• Schrijfmentors

    Wat is het?
    Een schrijfmentor is iemand met wie je elke week op een afgesproken moment praat over hoe het met je verhaal gesteld staat. Jullie bespreken wat je allemaal die week gedaan hebt, hoeveel woorden je geschreven hebt of hoeveel vooruitgang je op een ander vlak hebt geboekt en eventueel hoe je je over je verhaal voelt op dat moment. Je mentor kan je feedback geven op je werkwijze en zal soms ook eens streng moeten zijn als je het schrijven maar wat hebt laten slingeren.
    Wil je je mentor ook graag het verhaal doorsturen, zodat je ook de inhoud kan bespreken? Geen probleem. Spreek samen af hoeveel dagen op voorhand je het zal doorsturen, zodat je mentor de tijd heeft het te lezen voor jullie gesprek. Hierbij zal het vooral over de inhoud gaan. Wil je echt feedback op je grammatica en andere theoretische dingen rond het schrijven, zijn de béta-readers nog steeds the place to go.
    Aan het einde van jullie 'sessie' stellen jullie samen een schrijfschema op voor de volgende week. Dat kan zeer uitgebreid (een schema waarop dag per dag aangeduid wordt hoeveel worden je zal schrijven) of wat losser (gewoon een aantal woorden dat je tegen het einde van de week af moet hebben). Dat beslissen jullie allemaal zelf. Doordat je een mentor hebt, die aan het einde van de week controleert of je je doel wel hebt gehaald, zal je je schrijfwerk minder snel verwaarlozen. Dit is misschien jouw kans om eindelijk eens een verhaal af te maken!




    Wat zijn de voordelen van een schrijfmentor?
    — Motivatie om je verhaal af te maken
    — Emotionele steun tijdens het schrijfproces. Iedereen is er op een bepaald moment wel even van overtuigd dat hun verhaal flut is of dat niemand het ooit zal willen lezen. Een mentor kan je helpen deze dip te overwinnen.
    — Je krijgt tips over het schrijfproces en/of de inhoud van je verhaal. (Voor tips over grammatica en andere feedback ben je nog steeds het best bij de béta-readers).
    — Een mentor kan je eventueel helpen weer wat leven in je verhaal te blazen als je even inspiratieloos bent.




    Ik wil graag een mentor — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om met je mentor af te spreken)
    Lezen?: (Wil je dat je mentor je verhaal ook leest?)
    Genre:
    Samenvatting:
    Wat verwacht je van je mentor?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, wil je een strenge coach of een mildere,...)
    Bereikbaar via Facebook?:


    Ik wil mentor worden — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om af te spreken)
    Lezen?: (Ben je bereid om het verhaal te lezen?)
    Genres: (Genres die je interesseren. Een mentor kan maar beter een beetje geïnteresseerd zijn in het boek dat hij/zij helpt vormen)
    Voorbeeld schrijven: (Geef hier minimum 200 woorden, waaraan ik kan zien hoe je schrijft)
    Op welk vlak wil je helpen?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, ben je eerder streng of mild...)
    Bereikbaar via Facebook?:



    Regels
    — Wanneer je als mentor even afwezig zal zijn, geef je dat aan mij én aan degene die je coacht door. Er is dan de mogelijkheid om even iemand anders als mentor te krijgen of gewoon te wachten tot je mentor terug tijd heeft.
    — Het koppelen van de deelnemers aan een mentor zal via mij gebeuren, maar in samenspraak met de andere mentors. Ik zal een story openen waar ik alle mentors aan toevoeg, zodat we kunnen bespreken
    — Wanneer je meedoet aan dit project, moet je minstens 1 dag/moment in de week hebben waarop je vrij bent om af te spreken. Indien je liever maar om de twee weken werkt, vraag je dit apart aan in het topic en ik zal kijken wat er te regelen valt
    — Als je jezelf aanmeldt om mentor te worden, moet je er rekening mee houden dat je dit langer zal doen dan een maandje. Dit project wil ik graag lang laten overleven, dus denk goed na voor je je inschrijft
    — Ook de schrijvers moeten best even nadenken of ze bereid zijn hun verhaal echt volledig af te werken nu. Het zou zonde zijn als iemand zijn tijd in jou steekt en dit dan op niets uitdraait
    — De schrijvers hoeven hun afwezigheid enkel door te geven aan hun mentor
    — Mentors worden op geen enkele manier betaald. Het enige wat je kan krijgen, is dankbaarheid en vriendschap
    — Klikt het niet tussen schrijver en mentor? Stuur me een pb en samen zullen we het probleem uitwerken en eventueel een nieuwe mentor zoeken
    — Van de mentors verwacht ik dat ze toch een beetje ervaring hebben met schrijven. Daarom vraag ik ook een voorbeeldje te sturen van hoe je schrijft. Op die manier voorkom ik dat er mensen van een nog te laag niveau mentor worden. Daar valt immers weinig uit te leren voor de schrijvers. (Iedereen is onderaan begonnen, dus als je geweigerd wordt als mentor wil dat niet zeggen dat je niet goed genoeg bent. Blijven oefenen en misschien kan je later nog altijd in het project meestappen of doe mee als schrijver)
    — De wekelijkse afspraak kan in samenspraak met je mentor altijd verzet worden
    — Als je zelf een mentor bent, mag je je ook nog steeds aanmelden om zelf ook een mentor toegewezen te krijgen.
    — Ik zal tot 25 juni wachten op inschrijvingen voor ik schrijvers en mentors ga koppelen. Daarna kan je je nog steeds gewoon inschrijven.



    [ bericht aangepast op 6 juli 2016 - 14:52 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Okay, wie weet ga ik hier spijt van krijgen, maar ik doe het toch.

    Dagen vrij: In principe heb ik elke dag tijd, maar houd er rekening mee dat ik zelf ook druk bezig ben met een verhaal.
    Lezen: Ik lees graag je verhaal, maar besef wel dat dat een tijdje kan duren als je me ineens een half manuscript toestuurt.
    Genres: Je mag me letterlijk en figuurlijk wakker maken voor gruwelijke moorden en bloedige thrillers. Iets minder enthousiast word ik van fanfictie en oorlogsverhalen.
    Voorbeeld schrijven:

    NIET KOPIËREN, dank u.

    Leeggehaald wegens risico op plagiaat. Excuses daarvoor.


    Op welk vlak wil je helpen: Zelf heb ik soms wat moeite met plotten, daarvoor moet je dus niet bij mij zijn.
    Waar ik wél heel goed in ben, is het ontwikkelen van personages en daar kan ik je dus uitgebreid bij helpen. Waarvoor je ook bij mij mag aankloppen, is zinsbouw. Ik houd ontzettend van een poëtische schrijfstijl, dus als dat is wat je nastreeft, ben je bij mij zeker aan het juiste adres.
    Overigens: ik ben niet van plan in elke alinea honderd spelfouten te verbeteren. Spelling is soms moeilijk, dat begrijp ik, en er een keertje naast zitten is echt niet zo’n ramp. Maar ik zou het prettig vinden dat het verhaal een beetje leesbaar is en niet barst van de fouten. Kijk er dus zelf eerst ook even overheen voordat je het verhaal opstuurt.
    Bereikbaar via Facebook: Liever niet. Whatsapp is geen probleem.

    [ bericht aangepast op 25 juni 2016 - 16:18 ]


    21072016

    ^Je staat erbij (;


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik neem aan dat het 'afspreken' echt met die persoon is? :'D


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Miall schreef:
    Ik neem aan dat het 'afspreken' echt met die persoon is? :'D

    Ja, zelf denk ik tot nu toe om het zo te doen: In de story koppel ik in samenspraak met de mentors de schrijvers aan een mentor. Daarna stuur ik een berichtje naar de schrijver met een korte ontmoetingstekst die de mentor over zichzelf heeft geschreven (zodat de schrijver weet wat hij/zij van de mentor kan verwachten). Dan kan de schrijver ook inspraak hebben. Stel dat de persoon hem/haar te streng lijkt of om een andere reden niet geschikt lijkt, kan dat doorgegeven worden en dan herschikken we dat. Zodra de schrijver akkoord is met de mentor (de mentors hebben zelf al eerder aangegeven in de story akkoord te zijn met de schrijvers) kunnen ze met elkaar beginnen afspreken hoe het contact zal gaan verlopen. (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Gibigianna schreef:
    (...)
    Je verhaal hoeft niet gelezen te worden hoor.
    Een mentor is vooral om je aan het woordaantal te houden zeg maar. Die zorgt dat je vooruit blijft gaan.
    Ken je al iemand die zich heeft aangemeld ondertussen? Want dan is het makkelijk je eraan te koppelen ;p
    Zo niet, misschien leren kennen? Haha

    Ik ken Natas, maar ik weet niet of zij dat ook ziet zitten? Als het haar ook leuk lijkt, zou ik het wel super vinden om haar als schrijfmentor te hebben.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Gibigianna schreef:
    (...)
    Ja, zelf denk ik tot nu toe om het zo te doen: In de story koppel ik in samenspraak met de mentors de schrijvers aan een mentor. Daarna stuur ik een berichtje naar de schrijver met een korte ontmoetingstekst die de mentor over zichzelf heeft geschreven (zodat de schrijver weet wat hij/zij van de mentor kan verwachten). Dan kan de schrijver ook inspraak hebben. Stel dat de persoon hem/haar te streng lijkt of om een andere reden niet geschikt lijkt, kan dat doorgegeven worden en dan herschikken we dat. Zodra de schrijver akkoord is met de mentor (de mentors hebben zelf al eerder aangegeven in de story akkoord te zijn met de schrijvers) kunnen ze met elkaar beginnen afspreken hoe het contact zal gaan verlopen. (:


    Ah, op die manier! Ik meld me aan. c: Moet toch iets doen met mijn studie Nederlands. :3

    Ik wil mentor worden — Invullijstje

    Dagen vrij: Over een paar dagen vakantie (afgezien van een weekje vakantie straks), tot september vrij (wel werken). Maakt in principe niet heel veel uit.
    Lezen?: Ja hoor.
    Genres: Fanfiction, ook eventueel sci-fi, OP. Als de verhaallijn me maar aanstaat. Ook eventueel Engels!
    Voorbeeld schrijven:

    Met een leeg gevoel strompel ik door de lege gangen heen. Ik weet niet wat ik moet doen, wat ze willen dat ik doe. Ik verberg me in de dikke trui die ik draag, ik hou me afzijdig. Drie dagen ben ik hier nu, en nog altijd voel ik me niet thuis. Dat zal nooit gebeuren, ben ik bang.
          Iedereen hier heeft problemen, heel veel problemen. Anders kom je hier niet terecht. Ik schud mijn hoofd in mezelf en stap de kantine in. Bijna niemand praat met elkaar, iedereen zit alleen aan een tafel met een kop thee of koffie voor zich. Ze zwijgen. Stuk voor stuk.
          Een misselijk gevoel trekt door me heen als ik de geur van scrambled eggs, worstjes en bacon ruik. Ik wend mijn blik af en pak snel wat thee zodat ik kan gaan zitten. Ik heb geen honger. Ik wil het allemaal niet. Het hoeft van mij niet zo nodig. Toch rammelt mijn maag, maar ik wil er niet aan toegeven. Eten maakt me dik en ik ben blij dat ik nu eindelijk weer dun ben.
          Ik vouw mijn handen rond de mok met thee en ik staar naar de stoom die eraf komt. Ik blijf het met mijn ogen volgen. Wanneer het wel erg heet wordt, laat ik de mok weer los en staar ik naar mijn handen. Mijn vingers steken enkele centimeters onder de rand van de trui uit. De mouwen zijn helemaal tot over mijn handen getrokken. Ze trillen al drie dagen onafgebroken. Ik ben toe aan een shot, een pil of een lijntje, maar ik heb niets meer. Alles is van me afgepakt toen ik hier kwam, in deze fucking kliniek. Mijn ouders hebben me gewoon weggestopt zodat ze geen last meer van me hebben. Ik haat ze, ik haat ze zo erg. Alsof het ze niets kan schelen, ze hebben me gewoon weggestopt. Ze mogen me maar één keer per week opzoeken, en dan maar voor een uur of twee. Ik weet niet of ik ze wel wil zien. Het liefst niet, denk ik. Ik wil niet dat ze tegen me zeggen dat ze van me houden, dan hadden ze me niet weggetrokken van het leven dat ik kende, waar ik met mensen omging. Ik heb al drie dagen geen woord gezegd hier, ik praat met niemand.
          Maar straks heb ik een of andere sessie. Ik weet ook niet wat het is of wat ik me ervan voor moet stellen. Of ik een op een met iemand ga zitten of dat er anderen bij zijn. Het voelt net of ik in een slechte soap zit. Een serie met te veel seizoenen waardoor de verhaallijn nergens meer op slaat. Maar toch blijf je de serie volgen, om ervoor te zorgen dat je niets mist. Zo voelt het op het moment.
          Nog altijd tril ik. Ik heb iets nodig, maar waar ik ook zoek of wie ik ook vraag, ze glimlachen allemaal meewarig naar me, kloppen me een keer op mijn schouder en lopen dan weer weg. Alsof ik een mentaal gestoorde ben die vraagt waarom de zon altijd zo warm is en waarom sneeuw koud is.


    Op welk vlak wil je helpen?: Ik wil altijd hebben met grammatica en spelling etc. Dit ligt mij heel goed. Ik kan ook best motiveren, denk ik zo. Het hangt ervanaf hoe streng ik ben. Met spelling en grammatica kan ik heel streng zijn, maar ik zal je niet afblaffen. (:
    Bereikbaar via Facebook?: Zou kunnen. WhatsApp eventueel ook wel, of via de mail.

    [ bericht aangepast op 14 juni 2016 - 19:17 ]


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Wiarda schreef:
    (...)
    Ik ken Natas, maar ik weet niet of zij dat ook ziet zitten? Als het haar ook leuk lijkt, zou ik het wel super vinden om haar als schrijfmentor te hebben.

