• Schrijfmentors

    Wat is het?
    Een schrijfmentor is iemand met wie je elke week op een afgesproken moment praat over hoe het met je verhaal gesteld staat. Jullie bespreken wat je allemaal die week gedaan hebt, hoeveel woorden je geschreven hebt of hoeveel vooruitgang je op een ander vlak hebt geboekt en eventueel hoe je je over je verhaal voelt op dat moment. Je mentor kan je feedback geven op je werkwijze en zal soms ook eens streng moeten zijn als je het schrijven maar wat hebt laten slingeren.
    Wil je je mentor ook graag het verhaal doorsturen, zodat je ook de inhoud kan bespreken? Geen probleem. Spreek samen af hoeveel dagen op voorhand je het zal doorsturen, zodat je mentor de tijd heeft het te lezen voor jullie gesprek. Hierbij zal het vooral over de inhoud gaan. Wil je echt feedback op je grammatica en andere theoretische dingen rond het schrijven, zijn de béta-readers nog steeds the place to go.
    Aan het einde van jullie 'sessie' stellen jullie samen een schrijfschema op voor de volgende week. Dat kan zeer uitgebreid (een schema waarop dag per dag aangeduid wordt hoeveel worden je zal schrijven) of wat losser (gewoon een aantal woorden dat je tegen het einde van de week af moet hebben). Dat beslissen jullie allemaal zelf. Doordat je een mentor hebt, die aan het einde van de week controleert of je je doel wel hebt gehaald, zal je je schrijfwerk minder snel verwaarlozen. Dit is misschien jouw kans om eindelijk eens een verhaal af te maken!




    Wat zijn de voordelen van een schrijfmentor?
    — Motivatie om je verhaal af te maken
    — Emotionele steun tijdens het schrijfproces. Iedereen is er op een bepaald moment wel even van overtuigd dat hun verhaal flut is of dat niemand het ooit zal willen lezen. Een mentor kan je helpen deze dip te overwinnen.
    — Je krijgt tips over het schrijfproces en/of de inhoud van je verhaal. (Voor tips over grammatica en andere feedback ben je nog steeds het best bij de béta-readers).
    — Een mentor kan je eventueel helpen weer wat leven in je verhaal te blazen als je even inspiratieloos bent.




    Ik wil graag een mentor — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om met je mentor af te spreken)
    Lezen?: (Wil je dat je mentor je verhaal ook leest?)
    Genre:
    Samenvatting:
    Wat verwacht je van je mentor?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, wil je een strenge coach of een mildere,...)
    Bereikbaar via Facebook?:


    Ik wil mentor worden — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om af te spreken)
    Lezen?: (Ben je bereid om het verhaal te lezen?)
    Genres: (Genres die je interesseren. Een mentor kan maar beter een beetje geïnteresseerd zijn in het boek dat hij/zij helpt vormen)
    Voorbeeld schrijven: (Geef hier minimum 200 woorden, waaraan ik kan zien hoe je schrijft)
    Op welk vlak wil je helpen?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, ben je eerder streng of mild...)
    Bereikbaar via Facebook?:



    Regels
    — Wanneer je als mentor even afwezig zal zijn, geef je dat aan mij én aan degene die je coacht door. Er is dan de mogelijkheid om even iemand anders als mentor te krijgen of gewoon te wachten tot je mentor terug tijd heeft.
    — Het koppelen van de deelnemers aan een mentor zal via mij gebeuren, maar in samenspraak met de andere mentors. Ik zal een story openen waar ik alle mentors aan toevoeg, zodat we kunnen bespreken
    — Wanneer je meedoet aan dit project, moet je minstens 1 dag/moment in de week hebben waarop je vrij bent om af te spreken. Indien je liever maar om de twee weken werkt, vraag je dit apart aan in het topic en ik zal kijken wat er te regelen valt
    — Als je jezelf aanmeldt om mentor te worden, moet je er rekening mee houden dat je dit langer zal doen dan een maandje. Dit project wil ik graag lang laten overleven, dus denk goed na voor je je inschrijft
    — Ook de schrijvers moeten best even nadenken of ze bereid zijn hun verhaal echt volledig af te werken nu. Het zou zonde zijn als iemand zijn tijd in jou steekt en dit dan op niets uitdraait
    — De schrijvers hoeven hun afwezigheid enkel door te geven aan hun mentor
    — Mentors worden op geen enkele manier betaald. Het enige wat je kan krijgen, is dankbaarheid en vriendschap
    — Klikt het niet tussen schrijver en mentor? Stuur me een pb en samen zullen we het probleem uitwerken en eventueel een nieuwe mentor zoeken
    — Van de mentors verwacht ik dat ze toch een beetje ervaring hebben met schrijven. Daarom vraag ik ook een voorbeeldje te sturen van hoe je schrijft. Op die manier voorkom ik dat er mensen van een nog te laag niveau mentor worden. Daar valt immers weinig uit te leren voor de schrijvers. (Iedereen is onderaan begonnen, dus als je geweigerd wordt als mentor wil dat niet zeggen dat je niet goed genoeg bent. Blijven oefenen en misschien kan je later nog altijd in het project meestappen of doe mee als schrijver)
    — De wekelijkse afspraak kan in samenspraak met je mentor altijd verzet worden
    — Als je zelf een mentor bent, mag je je ook nog steeds aanmelden om zelf ook een mentor toegewezen te krijgen.
    — Ik zal tot 25 juni wachten op inschrijvingen voor ik schrijvers en mentors ga koppelen. Daarna kan je je nog steeds gewoon inschrijven.



    [ bericht aangepast op 6 juli 2016 - 14:52 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Gibigianna schreef:
    (...)
    Ok, haha, maar het is sowieso nog wel even afwachten.
    Misschien dat de spotlight weer in orde is binnenkort en dan kan ik het weer wat meer in het licht brengen.


    Wat is er mis met de spotlight, dan? ;o


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Gibigianna schreef:
    (...)
    Ok, haha, maar het is sowieso nog wel even afwachten.
    Misschien dat de spotlight weer in orde is binnenkort en dan kan ik het weer wat meer in het licht brengen.


    Het was ook als grapje bedoelt. Vandaar de ^^


    Physics is awesome

    Ook voor mij geldt trouwens (net als bij Natas): het liefst een schrijver die al wat kilometers heeft gemaakt. Vergeten te melden.


    21072016

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Het was ook als grapje bedoelt. Vandaar de ^^

    Ah zooo ^^


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Miall schreef:
    (...)

    Wat is er mis met de spotlight, dan? ;o

    Op de pc staat ie vast (;
    Had dit topic in de spotlight gezet, maar is alweer niet meer te zien ;/


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Dazai schreef:
    Ik vind dit wel interessant en zou ook wel een mentor willen, maar ik heb een vrij drukke periode, dus is het mogelijk om (ik zeg maar wat) pas eind juni in te schrijven in plaats van nu meteen? (Ik ben ook nog niet zeker of ik echt mee wil doen, haha, het initiatief is wel echt heel erg leuk!)

    Inschrijven kan gewoon wanneer je wil hoor ^^
    Stel dat je pas over een jaartje in wil schrijven, als dit dan nog loopt natuurlijk, dan kan dat ook nog (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Einarr schreef:
    Ook voor mij geldt trouwens (net als bij Natas): het liefst een schrijver die al wat kilometers heeft gemaakt. Vergeten te melden.

    Okido, maar dat wordt sowieso nog besproken voor de echte koppeling gebeurt (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Oeh, ik wil wel meedoen ^^
    Even een MT, ik zal de lijstjes morgen invullen ^^


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Wat leuk, ik doe ook mee! (:
    Dagen vrij: Ik kan eigenlijk alle dagen wel. Ik zit momenteel wel in drukke weken, maar ik ga er niet van uit dat ik deze week nog een schrijver heb. De vakantie komt ook steeds dichterbij, dus dat gaat prima lukken.

    Lezen?: Altijd en met plezier!

    Genres: Ik vind vrijwel alles prima om te lezen. Fantasy en Thriller vind ik het allerleukste, fanfictie vind ik minder, maar ik deins er niet voor terug. Ik ben niet goed in commentaar geven op bijvoorbeeld gedichten, dus op dat gebied pas ik.

    Voorbeeld schrijven:
    Niet overnemen, dank u.

    Haar linkerknie bloedde. Hard. Haar geschaafde handen krulden voorzichtig haar broekspijp omhoog, ze probeerde wanhopig de bonzende pijn te negeren, maar dat lukte niet. Een stekend gevoel schoot door haar knie heen, Lena trok een zuur gezicht.
    De wond zag er echt niet goed uit. Haar hele broek was al snel doorweekt geraakt met de rode vloeistof en het stopte maar niet met bloeden. Het leek alsof ze elke minuut nog meer verloor dan de minuut daarvoor. Ze probeerde het ten einde raad droog te deppen met haar jas, maar ook deze zat na korte tijd onder het bloed. Haar pogingen waren duidelijk tevergeefs.
    Voorzichtig probeerde ze op te staan. Haar knie deed zo veel pijn. Lena hinkte een paar pasjes, zich vasthoudend aan een boom en keek opnieuw op haar horloge.
    Het oude horloge dat ze jaren geleden van het weeshuis had gekregen voor haar dertiende verjaardag. Lena had hem later in de winkel zien hangen voor vier euro en vijfendertig cent, maar dat nam niet weg dat ze er blij mee was, ze kon er prima de tijd op zien.
    Althans, dat kón ze. Het horlogeglas lag aan diggelen en de wijzertjes waren afgebroken, vermoedelijk door die pijnlijke val. Een waterval aan vloekwoorden verliet haar mond. Hoe ze ooit thuis moest komen wist ze niet, ze had geen telefoon en alles behalve het richtingsgevoel van een postduif.


    Op welk vlak wil je helpen?: De grammatica beheers ik prima en kan ik duidelijk uitleggen. Zinsbouw en spelling zijn ook geen enkel probleem.
    Verder denk ik best wel ‘out of the box’, zoals ze dat heel mooi noemen. Bij gebrek aan originele ideeën of een frisse blik op je verhaal voor inspiratie ben je bij mij aan het juiste adres. Ook kan ik zware onderwerpen luchtig brengen door mijn woordkeuze.
    Waar ik nog wel moeite mee heb is spanningsopbouw, hier werk ik zelf ook nog aan. Dit betekent niet direct dat je niet bij mij past als thrillerschrijver, maar als je dit zelf ook lastig vindt, is het misschien fijner als je een mentor krijgt die hier wel goed in is.
    Het maakt me trouwens niet uit of de schrijver net begint of al een eind op weg is, ik probeer in beide gevallen te helpen waar het nodig is.

    Bereikbaar via Facebook?: Ik geef de voorkeur aan Whatsapp, daar ben ik vrijwel altijd bereikbaar. Facebook heb ik niet op mijn telefoon, dus daar ben ik alleen te bereiken met een laptop in handen.

    Amber738 schreef:


    Hey sweetheart will you please not steal my writers

    I still love you though


    21072016

    Einarr schreef:
    (...)

    Hey sweetheart will you please not steal my writers

    I still love you though
    Natuurlijk niet! Maar alleen omdat ik zo'n schatje ben, hoor.

    [ bericht aangepast op 14 juni 2016 - 23:20 ]

    Ik wil me graag aanmelden. (:

    Ik wil graag een mentor — Invullijstje

    Dagen vrij:
    Mij maakt het niet uit. Ik kan elke dag wel. Wel het liefst om de week afspreken.

    Lezen?:
    Ja, maar ik ben wel bezig met een boek te schrijven, dus het zou wel fijn zijn als je dat gewoon voor jezelf houdt en dat je er verder niks mee doet. :3 (Ik zeg het maar voor de zekerheid.)

    Genre:
    Griekse Mythologie, Romantiek, Avontuur en Fantasie.

    Samenvatting:
    Ik heb tot nu toe nog geen samenvatting. Ik ben gewoon begonnen met schrijven.

    Wat verwacht je van je mentor?:
    Ik verwacht van een mentor:

    - Feedback op de inhoud.
    - Eventueel op schrijf vlakte de zinsbouw, maar het hoeft niet.
    - Ik wil graag schrijven, maar heb de motivatie niet altijd, dus af en toe een schop onder mijn kont is voldoende, haha.
    - Een strenge of een mildere coach maakt me niet uit, als diegene maar wat tips geeft of enkel me pusht om verder te schrijven.
    - Misschien haar mening geven waar ik nog aandacht aan moet geven in de verhaallijn.

    Bereikbaar via Facebook?:
    Ja, alles is verder mogelijk.


    One Who Travels A Higher Path.

    Dit is zo geweldig hallo!!!!! Ik voel de uitroeptekens. Ik heb dit ZO nodig. Maar ik heb momenteel niet echt een verhaal wat ik schrijf (behalve dat ding van 300 woorden waarvan ik het allemaal niet zo voel). Maar. This is it.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Ik wil graag een mentor — Invullijstje
    Dagen vrij:
    Voorkeur voor donderdagen, maar eigenlijk kan ik praktisch elke dag wel. Zondag is vaak een beetje moeilijker.
    Lezen?: Ik zou het wel fijn vinden, maar dit zou even kunnen duren omdat ik graag volledige hoofdstukken doorstuur en niet al te snel schrijf (:
    Genre: High Fantasy
    Samenvatting: Die heb ik nog niet echt, sorry :3
    Wat verwacht je van je mentor?:
    -Feedback op de inhoud (plot, personages,...)
    -Feedback op schrijftechnisch vlak
    - Motivatie (ik heb een beetje de tendens om meer aan andere dingen te schrijven dan aan dit verhaal, maar ik wil het eigenlijk echt wel afmaken, dus hier mag je me af en toe wel eens op de vingers tikken :') )
    - Een kritische coach mag gerust ^^
    Bereikbaar via Facebook?: Facebook en WhatsApp hebben mijn voorkeur.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Papiliones schreef:
    Ik wil me graag aanmelden. (:

    Ik wil graag een mentor — Invullijstje

    Dagen vrij:
    Mij maakt het niet uit. Ik kan elke dag wel. Wel het liefst om de week afspreken.

    Lezen?:
    Ja, maar ik ben wel bezig met een boek te schrijven, dus het zou wel fijn zijn als je dat gewoon voor jezelf houdt en dat je er verder niks mee doet. :3 (Ik zeg het maar voor de zekerheid.)

    Genre:
    Griekse Mythologie, Romantiek, Avontuur en Fantasie.

    Samenvatting:
    Ik heb tot nu toe nog geen samenvatting. Ik ben gewoon begonnen met schrijven.

    Wat verwacht je van je mentor?:
    Ik verwacht van een mentor:

    - Feedback op de inhoud.
    - Eventueel op schrijf vlakte de zinsbouw, maar het hoeft niet.
    - Ik wil graag schrijven, maar heb de motivatie niet altijd, dus af en toe een schop onder mijn kont is voldoende, haha.
    - Een strenge of een mildere coach maakt me niet uit, als diegene maar wat tips geeft of enkel me pusht om verder te schrijven.
    - Misschien haar mening geven waar ik nog aandacht aan moet geven in de verhaallijn.

    Bereikbaar via Facebook?:
    Ja, alles is verder mogelijk.


    Hey, als je wil wil ik je mentor wel worden? Je genres spreken me wel aan en het lijkt me wel leuk om je te helpen met je boek en je te motiveren ^-^


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen