• RELIGIE
    "Until there is peace between religions, there can be no peace in the world." — Thich Nhat Hahn



    Religie is een alledaags onderwerp en behoefde volgens mij een eigen topic. Naar aanleiding van dit topic open ik nu dus een algemeen topic — hier kan over alles gepraat worden. Waarom iemand gelovig is, hoe iemand gelovig is, wat iemand in zijn of haar geloof ziet. Bovendien zijn alle geloven hier welkom, er zijn geen uitzonderingen. Hoewel religie vaak gedefinieerd wordt als godsdienst, is dit niet hetzelfde. Religie heeft een bredere betekenis dan godsdienst (alhoewel er verscheidene definities voor zijn). In dit topic heeft het betrekking op alle levensstandaarden — het christendom, het jodendom, de islam, het atheïsme, agnosticisme, hindoeïsme, ga zo maar verder. Alles en iedereen is hier welkom.

    Ik gebruik het woord regel niet graag, maar omdat dit zo'n gevoelig onderwerp is, voel ik me verplicht er enkele op te stellen. In de eerste plaats eis ik respect voor ieders geloof. Geloven worden op geen enkele manier beledigd. Wie dit doet, mag z'n boeltje pakken en hoeft niet meer terug te komen. Het kan best zijn dat je het met iets niet eens bent, maar dan zeg je dat op een normale, menselijke manier. Iedereen is hier welkom, maar niet als het respect voor anderen niet opgebracht kan worden.
    Als je iets beledigend vindt, ga er alsjeblieft niet verder op in en neem het niet persoonlijk op. Iemand die probeert te provoceren wil aandacht en als je die negeert, zal het vanzelf wel ophouden.
    Ten laatste (en dit is geen regel, gewoon iets dat ik wil zeggen), ik ga geen lijsten opstellen met wie welk geloof heeft. Dit kan een gevoel geven dat men anders is en dat is net wat ik wil vermijden. We zijn, zoals op de foto hiernaast, allemaal mensen — of we nu gelovig zijn, niet gelovig zijn, donker of licht zijn, het maakt niet uit, we zijn allemaal van vlees en bloed. Wil je iets neerzetten, je hart luchten, je mening geven, dan doe je dat zonder dat je je daarvoor moet aanmelden op een lijst, zonder dat je al eens in dit topic gepost moet hebben of enig iets anders. Dat is juist wat vermeden hoort te worden met dit topic.

    [ bericht aangepast op 6 maart 2016 - 20:18 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Praise the way you wrote that! Totally agree. MT, vind het zeker interessant hoe iedereen hier op kijkt c;


    Everything is illuminated by the light of our past.

    MINE MINE MINE ONLY MINE :Y)


    Heaven is a place that we all have

    Interessant. ^^

    Ik ben net in Rome geweest, waar op iedere hoek een kerk lijkt te zitten en het Vaticaan natuurlijk een beetje onontkoombaar is, dus ik ben op dit moment heel erg aan het nadenken over geloof en de manier waarop dat individuen en samenlevingen beïnvloedt en wat ik daar precies van moet denken. Het is zo bizar complex en veelzijdig.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Mijn excuses voor de bump, maar ik had een vraag in verband met een passage uit de Koran. Ik ben die dus op dit moment aan het lezen (in het Nederlands, natuurlijk, ik kan geen Arabisch lezen) en er was een passage die ik niet goed begreep. Kan iemand me dit uitleggen? Het volgende staat neergeschreven:

    Al-Baqarah vers 179:
    O gij die gelooft, vergelding inzake doodslag is u voorgeschreven: de vrije man tegen de vrije man, de slaaf tegen de slaaf en de vrouw tegen de vrouw. Maar, indien iemand kwijtschelding is verleend door zijn broeder, dan moet de eis billijk zijn, en betaling moet hem worden gedaan met goedheid. (gaat nog even verder)


    Maar goed, ik heb dus geen idee wat hiermee bedoeld wordt. Wanneer is die "vergelding inzake doodslag" voorgeschreven? Wat wordt daarmee bedoeld? Wat wordt over het algemeen met deze hele versregel bedoeld? Uit de vorige vers, die iets stelt in verband met dat het geen deugd is om te doen alsof je gelovig/gelovig te zijn, maar niets goeds te doen, dat je echt iets goed moet doen (à la Zaka'at betalen, vrijkopen slaven, et cetera), kan ik niet direct iets afleiden. Kan iemand me daarbij helpen? c:

    [ bericht aangepast op 10 april 2016 - 11:22 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Omg ik zie dit nu pas 6 maart was m'n bday

    Leah ^ I have no idea

    Ik ben trouwens agnostisch.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik vind dit ook wel interessant. Ik ben Rooms-Katholiek opgevoed en nog steeds gelovig. Dus, mijn topics.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben niet gelovig (atheïstisch), maar heb wel op een christelijke bassischool gezeten. Waar ze allemaal verhalen uit de bijbel gingen voorlezen en één keer per twee jaar met kerst naar de kerk gingen, maar ik zag het allemaal als leuke fictieve verhaaltjes met een verborgen moraal en heb nooit echt geloofd.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    MT!


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Oh, dit is wel interessant! Ook een MT!
    Ik kan je alleen niet helpen over dat stuk uit de Koran, ik ben zelf christen


    "It doesn't matter who you are or what you look like, so long as somebody loves you."

    Chlorisse schreef:
    Oh, dit is wel interessant! Ook een MT!
    Ik kan je alleen niet helpen over dat stuk uit de Koran, ik ben zelf christen


    Is oké, ik heb er intussen van Mehri al antwoord op gekregen. c:
    En ik ben blij dat er zoveel enthousiasme is! ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Zelf ben ik christelijk opgevoed en op zoek naar een manier waarmee ik er kan leven en dergelijke. Ik vind 't maar verwarrend allemaal. Verder vind ik het Hindoeïsme wel heel interessant en het Boeddhisme ook.

    [ bericht aangepast op 12 april 2016 - 17:40 ]


    26 - 02 - '16

    Ik ben Katholiek opgevoed en daarmee eigenlijk ook christen, maar ik zie mezelf als atheïst


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    stiekeme MT





    YES I AM MUSLIM.
    NO I AM NOT A TERRORIST.