• Ik had vandaag op school weer gedrag en trainingsles. Niet veel bijzonders bij ons op school, maar de leraar had een boekje meegenomen om ons over normen en waarde te laten denken. En hij kwam aan met een aantal raadsels, wat mij wel leuk leek om ook hier op Quizlet eens te proberen.

    De spelregels zijn als volgt:
    1. Wat wordt verteld is het enige dat je weet. Je mag er niks omheen verzinnen zoals: 'ja maar misschien wilde die man dat' of 'kan ik niet dit doen..?' Je hebt twee keuzes waar je uit kan kiezen en meer niet.
    2. Er zijn 4 raadsels, elk in een spoiler. Niet spieken bij de 2e als je de 1e nog niet hebt gedaan.
    3. Denk er niet alleen over na, visualiseer je het voor je.
    4. En daarna lekker discussieren!

    Raadsel 1:

    Je rijd in een trein waarvan de remmen het niet meer doen. Op het spoor waar je opaf rijd lopen 5 mensen, die je zou doodrijden. Maar je hebt een tweede optie; je kan aan een hendel trekken waardoor de trein van spoor wisseld. Maar op dat spoor staat 1 persoon. Zou jij aan de hendel trekken om 5 mensen te redden, wetende dat je 1 man vermoord?


    Raadsel 2:
    Je loopt op een brug en naast je loopt een hele dikke man. Onder je rijd een op holgeslagen trein op 5 mensen af. Je kan hen alleen redden als je de dikke man een duw zou geven, wat zou zorgen dat hij sterft, maar door zijn gewicht de trein tegen zou houden. Wat zou je doen?


    Raadsel 3:
    Je rijd in een opholgeslagen trein recht op een hond af. De trein is niet te stoppen en zal hem doden, tenzij je aan de hendel trekt en van spoor wisseld, maar dat betekend dat je een 25 jarige man zou doden. Rijd je dan over de hond of over de man heen?


    Raadsel 4:
    Je rijd weer in diezelfde opholgeslagen trein, maar deze keer rijd je niet zomaar op eenhond af, nee, deze keer rijd je op je eigen hond/paard/kat/konijn/cavia/ect af. Op het andere spoor staat weer diezelfde man. Wat zou je in dit geval doen?


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ahh Ethische kwesties. Daar is mijn school dol op. Volgens de wet moet je altijd kiezen waar je of zo weinig mogelijk mensen mee dood of waar je het dier dood


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Oh god, nummer 1 ken ik al van vorig schooljaar. :') Volgens mij zei ik toen 'ja', maar ik neig nu eerder naar 'nee' tbh.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Die laatste *arghh!!*

    Bij ons op school kregen we zoiets bij maatschappijwetenschappen. Over een man die een hele dure auto had gekocht waar hij zijn hele leven voor had gespaard, om een kind te redden moet hij hem in de prak rijden. Wat zou je doen als je die man was.....


    chaos makes the muse

    De eerste twee ben ik al heel vaak tegengekomen op school. Over de derde en vierde heb ik nu al meteen een mening gevormd. Ik kan dus overal op reageren, maar... nou is de vraag wel of ik me moet inbeelden dat de situatie daadwerkelijk plaatsvindt, of me voor moet stellen dat ik ruim de tijd heb om erover na te denken en het meer van een situatie/lastige vraag in een ethische vraag verandert.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Mijn tegenstrijdige antwoorden, ik geloof dat ik raar ben

    1. ik zou het niet over mijn hart krijgen om echt bewust aan de hendel te trekken
    2. zou ik ook niet doen. het zelfde als bij een denk ik. Maar gosh dit is naar.
    3. is het naar dat ik desondanks 1 toch nu wel de hendel zou indrukken. Dat is zo tegenstrijdig met mezelf.
    4. Oke. zeker de hendel trekken.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ja, nee, hond, man. Ik probeer mijn katten bij het spoor vandaan te houden tho.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Ik zou bij geen van de vier aan de hendel trekken, denk ik. Misschien ook omdat ik geen huisdier heb en me ook niet kan inbeelden hoe graag ik zo'n beestje kan zien. (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Nééé, wat ontzettend moeilijk. Ik denk dat ik bij 1 gewoon helemaal verstijf en heel hard hoop dat de mensen op tijd opzij kunnen springen. Die ander verwacht het namelijk niet maar die 5 hebben misschien nog iets door.
    Twee zou ik nooit kunnen. Dat is moord.
    Drie, de hond. En dan me voor de rest van m'n leven vreselijk voelen, waarschijnlijk.
    Misschien in een reflex aan die hendel trekken, omdat het toch je eigen dier is. God, ik hoop het niet, maar jemig.

    Wat een vreselijk vragen, Leah D:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    1. Ik vraag me af of ik mezelf zo ver zou kunnen krijgen, maar ik zou proberen mezelf er toe te zetten aan die hendel te trekken.
    2. Nope. Zou me niet lukken.
    3. Hond, gezien honden minder denken dan mensen, en ook minder lang leven. Een man van die leeftijd heeft een compleet eigen leven, ook nog vele jaren voor zich, en waarschijnlijk zullen er meer nabestaanden zijn. En nou weet ik dat dit hard kan aankomen bij sommigen, maar toch denk ik dat meer mensen meer last zullen hebben van de dood van die man.
    4. Ik heb momenteel geen huisdier meer, en het hangt er hier maar net vanaf wat voor huisdier. Laat ik me het eens voorstellen met mijn laatste huisdier, een konijn. Hij was écht mijn vriend, en het zou pijn doen hem op te offeren, maar ik kan niet het leven van zo'n man opofferen voor mijn simpele konijn. Maar stel nou dat ik een heel goede band had met een hond of een paard ofzo, dan zou de overweging nog moeilijker kunnen worden.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ooh, die eerste heb ik pas nog gezien op school, leuk (:


    I wanna be a wizard!

    Ik zou nooit van spoor veranderen, ook al betekent dit dat er meer slachtoffers vallen. Wanneer ik aan de hendel zou trekken, zou ik naar mijn gevoel iemand 'vermoorden'. In de oorspronkelijke situatie gaat het om een ongelukkig toeval. (En die éne man hoort niet het slachtoffer te worden van vijf mensen die zo stom zijn om op een spoor te staan waar een trein rijdt.)


    If we had not a soul, music would have created it.

    Volgens mij werd een van die eerste ooit gebruikt bij een "psychopatentest" waar hersenactiviteit werd gemeten. Ik vul later btw mn antwoorden wel in


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Cloudburst schreef:
    Ik zou nooit van spoor veranderen, ook al betekent dit dat er meer slachtoffers vallen. Wanneer ik aan de hendel zou trekken, zou ik naar mijn gevoel iemand 'vermoorden'. In de oorspronkelijke situatie gaat het om een ongelukkig toeval. (En die éne man hoort niet het slachtoffer te worden van vijf mensen die zo stom zijn om op een spoor te staan waar een trein rijdt.)

    Maar daar is ook best iets tegenin te brengen. Dan wil je eigenlijk dat vijf mensen dood gaan zodat jij tegen jezelf kan zeggen dat het niet je eigen schuld is. Maar dat hij niet de schuld mag krijgen van die andere vijf is ook wel weer een goed argument. Idk, lastig dit! Zulke dingen bespraken wij nooit op school, helaas, want het is best interessant.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Tabai schreef:
    Nééé, wat ontzettend moeilijk. Ik denk dat ik bij 1 gewoon helemaal verstijf en heel hard hoop dat de mensen op tijd opzij kunnen springen. Die ander verwacht het namelijk niet maar die 5 hebben misschien nog iets door.
    Twee zou ik nooit kunnen. Dat is moord.
    Drie, de hond. En dan me voor de rest van m'n leven vreselijk voelen, waarschijnlijk.
    Misschien in een reflex aan die hendel trekken, omdat het toch je eigen dier is. God, ik hoop het niet, maar jemig.

    Wat een vreselijk vragen, Leah D:


    Hehe, gemeen hea!

    Ik zat ook echt in een dilemma in de klas. Toen de leraar zei: en op het andere spoor staat een hond, ging mijn hele klas: 'OMG NEE NIET DE HOND!' want ja, dierenschool enzo.
    Bij de eerste had ik aan de hendel getrokken, omdat 5 levens toch meer waard zijn dan een enkele. Maarja, op het moment dat je daar zo staat zou ik niet weten wat ik zou doen hahaha. Bij de tweede zou ik het niet aankunnen om iemand echt een duw te geven, dat is gewoon full-blown murder!
    De derde... Hoewel een mensenleven volgend vele meer waard is dan een dierenleven.. Daar heb ik echt mega aan getwijfeld, maar de vierde... NIEMAND KOMT AAN MIJN HOND :')
    Nee god het zijn echt van die rotvragen. De spanning in de klas was toen ook echt om te snijden hahaha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.