• ... is erg vreemd als je alleen het Latijnse gewend bent. (Dat is het onze; het Cyrillisch wordt gebruikt voor Slavische talen zoals Russisch.)

    Het was nu en dan al wat gedoe om de gedrukte letters te leren, want hun r-klank wordt bijvoorbeeld geschreven als p en hun v/w lijkt op onze hoofdletter B, maar op dat punt had ik nog niet eens door dat er ook nog een handgeschreven versie van het alfabet bestaat die er nog weer behoorlijk anders uitziet. Dat maakt het niet gemakkelijker, want daarin lijkt de p-klank opeens op een n (terwijl dat gedrukt een rechthoekje zonder onderste streep is), de tsj-klank (die normaal gesproken een soort 4 zonder bovenkant is) lijkt op een handgeschreven Nederlandse r, en dat wat in het Cyrillisch een d-klank geeft (een soort hoekige acht met een deuk linksboven en zonder onderkant), wordt opeens uitgedrukt met onze kleine g. Ik vermoed dat ik al wat mensen kwijt ben geraakt met deze beschrijvingen, maar dat is dus min of meer mijn punt. Het is erg verwarrend. (krul)

    Anderzijds vind ik het er ook heel sierlijk uitzien, en als je het eenmaal onder de knie hebt, schrijft het handgeschreven alfabet wel een stuk sneller dan wanneer je het gedrukte probeert over te schrijven. Hier is een pagina uit mijn Russisch schrift, met rechtsboven dat handgeschreven Cyrillisch (edit: klik voor groter).


    Dus, hebben jullie ooit een ander schrift geleerd, geprobeerd te leren, of zelfs gewoon gebruikt? Zijn er schriften die jullie heel mooi vinden, of juist totaal niet? Wat vinden jullie van ons eigen Latijnse alfabet?

    Ik ben heel benieuwd naar foto's, als iemand die heeft! (bloos)

    [ bericht aangepast op 23 aug 2016 - 21:42 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Wauw, dat klinkt echt ingewikkeld en zo ziet het er ook uit. Zoiets is echt niets voor mij, daarom dat ik lang geleden ook beslist heb om geen Latijn te volgen. Het moet vast wel leuk zijn om een heel ander geschrift te kunnen lezen. Bij mij blijven de andere talen enkel Engels, Frans en Duits; al komt er misschien binnenkort Spaans bij. Maar hele andere alfabetten zie ik niet helemaal zitten.

    Hehe, op de negende lijn rechts lees ik "Kak bac", klinkt leuk :') (Al zal dat in dat taaltje waarschijnlijk anders uitgesproken zijn.)


    I wanna be a wizard!

    Wat gaaf! Het ziet er echt al mooi uit in dat schrift!

    Dat p=R en v/w=B is trouwens echt precies oud-Grieks haha.

    Ik kan dus oud-Grieks schrijven en ook Chinees, maar ik blijf erbij dat dat laatste gewoon uit tekeningetjes bestaat :p
    Qua mooiheid ben ik echt fan van het Arabisch, trouwens :Y)

    [ bericht aangepast op 23 aug 2016 - 22:07 ]


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Founder schreef:
    Wauw, dat klinkt echt ingewikkeld en zo ziet het er ook uit. Zoiets is echt niets voor mij, daarom dat ik lang geleden ook beslist heb om geen Latijn te volgen. Het moet vast wel leuk zijn om een heel ander geschrift te kunnen lezen. Bij mij blijven de andere talen enkel Engels, Frans en Duits; al komt er misschien binnenkort Spaans bij. Maar hele andere alfabetten zie ik niet helemaal zitten.

    Hehe, op de negende lijn rechts lees ik "Kak bac", klinkt leuk :') (Al zal dat in dat taaltje waarschijnlijk anders uitgesproken zijn.)


    Maar Latijn heeft hetzelfde alfabet als wij! Daarom heet dat van ons ook het Latijnse alfabet, haha. ^^ Misschien denk je aan Grieks? Dat is waar het Cyrrilisch meer op lijkt.

    Het is trouwens echt niet ingewikkeld! Het ziet er misschien zo uit, maar dat valt heel erg mee. Er zijn wat verwarrende dingen die op elkaar lijken maar anders worden uitgesproken, maar als je zou willen, kun je een nieuw alfabet in een dag leren, en vervolgens is het leren van de rest van de taal net als wanneer je met Frans of Duits begint. Zelf heb ik juist opzettelijk voor Russisch gekozen omdat het een ander schrift heeft, want dat leek me erg interessant, al kan ik ook best begrijpen dat je liever voor talen gaat die wat dichterbij worden gesproken. En het is inderdaad eigenlijk "kak vas", maar er zijn wel behoorlijk wat worden die klinken als "shit", wat stiekem ook eindeloos amusant blijf vinden. :Y)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Thymbraeus schreef:
    Wat gaaf! Het ziet er echt al mooi uit in dat schrift!

    Dat p=R en v/w=B is trouwens echt precies oud-Grieks haha.

    Ik kan dus oud-Grieks schrijven en ook Chinees, maar ik blijf erbij dat dat laatste gewoon uit tekeningetjes bestaat :p
    Qua mooiheid ben ik echt fan van het Arabisch, trouwens :Y)


    Ja, het Cyrillisch is ook grotendeels gebaseerd op oud-Grieks. Het alfabet heeft daar echt heel veel van weg. ^^ En oeh, Chinees. Dat lijkt me ook heel gaaf om een keer te proberen, maar een karakterschrift lijkt me wel nog weer een stuk lastiger om echt in te komen dan gewoon een ander alfabet. Het zijn inderdaad wel tekeningetjes, eigenlijk, haha. Dat vind ik wel erg leuk, want het heeft toch nog iets meer verband met de uiteindelijke betekenis dan de willekeurige reeksen kriebeltjes die wij woorden noemen.

    Arabisch is inderdaad heel mooi! Ah, nog een taal die ik graag zou willen leren. :9~


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Maar Latijn heeft hetzelfde alfabet als wij! Daarom heet dat van ons ook het Latijnse alfabet, haha. ^^ Misschien denk je aan Grieks? Dat is waar het Cyrrilisch meer op lijkt.

    Het is trouwens echt niet ingewikkeld! Het ziet er misschien zo uit, maar dat valt heel erg mee. Er zijn wat verwarrende dingen die op elkaar lijken maar anders worden uitgesproken, maar als je zou willen, kun je een nieuw alfabet in een dag leren, en vervolgens is het leren van de rest van de taal net als wanneer je met Frans of Duits begint. Zelf heb ik juist opzettelijk voor Russisch gekozen omdat het een ander schrift heeft, want dat leek me erg interessant, al kan ik ook best begrijpen dat je liever voor talen gaat die wat dichterbij worden gesproken. En het is inderdaad eigenlijk "kak vas", maar er zijn wel behoorlijk wat worden die klinken als "shit", wat stiekem ook eindeloos amusant blijf vinden. :Y)


    Woops ja, ik bedoel Grieks c:
    Ja, ik kan best begrijpen dat eens je het alfabet kent, het gewoon weer gaat om een taal te leren. Maar ik ben al niet zo geweldig in talen, dus zie ik het zelf niet echt zitten om dan ook eerst nog is een ander alfabet te leren, al kan ik absoluut begrijpen dat dat interessant kan zijn.
    Haha, kak vas klinkt ook al direct Russisch, doet me meteen denken aan Kruml zijn uitspraak in de Harry Potter boeken (:


    I wanna be a wizard!

    Ooit kende ik het Russische alfabet en kon ik ook wel wat woorden schrijven, maar dat is al tien jaar geleden. Best zonde, maar ik gebruik het nu toch niet meer. ;p


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik kan ook oud-Grieks schrijven. Al weet ik niet of ik ook nog zinnen zou kunnen vertalen, het is alweer drie jaar geleden. :'D Maar het alfabet kan ik nog vlotjes schrijven. ^^ Het komt nog van pas ook, want bij onze wiskundevakken worden er vaak Griekse letters gebruikt. Dan zie je andere mensen soms echt knoeien, haha.
    Ik ben eigenlijk niet zo'n talenknobbel, dus ik denk dat ik het verder maar bij ons alfabet houd. :Y)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik heb een jaartje Grieks gehad op de middelbare school, dus ik kan het Griekse alfabet schrijven (: (We gebruikten het destijds als een soort "geheimschrift" om elkaar briefjes in te schrijven tijdens de les ^^.) Dat valt gelukkig nog wel mee, omdat het erg op ons eigen alfabet lijkt. Ik ken alleen bijna geen Griekse woorden meer :p
    Dat Cyrillische schrift ziet er erg mooi uit! Gaaf dat je Russisch aan het leren bent (:
    En wat betreft schriften die er mooi uitzien, vind ik Singalees (spreken ze op Sri Lanka) en soortgelijke schriften heel mooi!


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Aaah, wat leuk!

    Ik kan het Cyrillische alfabet lezen, dus dat is al iets, maar alleen wanneer het Nederlandse of Engelse woorden spelt (of het handjevol (scheld)woorden dat ik wel in het Russisch ken), maar verder is mijn alfabetkennis toch aardig gelimiteerd tot het Latijnse alfabet. Er zijn wel een boel mensen op mijn school die in runen kunnen schrijven (zodat briefjes onder de les min of meer privé gehouden konden worden), dus by proxy ken ik dat ook. :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik ben half-Russisch maar mijn moeder taal is (gelukkig, want anders was ik een heel ander mens) Nederlands en elk jaar weer ga ik naar Russisch waar ze mij hopeloos proberen te leren om alle letters te kennen :/ Dan lukt het me wel maar vergeet ik het toch weer xd

    Als je vragen hebt over het Russisch mag je ze altijd vragen ^^

    [ bericht aangepast op 24 aug 2016 - 11:04 ]


    falling doesn't feel this bad when i know you've fallen this way too.

    Ik kan verder alleen oud-Grieks en zelfs daarbij raakte ik na vijf jaar soms nog wel eens in de war


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik heb me serieus bezig gehouden met Cyrillisch ;D. Ik kan Russische woorden voor een deel vertalen.


    No growth of the heart is ever a waste

    Cool! Ik vind dat ook een heel mooi alfabet!
    Ik studeer Japans, wat dus eigenlijk twee sets van ieders 52 tekens heeft en dat in combinatie met Chinese tekens. Daarnaast ga ik over een maand Koreaanse les krijgen en de basis van Sanskriet leren. Ik hou ontzettend veel van andere schriften, maar ik ben ook wel heel blij dat de richting die ik nu volg bestaat, want alleen lijkt me dat een onbegonnen werk. :o

    Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik ben opgegroeid met het Latijns alfabet/Nederlands als moedertaal. Japans/Chinees is moeilijker, maar naar 't schijnt zou Koreaans makkelijker zijn dan het Latijnse alfabet omdat het Koreaanse schrift maar uit 24 tekens bestaat. Over Sanskriet heb ik nog geen idee.

    [ bericht aangepast op 24 aug 2016 - 19:10 ]


    Let the Night embrace you

    Ik vind het Cyrrilische alfabet enorm mooi, maar dus ook enorm verwarrend zijn. Bij chinchilla bijvoorbeeld. Link. Ik kan ze alleen maar typen, moet nog fel oefenen op de geschreven variant. Heb hier en daar al wel wat geprobeerd om te leren. Welk boek gebruik jij om te leren?

    [ bericht aangepast op 24 aug 2016 - 19:19 ]


    Ex astris, sciencia

    Om de een of andere reden kan ik het Cyrrilisch alfabet lezen, haha. Ik versta er helemaal niets van, maar als ik er weer even inkom, kan ik perfect lezen wat er staat. Voor mij klinkt het dan nog steeds als asdfheionfzois, maar de klanken zijn juist, haha.

    Ik vind het ook een zeer mooi alfabet. Op dit moment probeer ik het Hebreeuws alfabet te leren, wat niet zo moeilijk zou zijn mocht niet elke letter op zeven verschillende manieren uitgesproken kunnen worden en mochten ze klinkers schrijven in plaats van dat je er een wilde gok moet naar gooien welke klinker je moet uitspreken. :'D

    Dit is trouwens Hebreeuw schrift. Getranslitereerd staat er "Shalom, ani Leah. Ani gara bi'Belgia ve ani medaberet Holandit. Ahava raba, Leah." Wat betekent (die ahava raba klopt wel niet, dat moet haraba ahava zijn): "Hallo, ik ben Leah. Ik woon in België en ik spreek Nederlands. Lots of love, Leah." Heel origineel, ik weet het, maar hey, ik moet ergens beginnen. :Y)



    Arabisch staat ook op m'n bucketlist, maar dat alfabet is zo friggin' moeilijk dat ik er vrees ik de courage niet voor ga vinden. Wie vind er nou ook een alfabet uit waarbij de vorm van de letters veranderen naar gelang van welke letter je erachter zet? (cat) Ik kan ook behoorlijk Grieks lezen, als ik de tijd heb er even in te komen. Stiekem is het mijn doel alle talen te kunnen spreken, zelfs al is dat niet haalbaar, haha. :'D

    [ bericht aangepast op 24 aug 2016 - 20:09 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried