• De stelling van deze week luidt:
    Net zoals er een minimum leeftijd op het stemrecht zit (namelijk 18 jaar), zou er ook een maximum leeftijd voor moeten zijn

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Diplodocus schreef:
    (...)

    Ja, je krijgt allemaal boetes en zo. Belachelijk toch. Achteraf gezien had ik op de foute partij gestemd, omdat ik er niet genoeg van af wist.


    lol alles is goed zolang bart somers er maar uitgestemd wordt, wat een vreselijk gast


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    cherish schreef:
    Niet mee eens. Zoals hierboven aangehaald heeft de reden voor een minimumleeftijd te maken met of jonge mensen wel of niet in staat zijn om verstandig te stemmen. 18 Wordt dan als een leeftijd bekeken waarvan de gemiddelde persoon weldegelijk verstandige keuzes kan maken en ook kan verklaren waarom hij of zij die keuzes maakt. Volgens mij, maar ik ben niet zeker, mogen ouderen die niet meer in staat zijn om te stemmen (bijvoorbeeld door dementie of misschien zelfs als ze voltijds zorg nodig hebben) niet meer stemmen. Als iemand mentaal nog perfect in staat is om gezond te redeneren, het nieuws te lezen, op de hoogte te zijn van wat regeringen beslissen, dan zie ik geen reden om zijn of haar stemrecht af te nemen.

    Ik vind het argument dat mensen niet verstandig zouden stemmen trouwens bullshit, want het is niet alsof een achttienjarige zoveel wijzer stemt dan een zeventienjarige en voor een twintigjarige geldt hetzelfde. Toch moeten ze ergens een grens trekken, want anders moeten ze ook driejarigen laten stemmen en dat zou een ramp zijn. Though, ik ben tegen zo'n ouderdomsgrens, want er zijn altijd mensen die wél nog met hun verstand stemmen, ook al zijn er zoveel die dat niet doen op die leeftijd. Niemand verplicht trouwens iemand om met hun verstand te stemmen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Value schreef:
    (...)

    lol alles is goed zolang bart somers er maar uitgestemd wordt, wat een vreselijk gast


    Alles beter dan De Croo.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Nippon schreef:
    Nee. Oneens.


    26 - 02 - '16

    Zou wat zijn, heb je heel je leven voor een land gewerkt en dan ontzeggen ze je stemrecht :P


    Sarah = ongewoon sexy

    Diplodocus schreef:
    Niet mee eens. Ik vind wel dat je vanaf een bepaalde leeftijd een vrijstelling zou moeten krijgen, dat stemmen dus niet langer een verplichting is. Mijn overgrootmoeder is 89 geworden en mijn oma moet steeds in haar plaats gaan stemmen. Dat is altijd een hele boel papierwerk en ik vind dat zoiets echt niet de bedoeling zou mogen zijn. Daarnaast vind ik ook dat dementerende mensen niet meer mogen gaan, tenzij als ze nog helder genoeg zijn (verschillende gradaties).


    Amen.


    obsessive rage

    Gummie schreef:
    Oneens. Die minimum leeftijd is zodat mensen verstandig kiezen. Kleine kinderen kunnen dat nog eenmaal niet. Als je dan 'oud' bent kan je dat wel en hoor je ook veel meer over politiek enzo.
    Pas als ouderen echt dement of iets dergelijks worden zou ik zeggen is het nog verstandig.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Oneens. Ik vind trouwens wel dat de leeftijd van 18 moet worden verlaagd. Dit omdat jongeren vaak goede ideeën hebben, maar volwassenen ze vaak niet aannemen/serieus nemen. (geloof me, ik zeg dit uit ervaring.)


    (This signature is removed for copyright infringement)

    GodenMeisje schreef:
    Oneens. Ik vind trouwens wel dat de leeftijd van 18 moet worden verlaagd. Dit omdat jongeren vaak goede ideeën hebben, maar volwassenen ze vaak niet aannemen/serieus nemen. (geloof me, ik zeg dit uit ervaring.)


    Hier ben ik het mee eens. Ik heb hier ook ervaring mee. Ik heb vaak gehad dat ik een goed idee had, maar een volwassene zijn/haar eigen plan 'beter' vond of dat hij/zij een veel slechter plan van een andere volwassene boven het mijne verkiest, puur om het feit dat ik dertien ben. En dan blijkt achteraf dat mijn plan veel beter zou zijn uitgepakt.


    We're all like a snowflake, different in our own beautiful way

    GodenMeisje schreef:
    Oneens. Ik vind trouwens wel dat de leeftijd van 18 moet worden verlaagd. Dit omdat jongeren vaak goede ideeën hebben, maar volwassenen ze vaak niet aannemen/serieus nemen. (geloof me, ik zeg dit uit ervaring.)



    Zitten ook genoeg goede redenen aan vast, die ik maar niet ga noemen


    Sarah = ongewoon sexy

    Antiheld schreef:
    (...)


    Zitten ook genoeg goede redenen aan vast, die ik maar niet ga noemen


    Nou go ahead, ik wil ze wel horen. Niet omdat ik het eens ben met de verlaging, want ik heb er niet echt een vaste mening over. :')


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik zou er geen echte leeftijd op plakken, maar zou wel zeggen dat wanneer mensen op oudere leeftijd niet meer uit de voeten kunnen, niet meer veplicht zijn te gaan stemmen (opkomstplicht afschaffen op een bepaalde leeftijd bv).

    x Stefanie.


    'It's stings' Says the creature. Yes indeed, Sting is a great name for the sword. {The Hobbit}

    WinchesterDean schreef:
    Ik zou er geen echte leeftijd op plakken, maar zou wel zeggen dat wanneer mensen op oudere leeftijd niet meer uit de voeten kunnen, niet meer veplicht zijn te gaan stemmen (opkomstplicht afschaffen op een bepaalde leeftijd bv).

    x Stefanie.


    Opkomstplicht heb je in Nederland sowieso ook al heel wat jaren niet meer. Dus je hebt het recht om te stemmen, maar je mag ook rustig achter de geraniums blijven zitten. Vandaar dat er ook een veel lagere opkomst is dan bijv. Belgie. Daar is het zelfs een misdrijf als je niet gaat stemmen (niet dat ze daar ook maar iets tegen doen)


    Sarah = ongewoon sexy

    Salam schreef:
    (...)

    Nou go ahead, ik wil ze wel horen. Niet omdat ik het eens ben met de verlaging, want ik heb er niet echt een vaste mening over. :')


    Zo even uit de mouw hoor, ik heb simpelweg niet zoveel zin om het helemaal uit te werken
    - Beinvloedbaar
    - Te klein aandachtsgebied wat relevant is voor hen
    - Wat weten jongeren over het belastingstelsel, defensie, veiligheid, justitie, werkgelegenheid en hypotheken etc.etc.etc.
    - Jongeren krijgen te weinig mee van wat er gebeurd
    - Ze hebben geen/weinig plichten, alles wordt nog voor ze gedaan en geleverd bij wijze van spreken. Terwijl de 18+ers wel degelijk allerlei plichten hebben, wie betaalt bepaalt.

    Simpel gezegd he, je hebt bijv. 10% van de bevolking dat dan ook mag gaan stemmen. En die hebben via de partij die ze kiezen, invloed op echt belangrijke zaken waar ze zelf nog 15 jaar niets mee van doen hebben.
    Even een stom voorbeeld: Krijg je zulke paardenmeisjes die op de Partij van de Dieren gaan stemmen omdat het over dieren gaat. Opzich nobel, maar zo'n partij kan eenmaal gekozen over alles een zegje doen. Dan leef je straks in een half communistisch land omdat onze paardenmeisjes van dieren houden.


    Sarah = ongewoon sexy