• In de nacht van zondag op maandag is een bijzonder verschijnsel aan de hemel te zien: een maansverduistering die samenvalt met een supermaan. Resultaat: een grote donkerrood gekleurde volle maan.
    De baan van de maan is niet precies rond. Soms staat de satelliet dichter bij de aarde, soms verder weg. Tijdens een supermaan is de afstand het kortst en kan de maan 14 procent groter lijken en 30 procent helderder schijnen.
    Dat zo'n supermaan samenvalt met een totale maansverduistering, komt niet vaak voor. De laatste keer was in 1982.
    Het weer zit zondagnacht waarschijnlijk mee. Er wordt weinig bewolking verwacht. Alleen mist zou roet in het eten kunnen gooien, meldt Weerplaza.


    Superbloedmaan en apocalyps

    In Nederland begint de eclips om 02.11 uur. De totale verduistering duurt van 04.11 uur tot 05.24 uur. Om 07.25 uur is de maan weer helemaal uit de schaduw van de aarde.
    Onheilsprofeten zien de komende 'superbloedmaan' als een teken voor de naderende apocalyps, ook omdat het al de vierde eclips is sinds april vorig jaar. Een christelijke groep in de VS voorziet wereldwijd overstromingen, aardbevingen en mogelijk een kernoorlog.
    Volgens een Brits getijdenbureau heeft de positie van de maan wel invloed op de zeespiegel, maar zal de die nauwelijks hoger zijn door de supermaan.
    Ook ruimtevaartorganisatie NASA ziet geen reden tot doemdenken. "Het zijn gewoon bewegende hemellichamen", zegt Noah Petro van NASA's Goddard Space Flight Center. "Hun banen brengen ze af en toe in een positie waar alles samenvalt. Als dat gebeurt kun je drie of vier eclipsen achter elkaar zien of een eclips en een supermaan."

    Wie de verduisterde supermaan zondagnacht mist, moet weer een paar jaar wachten. De volgende is in 2033.


    Bron: nos.nl


    26 - 02 - '16

    Ik heb overigens geen vijftig cent - dat geef ik altijd uit bij de koffieapparaten op school. Weet een van jullie of de date-wc's misschien 20 cent zijn?


    Tijd voor koffie.

    Sherrinford schreef:
    Ik heb overigens geen vijftig cent - dat geef ik altijd uit bij de koffieapparaten op school. Weet een van jullie of de date-wc's misschien 20 cent zijn?


    Ik bied de helft. :Y)


    26 - 02 - '16

    Zullen we wel ontopic blijven? (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Sherrinford schreef:
    Ik ga mee op de date, over iedereen heen liggen en ongepaste dingen zeggen waar niemand om moet lachen, zodat er ongemakkelijke stiltes ontstaan.


    Dat klinkt erg gezellig :Y) En de wc's zijn echt 50 cent, maar ik wil je het wel lenen. Het zou eeuwig zonde zijn als je niet kan komen.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Ah thanks, dan kan ik toch komen. Ik ben al bezig met slechte grappen verzinnen die ik kan spuwen op het moment dat de gesprekken té diep worden. En Erieka, van die tien cent kunnen we misschien nog een rolletje drop kopen :Y)

    - Sorry sorry, nu ben ik weer ontopic.

    [ bericht aangepast op 29 sep 2015 - 22:11 ]


    Tijd voor koffie.