• Om met de deur in huis te vallen, ik heb een woord vertaald van het Nederlands naar het Latijn en aangezien ik nooit Latijn heb gehad op school, vroeg ik mij af of iemand mij kan helpen. Want ik weet niet of de vertaalsite het wel goed heeft, aangezien volgens hen hun kennis over Latijn beperkt is.

    Voor de nieuwsgierige mensen onder ons, ik ben al een tijd bezig met het idee om een blog te starten. Dan heb ik wel een originele naam nodig en moet ik even kijken of niemand anders die naam al heeft. En toen dacht ik waarom niet een woord dat belangrijk gaat zijn voor de blog, namelijk boek.

    Dus ik heb boek vertaald en daar kwam uit, Caudex, Codex of Liber. Kloppen deze vertalingen?

    Alvast hartstikke bedankt voor je hulp!


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Maar dat is een plant dus eigenlijk ook organisch materiaal. Maar ik snap je punt, toch was het gebruik van papyrus blijkbaar niet overal handig en ik denk dat mensen daarom op zoek gingen naar een alternatief en uiteindelijk bij bomen uitkwamen.


    Ik denk dat hout pas zeer recent gebruikt werd. Er is een hele tijd met perkament (dierenhuiden) gewerkt. Een eerste vorm van papier werd rond 1400 gemaakt, maar echt cellulose, hout dus, is pas sinds ergens 1900.


    What would Emma do?

    Liber is de meest gebruikelijke vertaling (die leuke grammaticaoefeningen à la liber legendus est gaan niet snel van je netvlies haha).

    Codex verwees vroeger ook gewoon naar gebonden boeken, maar heeft in het hedendaagse taalgebruik toch meer een juridisch smaakje (door codex Justinianus enzovoort wordt het nu meer als wetboek gezien). Daar komt ook het woord codificeren vandaan.

    Caudex zou ik niet met zekerheid durven zeggen, maar ik vermoed dat dit meer met de materie te maken heeft.

    [ bericht aangepast op 27 feb 2016 - 23:46 ]


    She's imperfect but she tries

    Lily_Evans schreef:
    (...)

    Somewhere in mijn boekenkast boven denk ik... :') Ik heb hem bijna nooit meer nodig lol.


    Nu ben ik wel benieuwd wat er dan nog meer in je boekenkast staat.


    Physics is awesome