• De stelling van deze week luidt:
    Net zoals er een minimum leeftijd op het stemrecht zit (namelijk 18 jaar), zou er ook een maximum leeftijd voor moeten zijn

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Oneens. Die minimum leeftijd is zodat mensen verstandig kiezen. Kleine kinderen kunnen dat nog eenmaal niet. Als je dan 'oud' bent kan je dat wel en hoor je ook veel meer over politiek enzo.
    Pas als ouderen echt dement of iets dergelijks worden zou ik zeggen is het nog verstandig.


    Alle wegen leiden uiteindelijk naar Rome. Dag irritatie, hallo inspiratie!

    Niet mee eens. Zoals hierboven aangehaald heeft de reden voor een minimumleeftijd te maken met of jonge mensen wel of niet in staat zijn om verstandig te stemmen. 18 Wordt dan als een leeftijd bekeken waarvan de gemiddelde persoon weldegelijk verstandige keuzes kan maken en ook kan verklaren waarom hij of zij die keuzes maakt. Volgens mij, maar ik ben niet zeker, mogen ouderen die niet meer in staat zijn om te stemmen (bijvoorbeeld door dementie of misschien zelfs als ze voltijds zorg nodig hebben) niet meer stemmen. Als iemand mentaal nog perfect in staat is om gezond te redeneren, het nieuws te lezen, op de hoogte te zijn van wat regeringen beslissen, dan zie ik geen reden om zijn of haar stemrecht af te nemen.


    The soul needs autumn.

    Niet iedereen is hetzelfde op de oude dag. Dat wil zeggen; er zijn ouderen die niet meer goed meekrijgen wat er zoal gebeurt in de politiek (ouderdom/geen tv of internet/dementie), maar ook ouderen die prima weten wat er gaande is. Ik vind dus niet dat je die allemaal over één kam moet gaan scheren want uiteindelijk heeft iedereen het recht om te stemmen.

    Oneens dus.

    Oneens, oude mensen kennen de politiek meestal door en door. Ze hebben ze hun hele leven al mee gemaakt, ze weet er veel van en kunnen de jonge generaties nog wat leren. Waarom zouden we hun stemrechten dan afnemen? Dat vind ik best oneerlijk, tenzij je natuurlijk zelf bij de politiek hoort, dat komt er een heel anders verhaal. Want als je vroeger domme dingen hebt gedaan hoop je natuurlijk dat niemand dat zich herinnert en vooral de mensen die in dat jaar mochten stemmen weten dat nog, maar ach dat is niet ons probleem toch? Laat die ouden mensen ons advies geven en hun menig kunnen geven. Het zou een hele domme fout zijn om hun stemrechten af te nemen.

    Ik ben dus oneens


    i wanna die with you once or twice.

    wat


    i put the fun in funeral

    oneens, Wat een onzin thehehe xp
    En trouwens, er word door het kabinet toch niet naar ons geluisterd en ze doen toch lekker hun eigen gang. Dus ookal ben je helemaal gestoord, vergeetachtig of dement. Lekker blijven stemmen joh want dat maakt toch niet uit.
    En aangezien je stem toch naar de grootste partij gaat als je niet stemt... je stemt dus altijd xo

    [ bericht aangepast op 14 feb 2016 - 10:23 ]


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Oneens, dan zou 50+ helemaal zijn stemmen verliezen. Hehe. Maar nee, ouderen zijn vaak afhankelijk van inkomen van de regering (AOW) en het pensioen, daarnaast bepaald ook vaak de regering de mate van zorg die zijn krijgen en moeten betalen en waar ze recht op hebben. Dus ik vind dat oudere mensen ook mogen stemmen. Oudere mensen zijn meer afhankelijk van de regering dan een doorsnee gezin.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Gummie schreef:
    Oneens. Die minimum leeftijd is zodat mensen verstandig kiezen. Kleine kinderen kunnen dat nog eenmaal niet. Als je dan 'oud' bent kan je dat wel en hoor je ook veel meer over politiek enzo.
    Pas als ouderen echt dement of iets dergelijks worden zou ik zeggen is het nog verstandig.


    Hier ben ik het wel mee eens (:


    You can't change the past, but you can alter the future.

    Oneens, misschien zouden ze beter vanaf een bepaalde leeftijd hun niet meer verplichten dat ze moeten stemmen maar dat ze het nog mogen doen


    You are my piece of paradise.

    Nee. Oneens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Niet mee eens. Ik vind wel dat je vanaf een bepaalde leeftijd een vrijstelling zou moeten krijgen, dat stemmen dus niet langer een verplichting is. Mijn overgrootmoeder is 89 geworden en mijn oma moet steeds in haar plaats gaan stemmen. Dat is altijd een hele boel papierwerk en ik vind dat zoiets echt niet de bedoeling zou mogen zijn. Daarnaast vind ik ook dat dementerende mensen niet meer mogen gaan, tenzij als ze nog helder genoeg zijn (verschillende gradaties).


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    Niet mee eens. Ik vind wel dat je vanaf een bepaalde leeftijd een vrijstelling zou moeten krijgen, dat stemmen dus niet langer een verplichting is. Mijn overgrootmoeder is 89 geworden en mijn oma moet steeds in haar plaats gaan stemmen. Dat is altijd een hele boel papierwerk en ik vind dat zoiets echt niet de bedoeling zou mogen zijn. Daarnaast vind ik ook dat dementerende mensen niet meer mogen gaan, tenzij als ze nog helder genoeg zijn (verschillende gradaties).


    This!


    Queer zijn is gewoon alles

    Diplodocus schreef:
    Niet mee eens. Ik vind wel dat je vanaf een bepaalde leeftijd een vrijstelling zou moeten krijgen, dat stemmen dus niet langer een verplichting is. Mijn overgrootmoeder is 89 geworden en mijn oma moet steeds in haar plaats gaan stemmen. Dat is altijd een hele boel papierwerk en ik vind dat zoiets echt niet de bedoeling zou mogen zijn. Daarnaast vind ik ook dat dementerende mensen niet meer mogen gaan, tenzij als ze nog helder genoeg zijn (verschillende gradaties).


    Ben je verplicht te stemmen in België? O.o


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ben je verplicht te stemmen in België? O.o


    Ja, je krijgt allemaal boetes en zo. Belachelijk toch. Achteraf gezien had ik op de foute partij gestemd, omdat ik er niet genoeg van af wist.


    What would Emma do?

    Oneens met de stelling maar wel eens met diplodocus. Persoonlijk zou ik vinden dat er misschien een minimum inteligentie zou moeten zijn, maar dat zou kunnen leiden tot onderdrukking van een bevolkingsgroep dus is het geen heel geweldig idee. Maar iedereen die stemt zou zich moeten inlezen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder