• Voor de zomer vakantie ben ik door een enorm moeilijk jaar gegaan. Zeer confronterend met mijzelf, realisaties en theorieen die in mijn hoofd zich in mijn hoofd ontplooien na aanleiding van vele moeilijkheden. Ik heb de neiging in dit soort periodes erg filosofisch te worden. Om te zorgen dat dit soort gedachten niet blijven rond blijven zweven in mijn hoofd zet ik ze vaak op papier om ze nooit meer te lezen. Toch kwam ik nu ineens een stuk tegen dat ik erg diep vond. Het is nogal en stuk om te lezen, maar ik vroeg mij af of er meer waren die dit soort dingen doet. Ik zou het ook leuk vinden als mensen hun mening willen geven over mijn gedachten stroom.

    Het is vreemd hoe zo veel dingen verband houden met elkaar. Om precies te zijn, alles houd verband met elkaar. In een leven is niets echt zeker, niets is logisch en alles veranderlijk. Alles bij elkaar is alles toch logisch en elkaars gevolg.
    Onduidelijk? Vast.
    Een oneerlijke start hoeft geen eerlijk einde te betekenen, maar een eerlijke start bied ook geen zekerheid.
    Zo vaak is mij gezegd dat ik het niet zou redden, dat ik (en misschien niet in exact deze woorden) een verloren zaak ben. Slechts een paar mensen waagde de gok en zagen dat kleine beetje in mij dat een grote drijfveer zou worden om te komen waar ik wilde zijn.
    Maar voor dat dit bereikt zou zijn zou ik moeten luisteren naar de gemixte boodschappen van de wereld en mijn eigen hoofd. Denken en voelen hebben een diepe relatie al is deze vaak ongelijk en onrechtvaardig.
    Het is wonderbaarlijk hoe mond, hoofd en hart zo diep in strijd kunnen liggen. Oorlog van diepe bodem die soms zonder bewustzijn ernstig word gevoerd.
    Maar waar is de oorlog door ontstaan? Die vraag is soms bijna onmogelijk om te beantwoorden. Voor het antwoord zal men moeten graven in die bodemloze put van het bestaan, opzoek naar een scherp mes om zichzelf mee te snijden. Niemand heeft zin om zichzelf doel bewust pijn te doen, om in een beerput te springen waar het bijna zeker is dat je zult verdrinken.
    Ik grinnik wanneer ik deze woorden zo vol vuur uitspreek en schud mijn hoofd.
    Het is de angst om te verdrinken het water van het verleden en oud zeer die je de kop indrukt. Even terug naar die logica die niet logisch is: het verleden is onveranderlijk, de toekomst niet. Dat is een zekerheid. Volg je mij nog? Het is het verleden die je maakt tot wie je in de toekomst maakt. Het is onmogelijk om iets in de toekomst op te lossen wanneer je niet je verleden aanspreekt.
    Mijn conclusie was dan ook: Je verdrinkt niet in het water van het verleden, maar in het water van angst om te graven naar een tumor uit je verleden.
    Zo lang je die zogezegde tumor laat zitten zal hij uitzaaien over de toekomst, het verblind, het verdoofd en verstomd. Het is niet de toekomst die pijn doet, maar die groeiende tumor van het verleden die stukje bij beetje de toekomst infecteert en de logica totaal vertroebeld.
    Ik kan mij voorstellen dat niemand dit kan volgen, maar als je naar deze tekst kijkt dan kan je zien dat elke zin gevolgd word door een nieuw gevolg dat aansluit op het einde. Pluk er een aantal zinnen tussen door en dit alles slaat nergens meer op.
    Zo ook met het vergeten of wegstoppen van kernen in het verleden. Laat een of twee gebeurtenissen je bewustzijn verlaten en we zien ons eigen oorzaak gevolg niet meer. Het overzicht komt pas weer terug zodra we hebben gegraven en de etterende wond terug vinden.
    Echter… het wegstoppen van confronterende gebeurtenissen is ook veilig. De chaos van de toekomst is ook veilig. Als je weet dat alles een totale chaos zal zijn kunnen wij ons voorbereiden op ongeluk en tegenspoed. Wij willen zekerheid, chaos is (hoe vreemd ook) een zekerheid.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Ik denk dat dit eerder een gedicht dan een filosofisch stuk is.

    Ik ben het trouwens aardig oneens met het volgende: "het verleden is onveranderlijk, de toekomst niet. Dat is een zekerheid."
    De toekomst is namelijk ook onveranderlijk omdat acties tot reacties leiden en geen enkele actie onveroorzaakt is. (Dus alles is éen grote kettingreactie) Je kan alleen, tenzei je in een ander universum een supercomputer hebt (die de gegevens van alle materie/energie hier kent, en zo vooruit in de toekomst kan rekenen) waarvan de uitkomst niet ons universum kan beïnvloeden (anders krijg je een paradox), niet de toekomst weten.
    Verder kan je ook geen zekerheden hebben (hoe mooi het ook klinkt), want hoe weet je zeker dat logica zeker (vast en objectief) is zonder gebruik te maken van die logica zelf en zo een cirkelredenering te creëeren die onjuist is volgens diezelfde logica?

    Klogavis schreef:
    Ik ben het trouwens aardig oneens met het volgende: "het verleden is onveranderlijk, de toekomst niet. Dat is een zekerheid."
    De toekomst is namelijk ook onveranderlijk omdat acties tot reacties leiden en geen enkele actie onveroorzaakt is. (Dus alles is éen grote kettingreactie) Je kan alleen, tenzei je in een ander universum een supercomputer hebt (die de gegevens van alle materie/energie hier kent, en zo vooruit in de toekomst kan rekenen) waarvan de uitkomst niet ons universum kan beïnvloeden (anders krijg je een paradox), niet de toekomst weten.
    Verder kan je ook geen zekerheden hebben (hoe mooi het ook klinkt), want hoe weet je zeker dat logica zeker (vast en objectief) is zonder gebruik te maken van die logica zelf en zo een cirkelredenering te creëeren die onjuist is volgens diezelfde logica?


