• De stelling van deze week luidt:
    Angst voor het Coronavirus is gevaarlijker dan het virus zelf.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik denk dat het antwoord op deze vraag redelijk genuanceerd is. Ik denk dat we een beetje bang mogen zijn voor de gevolgen die het virus kan hebben op de zwakke populatie en dat we er alles aan moeten doen die populatie te beschermen. Ik vind de maatregelen (hoewel niet leuk) dus wel begrijpelijk. Maar wat ik hier zie gebeuren met al die hamsteraars is paniek, en ik denk dat dat iets is wat we moeten zien te voorkomen. In de eerste plaats moeten mensen gesensibiliseerd worden, maar hoe de media erop springt, lijkt het alsof ze mensen eerder doodsbang willen maken.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Statistisch gezien dénk ik van wel. Aangezien er nog steeds meer mensen aan de normale griep overlijden dan aan corona. Maar er is geen vaccin, en dat maakt het eng, vind ik.
    Het hamsteren is echter totaal overbodig, dus dat is iets dat ik totaal niet (wil snappen) snap.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ja en nee. Blinde paniek is gevaarlijk en daar moeten we dan ook tegen vechten, maar we mogen ook absoluut niet vergeten dat het virus zelf ook gevaarlijk is. De maatregelen die worden opgelegd zijn extreem ingrijpend voor de gehele maatschappij, maar we moeten voorkomen dat we straks in een situatie als in Italië zitten, waar zoveel mensen overlijden en artsen moeten beslissen wie leeft en wie niet. Dus een zekere vrees is ook wel gezond denk ik, zodat mensen zich de ernst van de situatie realiseren. Maar blinde paniek en al dat hamsteren wordt de situatie alleen maar erger van.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    De angst zelf kan gevaarlijk worden, dat mensen niet meer om elkaar gaan denken.

    Als je bang bent om zoekt te worden, vergroot je juist de kans om ziek te worden. Dat heeft iets te maken met de wet van aantrekkingskracht!

    Het is goed en belangrijk om voorzichtig te zijn, maar paniek maakt dingen over het algemeen alleen maar erger. En als je kijkt naar niet naar buiten gaan, hamsteren, etc., is de paniek wat bij betreft geen voordeel.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Helemaal mee eens. Nu heeft de overheid een groot deel van de samenleving op slot gedaan, religies mogen geen samenkomsten meer houden en de meeste hobby's kunnen ook niet meer gedaan worden. (Zoals muziek maken, voetballen, hockey, bowlen, golf, zwemmen, uit eten, workshop schilderen, fitnessen).
    Daarboven op komt ook nog dat heel veel mensen geen geld meer binnenkrijgen en dus ook geen eten kunnen kopen.

    Als het zo doorgaat wordt de kans groter om dood te gaan van etenstekort, eenzaamheid of geldnood dan aan het virus waarvan de meeste mensen wel weer genezen. Net zoals in de oorlog, toen was de kans ook groter om dood te gaan van etenstekort dan dat je in een concentratiekamp terecht kwam(m.u.v. bepaalde bevolkingsgroepen voor zowel de oorlog als het virus)

    mitchjol schreef:
    Helemaal mee eens. Nu heeft de overheid een groot deel van de samenleving op slot gedaan, religies mogen geen samenkomsten meer houden en de meeste hobby's kunnen ook niet meer gedaan worden. (Zoals muziek maken, voetballen, hockey, bowlen, golf, zwemmen, uit eten, workshop schilderen, fitnessen).
    Daarboven op komt ook nog dat heel veel mensen geen geld meer binnenkrijgen en dus ook geen eten kunnen kopen.

    Als het zo doorgaat wordt de kans groter om dood te gaan van etenstekort, eenzaamheid of geldnood dan aan het virus waarvan de meeste mensen wel weer genezen. Net zoals in de oorlog, toen was de kans ook groter om dood te gaan van etenstekort dan dat je in een concentratiekamp terecht kwam(m.u.v. bepaalde bevolkingsgroepen voor zowel de oorlog als het virus)

    Ik ben het eig niet eens met deze reactie. Het Coronavirus is voor de meeste mensen inderdaad niet extreem schadelijk, maar het heeft een mortaliteit van 10% bij de oudere populatie en dat valt niet zomaar te negeren. Supermarkten blijven open en de overheid heeft (hier in België iig) aangegeven dat ze de kansarme gezinnen tegemoet zullen komen. Er is een team van (ook medische) experten die de overheid adviseert hierin. Ik ben het niet altijd eens met de overheid en ik ben vaak genoeg sceptisch, maar dit lijken me geen maatregelen die ze zouden nemen als het anders kon. De overheid heeft er ook niet veel aan dat de hele economie in elkaar stort.

    [ bericht aangepast op 18 maart 2020 - 11:37 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik vind dit heel dubbel. Ik heb het gevoel dat sommige mensen de situatie nog altijd niet serieus nemen, zoals de jongeren die lockdown feestjes gaan vieren. Die mogen wel eens een wake up call krijgen. Aan de andere kant zijn er dan ook weer mensen die zich het te hard aantrekken en gaan hamsteren, of iets in die aard. Op bepaalde vlakken is de angst en paniek rond het corona virus nuttig, om de eerste categorie mensen te doen inzien dat dit serieus is en dat er ook naar gehandeld moet worden.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Uiteraard zijn beide gevaarlijk, maar als ik zou moeten beslissen wat gevaarlijker was, zou ik zeggen dat angst gevaarlijker is. Angst verspreid heel snel, zelfs onbewust.
    Ik ben zelf altijd wel een nuchtere persoon en ook al voel ik geen angst, ik voel wel de stress dat het zomaar verkeerd kan gaan dat samen gaat met het heerlijke gevoel van hartkloppingen en druk de borst.
    Al ben ik dat gevoel wel gewend, het gebeurd wel vaker de afgelopen tijd.
    Ik kan best inzien dat mensen paranoïde gaan worden als dit doorschiet, en naar mijn mening gaat dat ook gebeuren, maak niet uit welke beslissing de regering gaat nemen.
    Gisteren, had ik nog het debat gekeken, voor het eerst dat ik 2,5u lang voor de buis zit naar politiek te kijken. Er werd veel gepraat of ze een complete lockdown moest doen, of niet.
    Veel partijen zeggen beide, want een total lockdown zou de meeste mensen beschermen, zou je bedenken, maar wat voor angst komt daar vrij? Hoelang moet zo'n lockdown duren? Rutte zei dat, dit alleen werkt als je in lockdown blijft tot de vaccins er zijn, anders komt het net zo hard weer terug, want de virus is er nou eenmaal, en ik zie dat wel in.
    Ik wil geen angst zaaien, dat is het laatst wat ik wil doen, zeker aangezien ik zei dat angst erg gevaarlijk is. XD
    Angst laat men dus dingen doen die gevaarlijk zijn dan de Corona zelf, en dat maakt de situatie niet beter.

    Gezien de ontwikkelingen; oneens. De besmettelijkheid zorgt voor een verhoogde druk op de zorg, en we hebben niet voldoende capaciteit als het even erg wordt als in Italië. Kijk, wat de angst meebrengt is wel dat mensen onverantwoordelijke dingen gaan doen. Mondmaskers hebben voor particulieren amper nut (al zeker als ze geen handschoenen dragen), maar door het hamsteren heeft de zorg een gebrek.

    Daarbij wil ik ook kwijt dat een total lockdown enkel nodig is als de nood echt hoog is, als iedereen zich aan de huidige maatregels houdt zal het virus zich al veel minder snel verspreiden. Wat ik slecht vind is dat je in België altjd de huisarts moet bellen om vrij te krijgen van werk. Dit verhoogt op dit moment onnodig de druk. Geloof gewoon eens de medemens als hij/zij zich niet goed voelt, anders riskeer je zieke mensen op het werk. Ik ben ook een keer met ernstige griep naar de les geweest, enkel omdat ik anders naar de dokter moest. Op dit moment moet iedereen thuis kunnen werken, wettelijk, maar in het begin van de curve zal dit soort gedrag wel hebben gezorgd voor een snellere toenname van zieken.

    Wat ik ook niet fijn vind is dt winkels individueel niet-evidence-based maatregelingen nemen. Er kunnen beter duidelijke regels vanuit de overheid gelden, dan dat er soms echt stupide dingen gedaan worden (als iedereen de 3 dezelfde karretjes gebruiken moet, ontsmet deze dan, en zet ze uit elkaar. Laat de bewaker niet midden in de opening staan waardoor iedereen daar dichter in de buurt van komt dan 1,5 meter).


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder