• Hallo q-ers

    Ik weet dat er wel een aantal goede tekenaars op Q zitten en ik dacht, : "misschien kan iemand mij helpen". Ik ben namelijk niet zo bijzonder goed in tekenen. Vooral als ik een afbeelding probeer na te tekenen lijkt het er niet echt op:


    Origineel


    Origineel
    (sorry dat hij gedraaid staat maar op de mobiele imgur vond ik niet meteen hoe je ze aanpast.


    Heeft iemand van jullie misschien tips voor me?

    [ bericht aangepast op 3 aug 2015 - 1:38 ]


    Ex astris, sciencia

    Tip 1: Gebruik geen lijntjespapier maar blancopapier. Het liefst schetspapier.


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    En veel blijven oefenen!
    En ik weet niet of je dat doet, maar potloden met verschillende een hardheid kunnen ook verschil maken. Succes! ;)


    "It doesn't matter who you are or what you look like, so long as somebody loves you."

    Met dingen natekenen kan een raster soms helpen. Dat betekent dat je je voorbeeld in even grote blokjes verdeelt, hetzelfde doet met je papier en dan per blokje kijkt wat erin valt. Dit is wel een precisiewerkje en een verkeerd raster geeft een verkeerde uitkomst, maar misschien dat dat bij jou kan helpen?

    Verder heb ik ook weinig tips, want ik heb de tekentalenten van een blinde mol. :')


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ten eerste zou ik een groter vel papier pakken zonder lijntjes, het liefst A3 formaat. Dan zou ik een raster maken op zowel de foto als het papier en de omtrek natekenen. Zorg er voor dat je potlood een scherpe punt heeft. Geef met kleine dingen aan waar de ogen de neus etc zitten en werk alles een voor wen uit. Probeer niet overhaat te werken maar neem de tijd.


    take me back to the basics and the simple life

    Probeer niet al te veel te gummen als je een fout hebt gemaakt, maar te improviseren. Spontane tekeningen die je niet hebt gepland, vind ik persoonlijk 't mooist en heb je het meest fantasie voor. Ook moet je de schaduwen niet uitvegen, dat gaan lelijke vlekken worden. Als je schaduwen wilt, druk je zachtjes met de zijkant van de potloodpunt heen en weer.
    Lijntjespapier vind ik niet slecht om op te tekenen, want ik doe het zelf all the time. Maar misschien is het beter om met wit papier te beginnen.

    [ bericht aangepast op 3 aug 2015 - 11:11 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Lolicia schreef:
    Probeer niet al te veel te gummen als je een fout hebt gemaakt, maar te improviseren. Spontane tekeningen die je niet hebt gepland, vind ik persoonlijk 't mooist en heb je het meest fantasie voor. Ook moet je de schaduwen niet uitvegen, dat gaan lelijke vlekken worden. Als je schaduwen wilt, druk je zachtjes met de zijkant van de potloodpunt heen en weer.
    Lijntjespapier vind ik niet slecht om op te tekenen, want ik doe het zelf all the time. Maar misschien is het beter om met wit papier te beginnen.


    Ik veeg altijd voor schaduwen, maar het zorgt bij mij niet voor lelijke vlekken. Als je dat wilt doen moet je secuur te werk gaan en op een groter papier (A3 of groter)


    take me back to the basics and the simple life

    Bedankt iedereen. A3 papier zal het niet worden (want ik kan zo groot echt niet tekenen) maar ik kan wel zonder lijntjes proberen. Het enige potlood dat 'k momenteel heb is denk ik een HB potlood though (het is nog maar 5 cm lang én er zitten meer gaten in dan dat er potlood is). maar ik moet binnenkort toch voor schoolspullen gaan zien, dus ik kan sowieso potloden bijkopen.


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    Bedankt iedereen. A3 papier zal het niet worden (want ik kan zo groot echt niet tekenen) maar ik kan wel zonder lijntjes proberen. Het enige potlood dat 'k momenteel heb is denk ik een HB potlood though (het is nog maar 5 cm lang én er zitten meer gaten in dan dat er potlood is). maar ik moet binnenkort toch voor schoolspullen gaan zien, dus ik kan sowieso potloden bijkopen.


    Wat voor een papier heb je tot je beschikking? Want gewoon printoapier zal ik niet aanraden. Daar zit heel weinig relief in en dat blijft het grafiet van je potlood dus op liggen ipv dat het in de kleine gleufjes van het papier vast blift zitten waarfoor je meer kleurerscgil kan maken ^^


    take me back to the basics and the simple life

    EthereaI schreef:
    (...)

    Wat voor een papier heb je tot je beschikking? Want gewoon printoapier zal ik niet aanraden. Daar zit heel weinig relief in en dat blijft het grafiet van je potlood dus op liggen ipv dat het in de kleine gleufjes van het papier vast blift zitten waarfoor je meer kleurerscgil kan maken ^^


    Eh, een of ander ikea notitieboekje, vrij dik papier maar nogal glad. Denk niet dat er enorm veel reliëf in zit. En dan mijn gelijnd Moleskine boekje.

    [ bericht aangepast op 3 aug 2015 - 13:25 ]


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    (...)

    Eh, een of ander ikea notitieboekje, vrij dik papier maar nogal glad. Denk niet dat er enorm veel reliëf in zit. En dan mijn gelijnd Moleskine boekje.


    Hmm ik zal eerlijk zeggenat ik geen idee heb of dat papier van kwaliteit is. Bij de action verkopen ze mooie, en nog best goede kwaliteits A3 blokken though, die gebruik ik zelf ook en aangezien ze niet zo duur zijn zijn ze erg finn als je veel papier gebruikt :')


    take me back to the basics and the simple life

    EthereaI schreef:
    (...)

    Hmm ik zal eerlijk zeggenat ik geen idee heb of dat papier van kwaliteit is. Bij de action verkopen ze mooie, en nog best goede kwaliteits A3 blokken though, die gebruik ik zelf ook en aangezien ze niet zo duur zijn zijn ze erg finn als je veel papier gebruikt :')

    Hmm, die hebben ze hier niet denk ik, een action. En de blokken van bij Wibra of Zeeman zijn meestal niet zo geweldig qua qualiteit.


    Ex astris, sciencia

    Hoe ik zelf destijds goed gezichten heb leren tekenen is door één foto te kiezen en eerst een paar schetsen te maken. Ga hier dus niet te lang tijd aan besteden ik gaf mezelf een maximum van tien minuten voor iedere schets. Als je merkt dat bij de ene schets iets verkeerd staat, doe je dat bij de volgende schets anders. Zo krijg je ook een beetje gevoel voor de vormen van het gezicht. Na die schetsen ben je dus wat beter bekend met wat je wil gaan tekenen. Dan zou ik papier met veel relief aanraden en heel licht de outlines zetten voor het gezicht. Vergelijk ze nog even met je beste schetse en ga dan verder. Teken eerst alle outlines, dus de mond, ogen, neus, oren, nek, alles. Zo kun je zien of de proporties kloppen. Ik werk niet met een raster omdat ik dat echt vreselijk vind. Gebruik je gevoel maar denk aan de basis. Zo zit bij bijna iedereen de ogen op de helft van het gezicht. De onderkant van de neus op de helft van dat. En de lippen op de helft van dat. Klinkt allemaal een beetje langdradig maar vooral aan het begin is het belangrijk dat je meerdere schetsen maakt en dus bekend raakt met het gezicht. Verder gewoon lekker veel oefenen. Succes, en het gaat zeker al de goede kant op!


    The truth is out there.

    Scully schreef:
    Hoe ik zelf destijds goed gezichten heb leren tekenen is door één foto te kiezen en eerst een paar schetsen te maken. Ga hier dus niet te lang tijd aan besteden ik gaf mezelf een maximum van tien minuten voor iedere schets. Als je merkt dat bij de ene schets iets verkeerd staat, doe je dat bij de volgende schets anders. Zo krijg je ook een beetje gevoel voor de vormen van het gezicht. Na die schetsen ben je dus wat beter bekend met wat je wil gaan tekenen. Dan zou ik papier met veel relief aanraden en heel licht de outlines zetten voor het gezicht. Vergelijk ze nog even met je beste schetse en ga dan verder. Teken eerst alle outlines, dus de mond, ogen, neus, oren, nek, alles. Zo kun je zien of de proporties kloppen. Ik werk niet met een raster omdat ik dat echt vreselijk vind. Gebruik je gevoel maar denk aan de basis. Zo zit bij bijna iedereen de ogen op de helft van het gezicht. De onderkant van de neus op de helft van dat. En de lippen op de helft van dat. Klinkt allemaal een beetje langdradig maar vooral aan het begin is het belangrijk dat je meerdere schetsen maakt en dus bekend raakt met het gezicht. Verder gewoon lekker veel oefenen. Succes, en het gaat zeker al de goede kant op!

    Dank je voor de tip. Dat zal ik zeker doen, voor mijn volgende tekening. (Met diegene waar ik nu mee bezig ben, ben ik al wat te ver om die tip toe te passen. Al zitten de ogen wat te hoog ben ik best wel trots op deze.

    [ bericht aangepast op 3 aug 2015 - 14:47 ]


    Ex astris, sciencia

    Lijntjespapier werkt bij mij juist heel goed, maar ik teken dan ook op alles wat ik vind. :'D
    Iedereen tekent natuurlijk op z'n eigen wijze, waardoor ieder eigen trucjes heeft. Bij mij werkt het beter als ik de ogen eerst teken en vervolgens de vorm van het gezicht. Probeer wel zo licht mogelijk te schetsen, harder drukken kan altijd nog, en beweeg het papier met je mee. Laat het niet stil liggen.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Als je uitveegt met je vinger kan het lelijke vlekken geven, dit komt door de oliën op je huid. Die zorgen daarvoor. Als je dan toch uit gaat vegen, doe dan een tissue om je vinger ofzo. Het maakt mij niet uit of je het doet, maar het is een tip die ik meegeef.


    Don't walk. Run, you sheep, run.