• Ik vroeg me eerst af in welk subforum ik dit zou moeten plaatsen, maar er bleek gewoon een Sport-subforum te zijn (';

    Hallo allemaal!
    Ik haat sport. Ik vind het gewoon niet leuk om te bewegen en raak vaak direct buiten adem met elke sport op zwemmen na. Helaas krijg ik eczeem van zwemmen in een zwembad en is de zee te ver weg en momenteel te koud.
    Nu heb ik dus besloten om te gaan hardlopen. Ik heb de app "Hardlopen met Evy" gedownload die telkens met haar prachtige Vlaamse accent mij vertelt dat ik moet gaan lopen of wandelen en leuke weetjes verteld. Het bevalt mij echt heel goed.
    Aanstaande zaterdag begon ik dus maar. De laatste keer dat ik rende was voor de bus, dus rennen doe ik echt nooit. Wandelen daarentegen vind ik wel heel leuk. Maar okay, ik begon zaterdag, maar de volgende dag had ik enorme spierpijn tijdens het lopen. Maandag ook, maar ik had me voorgenomen om eens in de twee dagen te lopen. Ik ging dus maar mn bed uit, dook in mijn hardloopkleding en begon weer te rennen. Wat een hel. Mijn kuiten deden zo veel zeer dat ik soms stiekem smokkelde en ging wandelen tijdens het lopen. Niet echt de bedoeling natuurlijk.
    Het probleem is nu dat ik nog steeds spierpijn in mijn kuiten heb en ik moet morgen weer;') Wie weet er iets tegen spierpijn want ik wil niet afhaken;/
    En nu ik toch een topic aanmaak, weet iemand ook iets tegen steken in mijn zij tijdens het hardlopen?


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Mijn trainer zegt altijd dat je juist door moet bewegen. Als je echt veel last hebt kan het ook wat anders zijn dan spierpijn natuurlijk.


    take me back to the basics and the simple life

    BIackburn schreef:
    Mijn trainer zegt altijd dat je juist door moet bewegen. Als je echt veel last hebt kan het ook wat anders zijn dan spierpijn natuurlijk.


    En die steken in je zij, bedoel je daarmee de mild?


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    (...)

    En die steken in je zij, bedoel je daarmee de mild?


    Nee lager, ter hoogte van de navel en dan aan allebei de kanten


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Steken in de zij is niet heel vreemd als je nooit loopt, hetzelfde geld voor spierpijn. Bin de steken kan ik alleen zeggen: 'terug steken.' Klinkt raar maar het werkt wel.
    Spierpijn ga je voorlopig wel houden omdat je dan spieren gebruikt op een manier die ze niet gewend zijn. Ik raad je aan om na het rennen goed te rekken en strekken. Dan moet het minder worden.


    "Ignite, my love. Ignite."

    BIackburn schreef:
    Mijn trainer zegt altijd dat je juist door moet bewegen. Als je echt veel last hebt kan het ook wat anders zijn dan spierpijn natuurlijk.


    Oh okay. Dan ga ik dat maar doen


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Strech je wel goed voor en na het hardlopen? Dat kan schelen. Ook kan je simpelweg wat langzamer gaan lopen als je steken krijgt in je zij, zolang je maar niet gaat wandelen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Kerstkoekje schreef:
    Steken in de zij is niet heel vreemd als je nooit loopt, hetzelfde geld voor spierpijn. Bin de steken kan ik alleen zeggen: 'terug steken.' Klinkt raar maar het werkt wel.
    Spierpijn ga je voorlopig wel houden omdat je dan spieren gebruikt op een manier die ze niet gewend zijn. Ik raad je aan om na het rennen goed te rekken en strekken. Dan moet het minder worden.


    Terugsteken, okay, haha. Ik ga het proberen!
    En rekken en strekken is misschien wel een goede ja. Bedankt!


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    RoyLockhart schreef:
    (...)

    Terugsteken, okay, haha. Ik ga het proberen!
    En rekken en strekken is misschien wel een goede ja. Bedankt!


    Wat mij altijd is geleerd bij die steken in je zij is de andere kant op strekken. Dus als het rechs zit, strek je je armen boven je hoofd en leun je naar links. Pijnlijk, maar helpt wel. En drink genoeg! Dat schijnt een grote oorzaak van steken te zijn.

    Also, het schijnt op de tweede dag na het sporten het ergste te zijn, als jij juist opnieuw loopt. Als je er heel erg last van hebt is het miss een idee eerst eens per drie dagen te doen?

    En een goede warming-up voordat je gaat lopen en een cooling-down als je klaar bent is enorm belangrijk!


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Hardlopen met Evy, is dat hardlopen of joggen? (Is dat start to run?) Voor mij zijn dat echt twee verschillende dingen. Ik veronderstel dat het joggen is, zoals start to run? Die apps zijn gemaakt voor de 'doorsnee' mens die wilt beginnen lopen. De een zal dat schema dus te zwaar vinden, de andere te licht. Probeer anders een andere app te vinden waarmee je (misschien zelf) een ander schema krijgt/maakt.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Oh en als je last krijgt van steken, moet je goed letten op je ademhalibg en hoe je beweegt. Rustig in en uit ademen en op de (zo ver mogelijk) juiste manier lopen, doen vaak wonderen.


    take me back to the basics and the simple life

    Chavez schreef:
    Hardlopen met Evy, is dat hardlopen of joggen? (Is dat start to run?) Voor mij zijn dat echt twee verschillende dingen. Ik veronderstel dat het joggen is, zoals start to run? Die apps zijn gemaakt voor de 'doorsnee' mens die wilt beginnen lopen. De een zal dat schema dus te zwaar vinden, de andere te licht. Probeer anders een andere app te vinden waarmee je (misschien zelf) een ander schema krijgt/maakt.


    Het is joggen ja en tijdens het lopen is het niet te zwaar, het is gewoon de spierpijn erna.
    En bedankt voor de tips iedereen. Ik ga het vandaag eens uitproberen


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Start to Run heb ik ook gedaan! Op het begin gaat het allemaal lekker rustig maar rond les 14/15 (geloof ik) gaat ze plots heel snel. Dan moet je in een keer drie minuten langer rennen zonder dat in kleine stapjes op te bouwen. Toen ben ik er maar mee gestopt... :'D Dus stel je vindt een andere hardloop-app, dan zou ik die zeker uitproberen als ik jou was!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Dat steken komt doordat je niet drinkt is echt onzin, evenals dat dit weggaat door te strekken.

    Weleens van het sympathisch en parasympathish zenuwstelsel gehoord? Dat is namelijk de oorzaak.

    Het sympathisch zenuwstelsel is kort gezegd op lichamelijke inspanning gericht en werkt de spijsvertering tegen.
    Het parasympathisch zenuwstelsel is juist niet gericht op inspanning en is bedoeld voor de spijsvertering.

    Komt er een conflict tussen deze twee (dus je hebt net gegeten en gaat meteen fanatiek sporten) dan krijg je steken. Dat is het hele probleem. Niet de milt. Niet te weinig drinken. Gewoon dit. Het enige wat je dan kan doen is een pauze van een uur tussen je laatste maaltijd en het begin van je sport.

    Verder is spierpijn geen schadelijk iets. Het is puur het herstel van je spieren als die iets hebben gedaan wat ze niet gewend zijn. Of je daar doorheen moet rennen is een punt van discussie. Het is wél belangrijk om onderscheid te blijven maken tussen spierpijn en verzuring. Verzuring is iets wat je niet lang kan volhouden en is een waarschuwing van je lichaam dat je spieren vollopen met lactaat (melkzuur, voor de leken onder ons). Dat is een product van anaerobe verbranding in je spieren en dit proces treedt alleen op als je te weinig zuurstof (en dus te weinig doorbloeding) in je spieren hebt. De balans tussen spierarbeid en bloedtoevoer is dan verstoord, wat pijn geeft. Spreekt voor zich dat je dan even moet rusten.

    Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en dat dit misverstand uit de wereld is.


    Slightly drunk.

    Is het nog gelukt hiermee Femke? Ben benieuwd naar de voortgang!


    Pretty is just a pretty word.

    Heb je nog last van steken? Want zoals Progression hierboven zegt, moet je niet vlak voor het sporten gaan eten. al is dat vrij algemene kennis
    Wat wel nog kan helpen is eventjes rustiger aandoen als je een steek krijgt. Door het hijgen krijgt je middenrif niet de kans volledig te ontspannen en uit te rekken, en dat neemt de kans op kramp in het middenrif toe. Adem een paar keer goed in en uit tot het wegtrekt. (Blijf wel rustig lopen, helemaal stil gaan staan is ook niet verstandig) Dit bleek bij mij, als zwemster, vaak te helpen.

    En hoe gaat het nu met de spierpijn? want ik zie dat het enorm gebumpt is ^^


    If a writer falls in love with you, you can never die