• De stelling van deze week luidt:
    Onderwijs en religie zou volledig gescheiden moeten zijn

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Oneens, want er zijn wel bepaalde gelovigers die graag kinderen via onderwijs willen leren over godsdienst, vooral als het bepaalde mensen zijn met religieuze opvattingen, zoals protestanten, moslims, enz. En niet alle scholen is religieus of geeft godsdienst als vak.

    100%. Die religie bubbel hou je maar lekker thuis. Op school is het juist zo belangrijk om ruimte te maken voor verschillende culturen en achtergronden en te leren dat er ook kinderen zijn die anders zijn dan jij.

    [ bericht aangepast op 26 dec 2021 - 16:39 ]


    ars moriendi

    Mee eens. Onderwijs hoort naar mijn mening neutraal te zijn. Daarbij is het belangrijk voor kinderen om kennis te maken met verschillende culturen. Dit haal je weg door kinderen te scheiden op basis van religie.

    Religie en het beoefenen daarvan kan prima thuis of na school, mochten kinderen dat graag (zelf) willen. Maar ik zie zelf niet in waarom het in het onderwijs terug moet komen.

    [ bericht aangepast op 26 dec 2021 - 17:23 ]


    Every scrap of you would be taken from me, watched as you signed your name Marjorie

    Normandy schreef:
    100%. Die religie bubbel hou je maar lekker thuis. Op school is het juist zo belangrijk om ruimte te maken voor verschillende culturen en achtergronden en te leren dat er ook kinderen zijn die anders zijn dan jij.


    Daar ben ik het niet helemaal eens. Aangezien religieuze opvattingen deel maakt van verschillende culturen. Niet alle scholen moeten weer religieuze vakken krijgen zoals vroeger. En er zijn juist mensen die graag willen dat hun kinderen op een religieuze school zitten en vakken krijgen, zoals: godsdienst of bijbel, Torah qoran geschiedenis.

    En over de opmerking dat religie maar in je eigen huis moet gaan oefenen. Waar versta we daar onder? Naar de kerk of moskee gaan of andere religieuze tempel gaan is eerder een openbare ruimte.

    Voor de rest zijn er mensen die geschiedenis ook op school af moeten schaffen omdat het verleden voor hen niet zo belangrijk is. Of kunst lessen omdat het niet zo belangrijk is in de toekomst voor bepaalde mensen.
    En vanaf de 19e eeuw bestaan er al genoeg onderwijs instelling waar religie geen rol in speelt. Snap niet wat de big deal is als er nog religieuze scholen zijn.

    Absoluut eens. School is het moment om kinderen met dingen buiten de eigen leefomgeving te laten kennismaken. Daarmee zeg ik niet dat er geen lessen over godsdiensten mogen zijn, maar dan wel met de juiste kadering en niet focussen op één bepaalde godsdienst.


    Queer zijn is gewoon alles

    Zeker eens. En al helemaal als het gaat om jonge kinderen, die zijn zo beïnvloedbaar en nemen alles aan als de waarheid. Die kennen het verschil tussen echte wetenschap en een verhaaltje uit de Bijbel niet.
    Even anekdote Andy spelen, maar mijn twee neefjes zijn beiden niet gedoopt en hun ouders hebben beslist om ook geen geloof aan hen op te dringen. Maar ze gaan dus naar een christelijke school en ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel verbaasd was toen ik ze opeens christelijke argumenten hoorde maken - zo makkelijk is het om kinderen te indoctrineren.
    Ik vind niet dat er helemaal geen plek is om geloof te bespreken op school, maar het wordt nooit op een objectieve manier gedaan. Het is altijd 'dit geloof is de waarheid en hier gaan we ons op focussen en oh ja, sommige mensen geloven ook nog in deze andere dingen, maar daar gaan we geen aandacht aan besteden'.
    Kinderen moeten de ruimte krijgen om hun eigen mening te vormen rond geloof en dat gaat niet als je ze al vanaf 6 jaar begint te vertellen dat de Bijbel de waarheid is, zonder enige aandacht te geven aan andere overtuigingen.
    (Ik neem het christendom als voorbeeld, want de meeste scholen in deze omstreken zijn natuurlijk christelijk, maar ik heb dezelfde mening als het gaat om andere overtuigingen, natuurlijk.)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Eens.
    Veel leerkrachten proberen daarover hun mening te veel op te dringen en je leert niet gewoon hoe een geloof in elkaar zit, over de interessante dingen ervan leer je niets, maar ze verplichten je wel om een godsbeeld en zo te kiezen. Zo kan je niet meer rustig zoeken wat je er nu zelf echt van denkt

    [ bericht aangepast op 29 dec 2021 - 16:35 ]


    Everyone loves myths ~ But not everyone knows it

    Reiner schreef:
    Zeker eens. En al helemaal als het gaat om jonge kinderen, die zijn zo beïnvloedbaar en nemen alles aan als de waarheid. Die kennen het verschil tussen echte wetenschap en een verhaaltje uit de Bijbel niet.
    Even anekdote Andy spelen, maar mijn twee neefjes zijn beiden niet gedoopt en hun ouders hebben beslist om ook geen geloof aan hen op te dringen. Maar ze gaan dus naar een christelijke school en ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel verbaasd was toen ik ze opeens christelijke argumenten hoorde maken - zo makkelijk is het om kinderen te indoctrineren.
    Ik vind niet dat er helemaal geen plek is om geloof te bespreken op school, maar het wordt nooit op een objectieve manier gedaan. Het is altijd 'dit geloof is de waarheid en hier gaan we ons op focussen en oh ja, sommige mensen geloven ook nog in deze andere dingen, maar daar gaan we geen aandacht aan besteden'.
    Kinderen moeten de ruimte krijgen om hun eigen mening te vormen rond geloof en dat gaat niet als je ze al vanaf 6 jaar begint te vertellen dat de Bijbel de waarheid is, zonder enige aandacht te geven aan andere overtuigingen.
    (Ik neem het christendom als voorbeeld, want de meeste scholen in deze omstreken zijn natuurlijk christelijk, maar ik heb dezelfde mening als het gaat om andere overtuigingen, natuurlijk.)


    Lol, de bijbel bestaat niet alleen uit verhalen dat de meeste atheisten telkens beweren. De bijbel bestaat ook uit de torah (De leef regel), quotes en wijze levens lessen. De mensen die schreeuwen dat de bijbel alleen uit verhalen bestaan hebben nooit de hele bijbel gelezen. En de wetenschap bestaat niet alleen uit waarheden, want de wetenschap heeft het niet altijd bij de juiste hand. Sommige wetenschappelijke onderzoeken zijn niet altijf waar, zoals dat er een man was die beweerd dat alle autisten geen emoties en gevoelens kunnen hebben en simpel weg pure atheisten zijn, terwijl ik genoeg mensen met een vorm van autisme ken die in een god geloven en chtistenen zijn.

    En paar andere dingen dat ik momenteel niet op kan komen. En de religie bestaat niet eens uit het chriselijke geloof en de bijbel dat je beweerd. Er zijn ook scholen voor Joden en Moslims.

    En er zijn ook paar gewone scholen waar ze goddienst krijgen en dan leren en bespreken ze op een objectieve manier naar verschillende geloofovertuigingen dan alleen staandaard een geloof. Ik snap niet waarom mensen er zo druk om maken.

    [ bericht aangepast op 30 dec 2021 - 10:33 ]


    Let's drink Jasmin tea!

    Everglow schreef:
    Mee eens. Onderwijs hoort naar mijn mening neutraal te zijn. Daarbij is het belangrijk voor kinderen om kennis te maken met verschillende culturen. Dit haal je weg door kinderen te scheiden op basis van religie.

    Religie en het beoefenen daarvan kan prima thuis of na school, mochten kinderen dat graag (zelf) willen. Maar ik zie zelf niet in waarom het in het onderwijs terug moet komen.


    Ik sluit mij hierbij aan.


    26 - 02 - '16

    MyDarkAcademy schreef:
    (...)

    Lol, de bijbel bestaat niet alleen uit verhalen dat de meeste atheisten telkens beweren. De bijbel bestaat ook uit de torah (De leef regel), quotes en wijze levens lessen. De mensen die schreeuwen dat de bijbel alleen uit verhalen bestaan hebben nooit de hele bijbel gelezen. En de wetenschap bestaat niet alleen uit waarheden, want de wetenschap heeft het niet altijd bij de juiste hand. Sommige wetenschappelijke onderzoeken zijn niet altijf waar, zoals dat er een man was die beweerd dat alle autisten geen emoties en gevoelens kunnen hebben en simpel weg pure atheisten zijn, terwijl ik genoeg mensen met een vorm van autisme ken die in een god geloven en chtistenen zijn.

    En paar andere dingen dat ik momenteel niet op kan komen. En de religie bestaat niet eens uit het chriselijke geloof en de bijbel dat je beweerd. Er zijn ook scholen voor Joden en Moslims.

    En er zijn ook paar gewone scholen waar ze goddienst krijgen en dan leren en bespreken ze op een objectieve manier naar verschillende geloofovertuigingen dan alleen staandaard een geloof. Ik snap niet waarom mensen er zo druk om maken.

    Ik sprak uit mijn eigen ervaring. Natuurlijk staan er ook andere dingen in de Bijbel dan wat willekeurige verhaaltjes, maar bij jonge kinderen lezen ze wel vaak genoeg gewoon die verhalen voor. En voor iedere wijze les die er in de Bijbel staat, staat er ook iets ontzettend dom (zoals niet mogen zitten op een plek waar een vrouw met haar maandstonden heeft gezeten) of iets compleet schadelijk (iets over als man niet met mannen mogen slapen of zoiets - ik dacht trouwens dat dit erbij was gevoegd tijdens een vertaling omdat nog homofober wilden wezen, maar ja, neemt niet weg dat het er staat).

    Also: de wetenschap heeft het inderdaad niet altijd bij het juiste eind. Daarom is het continu in verandering - waar de Bijbel een statische tekst is. Wetenschappelijk denken gaat niet om denken dat 'de wetenschap = de waarheid', het gaat om kritisch kunnen denken over de informatie die aangebracht wordt en zo steeds dichter bij de waarheid te komen. Dat soort kritisch denken zal geloof niemand ooit aanleren, want geloof gaat enkel over het geloven in dingen die niet bewezen kunnen worden.

    En niet iedere wetenschapper denkt dat autisten emotieloos zijn en ik kan je vast ook wel een aantal gelovigen vinden die ook denken dat autisten emotieloos zijn. Geloof bepaalt niet welke waarden iemand houdt en dat heb ik ook nooit beweerd, ik denk alleen dat het geen denkwijze is die we kinderen moeten aanleren zonder het alternatief te belichten.

    Natuurlijk bestaan er ook scholen voor joden en moslims en daar heb ik exact dezelfde kritiek op, maar het is enorm naïef om te denken dat de meeste religieuze scholen niet christelijk zijn. (In België zijn er volgens mij ook meer katholieke scholen dan scholen die zedeleer aanbieden, weet niet hoe dat in NL zit tho.)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.