• Aangezien ik momenteel echt geen donder van de vraag begrijp en ik een hele berekening heb gemaakt, maar voor m'n gevoel slaat het antwoord echt nergens op.

    Joost heeft een oplossing van een éénwaardig zuur. Hij moet de volgende vraag beantwoorden: Hoe groot is de molariteit van deze oplossing?
    Joost meet een pH van 1,86 en verdunt het vervolgens 10 keer en meet weer de pH: er is een pH van 2,36. Om de molariteit te berekenen titreert Joost 25,00 mL van de verdunde zure oplossing (pH = 2,36) met 0,0996 M natronloog.


    En woohoo dan is de vraag: bereken de moraliteit van het zuur in de oorspronkelijke oplossing (degene met de pH 1,86)

    En nu heb ik in m'n berekening helemaal niets gedaan met 0,0996 M natronloog en dat klopt echt niet lijkt mij want je doet altijd daar iets mee omg. Help?? :(


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    WHoooo, dat is diepe chizzle, maar ik kan er wel iets mee. Goed,
    Edit (na even proberen); als je morgen nog hulp nodig hebt, dan zal ik er pen en papier bij nemen, maar zo via de laptop gaat dat nu niet, en het is te laat voor mij om nog degelijk te denken. Sorry.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Mijns inziens heb je dan nog nodig hoeveel ml NaOH er is gebruikt...


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Pontmercy schreef:
    Mijns inziens heb je dan nog nodig hoeveel ml NaOH er is gebruikt...


    Er is 25,00 mL getitreerd, dat is het aantal mL NaOH dat is verbruikt.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Uh, bakkes, haat aan molariteit. :') Je zou 't eens aan Nana kunnen vragen, die heeft chemie gestudeerd.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Standal schreef:
    (...)

    Er is 25,00 mL getitreerd, dat is het aantal mL NaOH dat is verbruikt.

    Nee, dat is de hoeveelheid zure oplossing toch? Althans dat impliceert de vraag.


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Wacht denk ik nou gewoon te moeilijk en kan je de molariteit in dit geval niet gewoon uitrekenen met [H3O+] = 10^-pH?


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Pontmercy schreef:
    Wacht denk ik nou gewoon te moeilijk en kan je de molariteit in dit geval niet gewoon uitrekenen met [H3O+] = 10^-pH?


    Dat heb ik dus ook gedaan van beide pH en dat van elkaar afgehaald en gedeeld door door 25:1000 L maar wth doet die mol dan en volgens mij is wat ik heb gedaan ook niet goed.

    Mol is echt niet mijn sterkste punt


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Volgens mij doen we gewoon veel te moeilijk en is het [H3O+]=10^-1,86 :') En dan afhankelijk van welke stof de oplossing is (HCl? H2SO4?) kan je dan de molariteit bepalen


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Pontmercy schreef:
    Volgens mij doen we gewoon veel te moeilijk en is het [H3O+]=10^-1,86 :') En dan afhankelijk van welke stof de oplossing is (HCl? H2SO4?) kan je dan de molariteit bepalen

    Maar er is toch niet gegeven of het een zwak of sterk zuur is, en die formule geldt toch alleen bij een sterk zuur?

    [ bericht aangepast op 4 feb 2016 - 20:49 ]


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    (...)
    Maar er is toch niet gegeven of het een zwak of sterk zuur is, en die formule geldt toch alleen bij een sterk zuur?

    Hmm, da's waar. Ik heb echt het idee dat er informatie mist om tot een antwoord te komen :')


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Mulford schreef:
    (...)
    Maar er is toch niet gegeven of het een zwak of sterk zuur is, en die formule geldt toch alleen bij een sterk zuur?


    Dat moet je uit de vraag halen, of het een zwak of sterk zuur is. Door de pH stijging -> Een sterk zuur splitst volledig qua H+ ionen en een zwak zuur doet dat niet. Door de pH stijging daalt de concentratie -> Er zitten minder deeltjes in door de verdunning van water en daardoor zal er minder met H2O worden omgezet tot H3O+ en daardoor is het een zwak zuur.

    MAAR IDK je kan zoveel doen hier maar like wat is juist??

    [ bericht aangepast op 4 feb 2016 - 21:10 ]


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh