• Schrijfmentors

    Wat is het?
    Een schrijfmentor is iemand met wie je elke week op een afgesproken moment praat over hoe het met je verhaal gesteld staat. Jullie bespreken wat je allemaal die week gedaan hebt, hoeveel woorden je geschreven hebt of hoeveel vooruitgang je op een ander vlak hebt geboekt en eventueel hoe je je over je verhaal voelt op dat moment. Je mentor kan je feedback geven op je werkwijze en zal soms ook eens streng moeten zijn als je het schrijven maar wat hebt laten slingeren.
    Wil je je mentor ook graag het verhaal doorsturen, zodat je ook de inhoud kan bespreken? Geen probleem. Spreek samen af hoeveel dagen op voorhand je het zal doorsturen, zodat je mentor de tijd heeft het te lezen voor jullie gesprek. Hierbij zal het vooral over de inhoud gaan. Wil je echt feedback op je grammatica en andere theoretische dingen rond het schrijven, zijn de béta-readers nog steeds the place to go.
    Aan het einde van jullie 'sessie' stellen jullie samen een schrijfschema op voor de volgende week. Dat kan zeer uitgebreid (een schema waarop dag per dag aangeduid wordt hoeveel worden je zal schrijven) of wat losser (gewoon een aantal woorden dat je tegen het einde van de week af moet hebben). Dat beslissen jullie allemaal zelf. Doordat je een mentor hebt, die aan het einde van de week controleert of je je doel wel hebt gehaald, zal je je schrijfwerk minder snel verwaarlozen. Dit is misschien jouw kans om eindelijk eens een verhaal af te maken!




    Wat zijn de voordelen van een schrijfmentor?
    — Motivatie om je verhaal af te maken
    — Emotionele steun tijdens het schrijfproces. Iedereen is er op een bepaald moment wel even van overtuigd dat hun verhaal flut is of dat niemand het ooit zal willen lezen. Een mentor kan je helpen deze dip te overwinnen.
    — Je krijgt tips over het schrijfproces en/of de inhoud van je verhaal. (Voor tips over grammatica en andere feedback ben je nog steeds het best bij de béta-readers).
    — Een mentor kan je eventueel helpen weer wat leven in je verhaal te blazen als je even inspiratieloos bent.




    Ik wil graag een mentor — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om met je mentor af te spreken)
    Lezen?: (Wil je dat je mentor je verhaal ook leest?)
    Genre:
    Samenvatting:
    Wat verwacht je van je mentor?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, wil je een strenge coach of een mildere,...)
    Bereikbaar via Facebook?:


    Ik wil mentor worden — Invullijstje
    Dagen vrij: (Geef hier aan wanneer je tijd hebt om af te spreken)
    Lezen?: (Ben je bereid om het verhaal te lezen?)
    Genres: (Genres die je interesseren. Een mentor kan maar beter een beetje geïnteresseerd zijn in het boek dat hij/zij helpt vormen)
    Voorbeeld schrijven: (Geef hier minimum 200 woorden, waaraan ik kan zien hoe je schrijft)
    Op welk vlak wil je helpen?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, ben je eerder streng of mild...)
    Bereikbaar via Facebook?:



    Regels
    — Wanneer je als mentor even afwezig zal zijn, geef je dat aan mij én aan degene die je coacht door. Er is dan de mogelijkheid om even iemand anders als mentor te krijgen of gewoon te wachten tot je mentor terug tijd heeft.
    — Het koppelen van de deelnemers aan een mentor zal via mij gebeuren, maar in samenspraak met de andere mentors. Ik zal een story openen waar ik alle mentors aan toevoeg, zodat we kunnen bespreken
    — Wanneer je meedoet aan dit project, moet je minstens 1 dag/moment in de week hebben waarop je vrij bent om af te spreken. Indien je liever maar om de twee weken werkt, vraag je dit apart aan in het topic en ik zal kijken wat er te regelen valt
    — Als je jezelf aanmeldt om mentor te worden, moet je er rekening mee houden dat je dit langer zal doen dan een maandje. Dit project wil ik graag lang laten overleven, dus denk goed na voor je je inschrijft
    — Ook de schrijvers moeten best even nadenken of ze bereid zijn hun verhaal echt volledig af te werken nu. Het zou zonde zijn als iemand zijn tijd in jou steekt en dit dan op niets uitdraait
    — De schrijvers hoeven hun afwezigheid enkel door te geven aan hun mentor
    — Mentors worden op geen enkele manier betaald. Het enige wat je kan krijgen, is dankbaarheid en vriendschap
    — Klikt het niet tussen schrijver en mentor? Stuur me een pb en samen zullen we het probleem uitwerken en eventueel een nieuwe mentor zoeken
    — Van de mentors verwacht ik dat ze toch een beetje ervaring hebben met schrijven. Daarom vraag ik ook een voorbeeldje te sturen van hoe je schrijft. Op die manier voorkom ik dat er mensen van een nog te laag niveau mentor worden. Daar valt immers weinig uit te leren voor de schrijvers. (Iedereen is onderaan begonnen, dus als je geweigerd wordt als mentor wil dat niet zeggen dat je niet goed genoeg bent. Blijven oefenen en misschien kan je later nog altijd in het project meestappen of doe mee als schrijver)
    — De wekelijkse afspraak kan in samenspraak met je mentor altijd verzet worden
    — Als je zelf een mentor bent, mag je je ook nog steeds aanmelden om zelf ook een mentor toegewezen te krijgen.
    — Ik zal tot 25 juni wachten op inschrijvingen voor ik schrijvers en mentors ga koppelen. Daarna kan je je nog steeds gewoon inschrijven.



    [ bericht aangepast op 6 juli 2016 - 14:52 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik vul dit topic vanavond of morgen verder aan ^^


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Raisei schreef:
    (...)

    Hey, als je wil wil ik je mentor wel worden? Je genres spreken me wel aan en het lijkt me wel leuk om je te helpen met je boek en je te motiveren ^-^


    Hey, ja is goed hoor. Leuk! Als verder mensen het goed vinden, vind ik het prima dat je mijn mentor wordt. (:


    One Who Travels A Higher Path.

    Dagen vrij: Nou ja, ik heb eigenlijk altijd wel tijd, maar moet ik adn ook op een vast moment gaan reageren?
    Lezen?: Ja, graag.
    Genre: Ik zou zeggen: Historisch, fantasy, romantiek.
    Samenvatting:
    Het is tweehonderd jaar in de toekomst; in Europa heeft een tweedeling plaatsgevonden.
    De stukken zijn uiteengevallen, door elkaar geschud en vormen nu samen een heel nieuw werelddeel: Asasia.
    Elise is kroonprinses van dit werelddeel. Ze kan niet wachten tot ze koningin is, maar als ze achttien wordt en een huwelijkskandidaat moet gaan uitkiezen, wordt Elise steeds banger dat ze het besturen van het land niet aankan.
    Wat verwacht je van je mentor?: Feedback op de inhoud en ik wil graag aangespoord worden om door te gaan met het verhaal. Ik hoef geen slavendrijver, maar ik wil er wel een die duidelijk zegt wat hij van de inhoud en mijn houding vindt zonder eromheen te draaien.
    Bereikbaar via Facebook?: Nee. Ik wil eigenlijk alleen maar contact via Quizlet.

    [ bericht aangepast op 16 juni 2016 - 20:59 ]

    Behalve het genre trekt Agent's aanmelding als mentorkindje me wel erg aan! (;


    21072016

    Gibigianna schreef:
    Ik vul dit topic vanavond of morgen verder aan ^^


    Top! Want voor zover ik nu weet, zijn er al twee koppels gevormd? Of nou ja, twee schrijvers gekoppeld aan een mentor. Ga je dat ook bijhouden in dit topic?

    Nog een vraag. Waarom staat Lost_Girl bij schrijver en mentor? Ik heb haar namelijk niet in het topic zien reageren. Dus vandaar mijn vraag.


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Top! Want voor zover ik nu weet, zijn er al twee koppels gevormd? Of nou ja, twee schrijvers gekoppeld aan een mentor. Ga je dat ook bijhouden in dit topic?

    Nog een vraag. Waarom staat Lost_Girl bij schrijver en mentor? Ik heb haar namelijk niet in het topic zien reageren. Dus vandaar mijn vraag.


    Gibigianna = Lost_Girl (:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    (...)

    Gibigianna = Lost_Girl (:


    O, zo. Dankjewel!


    Physics is awesome

    Dagen vrij: ik heb eigenlijk 's avonds altijd tijd en in het weekend ook.
    Lezen?: het liefst wel(: Hij komt ook op Q, maar hoe hou ik nog geheim. (Hij wordt anders dan andere verhalen gepubliceerd)
    Genre: avontuur, humor, school, romantiek
    Samenvatting:

    Ik heb nog niet alles gepland, maar het wordt vooral een luchtige summer-short.
    Na weken wachten is het zo ver. Klas H4b gaat op kamp. In deze twee weken zitten ze in een huisje in de Ardennen, maar deze twee weken zitten ze dus ook continu op elkaars lip. De leraren proberen zo veel mogelijk leuke activiteiten te verzinnen, maar daar heeft de HAVO klas helemaal geen zin in. Sommigen trekken hun eigen plan en vinden een verlaten huis. Durven ze daar een nacht te slapen? Of daar geesten op te roepen?
    Anderen hebben daar helemaal geen zin in. De ramadan is bezig en dat vraagt veel meer van hun aandacht.
    Toch ontstaan er ook nieuwe vriendschappen en vijanden. Ook relaties komen aan bod.

    Dit is nog niet de officiele samenvatting, dit heb ik even snel geschreven(:

    Wat verwacht je van je mentor?: vooral motivatie. Iemand die vraagt hoe het schrijven gaat, hoeveel ik heb geschreven, misschien ook doelen opsteld. Daarbij mag inspireren ook natuurlijk. Dat is altijd welkom.
    Het wordt een summershort van ongeveer 15K, denk ik zo. Ik ben nog niet begonnen, dus ik kan alle hulp gebruiken.
    Bereikbaar via Facebook?: ja, maar whatsapp vind ik persoonlijk handiger.

    Sorry voor typfouten. Ik zit momenteel op mijn telefoon.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Top! Want voor zover ik nu weet, zijn er al twee koppels gevormd? Of nou ja, twee schrijvers gekoppeld aan een mentor. Ga je dat ook bijhouden in dit topic?

    Nog een vraag. Waarom staat Lost_Girl bij schrijver en mentor? Ik heb haar namelijk niet in het topic zien reageren. Dus vandaar mijn vraag.

    Euhm, ja ik zal dat ook hier bijhouden ja. Waarom niet ^^

    Haha, dat ben ik ja. Had kort erna mijn naam veranderd xp


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Iedereen zou er nu bij moeten staan trouwens. Als dat niet zo is, waarschuw maar even dan ^^


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Laleah schreef:
    (...)

    Je kan ook iets achter mijn naam zetten: start 25 juli ofzo? Andere vind ik ook goed hoor haha maar het is zo'n end weg dat ik bang ben het vergeet xD

    Oh sorry ik heb hier overheen gelezen. Lijkt me gewoon het makkelijkste om het topic overzichtelijk te houden als je je nog eens inschrijft wanneer je de tijd hebt.


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Gibigianna schreef:
    (...)
    Euhm, ja ik zal dat ook hier bijhouden ja. Waarom niet ^^

    Haha, dat ben ik ja. Had kort erna mijn naam veranderd xp


    Ik dacht is misschien wel handig voor jezelf en ons. Dan weten we wie er al gekoppeld zijn en welke mentors er nog vrij zijn. Als je dan op 26 juni gaat koppelen, dan weet je wie nog gekoppeld moeten worden.


    Physics is awesome

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Ik dacht is misschien wel handig voor jezelf en ons. Dan weten we wie er al gekoppeld zijn en welke mentors er nog vrij zijn. Als je dan op 26 juni gaat koppelen, dan weet je wie nog gekoppeld moeten worden.

    Dat is zo (;
    Bedankt voor de tip. Feedback is handig ^^


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Dit is zo geweldig. Ik wil hier heel graag aan meedoen, als mentorkindje.
    Dagen vrij: Dit maakt voor mij op zich niet zo veel uit, ik kan eigenlijk altijd wel een beetje tijd vrijmaken.
    Lezen?: Graag.
    Genre: Ik ben van plan om een story-idee te schrijven in de vorm van poëzie. Qua genre, beland ik meestal in romantisch-met-te-veel-cliché.
    Samenvatting: Ik heb een De Selectie - ish verhaal liggen, maar ik ben er een beetje van 'vervreemd'. Ik heb daarnaast eerder een sfeer die ik wil overbrengen dan een verhaal.
    Wat verwacht je van je mentor?: (feedback op de inhoud, feedback op schrijftechnisch vlak, motivatie, wil je een strenge coach of een mildere,...) Mijn mentor zou iemand moeten zijn die mij een schop onder m'n kont geeft, zo nu en dan. Iemand die mij kan steunen, maar ook bloedeerlijk kan zeggen dat 't op niets trekt.
    Bereikbaar via Facebook?: Neen.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    ^Je staat erbij! (:


    “To live will be an awfully big adventure.”