• De stelling van deze week luidt:
    De mensheid zou niet overleven als er plotseling geen elektronica meer is.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dat geloof ik niet. De mens is een intelligente, en flexibele soort en heeft eeuwen zonder elektronica weten te overleven. Het openbare leven zou even zwaar overhoop liggen, dat wel, maar sterven? Absoluut niet.

    [ bericht aangepast op 20 dec 2015 - 20:43 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    We kunnen dan in een steampunk wereld leven:Y)

    Tiva schreef:
    (...)

    De vraag is net of we nou sterk genoeg zijn om te overleven. De sterksten overleven, dat is waar, maar zouden wij sterk genoeg zijn?


    Wie is "we"? De mens in het algemeen? Daar zit onderscheid in, net als bij dieren. De sterkere mensen zullen het wel overleven en anderen niet.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Wie is "we"? De mens in het algemeen? Daar zit onderscheid in, net als bij dieren. De sterkere mensen zullen het wel overleven en anderen niet.


    Maar uiteindelijk overleeft de mens of overleeft de mens niet, de mens als soort en niet als individu. Neem nou als voorbeeld dinosaurussen, die stierven ook omdat ze zwakker waren dan andere dino's, maar hebben het uiteindelijk als soort ook niet overleefd.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Tiva schreef:
    (...)

    Maar uiteindelijk overleeft de mens of overleeft de mens niet, de mens als soort en niet als individu. Neem nou als voorbeeld dinosaurussen, die stierven ook omdat ze zwakker waren dan andere dino's, maar hebben het uiteindelijk als soort ook niet overleefd.


    Maar een meteoriet inslag vergelijken met een leven zonder elektronica?


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Maar een meteoriet inslag vergelijken met een leven zonder elektronica?


    Vandaar dat ik het ook oneens ben met de stelling dat we het niet zouden overleven. Ik reageerde op Inges reactie dat de mensheid een soort virus is waar de aarde niet zo gemakkelijk van af zou raken. Wat ik dus zei was dat we niet zo'n succesvolle soort waren en dat de aarde ons op relatief korte tijd wel kwijt zou zijn.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Oneens. Heeft iemand hier ooit de serie Revolution gezien? XD
    Mensen zijn overlevers, jagers en niet-opgevers. We hebben eens zonder geleefd, dan kunnen we dat zeker nog wel een keer. Sterker nog, het gebeurd nogsteeds. Kijk naar al die Amishe dorpjes. Er is altijd een mogelijkheid de oude gebruiksvoorwerpen weer op te pakken als het echt moet.


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Utahraptor schreef:
    Oneens. Ik denk dat de (Westerse) maatschappij zo ongeveer zou instorten, maar overleven doen we wel. We zijn begonnen zonder elektronica, dus de mens kan het wel aan. (:


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Square schreef:
    Oneens. Het zou een gigantische ramp zijn, maar we zouden vast wel een of andere manier vinden om weer opnieuw te starten. Dat het de hele mensheid zou uitroeien is gewoon een bizar idee, want er bestaan wel degelijk nog groepen die vrijwel zonder technologie leven. Mensen zijn een soort virus dat de aarde niet zo gemakkelijk kwijt zal raken, vrees ik voor haar. (krul)


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik focus eventjes op The walking dead, daar is zelfs EEN ZOMBIE INVASIE + geen electronica maar toch overleven ze!
    ookal is het een film ik wil gewoon duidelijk maken dat ik het totaal oneens ben met de stelling :P


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Als we twee wereldoorlogen kunnen overleven, redden we het ook wel zonder elektronica, mag ik aannemen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    De mensheid overleeft wel; Amish en bepaalde stammen leven zonder electronica. Maar een groot deel zou wel sterven. Allereerst de zwakkeren die in ziekenhuizen op intensieve zorg zitten, er wordt zo veel electronica gebruikt daar.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Tiva schreef:
    (...)

    De vraag is net of we nou sterk genoeg zijn om te overleven. De sterksten overleven, dat is waar, maar zouden wij sterk genoeg zijn?


    Survival of the fittest betekend niet dat de sterksten overleven. Het betekend dat de best aangepasten overleven ^^
    Je kan nog wel enorm sterke wezens zetten in een klimaat waar ze niet horen en een slapper wezen in hetzelfde klimaat waar hij wel behoort.
    Het slappere wezen zal ongetwijfeld overleven.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Pizzaburger schreef:
    (...)

    Survival of the fittest betekend niet dat de sterksten overleven. Het betekend dat de best aangepasten overleven ^^
    Je kan nog wel enorm sterke wezens zetten in een klimaat waar ze niet horen en een slapper wezen in hetzelfde klimaat waar hij wel behoort.
    Het slappere wezen zal ongetwijfeld overleven.


    Dat is een punt van vertaling, want de wet van Darwin in het Nederlands zegt wel dat enkel de sterksten overleven. En met sterk bedoel ik niet fysiek sterk, maar zoals jij zegt, degenen die zich het makkelijkst kunnen aanpassen. Als je een leeuw op de noordpool zet overleeft die dat ook niet, terwijl een bacterie het overleeft zolang-ie in de maag van een beest kan zitten of wat dergelijks - die bacterie is hier dan sterker dan de leeuw.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik denk dat een groot deel van de mensheid sterft, maar sommigen niet, en die kunnen dan prima een nieuwe samenleving opbouwen. Een beetje zoals in de serie Revolution haha


    Shoot for the moon, even if you miss, you'll land among the stars