• De stelling van deze week luidt:
    Mensen moeten meer research doen voordat ze over depressie, automutilatie, zelfmoord e.d. gaan schrijven

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Dit vind ik juist het moeilijke aan deze stelling. Veel mensen denken al door research te doen al alles te weten, hoe het voelt en alles. Ik zeg het je eerlijk uit eigen ervaring dat andere mensen met hetzelfde "probleem" als mij het toch anders ervaren. Ook interpenteren mensen details soms verkeerd waardoor het onrealistisch is. Ook is het lastig om over een onderwerp te schrijven wat je niet zelf hebt mee-gemaakt, omdat je het zelf niet letterlijk ervaren.

    Als iemand over een depressie schrijft kan een depressie natuurlijk andere oorzaken en gevolgen hebben in een verhaal. Bijvoorbeeld persoon A heeft een depressie ontwikkeld door een verkeerde stofwisseling maar wilt geen zelfmoord plegen (gevolg) maar juist geholpen worden. Maar persoon B heeft een depresieve gedachtengang ontwikkeld door pesten (oorzaak) en kan er niet meer tegen en wilt een einde maken aan zijn of haar leven (gevolg).

    Ik vind het eigenlijk soms ook hele moeilijke onderwerpen om over te praten, omdat het natuurlijk in het algemeen niet de gang van zaken is.


    Never forget who you are and where you come from

    Eens, eens en eens.

    KyloRen schreef:
    Eigenlijk is dit vanzelfsprekend. Al neem ik het mensen niet echt kwalijk als ze er een beetje naast zitten. Het zijn immers lastige onderwerpen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Tegen. Uit research kan je nooit alles te weten komen, iemand zonder persoonlijke ervaring zou naar mijn mening nooit honderd procent kunnen begrijpen hoe een depressie in elkaar zit en daarbij, kan je iemand niet dwingen research te móeten doen voor een verhaal. Natuurlijk, met research kan je een heel eind komen en een beter verhaal neerzetten, maar je kan niemand ertoe dwingen.


    And I'm nothing. You've always said you want nothing.

    Is research niet een heel stuk wat erbij komt als je een verhaal wil schrijven? Het is iets standaards, dus ik ben er zoiezo voor eens.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    God, ja. Je had een lange tijd terug die golf van pro-ana verhalen waar 60 procent er zó ver naast zat. Meisje neemt laxeerpillen? Ze is in één dag maar liefst VIJF kilo kwijt!! Zo gebeurt dit dus ook met dit thema; meisje ligt vijf minuten in de badkuip met tien paracetamol in haar mik en sterft. Wat accuraat!

    [ bericht aangepast op 4 april 2016 - 13:14 ]


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Hell yeah, helemaal eens. Al kun je mensen natuurlijk niet verplichten/opleggen dit ook echt te doen. Ik vind wel dat als je jezelf als schrijver serieus neemt dat je research over je thema doet.


    I was an angel living in the garden of evil

    Zeker! eigenlijk moet je niet over iets gaan schrijven als je er niets/weinig vanaf weet. Als ik bijvoorbeeld een verhaal lees met een onderwerp waar ik veel van weet, en die schrijver duidelijk niks, dan denk ik echt: ga niet schrijven als je er niks vanaf weet. Doe. Het. Niet. Voor mij storend, en als ik dat dan in de reacties zet, wordt het voor de schrijver ook storend. Doe het gewoon niet.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Chaerin schreef:
    Is research niet een heel stuk wat erbij komt als je een verhaal wil schrijven? Het is iets standaards, dus ik ben er zoiezo voor eens.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Ha, wel, ik ben blij dat iemand het zegt, en dat ik het niet moest doen (ben immers zeer lui). Depressie wordt zo ingedommeld in zinloze gedichtjes en drama dat mensen die het hebben soms hun eigen conditie niet serieus nemen.

    Mijn beste medeschrijvers,
    misschien is het een idee om i.p.v. te zorgen dat jouw depressie super 100% accuraat is, te zorgen dat er een goede oplossing voor gevonden is. Niet gaan naar een psycholoog is immers achterlijk, niet heldhaftig. Het gedacht al.


    3,14159265358979323846264338327950288419716939937510582097494459230781640628620899

    KyloRen schreef:
    Eigenlijk is dit vanzelfsprekend. Al neem ik het mensen niet echt kwalijk als ze er een beetje naast zitten. Het zijn immers lastige onderwerpen.


    My name isn't Luna, but I sure know how to love good.

    HeilenaLipperts schreef:
    Ha, wel, ik ben blij dat iemand het zegt, en dat ik het niet moest doen (ben immers zeer lui). Depressie wordt zo ingedommeld in zinloze gedichtjes en drama dat mensen die het hebben soms hun eigen conditie niet serieus nemen.

    Mijn beste medeschrijvers,
    misschien is het een idee om i.p.v. te zorgen dat jouw depressie super 100% accuraat is, te zorgen dat er een goede oplossing voor gevonden is. Niet gaan naar een psycholoog is immers achterlijk, niet heldhaftig. Het gedacht al.


    Ehm wat? :W
    Botte reactie much? Het is echt niet makkelijk hoor om naar de psycholoog te stappen als je met jezelf in de knoop zit door depressie. Dat is lastig. Om nou gelijk te zeggen dat het achterlijk is en niet heldhaftig, vind ik gewoon een kut reactie. Meestal willen die mensen wel hulp, maar zijn ze bang anderen lastig te vallen, of bang dat ze teveel zijn voor anderen. Ook is het echt niet makkelijk om jezelf te openen naar iemand die jou dan vervolgens hulp kan bieden, als je jarenlang het idee hebt gehad dat je er alleen voor stond. (Als ik even uit eigen ervaring spreek)

    [ bericht aangepast op 5 april 2016 - 11:16 ]


    26 - 02 - '16

    HeilenaLipperts schreef:
    Ha, wel, ik ben blij dat iemand het zegt, en dat ik het niet moest doen (ben immers zeer lui). Depressie wordt zo ingedommeld in zinloze gedichtjes en drama dat mensen die het hebben soms hun eigen conditie niet serieus nemen.

    Mijn beste medeschrijvers,
    misschien is het een idee om i.p.v. te zorgen dat jouw depressie super 100% accuraat is, te zorgen dat er een goede oplossing voor gevonden is. Niet gaan naar een psycholoog is immers achterlijk, niet heldhaftig. Het gedacht al.


    Jeetje, is dat even rude.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Eens. Er zijn mensen die zomaar erover schrijven, praten enz. terwijl ze geen idee hebben hoe dat kan voelen.
    Helaas hoor ik daar ook bij
    *Jij: "Waarom zeg je dan eens."
    "Ik: "Ik ben het er ook mee eens, maar ik ben zo stom me er niet aan te houden. Laat me met rust."*


    i wanna vincent van gogh cry in a corner

    Oneens, mensen mogen zelf weten hoe kwalitatief goed hun verhaal is. Als zij geen research doen en een verhaal schrijven trekken ze andere lezers. Het is maar welke doelgroep je wilt bereiken.


    ©1998

    Oneens, je mag schrijven over alles wat je wil. Als je het niet fijn vindt om verhalen te kezen waar depressie etc op een "slechte" manier wordt beschreven, dan lees je het toch niet?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...