• De stelling van deze week luidt:
    Stereotypes hebben ook voordelen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Soms wel. Mensen die als het stereotyp zijn en zo ook herkend willen worden. Maar meer mensen hebben nadeel van diezelfde stereotypes.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Ja, die zijn er zeker. Aan alles zitten wel voor-en nadelen vast.


    obsessive rage

    WensAter schreef:
    Ja, die zijn er zeker. Aan alles zitten wel voor-en nadelen vast.


    i wanna die with you once or twice.

    WensAter schreef:
    Ja, die zijn er zeker. Aan alles zitten wel voor-en nadelen vast.


    chaos makes the muse

    9/10 keer zijn stereotypes negatief.
    Voor die 1/10 keer kan ik niet helemaal eens zijn.


    Never forget who you are and where you come from

    Ja, eens. Stereotypes komen tenslotte ergens vandaan. Heel veel jonge meisjes spelen met barbiepoppen, dus het stereotype wordt dat alle jonge meisjes met barbiepoppen spelen. Stereotypes zijn niet meer dan veralgemeningen en dat is natuurlijk heel erg fout, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze enkel hun nadelen hebben.
    Al mag dit natuurlijk geen excuus zijn om zomaar alles te gaan veralgemenen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Als het een voordeel is dat het de wereld lekker overzichtelijk houdt o.i.d, dan absoluut mee eens. Maar ik zie dat nou niet echt als een voordeel. Naar mijn idee zijn stereotypes vaak negatief bedoeld, dus ik weet het nog niet helemaal met deze stelling..


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Een stereotype is een overdreven beeld van een groep mensen/individu dat vaak niet volledig overeenkomt met de werkelijkheid. Het is vaak een vooroordeel of negatief denkbeeld en wordt dikwijls gebruikt als rechtvaardiging van bepaalde discriminerende acties.
    Dus niet alle stereotypes hebben voordelen, maar niet alle hebben nadelen.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik vind dit eigenlijk een beetje een vage stelling en weet niet exact wat er mee bedoeld wordt. Word er bedoeld dat sommige stereotypen positief zijn? Of dat het voor iemand voordelig kan zijn om in stereotypen te gaan denken?

    Met dat eerste ben ik het wel eens. Je hebt in België het stereotype dat 'Limburgers zijn erg vriendelijk en behulpzaam' en 'Antwerpenaren zijn arrogant'. Als mensen dan iemand nieuw uit Limburg leren kennen zijn ze vaak sneller opener en minder afwachtend dan bijvoorbeeld iemand waarvan ze al op voorhand denken dat ze arrogant zijn. Dit is natuurlijk voordeliger voor iemand uit Limburg omdat ze dan sneller vriendelijk behandeld worden.

    Met het tweede weet ik het niet zo goed. Het is verleidelijk om te zeggen dat het positief kan zijn om in stereotypen te denken (bijvoorbeeld: alle Marokkanen zijn gewelddadig dus ik ga 's avonds niet meer alleen door dat soort buurten lopen) omdat het je soms kan 'beschermen', maar eigenlijk zijn ze vaak gewoon fout en nog erg racistisch ook. Dus ik weet niet zo goed of ik het met dit nu eens ben of niet, ik denk eerder niet dan wel.


    The soul needs autumn.

    Saorsa schreef:
    Ik vind dit eigenlijk een beetje een vage stelling en weet niet exact wat er mee bedoeld wordt. Word er bedoeld dat sommige stereotypen positief zijn? Of dat het voor iemand voordelig kan zijn om in stereotypen te gaan denken?

    Met dat eerste ben ik het wel eens. Je hebt in België het stereotype dat 'Limburgers zijn erg vriendelijk en behulpzaam' en 'Antwerpenaren zijn arrogant'. Als mensen dan iemand nieuw uit Limburg leren kennen zijn ze vaak sneller opener en minder afwachtend dan bijvoorbeeld iemand waarvan ze al op voorhand denken dat ze arrogant zijn. Dit is natuurlijk voordeliger voor iemand uit Limburg omdat ze dan sneller vriendelijk behandeld worden.

    Met het tweede weet ik het niet zo goed. Het is verleidelijk om te zeggen dat het positief kan zijn om in stereotypen te denken (bijvoorbeeld: alle Marokkanen zijn gewelddadig dus ik ga 's avonds niet meer alleen door dat soort buurten lopen) omdat het je soms kan 'beschermen', maar eigenlijk zijn ze vaak gewoon fout en nog erg racistisch ook. Dus ik weet niet zo goed of ik het met dit nu eens ben of niet, ik denk eerder niet dan wel.


    Vanwaar heb je dat? :'D bij ons staan de Limburgers juist in een slecht blaadje. Antwerpenaren zijn niet arrogant (cat) misschien wel


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Capybara schreef:
    (...)

    Vanwaar heb je dat? :'D bij ons staan de Limburgers juist in een slecht blaadje. Antwerpenaren zijn niet arrogant (cat) misschien wel


    Dat is eigenlijk wat ik altijd gehoord heb sinds ik klein ben :'D


    The soul needs autumn.

    Capybara schreef:
    (...)

    Vanwaar heb je dat? :'D bij ons staan de Limburgers juist in een slecht blaadje. Antwerpenaren zijn niet arrogant (cat) misschien wel


    In Limburg en Vlaams brabant wordt dit echt zo gezien (: het hele 'Antwerpen is stad de rest is parking'?

    + Ik ben het eens met de stelling, er zijn heel wat mensen die zichzelf een label opzetten en hier juist gelukkiger door worden.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Jap, in Oost-Vlaanderen worden Antwerpenaars ook als een bende dikke nekken gezien. :Y) Nu ja, nu ik zo veel in A'pen ben tijdens vakantie is dat beeld natuurlijk afgenomen, maar da's het stereotype. Vooral over mensen uit Antwerpen-stad, haha. En het beeld van Limburgers hier is traag en dom. Of nu ja, dat is toch het stereotype.

    [ bericht aangepast op 17 april 2016 - 10:51 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Monesi schreef:
    Jap, in Oost-Vlaanderen worden Antwerpenaars ook als een bende dikke nekken gezien. :Y) Nu ja, nu ik zo veel in A'pen ben tijdens vakantie is dat beeld natuurlijk afgenomen, maar da's het stereotype. Vooral over mensen uit Antwerpen-stad, haha. En het beeld van Limburgers hier is traag en dom. Of nu ja, dat is toch het stereotype.


    Dit bewijst dan ook maar weer eens hoe negatief stereotypen kunnen zijn :')


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Dit bewijst dan ook maar weer eens hoe negatief stereotypen kunnen zijn :')


    Inderdaad, ja. Het enige waar wij geen echte stereotypes voor hebben zijn Vlaams-Brabanders, haha. West-Vlamingen zijn hier landbouwers die denken dat ze koning zijn. Ik vraag me af wat het stereotype over Oost-Vlamingen is? :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried