• Schrijfmentors

    Wat is het?
    Een schrijfmentor is iemand met wie je elke week op een afgesproken moment praat over hoe het met je verhaal gesteld staat. Jullie bespreken wat je allemaal die week gedaan hebt, hoeveel woorden je geschreven hebt of hoeveel vooruitgang je op een ander vlak hebt geboekt en eventueel hoe je je over je verhaal voelt op dat moment. Je mentor kan je feedback geven op je werkwijze en zal soms ook eens streng moeten zijn als je het schrijven maar wat hebt laten slingeren.
    Wil je je mentor ook graag het verhaal doorsturen, zodat je ook de inhoud kan bespreken? Geen probleem. Spreek samen af hoeveel dagen op voorhand je het zal doorsturen, zodat je mentor de tijd heeft het te lezen voor jullie gesprek. Hierbij zal het vooral over de inhoud gaan. Wil je echt feedback op je grammatica en andere theoretische dingen rond het schrijven, zijn de béta-readers nog steeds the place to go.
    Aan het einde van jullie 'sessie' stellen jullie samen een schrijfschema op voor de volgende week. Dat kan zeer uitgebreid (een schema waarop dag per dag aangeduid wordt hoeveel worden je zal schrijven) of wat losser (gewoon een aantal woorden dat je tegen het einde van de week af moet hebben). Dat beslissen jullie allemaal zelf. Doordat je een mentor hebt, die aan het einde van de week controleert of je je doel wel hebt gehaald, zal je je schrijfwerk minder snel verwaarlozen. Dit is misschien jouw kans om eindelijk eens een verhaal af te maken!




    Wat zijn de voordelen van een schrijfmentor?
    — Motivatie om je verhaal af te maken
    — Emotionele steun tijdens het schrijfproces. Iedereen is er op een bepaald moment wel even van overtuigd dat hun verhaal flut is of dat niemand het ooit zal willen lezen. Een mentor kan je helpen deze dip te overwinnen.
    — Je krijgt tips over het schrijfproces en/of de inhoud van je verhaal. (Voor tips over grammatica en andere feedback ben je nog steeds het best bij de béta-readers).
    — Een mentor kan je eventueel helpen weer wat leven in je verhaal te blazen als je even inspiratieloos bent.




    Ik wil graag een mentor — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om met je mentor af te spreken)
    Lezen?: (Wil je dat je mentor je verhaal ook leest?)
    Genre:
    Samenvatting:
    Wat verwacht je van je mentor?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, wil je een strenge coach of een mildere,...)
    Bereikbaar via Facebook?:


    Ik wil mentor worden — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om af te spreken)
    Lezen?: (Ben je bereid om het verhaal te lezen?)
    Genres: (Genres die je interesseren. Een mentor kan maar beter een beetje geïnteresseerd zijn in het boek dat hij/zij helpt vormen)
    Voorbeeld schrijven: (Geef hier minimum 200 woorden, waaraan ik kan zien hoe je schrijft)
    Op welk vlak wil je helpen?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, ben je eerder streng of mild...)
    Bereikbaar via Facebook?:



    Regels
    — Wanneer je als mentor even afwezig zal zijn, geef je dat aan mij én aan degene die je coacht door. Er is dan de mogelijkheid om even iemand anders als mentor te krijgen of gewoon te wachten tot je mentor terug tijd heeft.
    — Het koppelen van de deelnemers aan een mentor zal via mij gebeuren, maar in samenspraak met de andere mentors. Ik zal een story openen waar ik alle mentors aan toevoeg, zodat we kunnen bespreken
    — Wanneer je meedoet aan dit project, moet je minstens 1 dag/moment in de week hebben waarop je vrij bent om af te spreken. Indien je liever maar om de twee weken werkt, vraag je dit apart aan in het topic en ik zal kijken wat er te regelen valt
    — Als je jezelf aanmeldt om mentor te worden, moet je er rekening mee houden dat je dit langer zal doen dan een maandje. Dit project wil ik graag lang laten overleven, dus denk goed na voor je je inschrijft
    — Ook de schrijvers moeten best even nadenken of ze bereid zijn hun verhaal echt volledig af te werken nu. Het zou zonde zijn als iemand zijn tijd in jou steekt en dit dan op niets uitdraait
    — De schrijvers hoeven hun afwezigheid enkel door te geven aan hun mentor
    — Mentors worden op geen enkele manier betaald. Het enige wat je kan krijgen, is dankbaarheid en vriendschap
    — Klikt het niet tussen schrijver en mentor? Stuur me een pb en samen zullen we het probleem uitwerken en eventueel een nieuwe mentor zoeken
    — Van de mentors verwacht ik dat ze toch een beetje ervaring hebben met schrijven. Daarom vraag ik ook een voorbeeldje te sturen van hoe je schrijft. Op die manier voorkom ik dat er mensen van een nog te laag niveau mentor worden. Daar valt immers weinig uit te leren voor de schrijvers. (Iedereen is onderaan begonnen, dus als je geweigerd wordt als mentor wil dat niet zeggen dat je niet goed genoeg bent. Blijven oefenen en misschien kan je later nog altijd in het project meestappen of doe mee als schrijver)
    — De wekelijkse afspraak kan in samenspraak met je mentor altijd verzet worden
    — Als je zelf een mentor bent, mag je je ook nog steeds aanmelden om zelf ook een mentor toegewezen te krijgen.
    — Ik zal tot 25 juni wachten op inschrijvingen voor ik schrijvers en mentors ga koppelen. Daarna kan je je nog steeds gewoon inschrijven.



    [ bericht aangepast op 6 juli 2016 - 14:52 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik wil graag een mentor
    Dagen vrij: Het liefst door de week
    Lezen?: het liefst wel!
    Genre: Romantisch drama/comedy OP
    Samenvatting:

    Het verhaal begint op de dag dat Iris voor het eerst slaapt in haar nieuwe appartement. Ze heeft het gehuurd ze haar relatie verbroken heeft. De kaartjes voor de cabaretier Ben King, die ze eigenlijk voor haar jubileum met haar vriend heeft gekocht besluit ze samen met Fleur te gebruiken. De wereld van Iris komt compleet op de kop te staan wanneer ze Ben King en zijn band leert kennen.

    Wat verwacht je van je mentor?:
    Het liefst feedback op alles! En zolang het een beetje opbouwend gebracht kan worden dan mag deze persoon best streng zijn. Ik ben hier om ervan te leren!
    Bereikbaar via Facebook?:
    Ja ^^ alle manieren zijn voor mij mogelijk!

    Ps. Ik vond je Font mooi... Ik heb m geleend ;)


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Kelmeckis schreef:
    Ik zag dat je vanaf 26 juni gaat koppelen, vanaf 28 juni tot 12 juli weet ik niet zeker of ik internet heb. Is dat een probleem?

    Vast niet. In die paar dagen zal er niet heel veel gebeuren. Het zal me sowieso een paar dagen kosten waarschijnlijk voor het helemaal in orde is en ik iedereen tevreden heb. En dan moet je ook nog eens een dag afspreken met je schrijfmentor enzo. Het zal dus geen probleem vormen ^^


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Einarr schreef:
    Dit is echt een onwijs goed idee. Ik vind het zelf ook ontzettend leuk om mensen te helpen bij hun verhaal. Maar ik ben bang dat ik helaas geen tijd ga hebben - ik heb nog tentamens voor de boeg, wil mijn vakantieplannen eindelijk eens doorduwen en heb bovendien een eigen verhaal wat ik natuurlijk eerst af wil hebben (na jaren te hebben gesukkeld). Dus helaas nu voor mij geen mentor, maar wie weet in de toekomst!

    Dankje ^^
    Dat snap ik. Misschien kan je zelf nog een mentor gebruiken? Haha, we hebben in ieder geval tot nu toe mentors genoeg ;p


    “To live will be an awfully big adventure.”

    tubbietoost schreef:
    Ik wil graag een mentor
    Dagen vrij: Het liefst door de week
    Lezen?: het liefst wel!
    Genre: Romantisch drama/comedy OP
    Samenvatting:
    Het verhaal begint op de dag dat Iris voor het eerst slaapt in haar nieuwe appartement. Ze heeft het gehuurd ze haar relatie verbroken heeft. De kaartjes voor de cabaretier Ben King, die ze eigenlijk voor haar jubileum met haar vriend heeft gekocht besluit ze samen met Fleur te gebruiken. De wereld van Iris komt compleet op de kop te staan wanneer ze Ben King en zijn band leert kennen.

    Wat verwacht je van je mentor?:
    Het liefst feedback op alles! En zolang het een beetje opbouwend gebracht kan worden dan mag deze persoon best streng zijn. Ik ben hier om ervan te leren!
    Bereikbaar via Facebook?:
    Ja ^^ alle manieren zijn voor mij mogelijk!


    Ps. Ik vond je Font mooi... Ik heb m geleend ;)

    Je staat erbij ^^
    En is niet erg hoor, haha. Volgens mij heb ik m zelf ook van iemand geleend ;p


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik verwachtte van een mentor gewoon goed kan helpen met spelling,zindsbouw,grammatica en verhaallijn.
    Anders verwacht ik niet veel :-)

    Dit vind ik leuk, MT want ik ben er nog niet over uit of ik wil schrijven of metoren of allebei.


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    MagicInOurHeart schreef:
    Ik verwachtte van een mentor gewoon goed kan helpen met spelling,zindsbouw,grammatica en verhaallijn.
    Anders verwacht ik niet veel :-)

    Bedankt om het nog even door te geven (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Firan schreef:
    Dit vind ik leuk, MT want ik ben er nog niet over uit of ik wil schrijven of metoren of allebei.

    Zelf doe ik ook allebei. ^^
    Dit topic is stiekem eigenlijk ontstaan omdat ik zelf een mentor wou ;p


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Even een MT, want dit is wel een erg leuk initiatief! Ik ben er zelf alleen nog niet uit of ik mezelf als mentor in wil schrijven, of juist iemand die er eigenlijk wel een kan gebruiken. :')


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Canagan schreef:
    Even een MT, want dit is wel een erg leuk initiatief! Ik ben er zelf alleen nog niet uit of ik mezelf als mentor in wil schrijven, of juist iemand die er eigenlijk wel een kan gebruiken. :')

    Beide kan ook natuurlijk, maar momenteel hebben we meer schrijvers dan mentors nodig (:
    (Dat kan altijd nog veranderen natuurlijk)


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik ga twijfelen. Ik ga zo twijfelen, niet normaal. Het lijkt me zo ontzettend gaaf, maar ik ben zo bang dat ik dan te veel hooi op mijn vork neem. Is het ook een optie om niet elke week, maar bijvoorbeeld elke twee weken te mailen met je gekoppelde persoon? Een beetje afhankelijk van hoe veel tijd we dan beide zouden hebben?


    21072016

    Einarr schreef:
    Ik ga twijfelen. Ik ga zo twijfelen, niet normaal. Het lijkt me zo ontzettend gaaf, maar ik ben zo bang dat ik dan te veel hooi op mijn vork neem. Is het ook een optie om niet elke week, maar bijvoorbeeld elke twee weken te mailen met je gekoppelde persoon? Een beetje afhankelijk van hoe veel tijd we dan beide zouden hebben?

    Ja, als je het (zoals nu) op voorhand aangeeft, zoek ik voor jou iemand die ook liever elke twee weken afspreekt, of die dat in ieder geval niet erg vindt (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Oei, dit klinkt angstvallig veel als iets waarvan me door mijn echte mentor keer op keer nadrukkelijk is gezegd dat ik het goed kan gebruiken, maar ik twijfel ook. Ik wil mijn verhaal namelijk niet echt laten lezen aan vreemdelingen en het liefst zou ik ook gekoppeld worden aan iemand die ik al ken, ook al zou het dus vooral voor de structuur en de communicatie zijn en niet zozeer om het commentaar op het verhaal.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Oei, dit klinkt angstvallig veel als iets waarvan me door mijn echte mentor keer op keer nadrukkelijk is gezegd dat ik het goed kan gebruiken, maar ik twijfel ook. Ik wil mijn verhaal namelijk niet echt laten lezen aan vreemdelingen en het liefst zou ik ook gekoppeld worden aan iemand die ik al ken, ook al zou het dus vooral voor de structuur en de communicatie zijn en niet zozeer om het commentaar op het verhaal.

    Je verhaal hoeft niet gelezen te worden hoor.
    Een mentor is vooral om je aan het woordaantal te houden zeg maar. Die zorgt dat je vooruit blijft gaan.
    Ken je al iemand die zich heeft aangemeld ondertussen? Want dan is het makkelijk je eraan te koppelen ;p
    Zo niet, misschien leren kennen? Haha


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Wat een leuk idee! Ik kijk hier later weer naar.


    16 - 09 - '17