    Lijkt me leuk hoor, Jip. (:
    Ik wil graag iemand die de basis een beetje onder de knie heeft, want ik zit ook niet te wachten op een nieuw redactieproject, dus eigenlijk komt mij dat wel goed uit. c;


    Every villain is a hero in his own mind.

    Meh, ik zou dit wel kunnen gebruiken, maar mijn verhaal is Engels. Is dit een probleem of niet?


    Ex astris, sciencia

    Dagen vrij: Afgezien van maandagavond na 8 uur, donderdag, vrijdagavond en zaterdagmiddag+avond heb ik bijna altijd wel tijd. Ik kan het soms ineens heel druk hebben met school of iets, maar het zou moeten kunnen.
    Lezen?: Kan wel hoor
    Genres: Fantasy, Sci-fi, Fanfiction kan ook wel
    Voorbeeld schrijven:

    Na een tijd van armoede, verdriet en chaos, was iedereen bang voor de Dood. Mensen probeerden een levenselixer te vinden, maar tevergeefs. Nog steeds stierven mensen door slechte oogsten of vermoeidheid. De Dood had de hoogste plek gekregen en was nu een heilige die werd aanbeden door velen. Mensen geloofden alles en zo werd een wereld vol bijgeloof geschapen. God, Allah, of een andere entiteit was verleden tijd en alleen nog voor de mensen die zichzelf van de dood wilden beschermen. Natuurlijk werden ze nog aanbeden, maar bijna iedereen bracht offers aan de Dood. Maar ondanks dat niemand de Dood wilde uitdagen, was er toch verzet. Een kleine organisatie probeerde de mensen van het bijgeloof af te helpen, maar dit mislukte. De groep werd verraden en vermoord als offer aan de Dood.
          De mensen begonnen hoge muren te bouwen om zichzelf en hun stad te beschermen. Een levensverlenger werd uitgevonden en gepresenteerd op de markt. Hierdoor hoefde niet iedereen oud en lelijk te sterven. De mensen vonden dit dan ook een hele verbetering, tot een nieuwe leider aan de macht kwam. Iedereen werd gedwongen een ‘Bijbel’ te kopen en iedere avond naar de kerk te gaan. De diensten waren bedoeld om de Dood – die nu Heer Cansylias werd genoemd – te eren en het dikke boek dat een Bijbel werd genoemd, bestond uit gedichten, teksten en liederen om Heer Cansylias te aanbidden en te vereren. Zo ontstonden er allemaal verhalen rond Heer Cansylias. Deze verhalen werden verteld aan kinderen die stout waren, moordenaars of pedofielen en iedereen die het maar wilde horen. Er waren verhalen die over al de goede dingen van Heer Cansylias gingen, maar er waren veel meer verhalen die bedoeld waren angst te zaaien.

    Op welk vlak wil je helpen?: Spelling en grammatica liggen mij best goed. Qua spelling kan ik redelijk streng zijn, grammatica ligt aan hoe slecht het is. Motivatie kan ook wel en gewoon meningen over hoe je dingen kan verbeteren ook, bijv. hoe je de lezer beter bij een verhaal kan houden
    Bereikbaar via Facebook?: Jahoor

    [ bericht aangepast op 14 juni 2016 - 19:10 ]


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Tormund schreef:
    (...)
    Lijkt me leuk hoor, Jip. (:
    Ik wil graag iemand die de basis een beetje onder de knie heeft, want ik zit ook niet te wachten op een nieuw redactieproject, dus eigenlijk komt mij dat wel goed uit. c;

    Dan hebben we ons eerste koppel al. ^^


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Mulford schreef:
    Meh, ik zou dit wel kunnen gebruiken, maar mijn verhaal is Engels. Is dit een probleem of niet?

    WILD had al aangegeven geen probleem te hebben met Engelse verhalen (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Iedereen staat erbij normaal gezien ^^
    Hopelijk komen er ook nog wat meer schrijvers bij. Straks hebben we nog teveel mentors.


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Als er teveel zijn, wil ik ook wel twee mentors, hoor. ^^


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    Als er teveel zijn, wil ik ook wel twee mentors, hoor. ^^

    Ok, haha, maar het is sowieso nog wel even afwachten.
    Misschien dat de spotlight weer in orde is binnenkort en dan kan ik het weer wat meer in het licht brengen.


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik vind dit wel interessant en zou ook wel een mentor willen, maar ik heb een vrij drukke periode, dus is het mogelijk om (ik zeg maar wat) pas eind juni in te schrijven in plaats van nu meteen? (Ik ben ook nog niet zeker of ik echt mee wil doen, haha, het initiatief is wel echt heel erg leuk!)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.