• Hi, ik heb het er al met een paar mensen over gehad, maar de antwoorden zijn verschillend. Ik werk bij de Mac en heb vanavond dus sluit en dan morgen set-up. (Opstarten) mijn sluitdienst is van 20:00-01:00 (+-) dus dan lig ik tussen 2 en 3 op bed, omdat ik nooit gelijk kan slapen.
    Morgenochtend moet ik er om kwart voor acht alweer zijn. Dan heb ik dienst van 08:00-16:00
    Ik ga er dan rond 6 uur half 7 uit, want ik moet nog douchen en rijstijd etc. Kan dit eigenlijk wel? De één zegt van wel, want dit zijn horecatijden, maar de ander zegt van niet en dat je minimaal 8 uren slaap nodig hebt. (Ik ben 21 jaar btw)
    Weten jullie hier het fijne vanaf? Ik heb morgen met mjjn baas setup dus ik ga sowieso zeggen dat ik liever niet weer zo'n dienst wil...

    [ bericht aangepast op 29 juli 2016 - 18:21 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Volgens mij zijn dat dingen die in je CAO vastgelegd zijn.

    Edit: ik weet nog dat mijn zusje hiermee zat en er moest 8 uur tussen twee diensten zitten geloof ik. Dit was inclusief speciale reistijd op aanvraag van de werknemer.

    [ bericht aangepast op 29 juli 2016 - 18:28 ]


    Your make-up is terrible

    Ik ken niks van uren in de horeca, maar het lijkt me niet gezond dat je zo weinig slaapt ivm werk.


    16 - 09 - '17

    Hier staat wat info, maar het kan dus anders in je cao staan


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Bij ons (CAO drogisterijbranche) geldt dat je in 24 uur minimaal 12 uur kan rusten, en dat er minimaal 6 uur tussen twee diensten moet zitten, voor zover ik onthouden heb. Dus op zich zou het mogen, maar ik weet niet hoe de CAO voor de mac donalds/ horeca in elkaar steekt


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    In België heb je volgens mij recht op tenminste 11u rusttijd tussen twee arbeidsprestaties, maar daar hangen nog heel wat uitzonderingen aan vast. Dus in België mag het in principe niet, maar het wordt wel vaak gedaan. In Nederland weet ik het niet. :')

    [ bericht aangepast op 29 juli 2016 - 19:16 ]


    Take me to wonderland

    Ah oké! Dan ga ik morgen wel eens in mijn contract lezen.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Mijn pa zegt net dat de horeca geen COA meer heeft, maar misschien kun je het vinden in de oude COA en anders staan erin het burgerlijk wetboek algemene regels. Staat als het goed is ook online, dus moet je eventjes googelen.

    Ten eerste CAO, ten tweede werktijden mogen niet langer dan 12 uur zijn, maar, tijdens zorg heb je soms diensten van 24 uur, met 3 uur pauze om bij te slapen.

    Ik denk dat het wel mag, maar je kan een klacht indienen bij de arbodienst als het elke dag zo is. En bazen van de Mac zijn standaard uitbuiters.


    "If there’s one thing that life has taught me, it’s that people fear what they don’t know."

    Been there. Done that. Still doing it.

    Ik werk al zes jaar horeca en misschien lijkt het me handig te vermelden voor iedereen dst de horeca geen Cao bezit omdat werknemers en gevers al jaren er niet samen over uit kunnen. Je zou hier wel met je leidinggevende over kunnen praten. Ik hoef daarbij niet bij mn baas aan te komen maar gezien jij in de Mac werkt is echt mss wel mogelijk.

    Succes xoxo


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Ik denk wel dat ze zoiets mogen doen, ja. Net zoals wat Asriel_Dreemurr zegt. Vrienden van me hebben er gewerkt en ze vonden het allemaal even vervelend en hectisch om te werken (om het maar zachtjes te zeggen).


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Haha oké! A het is erg hectisch ja. Iedereen denkt altijd dat het voor domme mensen is en lekker makkelijk werk, maar dat valt vies tegen. Je moet er echt wel een beetje slim voor zijn, want anders snap je de systemen ook niet. ^^


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Het zou in je contract/CAO moeten staan.
    Echter, dat zegt ook niet altijd alles. Ik werk in een psychiatrisch ziekenhuis en daar is het vrij normaal dat ik de ene avond tot 23:00u werk en de volgende dag weer om 07:00u moet beginnen. Met reistijd erbij ben ik maar 5 en half uur thuis, dus dat is niet echt lekker haha.


    I was an angel living in the garden of evil

    Toen ik nog bij de mac werkte mocht dit niet... als je de eerste avond sluit het gedaan mocht je op z'n vroegst om 11 uur pas weer beginnen.


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about