• Een man met een bommengordel heeft een vlucht van Egypt Air met 81 mensen aan boord gekaapt. Op vraag van de Egyptische kaper is het vliegtuig geland in Larnaca, in Cyprus. Volgens de Cypriotische president heeft de kaping niets te maken met terrorisme. De kaper zou politiek asiel eisen en ook vragen om een brief aan zijn ex-vrouw te overhandigen.


    Vlucht MS181 was dinsdagmorgen in de Egyptische kuststad Alexandrië opgestegen, richting Caïro. Een van de passagiers op de Airbus A320 was erin geslaagd op het vliegtuig te geraken met een bommengordel en zou ermee gedreigd hebben zijn explosievengordel te laten ontploffen. Hij eiste dat het vliegtuig naar Cyprus werd omgeleid.

    Rond 8.30 uur (lokale tijd) werd contact gezocht met de luchtverkeersleiders in het Cypriotische Larnaca, waar om 8.46 uur een onvoorziene landing werd uitgevoerd.


    Onderhandelingen

    Zodra het vliegtuig geland was, ging de kaper aan het onderhandelen met de politie. De man kon intussen geïdentificeerd worden als Ibrahim Abdel Tawwab Samaha, een 27-jarige Egyptische professor. Hij geeft Dierengeneeskunde aan de universiteit van Alexandrië en is er het hoofd van de afdeling Voedselveiligheid.

    Hij heeft om een tolk gevraagd en vraagt politiek asiel, melden lokale media, maar dat werd nog niet bevestigd. Ook zou hij een brief bij zich hebben waarvan hij vraagt om die te overhandigen aan zijn ex-vrouw, die in Larnaca woont.

    Na onderhandelingen met de kaper heeft die ermee toegestemd om alle passagiers het vliegtuig te laten verlaten, aldus Egypt Air. Alleen de zeven bemanningsleden en vier buitenlanders moeten bij hem aan boord blijven.

    Volgens de Cypriotische president Nicos Anastasiades heeft de kaping niets te maken met terrorisme. Dat wordt straks toegelicht tijdens een persconferentie.


    Inzittenden

    Op het vliegtuig zaten tussen de 55 en 81 passagiers. Volgens een bron bij Egypt Air waren er bij het vertrek onder meer acht Amerikanen, vier Britten, vier Nederlanders, een Italiaan, dertig Egyptenaren en twee Belgen aan boord. Het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft voorlopig nog geen weet van landgenoten die aan boord zaten.

    In Cyprus is een crisiscomité opgericht, meldt de omroep nog. De luchthaven van Larnaca werd intussen gesloten. Alle vluchten richting Cyprus worden omgeleid naar Paphos, in het westen van het eiland.


    Bron: Gazet van Antwerpen

    [ bericht aangepast op 29 maart 2016 - 11:37 ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Dit lijkt me inderdaad geen terrorisme, maar psychische problemen van deze man. Terroristen zouden niet onderhandelen, die zouden de boel opblazen. Dat neemt, zoals Jarne zegt, niet weg dat het vreselijk is. Ik hoop dat iedereen in veiligheid uit dat toestel gaat raken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    Dit lijkt me inderdaad geen terrorisme, maar psychische problemen van deze man. Terroristen zouden niet onderhandelen, die zouden de boel opblazen. Dat neemt, zoals Jarne zegt, niet weg dat het vreselijk is. Ik hoop dat iedereen in veiligheid uit dat toestel gaat raken.

    Klopt, daarom dat ik me ook al vragen begon te stellen. Welke terrorist zou immers zijn mogelijke slachtoffers vrijuit laten gaan? Was helemaal niet logisch.
    Jammer dat deze man zo wanhopig opzoek is naar asiel, al denk ik dat hij het nu wel zal mogen vergeten.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik denk dat deze actie hem een asiel zal geven in een psychiatrie of gevangenis :'D


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik ben het denk ik niet met jullie eens. Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel. Deze man dreigt met ernstig geweld met een politiek doel (politiek asiel in dit geval), dat in dit geval dan wel een persoonlijk politiek doel is.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Hoe de fuck kom je een vliegtuig in met een bommengordel


    i put the fun in funeral

    Sandberg schreef:
    Ik ben het denk ik niet met jullie eens. Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel. Deze man dreigt met ernstig geweld met een politiek doel (politiek asiel in dit geval), dat in dit geval dan wel een persoonlijk politiek doel is.


    Terrorisme misschien wel als je er de definitie bij neemt, maar niet hoe we het de dag van vandaag kennen. Ik bedoelde dat het wellicht niet zijn hoofddoel was mensen pijn te doen, maar een punt maken en iets bereiken door zoiets te doen - puur voor zichzelf. Volgens jouw definitie is dat inderdaad terrorisme, maar niet zoals ik het bedoel. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik vind het een raar verhaal. Een man met bommengordel die zo een vliegtuig inkomt en hem dan kaapt en in overleg hem even aan de grond zet en de meerderheid laat gaan?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen