• De stelling van deze week luidt:
    Er moet een verbod op vuurwerk komen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Ik snap dat een hoop mensen daarop tegen zullen zijn, maar ik zou het niet erg vinden, eigenlijk. :'D

    Ik denk alleen niet dat het echt zou werken, zelfs als ze ooit een wet met zo'n inhoud zouden aannemen. De dagen waarop je legaal mag afsteken kunnen nu al niet gehandhaafd worden. Als er in Nederland geen vuurwerk meer verkocht mag worden, zou dat vooral betekenen dat winkels in Duitsland en België recordomzet draaien en de illegale vuurwerkverkoop ontploft, bij wijze van spreken. (krul)

    [ bericht aangepast op 28 feb 2016 - 4:03 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Het hoeft niet voor mij, maar ik zou er ook niets op tegen hebben als het er kwam.
    Ik vind wel dat het gewoon verboden moet worden voor mensen die geen 'professionals' zijn om vuurwerk af te steken.
    En tijdens Oudjaar mag er ook wel wat minder afgeschoten worden. Het kost gewoon veel te veel geld voor wat het is.


    The soul needs autumn.

    Graag!!!


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Mee eens,
    1. Natuurvervulling
    2. Dieren worden er angstig van
    3. Overlast
    4. Schade aan spullen
    5. Gevaarlijk, voor mensen die er omheen staan en de mensen die het afsteken of voor dieren


    i wanna die with you once or twice.

    Absoluut niet.

    Ze moeten gewoon vuurwerk voor particulieren verbieden en gewoon op een aantal plekken vuurwerkshows geven.


    26 - 02 - '16

    Voor gewone mensen vind ik dat wel een goed idee. Het is gevaarlijker dan ik dacht dat het was - ik ben één keer naar een 'georganiseerde' vuurwerkshow gaan kijken en ik moest me de hele tijd schuilhouden voor gloeiende, brandende kolen die uit de lucht op me afkwamen. En dat was nog met politie en zo die de mensen op afstand hield. Ik kan best geloven dat het wel eens mis kan lopen als je daar niet vertrouwd mee bent. Van die openbare vuurwerkshows die veilig genoeg zijn en georganiseerd - dat hoeft naar mijn mening niet verboden te worden.

    [ bericht aangepast op 28 feb 2016 - 9:23 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Lucens schreef:
    Mee eens,
    1. Natuurvervulling
    2. Dieren worden er angstig van
    3. Overlast
    4. Schade aan spullen
    5. Gevaarlijk, voor mensen die er omheen staan en de mensen die het afsteken of voor dieren

    Als het gewone mensen zijn, zou ik ja zeggen want meestal zijn die geen professionals.
    Ik denk dat de steden over de hele wereld wel vuurwerk afsteken op Oud en Nieuw maar dat zijn ook gewoon pro's, dat laten ze de burgers met 0% verstand over vuurwerk niet doen hoor.


    Heaven is a place that we all have

    Ik vind dat er een verbod op zou moeten komen. Zowel voor steden als voor particulieren. Vuurwerk zorgt voor een hele hoop stres bij dieren en het is echt totaal onnodig.


    What would Emma do?

    Ik heb hier voor frans een essay over moeten schrijven :')

    Ik ben half eens, half oneens.
    Dat knalvuurwerk mag van mij wel afgeschaft worden, ik wordt daar ook helemaal gek van. Maar dat siervuurwerk zou ik wel graag houden, ook particulier. Ik vind het een erg mooi gezicht als er overal om je heen om 12 uur vuurwerk wordt afgeschoten door de mensen in de buurt.
    Daarnaast zou ik voor geen goud bij zo'n vuurwerkshow aanwezig willen zijn om 12 uur 's nachts, ik zit dan veel liever gezellig thuis om dan daarna buiten even te gaan kijken.


    Stenenlikker

    Diplodocus schreef:
    Ik vind dat er een verbod op zou moeten komen. Zowel voor steden als voor particulieren. Vuurwerk zorgt voor een hele hoop stres bij dieren en het is echt totaal onnodig.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Oncilla schreef:
    Ze moeten gewoon vuurwerk voor particulieren verbieden en gewoon op een aantal plekken vuurwerkshows geven.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Oneens, dan krijg je alleen maar meer van dat illegale spul op straat.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Oncilla schreef:
    Ze moeten gewoon vuurwerk voor particulieren verbieden en gewoon op een aantal plekken vuurwerkshows geven.

    Dit. Ik heb begin januari met een paar mensen een discussie erover gevoerd via WhatsApp (liep uiteindelijk wel jammer genoeg uit de hand), en daardoor heb ik een aantal argumenten paraat.
    Ten eerste is vuurwerk natuurlijk gevaarlijk en schadelijk. Er vallen door vuurwerk niet alleen gewonden en zelfs enkele doden, de materiële schade is ieder jaar ook verschrikkelijk groot.
    Dan kom je meteen bij het volgende punt, namelijk geld. Het vuurwerk zelf kost al extreem veel (om na het schitteren waardeloos prul te zijn waar je niks meer mee kan), en de schade die ervan komt is ook belachelijk duur. Als je al dat particuliere vuurwerk afschaft, bespaar je een heleboel geld, waarvan een deel dus gewoon in vuurwerkshows gestoken kan worden.
    Als derde punt staat er natuurlijk de milieu-/straatvervuiling. Er komt een heleboel rotzooi op de straten te liggen, die mensen zouden moeten opruimen, maar dat doet lang niet iedereen. Dan kan je wel gaan zeuren van "maar wij doen dat wel in onze straat", ja sorry maar op de grote schaal doet niet iedereen dat en ja daar heb jij vervolgens problemen van als er daarom een verbod komt. Deal with it, zo werkt het leven sowieso wel.
    Door een verbod op al het particuliere vuurwerk te plaatsen, kan je makkelijker het illegale vuurwerk (want het is dan natuurlijk allemaal illegaal) opmerken, en dat probleem ook meteen voor een groot deel verhelpen.

    Misschien vind je de grote vuurwerkshows onzinnig, maar daarmee wordt wel de traditie een beetje houden en dat is wat een groot deel van Nederland wil.
    Verder vind ik zelf vuurwerk ook wel mooi en interessant als het er is, maar in plaats van te kiezen voor mijn eigen kleine stukje genot ervan en dat van veel andere burgers, kies ik veel liever voor the greater good. De nadelen zijn groter dan de voordelen.

    [ bericht aangepast op 28 feb 2016 - 10:52 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…