• Ik zit momenteel heel erg te struggelen met world building voor een fantasy verhaal. Hebben jullie nog tips over hoe je het best je wereld op kan bouwen? Artikelen?


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    MT, dit zou voor mij ook heel nuttig zijn c:


    I wanna be a wizard!

    Oei, dat is echt een ongelofelijk breed onderwerp. Is er een bepaald onderdeel waar je op vastloopt?

    Bij mij helpt het soms als ik onze eigen wereld als uitgangspunt neem en min of meer oplijst hoe de fictieve wereld die ik wil schrijven daarvan verschilt in bepaalde opzichten. Stel dat je draken in onze moderne wereld wilt integreren, hoe zou dat dingen veranderen? Zouden we nog steeds auto's hebben, of rijden we allemaal op draken? Hebben we dan nog wel snelwegen nodig? Wat voor impact heeft die omschakeling op de industrie? Heeft iedereen een draak, of is dat alleen iets voor de rijke mensen? Zorgt dat dan voor een duidelijke scheiding in de maatschappij tussen verschillende groepen, omdat een deel veel gemakkelijker ver kan reizen dan de rest? Ik begin dan met één (misschien best wel kleine) verandering, en werk dat verder uit in alle richtingen die je kunt bedenken. Dat kun je met allerlei dingen doen, van de geografie van een fictief land waar je je volk laat leven tot het introduceren van een bepaalde vorm van magie. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Oei, dat is echt een ongelofelijk breed onderwerp. Is er een bepaald onderdeel waar je op vastloopt?

    De basis, vaak. Dankjewel voor je tips!


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Josiah schreef:
    (...)
    De basis, vaak. Dankjewel voor je tips!


    Oké, haha, maar welke basis? Wat voor verhaal wil je schrijven, bijvoorbeeld? Voor urban fantasy (iets zoals Gone van Michael Grant, of in bepaalde opzichten ook Twilight) zou het bouwen van de wereld een volkomen ander proces zijn dan voor bijvoorbeeld high fantasy (min of meer alles wat op Lord of the Rings lijkt), en dan is er nog geen woord gezegd over science-fiction. Verhalen kunnen bijna oneindig veel verschillende kanten op, dus met worldbuilding kun je dat ook. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Oké, haha, maar welke basis? Wat voor verhaal wil je schrijven, bijvoorbeeld? Voor urban fantasy (iets zoals Gone van Michael Grant, of in bepaalde opzichten ook Twilight) zou het bouwen van de wereld een volkomen ander proces zijn dan voor bijvoorbeeld high fantasy (min of meer alles wat op Lord of the Rings lijkt), en dan is er nog geen woord gezegd over science-fiction. Verhalen kunnen bijna oneindig veel verschillende kanten op, dus met worldbuilding kun je dat ook. ^^

    Haha, dat verschilt vaak heel erg. Vroeger was ik om de een of andere reden heel goed in world building en ik baseerde mijn verhaal op de wereld, waardoor ik vaak wisselde tussen alle genoemde genres/thema's (?). Anyways, ik lijk dat talent een beetje kwijt en daarmee mijn inspiratie voor verhalen :')


    in love with the fictional characters, I'm sorry

    Met autorealm kun je er een ontwerpen. Maar met worldbuildig, at least wat ik doe, is eerst andere dingen uitwerken als volkeren enzo. Dan kun je die ten opzichten van elkaar ergens plaatsen en weet je hoeveel steden het zijn. Ik merkte dat dit voor mij wel een stuk gemakkelijker gaat. Je kan ook het boekje: 'hoe schrijf je fantasy en sci-fi' kopen, hierin staat een heel hoofdstuk over worldbuilding, misschien dat dit werkt?


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Misschien kan je iets met dit topic van Natasha (:

    http://writeworld.org/settingtools

    Dit vind ik altijd wel een fijne blog voor schrijfstruggles. Er staan een paar handige lijstjes en punten op waar je bij worldbuilding aan kunt denken. Maar zoals Square al zei, is het een heel breed onderwerp, dus het is het meest praktisch als je voor jezelf eerst concreet maakt over wat voor wereld je wil schrijven (urban fantasy, high fantasy, dystopian, sci-fi?), en dan de vragen die je over je wereld hebt te beantwoorden. Zijn er 'magische' wezens? Hoe zijn de mensen? Wat hebben ze wel/niet aan technologie? etc.


    A person who never made a mistake never tried anything new