    Die kettingreactie is er wel, maar mensen (en dieren) kunnen hun keuzen veranderen. Ook denkende wezens kennen kettingreacties, maar kunnen altijd van gedachte veranderen. Dan praat je eerder over kansen.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    MT, ik zal dit nog wel een keer lezen.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Fictionalworld schreef:
    (...)

    Die kettingreactie is er wel, maar mensen (en dieren) kunnen hun keuzen veranderen. Ook denkende wezens kennen kettingreacties, maar kunnen altijd van gedachte veranderen. Dan praat je eerder over kansen.


    Op basis waarvan maak je dat onderscheid? Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de mens zijn keuzes uit vrije wil maakt, los van deze kettingreacties, als jij het brengt. Het is zelfs vrij aannemelijk dat al onze keuzes gedetermineerd zijn door factoren uit het verleden, wat vrije wil slechts een illusie maakt.


    i put the fun in funeral

    Fictionalworld schreef:
    (...)

    Die kettingreactie is er wel, maar mensen (en dieren) kunnen hun keuzen veranderen. Ook denkende wezens kennen kettingreacties, maar kunnen altijd van gedachte veranderen. Dan praat je eerder over kansen.


    Waarom staan mensen (en andere dieren) boven de wetten van de natuur? Als je dingen doet die(/als dingen gebeuren die) onveroorzaakt zijn zou dat betekenen dat er extra energie uit het niks wordt gecreëerd. Iets wat onmogelijk is volgens alle tests die men over dit onderwerp gedaan heeft.
    Als keuzes al worden veranderd dan was het 'voortbestemd' dat ze werden veranderd, gewoon een deel van de grote kettingreactie.

    Misfire schreef:
    (...)

    Op basis waarvan maak je dat onderscheid? Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de mens zijn keuzes uit vrije wil maakt, los van deze kettingreacties, als jij het brengt. Het is zelfs vrij aannemelijk dat al onze keuzes gedetermineerd zijn door factoren uit het verleden, wat vrije wil slechts een illusie maakt.


    Precies, jij vat em.
    (Gerelateerd aan het ow van dit topic en wat je op mn profiel plaatste: ik studeer geen filosofie, gelukkig niet (zoals filosofie momenteel op scholen wordt gepresenteerd zijn alle ideeën volledig gelijkwaardig en zijn de filosofen met de meest onlogische maar originele ideeën de meest besprokene (Als: Kant, Sartre, etc.) (terwijl filosofie (filos-sofos, grieks voor liefde voor wijsheid) zou moeten draaien om wat werkelijk zo is; wat wijsheid is), tis meer een hobby.)

    Klogavis schreef:
    (...)

    Waarom staan mensen (en andere dieren) boven de wetten van de natuur? Als je dingen doet die(/als dingen gebeuren die) onveroorzaakt zijn zou dat betekenen dat er extra energie uit het niks wordt gecreëerd. Iets wat onmogelijk is volgens alle tests die men over dit onderwerp gedaan heeft.
    Als keuzes al worden veranderd dan was het 'voortbestemd' dat ze werden veranderd, gewoon een deel van de grote kettingreactie.

    Wij zijn toch geen machines? Wij maken toch ook keuzes? Ik snap wat je bedoelt, maar mensen en dieren kunnen de vreemdste dingen doen. Het blijft natuurlijk beperkt en ik zeg niet dat we boven de natuurwetten staan. Want zeg nou zelf : jij kan toch ook proberen boos of blij te kijken zonder dat je dat gevoel hebt? Jij kan toch ook alles op een rijtje zetten en dan pas bepalen welke keuze je neemt? Je twijfelt toch ook eens?

    Ik weet dat er hersenen bestaan en dat daar kettingreacties plaats vinden. Maar toch is er een deel in de hersenen die keuzes neemt.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Fictionalworld schreef:
    (...)
    Wij zijn toch geen machines? Wij maken toch ook keuzes? Ik snap wat je bedoelt, maar mensen en dieren kunnen de vreemdste dingen doen. Het blijft natuurlijk beperkt en ik zeg niet dat we boven de natuurwetten staan. Want zeg nou zelf : jij kan toch ook proberen boos of blij te kijken zonder dat je dat gevoel hebt? Jij kan toch ook alles op een rijtje zetten en dan pas bepalen welke keuze je neemt? Je twijfelt toch ook eens?

    Ik weet dat er hersenen bestaan en dat daar kettingreacties plaats vinden. Maar toch is er een deel in de hersenen die keuzes neemt.



    We hebben bet hier over vrije wil hè? Niet vrij handelen. Er is niks wat je handelen belemmert dus je handelingen voelen vrij, maar wat je wil (en daarom ook je handelingen) zijn niet vrij.
    Kan jij aan mij uitleggen waar precies dat stukje hersenen zit wat boven deze natuurlijke wereld staat? (Want vrije keuzes vereist het niet worden beinvloed door voorafgaande gebeurtenissen en dat kan enkel als iets niet meedoet aan deze fysieke wereld waar geen actie onveroorzaakt is (/kan zijn door de wet van energiebehoud).)
    Btw, in principe zijn mensen en andere dieren simpelweg hele complexe (biologische) machines.