• Hallo!

    Ik heb nog nooit een betoog geschreven, maar vanavond moet ik er dus wel een inleveren. Alleen heb ik geen idee of ik het goed doe en of ik dit wel af krijg voor 12 uur. Mijn lerares heeft gezegd dat het niet meer dan een A4'tje hoeft te zijn, maar dat lijkt me zo kort;/

    Heeft iemand tips voor het schrijven van een betoog?

    En heeft iemand nog goede voor of tegen argumenten voor de stelling "De derde wereldoorlog is al lang begonnen" ?

    Al vast heel erg bedankt!


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Echt tips heb ik niet, maar ik heb er de afgelopen 4 jaar verplicht één per jaar moeten schrijven en presenteren voor een cijfer, dus als je iemand nodig hebt die het voor je checkt mag je me altijd een berichtje sturen!


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Uhm eigenlijk alleen hele obvious dingen. Houd een inleiding, middenstuk, slot structuur aan. In de inleiding leidt je je stelling in en zeg je kort wat je gaat doen in de rest van je stuk. Dan je middenstuk je argumenten, maak goed gebruik van signaal woorden, zodat je structuur helder blijft en in je slot moet je nooit nieuwe dingen vermelden. Oh en je kan beter een paar argumenten goed behandelen dan dat je er tien oppervlakkig behandelt. Meer heb ik niet echt :')


    Happy Birthday my Potter!

    Thanks both! Hier heb ik al veel aan. Nu alleen nog iets van argumenten...


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Oh en over die derde wereld oorlog die allang begonnen is, misschien even kijken naar het feit dat IS aan iedereen de oorlog heeft verklaard en vervolgens velen de oorlog hebben verklaard aan IS inclusief Anonymous, ik geloof dat die redelijk wereldwijd zijn. Niet in derde wereldlanden, maar je komt er een aardig eind mee?

    Edit, je kan ook even kijken waar precies allemaal oorlogsconflicten zijn en kijken hoe die over de wereld verspreid zijn. Kan je kijken of zo'n beetje elk continent wel in oorlog is, bijvoorbeeld.

    [ bericht aangepast op 22 jan 2016 - 19:44 ]


    Happy Birthday my Potter!

    Echt heel toevallig, maar er zijn veel mensen de laatste dagen die tips vragen voor een betoog, en daaronder val ik ook! Heel handig dus :')


    I wanna be a wizard!

    Lily_Evans schreef:
    Oh en over die derde wereld oorlog die allang begonnen is, misschien even kijken naar het feit dat IS aan iedereen de oorlog heeft verklaard en vervolgens velen de oorlog hebben verklaard aan IS inclusief Anonymous, ik geloof dat die redelijk wereldwijd zijn. Niet in derde wereldlanden, maar je komt er een aardig eind mee?

    Edit, je kan ook even kijken waar precies allemaal oorlogsconflicten zijn en kijken hoe die over de wereld verspreid zijn. Kan je kijken of zo'n beetje elk continent wel in oorlog is, bijvoorbeeld.


    Thankss^^ heel erg bedankt


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Tegen: de term 'oorlog' is een juridisch statuut, en aan die voorwaarden is niet voldaan om van een oorlog te kunnen spreken. Voor: de IS is een staat/een grondgebied die de oorlog verklaard heeft aan de rest van de wereld.

    Eerst eens even kort nadenken, dan pas schrijven. Zodat je geen overbodig werk doet omdat je eigenlijk niet eens weet wat je wilt gaan zeggen. Eenmaal je weet waarover je het wilt hebben, je ideeën uitschrijven... Terwijl je aan het schrijven bent zul je dan merken dat je vanzelf nog extra, nieuwe of uitbreidende ideeën krijgt. Daarnaast is het belangrijkste element van een betoog dat je onderbouwd: dus als jij zegt: het is A, moet je alle argumenten geven die dat onderbouwen waarom dat zo is voor jou. Dat is zowat hét belangrijkste aan een betoog: een stelling geven en dan met goede argumenten over de brug komen. Zeg er altijd bij waarom je dat vindt en laat het grootste gedeelte van je tekst daarover gaan.

    Als je geen inspiratie hebt verder zou ik zelf gewoon in google derde wereldoorlog intypen en je hebt meteen heel wat standpunten daarover... (:

    [ bericht aangepast op 22 jan 2016 - 20:03 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Iets wat docenten vaak ook kunnen appreciëren is als je het begin en het slot op elkaar aan laat sluiten. Maar dat is meer een stijltip.


    She's imperfect but she tries

    Moet je het betoog ook presenteren? In ieder geval, wat wij als tip kregen was dat je ook moet kijken of je wat tegenargumenten kunt vinden en deze kunt ontkrachten. Zo ben je namelijk tegenstanders al meteen voor. Dit kan uiteraard ook gewoon in een schriftelijk betoog.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    Moet je het betoog ook presenteren? In ieder geval, wat wij als tip kregen was dat je ook moet kijken of je wat tegenargumenten kunt vinden en deze kunt ontkrachten. Zo ben je namelijk tegenstanders al meteen voor. Dit kan uiteraard ook gewoon in een schriftelijk betoog.


    Ik zou persoonlijk binnen een A4'tje die techniek niet toepassen. In een langer artikel, debat of presentatie kan het heel handig zijn, maar in zo'n kort stuk raad ik het niet aan.


    Happy Birthday my Potter!

    Wij moesten het tegenargument wel ontkrachten. Gelukkig hoeven we het niet te presenteren.

    Ik moet drie argumenten en een tegenargument in totaal


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Wow in een A4? :/


    Happy Birthday my Potter!

    Lily_Evans schreef:
    Wow in een A4? :/


    Jupp;/ Geen idee of dat wel past


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Lily_Evans schreef:
    (...)

    Ik zou persoonlijk binnen een A4'tje die techniek niet toepassen. In een langer artikel, debat of presentatie kan het heel handig zijn, maar in zo'n kort stuk raad ik het niet aan.


    Oh, ik had niet gelezen dat het om een A4'tje ging, maar ik denk dat als je het goed balanceert het wel mogelijk kan zijn. Alleen is dit wel moeilijk gezien je niet makkelijk kort en bondig een tegenargument ontkracht, want in een A4'tje zou ik daar inderdaad ook niet de voorkeur voor hebben, dus daar heb je helemaal gelijk in.

    JamesPotter schreef:
    Wij moesten het tegenargument wel ontkrachten. Gelukkig hoeven we het niet te presenteren.

    Ik moet drie argumenten en een tegenargument in totaal


    Hm, ik vind het ook wel heftig dat je dit allemaal in een A4'tje moet verwerken, maar aan de andere kant, ik schrijf zelf veel te snel al veel te veel. Dus voor mij is een A4'tje voor een schoolopdracht altijd weinig haha


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Gewoon je mening blijven herhalen :')

    JamesPotter schreef:
    (...)

    Jupp;/ Geen idee of dat wel past


    And as for this, alle marges aanpassen tot zo breed en groot mogelijk, klein en smal lettertype uitzoeken, nieuwe alinea geen witregel maar gewoon een nieuwe regel en desnoods maak je de lettergrootte kleiner ^^
    Op deze manier heb ik laatst 810 woorden op een A4 getypt in word. En nu ik hem er even bij pakte om die woorden te weten, zie ik dat er nog een grote titel, ondertitel, plaatje en witregels bij zitten, dus dan moet het bij jou denk ik ook wel lukken ^^


    take me back to the basics and the simple life