• Hey,

    Ik ben bezig met een proloog en ik vroeg me af kan het kwaad als ik in mijn proloog in de tegenwoordige tijd schrijf en in de rest van de aankomende hoofdstukken verleden tijd gebruik? Want de tegenwoordige tijd past nu best wel goed in wat ik in mijn proloog neer zet, maar ik wil de rest wel in verleden tijd hebben.

    Groetjes, Aleshanee


    Have Courage And Be Kind ~ Cinderella

    Dat kan gewoon hoor. Ik heb al vaak boeken gelezen waarin het proloog qua schrijfstijl compleet afweek van de rest van het verhaal. Schrijf gewoon wat goed voelt voor jou (:


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ja in leesboeken heb ik dat ook vaak gemerkt. Bedankt! ^^


    Have Courage And Be Kind ~ Cinderella

    Verteltijd is naar mijn weten niet iets wat valt onder stijl, maar eerder een wet die je moet respecteren. Daarmee bedoel ik dat het normaal niet is toegestaan om binnen een boek, paper of gelijk wat van verteltijd te veranderen. Eens je voor verleden tijd kiest, moet je verleden tijd aanhouden, eens je voor tegenwoordige tijd kiest, moet je tegenwoordige tijd aanhouden. Bij een uitgever zou dit volgens mij normaal niet mogen, maar het is Quizlet...


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Maar voor een proloog maakt dat toch niet veel uit? In de meeste boeken is dat ook vaak zo, tenminste die ik lees wel


    Have Courage And Be Kind ~ Cinderella

    Het is prima mogelijk, ja. ^^

    In theorie is de regel dat je hele verhaal in één tijd moet staan, maar op iedere regel zijn er uitzonderingen. Als je een goede reden hebt om af te wijken en dat bewust doet - in dit geval dus alleen voor de proloog en omdat je het dan beter vindt klinken, wat best kan, aangezien tegenwoordige tijd bijvoorbeeld soms wat directer en dringender overkomt dan verleden tijd - dan is er niet veel op tegen. Het is wel handig om je ervan bewust te zijn dat je afwijkt van de standaard gang van zaken. Wees er ook scherp op dat die andere tijd in de proloog niet verwarrend is voor lezers of op een andere manier voor problemen zorgt, maar verder is het jouw verhaal, dus als dit is wat je wilt, is dat jouw keuze.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan