• Het verbaast mij dat er nog geen topic over was ... Wat een zieke mensen lopen hier rond. GODVERDOMME. GOD VER DOMME. Ik kan dit even niet meer aan. Mes excuses.

    Het Britse parlementslid Jo Cox is in de plaats Birstall bij Leeds om het leven gebracht. De 41-jarige Cox werd aangevallen door een man die haar neerschoot en stak. Getuigen beweren dat de dader 'Britain First' riep, wat aangeeft dat de aanslag kadert in de politieke hoogspanning die in Groot-Brittannië heerst rond de Brexit-stemming.


    Jo Cox zou volgende week 42 worden. ©AP


    De politie kon kort na de feiten de vermoedelijke dader arresteren.
    Volgens de politie overleed Cox ter plekke. Ze werd aangevallen toen ze een bijeenkomst verliet met haar achterban in de bibliotheek van Birstall. Ook een 77-jarige man raakte gewond, maar hij is niet in levensgevaar. De politie hield niet ver van de plek van de moord een 52-jarige man aan. Het is niet bekend wat zijn motief was. De politie spreekt van een op zichzelf staand incident.

    Getuigen beweren dat de man die Cox neerschoot 'Britain First' riep en na de aanslag rustig wegstapte. Britain First is een extreemrechtse nationalistische politieke partij zonder zetels, die voor een Brexit ijvert. De politie kon nadien een man van 52 aanhouden.

    Cox zat sinds vorig jaar voor Labour in het Lagerhuis voor het district Batley and Spen. Ze werd gezien als een rijzende ster binnen de partij. Ze was een openlijke tegenstander van een Brexit, de mogelijke uitstap van Groot-Brittannië uit de Europese Unie. De partijen in Groot-Brittannië hebben hun campagnes voor en tegen het EU-lidmaatschap voor donderdag afgelast.

    Brendan Cox, haar echtgenoot, heeft inmiddels een korte verklaring verstuurd: "Ze zou twee dingen hebben gewild: dat onze kinderen worden overspoeld met liefde, en dat we ons verenigen tegen de haat die haar heeft omgebracht. Haat heeft geen overtuiging, ras of religie, het is giftig."

    Premier David Cameron toonde zich in een verklaring "zeer bezorgd" over de aanval en ook verschillende andere Britse politici reageren geschokt. Boris Johnson, die in East Anglia campagne voor de Brexit aan het voeren was, verklaarde: "Ik hoorde zopas het vreselijke nieuws over de aanval op parlementslid Jo Cox. Mijn gedachten zijn bij haar en haar gezin".

    Uit: De Morgen

    [ bericht aangepast op 17 juni 2016 - 19:25 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Vreselijk


    Treat people with kindness