wel prikkelen.
    Kijk maar eens naar beeldende schrijvers als J.K. Rowling, die geven vaak heel zintuigelijke/gedetailleerd neergepende weergave van 'wat zij zien' in hun hoofd. Via hun tekst reiken ze het aan de lezer aan.

    Narcissa haaste zich in een straat die Spinners End heette, waarover de dunne mist hing als een vinger. Haar voetstappen echoëden op de keistenen als ze de afgeplakte en gebarsten ruiten passeerde, tot ze aankwam bij het allerlaatste huis, waar gedempt licht glom van tussen de gordijnen in een benedenkamer.
    Ze had op de deur geklopt voor Bella, vloekend onder haar adem, was verschenen. Samen wachten ze, buiten adem, de geur van de vuile rivier in de wind, inhalerend. Na enkele seconden, hoorden ze voetstappen achter de deur en het opende met een kraak. Een splinter van een man die keek naar hen kon worden gezien, een man met zwart haar, gesplitst in gordijnen rond een bleek gezicht.
    Narcissa trok haar hoed terug. Ze was zo bleek dat ze leek te glimmen in het donker, lang blond haar stroomde langs haar rug, gaf haar de indruk van een verdronken persoon.


    Dit bijvoorbeeld, komt heel filmisch en echt over. Hoe komt dat? Omdat ze zoveel details aanreikt. Dus een personage levendig maken, volgt hetzelfde principe. Geef hun details weer, en je hebt direct een tekst die meer "3D - allure" heeft. Wat je ook wilt overbrengen, is het een ruimte/omgeving, een personage... Geef zintuigelijke details, en het wordt echt. Dat is wat het mooi maakt, het echt maakt. Beeldende details dus, als je je personage echt wil laten lijken.
    Dus daarom zal de weergaven van die kleine handelingen en uitdrukkingen heel veel bijdragen, om het personage tot leven te wekken in het hoofd van de lezer. :')

    [ bericht aangepast op 25 juli 2015 - 16:52 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.