• De stelling van deze week luidt:
    Turkije mag geen lid worden van de Europese Unie.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Hypno schreef:
    (...)

    Ik snap enigszins wel waar je redenering vandaan komt, maar
    communistisch???
    Ook snap ik niet helemaal wat je bedoelt met het Turkse leger dat levens opgeeft voor de EU. Bedoel je omdat ze in de NAVO zitten? Want dat levert Turkije juist meer bescherming op. En nu Turkije loopt aan te pappen met Rusland, in combinatie met een staatsgreep, is het maar heel erg de vraag of we dit land überhaupt nog in de NAVO willen.


    Nou ja, als ze nu de doodstraf weer willen invoeren in Turkije, dat kan tegen het volk gebruikt worden als ze het niet mer Erdogan eens zijn.
    De NAVO bedoel ik niet. Ik had geloof ik eens gelezen of mijn ouders erover horen praten na het nieuws, idk, dat het Turkse leger wel Nederland (andere landen eventueel ook, alweer een idk voordat) helpt in tijden van oorlog, maar andersom bijvoorbeeld niet.


    kip is lekker daarom heet ik drumstick

    Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Dat gedoe met die Erdogan enzo vind ik maar niks. Griekenland is compleet failliet (voor zo ver ik weet) net als Spanje toen des tijds. Voor de EU was er geen tot zo goed als geen crisis. Kijk nu, bijna elk land heeft economische crisis. Ik snap heet het punt van de EU wel, samen staan we sterker, maar dan denk ik aan de landen van Europa. Als ze zo door gaan door Turkije erbij te doen, slecht plan. Vraag dan ineens aan elk land van de wereld of ze bij de EU willen.
    GB heeft geen crisis, omdat ze hun munteenheid hebben behouden.
    De EU heeft zijn eigen regels, waaronder vrijheid van meningsuiting. Als je dan een land zoals Turkije erbij haalt, hebben we binnenkort hier nog oorlog omdat hun de doodstrag hebben/willen! (Sorry dat ik het zo zeg)
    En sommogen hier hebben gelijk: de economie van de "arme" landen buiten de EU staat wel recht!
    Dat de EU zijn problemen eerst zelf eens oplost voordat ze een ander land erbij halen!

    (Je mag het met me eens zijn of niet, dit is MIJN mening :) )


    If you look before you jump, maybe you jump never.

    Is een coup dan wel democratisch? Er zijn zoveel mensen overleden voor de democratie in Turkije omdat ze tijdens de coup in opstand kwamen. Is het dan niet heel logisch dat hun nabestaanden de doodstraf willen voor de mensen die met geweld aan de macht wilden komen en daarbij zoveel onschuldigen het leven hebben ontnomen? Daarbij bestaat de doodstraf ook nog in de 'westerse' VS. Bovendien wil een grotendeel van de Turkse volk niet eens meer in de EU en is dit wel het laatste waar ze zich mee bezighouden.

    Wij zouden er eigenlijk zelf gewoon uit moeten stappen c:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Eens. Zeker na de coupe poging, het sluiten van (nog meer) kranten én het aanpassen van bepaalde wetgevingen vind ik niet dat de EU zich met een land als Turkije zou moeten associëren. Het punt is alleen dat het alleen wat lastiger in elkaar steekt dan wel/niet een goed land gezien de verdragen die afgelopen maanden tussen de EU en Turkije zijn gesloten.

    Daarnaast hoop ik ook dat de steeds sterker wordende Eurosceptici (en natuurlijk de uitslag van het referendum om de Brexit) een teken moet zijn voor hervormingen in de EU. Ik ben (opzicht) best pro-EU, maar de laatste jaren zijn ze meer en meer macht naar zich aan het toe trekken en het feit dat ze beslissingen kunnen nemen over nationale zaken gaat mij veel en veel te ver.

    @xminion; "Voor de EU was er zo goed als geen crisis" Dat is niet waar. Ik kan je zo een lijstje opnoemen van crisissen tijdens de ECSC en de EEC. (Black Monday, 1987; de gevechten tussen Frankrijk, UK en Israel - Suez Crisis; De schulden van de Fransen én Duitsers)

    [ bericht aangepast op 31 juli 2016 - 1:37 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Trikru schreef:
    Wij zouden er eigenlijk zelf gewoon uit moeten stappen c:



    Dat zou voor de economie alleen al, verschrikkelijk zijn, denk ik. Geen goed plan.


    Mhm?

    Frisk schreef:
    (...)


    Dat zou voor de economie alleen al, verschrikkelijk zijn, denk ik. Geen goed plan.


    Of juist beter. We hadden nooit van de Gulden af moeten gaan.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Trikru schreef:
    Wij zouden er eigenlijk zelf gewoon uit moeten stappen c:


    Nee, dan zou heel onze economie instorten. Groot Brittannië kon het omdat zij hun eigen munteenheid hebben. Wij hebben de Euro en als wij eruit zouden stappen zou dat betekend dat wij alles weer moeten gaan omwisselen naar de gulden (of iets anders). Daar gaat veel geld inzitten.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ruelle schreef:
    (...)

    Je vergeet dat er heus wel Oosterse landen hum economie goed op orde hebben. Plus jij noemt het 'armere', wat betekend dat je het op de economische manier zit te bekijken. Als de EU enkel om de economie van een land zou gaan dan had Turkije er al bij gezeten, sinds hun economie grote vooruitgangen maakten. Overigens was het een 'poging tot staatsgreep'.
    Ik vind dat de EU in overleg moet met wat ze willen doen om het volk van Turkije te helpen. Het Turkse leger helpt ons wel als wij oorlog hebben bijvoorbeeld (voordat bijna iedereen wers ontslagen), maar ze mogen niet bij de EU? Als die poging tot staatsgreep er niet was geweest en Turkije niet een beetje communistisch was op het moment, had ik allang gevonden dat ze in de EU hoorden te zitten. Mensen van het Turkse leger mogen ons wel beschermen en sterven voor ons, maar Turkije mag geen kans hebben om dingen te zeggen om Europa te verbeteren, dat is eigenaardig.
    En wie is J.S ook al weer? A.H snap ik van dat je Adolf Hitler bedoelt.

    Dit is allemaal niet als haat bedoelt, dit is simpelweg mijn mening.


    Joseph Stalin bedoelde ik. En je zegt "als" er geen staatsgreep was. En "als" ze niet zo communistisch waren. Maar dat zijn ze wel. Dus... Ze moeten eruit blijven.

    Trikru schreef:
    (...)

    Of juist beter. We hadden nooit van de Gulden af moeten gaan.
    België wilt over enkele jaren weer de Frank invoeren...